Gå til innhold

Den store GoPro tråden!


Anbefalte innlegg

Hei. Litt utenfor start tema her, men jeg har et 32 gb sd kort til mitt GoPro. For hver gang jeg har filmet eller tatt bilder med det så legger jeg dette inn på macen og sletter det fra SD kortet. Men i det siste har jeg lagt merke til at det blir mindre og mindre "tid igjen for opptak" i displayet når jeg setter SD kortet i GoPro kamera. Sjeket nå info på kortet på macen også og der står det Kapasitet: 31,9 gb og ledig kun 1,45gb.



Hvordan har dette seg når jeg hver gang jeg har koblet det opp mot macen så har jeg ført over dit og slettet etterpå???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei. Litt utenfor start tema her, men jeg har et 32 gb sd kort til mitt GoPro. For hver gang jeg har filmet eller tatt bilder med det så legger jeg dette inn på macen og sletter det fra SD kortet. Men i det siste har jeg lagt merke til at det blir mindre og mindre "tid igjen for opptak" i displayet når jeg setter SD kortet i GoPro kamera. Sjeket nå info på kortet på macen også og der står det Kapasitet: 31,9 gb og ledig kun 1,45gb.

Hvordan har dette seg når jeg hver gang jeg har koblet det opp mot macen så har jeg ført over dit og slettet etterpå???

 

 

Prøv å formater kortet i kameraet. Altså, gå inn på innlingene, bla til du ser søppelbøtta, og trykk "ALL /format", da forsvinner iallefall alt som er på kortet.

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å bruke min GoPro 3 Hero Black Edition til en del lengre MC turer hvor mye av turen skal bli festet på film og da kom jeg raskt til to opplagte problemer. Nemlig lagringskapasitet og ikke minst batterikapasitet.

 

Etter en del tanker rundt flere GoPro batterier og batteri back packs etc. så fant jeg ut at følgende løsning ville gjøre dette mulig langt rimeligere.

 

Jeg kjøpte denne på Clas'ern i dag:

http://www.clasohlson.com/no/Universal-batteripakke,-6600-mAh/38-4844

 

Denne har en kapasitet på 6600mAh eller ca. 6x kapasiteten til et vanlig GoPro batteri. Legger man til batteriet som allerede står i Gopro så skal man få samme ytelse av denne pakken som man gjør med ca. 7stk. GoPro batterier.

 

Den eneste bakdelen er at man må borre/frese et lite hull i siden på GoPro etuiet hvor man stikker inn ladekabelen fra batteribanken, og dette gjør at den ikke lenger blir 100% vanntett. Litt yr i luften går sikkert greit en kortere periode, men å filme i øsende regnvær frister uansett ikke.

 

Her er et lite bilde jeg tok av løsningen etter at jeg hadde freset hull til ladekabelen:

post-30214-0-68372300-1381185429_thumb.jpg

 

Jeg prøvde den i sted etter at jeg hadde pakket opp batteribanken og selv om ikke batteribanken var ladet 100% opp etter opppakking så fikke jeg litt over 5 timer med video ut av GoProen med 1440p/48fps og LCD backpack skjerm påslått hele tiden.

 

Ved fulladet batteribank så anslår jeg videotiden til opp mot 7 timer og gjerne mer uten LCD skjerm påslått. Da synes jeg at jeg fikk MYE strøm/video opptak for pengene :)

 

Et minnekort på 64GB. som tillater ca. 6.5 timer opptak i 1080p/25fps gjør at man slipper å tenke på kameraet fra man starter kjøringen til man er fremme etter dagsturen. Jeg kommer til å overnatte på hytte/hotell/motell etc. så tilgang til strøm og lading er ikke noe problem og da er alle mine bekymringer angående batterikapasitet og lagring borte :)

 

Det eneste jeg trenger er kanskje en hardisk og overføre de daglige videoene på.

Noen som vet om noen snertne løsninger her?

Husk at jeg skal på MC tur så jeg akter ikke å dra med noen tung laptop etc. Jeg har med meg en iPad, men denne blir vel fort for liten med tanke på lagring av så mange videofiler vil jeg tro...

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Kan jo samtidig oppdatere tråden med følgende glamelding (for mitt vedkommede vertfall):

 

Jeg koblet Gopro'en til den eksterne batteripakken med både Gopro batteriet og batteripakken 100% oppladet opptaket har stått på siden kl. 06:45 til morgen i dag og holder fortsatt på. Har kun brukt 1/4-del av batteriet (i følge indikatorene) på den eksterne batteripakken og Gopro batteriet holdes jo oppladet hele tiden med denne, så jeg har vertfall garantert noen timer igjen før det er tomt for strøm!

