Gå til innhold

Hjelp til kameravalg 10k-20k


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå et Nikon D90 som jeg vil oppgradere, hovedsaklig pga. dårlig filmfunskjon.

 

Har et budsjett på 10 000kr <-> 20 000kr.

 

Er åpen for Canon, om noen mener det er fordelaktig. Linsene jeg har i dag er slitne og klare for utbytting.

 

Kameraet må være god allround, kom gjerne også med forslag til linser, gjerne innenfor budsjett. Kommer hovedsaklig til å brukes i studio og til film. Har ikke behov for wifi, gps og slike (for meg) unyttige funksjoner.

 

Noen som kan hjelpe meg å velge? Er ikke lenger oppdatert på kamerafronten...

 

Takker for alle råd og tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom gjerne med litt utfyllende ønsker når det gjelder objektiv.

 

På generelt grunnlag:

 

Jeg ville siktet på et brukt Canon EOS 5D mkII, Canon EF 24-105mm f/4L IS USM samt et lyssterkt fastobjektiv med ønsket brennvidde for studio. Canon EF 85mm f/1.8 USM gir veldig mye for pengene.

 

Kjøper du brukt kan du få dette for godt under 20.000 kr.

 

Alternativet er jo Nikon D600 m/ 24-85mm f/3.5-4.5 VR + f.eks Nikon 85mm F1.8G AF-S. Men dette er vanskelig å oppdrive brukt. Nypris blir totalt godt over 20.000. Normalzoomen er også et et hakk eller to ned fra Canons. Fordelen er nok at du får et kamerahus du vil kjenne deg igjen i, rent bruksmessig. En overgang til Canon vil nok kreve litt mer tilvenning.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Glemte å nevne at 10-20k er eksklusiv moms :)

 

Å holde meg til Nikon er nok en fordel sånn bruksmessig ja, men vil ikke la det stå i veien for et potensielt bedre Canon kamera.

 

Er Canon 7D noe å ha på?

 

Et fast objektiv (ser for meg 50mm f1.4) og et med vidvinkel (17-18mm) + litt zoom (trenger ikke mye tele) burde dekke det hele.

 

Det er vel forskjell på linsene når det kommer til bildestabilisering til film?

Lenke til kommentar

Vel, siden du nevner video er viktig for deg vil jeg anbefale Panasonic GH2.

Et meget godt kamera, som tar gode bilder men er helt overlegent alle andre DSLR kameraer på video.

 

Selv 5D MKIII til 25000 kan ikke måle seg.

 

Her er et sammenligningsbilde mellom de to på video:

 

 

5d-vs-gh2-lows1.jpg

 

 

 

 

Dessuten har mFT systemene fått meget flotte objektivutvalg. Mye lyssterkt med ekstremt god autofokus funksjonalitet.

 

Panasonic GH2 er nok for øyeblikket verdens beste DSLR/DSLM kamera på video, med ingen over og ingen på siden.

 

Nå har jeg ikke testet 1D med 4K men tror ikke dette blir det helt revolusjonerende, det er i hovedsak kun en fimware update.

 

Dessuten er også GH2 bedre enn 5D MK3 på støy på video.

 

 

Men for bilder er selvsagt 5D3 overlegent GH2 på ISO og slikt.

Jevnt over tar dog GH2 utrolig gode bilder, og kan lett måle seg opp mot 5D2 på bildekvalitet. Det har jeg testet ganske utstrakt (på lave ISOer).

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Vel, siden du nevner video er viktig for deg vil jeg anbefale Panasonic GH2.

Et meget godt kamera, som tar gode bilder men er helt overlegent alle andre DSLR kameraer på video.

 

Selv 5D MKIII til 25000 kan ikke måle seg.

 

Her er et sammenligningsbilde mellom de to på video:

 

a>

(..)

Panasonic GH2 er nok for øyeblikket verdens beste DSLR/DSLM kamera på video, med ingen over og ingen på siden.

(..)

 

Dessuten er også GH2 bedre enn 5D MK3 på støy på video.

(..)

Nei dette er feil. GH2 har klart skarpere bilde på lave ISO-verdier, men 5D mk3 er fullstendig overlegent på høye ISO-verdier grunnet pikselbinning (og større bildebrikke.)

Lenke til kommentar

Nei dette er feil. GH2 har klart skarpere bilde på lave ISO-verdier, men 5D mk3 er fullstendig overlegent på høye ISO-verdier grunnet pikselbinning (og større bildebrikke.)

 

Da er det nok ikke feil, bare at jeg er uenig med deg.

 

Selv Andrew Reid, en kjent proff på DSLR video favoriserer GH2 sin ISO ytelse fremfor 5D3.

 

"I am big on a fine grain of noise. Too clean and you get a plastic look, too blotchy at high ISOs and you get a very soft image. The noise grain on the GH2 is unusual for an H.264 based codec in that the high bitrates with the hack maintain a very fine grain structure like the broadcast MPEG codec on the Canon C300. The 5D Mark III is the opposite – a blotchy noise pattern and even a fizz at lower ISOs which is generated by the codec. Of course Canon could have put the XF’s lovely MPEG codec in there, but didn’t."

