Gå til innhold

[Løst] Retningsbestemt antenne 970 meter


NiTech

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurer på å koble meg på nettverket til en bedrift som ligger 970 meter i luftlinje fra der jeg bor. En kollega mente jeg kunne ha en router i hver ende med en retningsbestemt antenne - og at dette skulle gjøre susen.

 

Han sa til og med at mange routere hadde en coax (eller lignende?) utgang for nettopp å koble på antenner.

 

Noen som har erfaringer og tips her? Hva med sikkerhet? Hva med hastighet? Hva hvis det regner?

 

:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei Jan,

 

da har jeg kjøpt og montert to stk NanoStation M5 og konfigurert de i henhold til denne wikien http://wiki.ubnt.com/BeansTalk_PtP_Layer-2_Bridge_Direct

 

192.168.1.3 står innenfor kontorvinduet mitt, montert på et kamerastativ (for testing), og peker mot et kontorbygg som ligger 960 meter unna, mens den andre er montert på kontorbygget, over taket, på en antennepåle. IP-en på den som er på kontoret er 192.168.1.2

 

Jeg har ikke brukt skjermet kabel, bruker CAT5e. Skal kjøpe CAT6.

 

Jeg tror jeg trenger noe mer veiledning enn WIKIen ga meg, for når oppsettet er slik det er nå, er det ingen kontakt mellom de to radioene.

 

Har du tanker om hva jeg bør gjøre? Takk :-)

Lenke til kommentar

Ahah... åpnet vinduet på kontoret, og da ble det kontakt mellom de to enhetene :-)

 

Så å montere radioen på innsiden av vinduet er ikke noen god deal tydeligvis. Jeg kobler den opp ute i toppen av møne på huset i morgen, så skal vi se hva slags juice vi får ut av oppsettet.

Lenke til kommentar

Trodde jeg måtte ha CAT6. Sa så på nettsidene til Ubiquity. Det har kanskje med støy å gjøre? Jeg bor i hyttiheita, så ikke mye krangel om frekvensene her.

 

Jeg monterte radioen ute, oppe i mønet i går, og fikk 99 % kvalitet på signalet. Oppnådde 100/75 mbit på en test, så det er gull for meg.

 

Selgeren hos Dustinhome sa at radioene var laget for å så ute i vær og vind (og det sa også ubiquity), men tåler de virkelig vestlandsk klima med snø og is og storm i kastene? År ut og år inn?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...