 

Den har nå snart stått på i 7-timer og tatt opp og jeg kommer uansett til å avbryte opptaket når jeg legger meg i dag (hvis ikke den går tom for strøm, noe jeg anntar at jeg gjør en gang i dag) da jeg allerede nå er meget fornøyd med batteritiden.

 

Det eneste som er negativt med en slik løsning er at man må ha en kabel fra Gopro kameraet til denne batteripakken. Dog er ikke dette noe problem for meg da jeg bruker GoPro sin brystsele. Den blir jo heller ikke 100% vanntett så klart når man har freset hull i plasthuset til Gopro'en, men med litt teip etc. så er den vanntett nok til at man kan kjøre i litt lett duskregn uten problemer. Dette er uansett noe som jeg i utgangspunktet kommer til å bruke på godværsdager :)

 

jeg ble såpass imponert over denne batteripakken at jeg bestemte meg for å kjøpe en litt kraftigere enn også til diverse andre ting, slik at jeg kan bruke den nåværende kun til GoPro'en.

 

Den jeg har bestillt er dobbelt så kraftig om omtrent like stor i størrelse:

http://www.ianker.com/product/79AN7904-BA

Lenke til kommentar

Mulig han har gjort noe feil under redigering, men vil ikke si meg spesielt imponert over kvaliteten? Hero 3+ altså..

 

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tfO3hDSCaDM

Det er skummelt og dømme kameraet etter vilkårlige videoer på Youtube. Det er MANGE faktorer som spiller inn her som komprimering, valgt opptakskvalitet, redigering etc etc. I tillegg kommer kvaliteten på skjermen til den som ser videoen samt at man har nettlinje som er rask nok til å faktisk betrakte videoen i høyeste oppløsning i riktig størrelse på skjermen.

 

Det er mange som klikker "fullscreen" på Youtube på videoer med 720p oppløsning og lavere og slike viedeoer blir derfor da kunstig forstørret og da synker kvaliteten drastisk. Selv sitter jeg med en Dell U2713H 27" med 2560x1440 oppløsning og selv youtube videoer i beste kvalitet (1080p) blir kunstig forstørret her. Holder i massevis for underholdningens skyld, men skal man vurdere videokvalitet så må man se på rådatafilene og ikke en komprimert utgave lastet opp på youtube etc.

 

I tillegg så må det jo også nevnes at smak og behag spiller en stor rolle samt hva man er vant til fra før når det gjelder videokvalitet. GoPro er et action kamera som skal være lett å bruke samt lett å ta med seg etc. Profesjonelle videokameraer er sikkert bedre på videokvalitet, men de koster også en del mer og er fysisk større og direkte uegnet som actionkamera.

 

Jeg tror man må ta GoPro for det det er og den største konkurrenten som vinner omtrent halvparten av action kamera testene (sammens med GoPro) er Contour +2.

 

Sistnevnte virker til å være et meget flott kamera, men fasongen er såpass forskjellig fra GoPro og for min del så passer fasongen til GoPro meg best da jeg har kameraet festet i en sele rundt brystet når jeg kjører sykkel. Contour passer bedre hvis man skal montere på hjelm da jeg synes den passer bedre der samt at Contour har bedre festeannordninger for dette enn GoPro. Derimot har GoPro brystsele (noe ikke Contour har) og det hele koker net til hva man har behov for.

 

Videokvaliteten på disse to er nok såpass lik at den ikke bør bli utslagsgivende for hva man velger vil jeg tro.

 

Det negative med hjelmmontert kamera i den klassen er at med de fleste hjelmer ikke klarer å feste kameraet på en slik måte at hjelmen ikke blir med på bildet. I så fall må man justere kameraet unaturlig langt ut til siden. Man kan så klart feste kameraet oppå hjelmen også, men da får man bare med seg landskapet langt forran og ikke det som skjer rett forran seg uten å tilte den ned, men da kommer igjen hjelmen til syne.

 

Med brystmontert sele så får men en passe vinkel. Man får med seg styret/speedometer etc. samt at man får med veien og det som skjer rundt. Altså en helt annen nærhet til det som skjer.

