Gå til innhold

Kjøpe gaming skjerm! 2560x1440 eller 120Hz


SD88

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurte litt på om noen kunne fortelle meg hva som er det beste valget når det gjelder gaming skjerm. Valget står mellom en 120Hz skjerm eller en skjerm med en oppløsning på 2560x1440. Størrelsen på skjermene varierer også, den med 120Hz er på 24", noe jeg synes begynner å bli litt lite da jeg er vant med å bruke en 27" fra før, men selvfølgelig 27" er ikke et must. Den er andre med 2560x1440 oppløsning er på 27".

 

Link til begge skjermene under:

 

120Hz: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648274&CKS=PCW

 

2560x1440: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=763616

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for raskt svar.

 

- Ja, pulten er stor. Har brukt en 27" skjerm tidligere og det var ikke noe problem.

- Spiller varierte spill, det går noe i fps spill (bf3) og noe i sports spill ( eks. fifa osv.)

- Ja, jeg ser også mye på film/serier på pc'n. Jeg kan vel ærlig si at jeg bruker pc mer til film bruk og vanlig nett surfing enn til gaming, men igjen så ønsker jeg en topp skjerm når jeg skal spille.

- 2000 kroner spiller selvsagt en rolle, det er stor forskjell på prisen og det er en av grunnene til at jeg kommer hit for spørre så jeg ikke velger "feil" skjerm iforhold til hva jeg ønsker.

 

Kan også legge til at jeg har hørt at 120Hz skjermer er et bedre valg når det kommer til fps spill, men igjen så har jeg hørt at spill ser mye bedre ut på en skjerm med høyere oppløsning. Pga dette får jeg det ikke til å gå opp. Velger jeg da den som er større og har bedre oppløsning eller den som er noe mindre, men med bedre flyt i spill?

 

Håper disse svarene hjelper noe. Takk igjen.

Endret av San22_
Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv

Hei, takk for raskt svar.

 

- Ja, pulten er stor. Har brukt en 27" skjerm tidligere og det var ikke noe problem.

- Spiller varierte spill, det går noe i fps spill (bf3) og noe i sports spill ( eks. fifa osv.)

- Ja, jeg ser også mye på film/serier på pc'n. Jeg kan vel ærlig si at jeg bruker pc mer til film bruk og vanlig nett surfing enn til gaming, men igjen så ønsker jeg en topp skjerm når jeg skal spille.

- 2000 kroner spiller selvsagt en rolle, det er stor forskjell på prisen og det er en av grunnene til at jeg kommer hit for spørre så jeg ikke velger "feil" skjerm iforhold til hva jeg ønsker.

 

Kan også legge til at jeg har hørt at 120Hz skjermer er et bedre valg når det kommer til fps spill, men igjen så har jeg hørt at spill ser mye bedre ut på en skjerm med høyere oppløsning. Pga dette får jeg det ikke til å gå opp. Velger jeg da den som er større og har bedre oppløsning eller den som er noe mindre, men med bedre flyt i spill?

 

Håper disse svarene hjelper noe. Takk igjen.

 

Som stolt eier av en Benq XL2420T kan jeg si at jeg er storfornøyd med valget. Jeg stod med samme problemstilling for noen måneder siden men endte opp med å velge 120Hz over høyere oppløsning og størrelse fordi jeg spiller mye BF3 og nå CS-GO. Så lenge du klarer å kjøre spillet med 120 FPS vil du oppleve en bedre bildeflyt, jeg syntes faktisk at 60Hz eller 60FPS nå virker litt uresponsivt og bildeflyten virker ikke optimal. Nå skal jeg ikke si at en skjerm med høy oppløsning ikke har sine fordeler med at spill som du sier vil se bedre ut ettersom du rett og slett får høyere oppløsning, men etter MIN mening mener jeg du bør gå for skjermen med høyere frekvens. Legg merke til at Asus har kommet med en 27-tommer med en oppdateringsfrekvens på 144Hz! Det eneste minuset er at denne har en oppløsning på 1080p

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=763615

Lenke til kommentar

Dette kommer jo veldig an på. En hardcore FPS gamer ville glatt valg 24" pga 120Hz. Det gjør at du får en optimal bildeflyt i spill. Men 27" og høyere oppløsning har sine fordeler det og. Større skjerm er smaksak og jeg er veldig glad i 27". Dessuten vil 2560x1440 gi deg større arbeidsflate. Driver du med bilderedigering/grafikk drar du store fordeler av dette.