Lenke til kommentar

Da er det nok ikke feil, bare at jeg er uenig med deg.

 

Selv Andrew Reid, en kjent proff på DSLR video favoriserer GH2 sin ISO ytelse fremfor 5D3.

 

"I am big on a fine grain of noise. Too clean and you get a plastic look, too blotchy at high ISOs and you get a very soft image. The noise grain on the GH2 is unusual for an H.264 based codec in that the high bitrates with the hack maintain a very fine grain structure like the broadcast MPEG codec on the Canon C300. The 5D Mark III is the opposite – a blotchy noise pattern and even a fizz at lower ISOs which is generated by the codec. Of course Canon could have put the XF’s lovely MPEG codec in there, but didn’t."

Med høy ISO tenker jeg 3200 og oppover.

 

"The GH2 is surprisingly a real match for the FS100 and 5D Mark III in low light up to ISO 1600. After that it does have far more noise. All these cameras are capable of producing amazing extreme low light results."

https://vimeo.com/42091083

Lenke til kommentar

Jeg har rett nok aldri skrudd på videofunksjonen på kameraet mitt og skal ikke si stort om DSLR og video, men ble ikke Canon 5DmkII brukt til blant annet å filme en hel episode av House? Og så vidt jeg vet har kameraet blitt brukt til å spille inn hele filmer.

 

Bildeeksemplet over ser ikke bra ut, men bildet kan da umulig være representativt for 5DmkII.

Lenke til kommentar

Jeg har rett nok aldri skrudd på videofunksjonen på kameraet mitt og skal ikke si stort om DSLR og video, men ble ikke Canon 5DmkII brukt til blant annet å filme en hel episode av House? Og så vidt jeg vet har kameraet blitt brukt til å spille inn hele filmer.

 

Bildeeksemplet over ser ikke bra ut, men bildet kan da umulig være representativt for 5DmkII.

 

Vel, 5D, eller Canon generelt har dårlig detaljgjengivelse på video. Slik er det bare.

 

Ja, 5D ble brukt i House men det er ikke representativt for at det er et godt kamera ;)

Lenke til kommentar

Vel, siden du nevner video er viktig for deg vil jeg anbefale Panasonic GH2.

Et meget godt kamera, som tar gode bilder men er helt overlegent alle andre DSLR kameraer på video.

 

Selv 5D MKIII til 25000 kan ikke måle seg.

 

Her er et sammenligningsbilde mellom de to på video:

 

Det var da voldsomt til halleluja? Helt klart er det noe en eller annen har gjort feil med sammenligningsbildet fra 5D'n - for det første er det ute av fokus, for det andre er fargesettingen på trynet feil.

 

Tor

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til halleluja? Helt klart er det noe en eller annen har gjort feil med sammenligningsbildet fra 5D'n - for det første er det ute av fokus, for det andre er fargesettingen på trynet feil.

 

Tor

 

 

Et prakteksempel på en som er uerfaren tenker at det som er dyrt er best :)

 

5D er dårlig på video, sånn er det bare. Det funker bedre enn det meste annet av DSLR ja, men fortsatt dårlig. Jeg har førstehåndserfaring med 5D video, mitt eget GH2 og også mitt videokamera som koster like mye som 3stk 5D Mark III's. Og 5D imponerer ikke på stort sett annet enn skin tones. På detaljer er det elendig, plain and simple. Og ja, da er det halleluja med GH2. Skal jeg liksom anbefale et 5D eller et annet Canon kamera som er dårlig på video når man for en liten pris for et kjempebra kamera på video?

 

Det er ingen fanboyisme ute å går fra min side. Panasonic GH2 kjøpte jeg ENE OG ALENE fordi 2stk anbefalte det til meg i den første tråden jeg postet om kameraer her inne for et par år siden.

 

Ønsker du flere eksempler?

 

 

dynamic-range-5d-mark-iii.jpg

 

 

 

 

 

Her er et med 5D uten anti-aliasing filter til og med

 

5d-vs-gh2.jpg

 

 

 

 

Enda 3 eksempler:

 

gh2-vs-5d3-montage-1.jpg

 

 

 

 

Jeg sier ikke dette fordi jeg ikke liker 5D.

 

Digger 5D, men bare ikke på video. Har selv lyst til å kjøpe et 5D MK3, men prioriterer foreløpig glass til mitt mft system.

 

Jeg anbefaler og argumenterer på måten jeg gjør kun for å hjelpe trådstarter da han nevner video. I tråder der video ikke blir nevnt tror jeg faktisk jeg aldri har kommet med en anbefaling. Fordi mFT er et sært system for folk som er vant til DSLR, men også motsatt. Man må gi avkall på smal dybdeskarphet med mFT, men man får også lettere, mindre og raske små kameraer. Vedrørende stillbilder er det fordeler og ulemper med begge systemene. Men på video er det GH2 som er kongen av alle DSLRs, og når ts ønsker å oppgradere pga videofunksjon er det naturlig å gå all in med argumenter for det som er best, hvertfall på en av funksjonene han prioriterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...