 

Jeg mener at høyere oppløsning er fremtiden. Det gir en bedre all-round følelse, men har den negative siden med lav bildefrekvens. Så må du bestemme deg om skjermen er til FPS gaming, eller annen gaming og arbeidsoppgaver. Brukes den primært til gaming og mye FPS spill, så er 24ern det beste valget.

Lenke til kommentar

Om du er ute etter en 27" 120Hz kan jeg anbefale Samsung S27A950D

 

http://www.netonnet....0d/152297.5474/

 

Legg merke til at Asus har kommet med en 27-tommer med en oppdateringsfrekvens på 144Hz! Det eneste minuset er at denne har en oppløsning på 1080p

http://www.komplett....aspx?sku=763615

 

Har eid 120Hz versjonen av denne, og den skjermen var så dårlig fargemessig og gammamessig, att jeg sendte den inn igjen. (STOR nedtur fra lillebroren VG236 som er en 23" glossy) Den har derimot antiglare og er nok den beste 3D skjermen på markedet, men Samsung S27A950D er så uendelig mye bedre på farger, skarphet og gamma, det kan ikke sammenlignes.

 

Samsung skjermen er glossy, og det er ikke alle som liker det pga gjenskinn i skjermen, men for meg er ikke dette et problem i det hele tatt.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv

Om du er ute etter en 27" 120Hz kan jeg anbefale Samsung S27A950D

 

http://www.netonnet....0d/152297.5474/

 

 

 

Har eid 120Hz versjonen av denne, og den skjermen var så dårlig fargemessig og gammamessig, att jeg sendte den inn igjen. (STOR nedtur fra lillebroren VG236 som er en 23" glossy) Den har derimot antiglare og er nok den beste 3D skjermen på markedet, men Samsung S27A950D er så uendelig mye bedre på farger, skarphet og gamma, det kan ikke sammenlignes.

 

Samsung skjermen er glossy, og det er ikke alle som liker det pga gjenskinn i skjermen, men for meg er ikke dette et problem i det hele tatt.

 

aha, oppløsningen i forhold til størrelsen var vel ikke det eneste minuset da. Men skulle kanskje gjort et kjapt søk på omtaler om denne skjermen før jeg anbefalte den. Men kan si at Benq XL2420T ikke er en skuffelse hvis du ender opp med 120Hz-skjerm.

Lenke til kommentar

Ser at komplett mener asus skjermen har IPS, men det er egentlig en PLS skjerm. PLS er en all-round tekonologi når det kommer til innsynsvinkel og responstid. Det som er positivt med akkurat denne Asus skjermen er at den har et bra svart nivå, kontrast og 5ms gtg pixel responstid takket være "asus tracefree" som er en overdrive funksjon. Svakhetene til skjermen er at den mangler sRGB modus for å dempe ned de kraftige naturlige fargene på skjermen, dessuten er skjermen dårlig kalibrert på default. WLED har så vidt jeg vet, en ørlite blå tint som gjør det problematisk å balansere fargene på både asus og benq skjermen, men i tilegg har Benq et stusselig TN panel. Dynamisk kontrast er også ubrukelig i praksis.

 

Som spillskjerm er Benq xl2420t uten tvil den beste av disse. 2ms gtg 120hz fjerner mye motion blur og skjermen har også en pixel overdrive funksjon som heter advanced motion accelerator. AMA gjør at kjappe bevegelser ser skarpere ut i 60hz modus. I 120hz er det ikke nødvending å ha det på, men det gjør at det som er igjen av utvasking blir skarpere. Bakdelen er litt artifacts. AMA kan du skru av og på, men asus tracefree er på hele tiden.

 

I snitt har Benq xl2420t 13ms inputlag, i forhold til asus pb278q 16ms. Dell u2711 har for eksempel 28 ms.

 

Spill vil se mye penere ut på en dell u2711 som har samme pris og pixel responstid. Men den har høyere input lag, men litt lavere inputlag gjør ikke asus skjermen til noe spill skjem i forhold til Benq xl2420t. Min anbefaling er å vente på Benq xl2411t før du tar et valg. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=767207

Lenke til kommentar

Jeg har nylig skaffet meg en Samsung SA850 og er veldig fornøyd med den. Alt jeg gjør er "split screen" så man slipper å bytte mellom programmer o.l. Den modellen har litt antiglare, så blir en mellomting mellom U2711 og SA950D. Jeg likte godt at ting i spill ble litt større uten å miste detaljer. Jeg kan sitte like langt ifra denne 27" (2560x1440) som min gamle 24" (1680x1050) uten at det plager meg. Fargene er veldig fine ifh. den gamle skjermen så var en av de tidlige TN panelene. Hvis spilling ikke er primær foremålet ville jeg gått for en 27" (2560x1440) uten tvil, om det er lurt å kjøpe det nå vet jeg ikke for teknologien utvikler seg så fort.

Lenke til kommentar

Kan jeg bumpe denne litt, og spørre litt i samme slengen ?

 

Vurderer selv og bytte ut min 22" nå, da jeg synes den begynner og bli litt liten..

 

Ny skjerm:

- 24" eller større helst større :p

- Blir kun brukt til gaming, BF3, har en 58" 21:9 TV til film og serier og en air til surfing.

 

 

Har ingen problemer med og bruke 2700 på ny skjerm, men syns nærmere 4 blir litt mye, kan det forsvares ? :p

Lenke til kommentar

eg er akkurat inn i samme "hvalens" valg^^

 

litt plagsomt at det ikkje er komt ut ok gaming/3d skjerm med oppløsning 2560 x 1440 120+mHz.

 

Bestilte nettopp Asus 27" LED VG278HE og nVIDIA 3D Vision 2 Wireless Glasses Kit.

eg hadde lyst på en større skjerm og ha muligheten til å spille og se film i 3D.

 

men de skjermene eg har sett meg ut har enten ønsket oppløsning eller rask nok oppdateringsfrekvens til at 3D er aktuellt.

 

eneste eg er litt redd for er at siden oppløsningen er mindre enn 24" er har fra før en eizo 1920x1200, vil film og bilder virke kornete siden pixel er større med samme avstand fra skjerm.

 

noen som har 27" med vanlig HD opppløsning som kan fortelle litt om dette?

Lenke til kommentar

Jepp... Jeg har en 27" BenQ Full HD skjerm som midlertidig skjerm (kobler opp macbooken på den). Jeg ville aldri kjøpt 27" 1920x1080 om igjen. Ja, det fungerer, men det er langt fra optimalt. Du blir langt mer fornøyd med 24" HD eller 27 2560x1440. Synd det ikke er noen 2560x1440 skjermer med høy oppdateringsfrekvens fra et annerkjent merke til en OK pris. Du har da de koreanske skjermene som alle skryter av. Kanskje noe å vurdere? Drawbacket blir garanti og at de ikke klarer å gjengi alle fargene i adobe RGB (bare i underkant av 80% har jeg hørt).

Lenke til kommentar

driver en del med cad programmer og rendering av modeller, nermeste bilde redigering eg gjør er å plassere modellene inn og kamuflere sammensmeltingen:)

 

nesten 4000kr for en skjerm er ganske mye penger, 5500 med settet. når eg først kjøper noe sånnt så hadde det vert morro å få alt i pose og kjerre. kunne heller tenke meg en bra skjerm med høyere oppløsning.

men da blir det ingenting av 3d.

 

får søke litt rundt på andre forum for å sjekke, trenger ikkje overta hele tråden til trådstarter^^

Endret av auto82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...