 

Men nå beveger jeg meg litt utenfor det du egentlig tok opp her, så jeg stopper med det :)

 

EDIT:

Her er vertfall videoene jeg har tatt med min Hero 3 Black Edition så langt:

http://www.youtube.com/channel/UCYaspXDXycdjKBoK9HEB7Rw

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i det du skriver! Jeg fikk bare høye forventninger da han som postet det på facebook var helt i skyene over dette nye råbra kameraet.

 

Noen ganger kan det være litt tøft å få med deler av hjelmen. Spesielt på utforsykling syns jeg det ser ganske fett ut, men smak og behag. Jeg bruker også brystmontert sele når jeg sykler i skogen, men det er egentlig fordi det er det mest praktiske stedet å ha kameraet.

 

Likte filmene dine, spesielt den fra 3.Oktober ble veldig bra. Får så lyst på sykkel når jeg ser sånt, det er akkurat en sånn type MC jeg vil ha :)

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i det du skriver! Jeg fikk bare høye forventninger da han som postet det på facebook var helt i skyene over dette nye råbra kameraet.

 

Noen ganger kan det være litt tøft å få med deler av hjelmen. Spesielt på utforsykling syns jeg det ser ganske fett ut, men smak og behag. Jeg bruker også brystmontert sele når jeg sykler i skogen, men det er egentlig fordi det er det mest praktiske stedet å ha kameraet.

 

Likte filmene dine, spesielt den fra 3.Oktober ble veldig bra. Får så lyst på sykkel når jeg ser sånt, det er akkurat en sånn type MC jeg vil ha :)

Takk for det :)

 

3. oktober er faktisk også min favoritt blandt videoene. "Retro ride..." videoen er filmet litt for langt ned og man får med for mye av tanken etc. og den første videoen (6.sept.) hadde jeg montert GoProen på tanken med en sugekopp. Dette synes jeg ble veldig statisk og rart.

 

Nå er det ikke meningen at disse videoene skal vinne noen priser heller og jeg synes dem er mer enn bra nok til at det kan beskues av andre på en bra måte.

 

Hjelmmontering liker jeg rett og slett ikke. Det blir veldig vinglete og slitsomt å se på og jeg liker ikke å hele tiden se biter av hjelmen i bildet. Så en brystsele er absolutt det beste i mine øyne. Det er også lett og koble til en ekstern batteripakke med kabel når man har den på brystet.

 

En slik sykkel som dette er rett og slett hærlig å cruise rundt med. Den buldrer og bråker og selv om det ikke er noen gateracer, så aksellererer den faktisk ganske bra og mine noe uhøytidelige målinger sier en tid mellom 4-5sek. fra 0-100km/t, avhengig av hvor "tøff" man er i starten.

 

Men å kjøre aktivt på svingete veier og kaste seg ned i hver sving blir mer slitsomt enn underholdende, men også med denne så er det morsomt i små peroder.

 

Det kommer litt ann på hva slags kjørestil man liker. personlig så går det aller meste av MC'er ganske mye bedre enn selv godt motoriserte biler og selv om jeg har en "daff" cruiser, så knuser jeg en splitter ny Golf GTI i en lyskryss duell :)

Lenke til kommentar

Motorsykkel og paramotor står høyt på lista ja, må bare bli ferdig med utdannelsen først :hm: Jeg tror det enten blir en touringsykkel, noe ala BMW R 1200 GS eller cruiser som du kjører. kanskje starte med en litt mindre motor først.

 

Angående kameravinkler, hva med å montere på sykkelen? Tenker lavt, retning bakover feks.

 

 

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Motorsykkel og paramotor står høyt på lista ja, må bare bli ferdig med utdannelsen først :hm: Jeg tror det enten blir en touringsykkel, noe ala BMW R 1200 GS eller cruiser som du kjører. kanskje starte med en litt mindre motor først.

 

Angående kameravinkler, hva med å montere på sykkelen? Tenker lavt, retning bakover feks.

 

 

Hva man velger av sykkel er som kjent en smakssak og den BMW'en du sikter til er jo på mange måter den mest allsidige sykkelen der ute etter min mening. Det eneste som trekker ned med denne er det ufattelige sjeleløse og kjedelige utseendet. Fornuftig, men kjedelig.

 

Jeg har kjørt sammens med en som kjører en lignende sykkel (tror det var en Triumph Tiger) som den BMW'en og det er MIN sykkel fleste ser på og legger merke til. Mange kommer bort og sier "fin sykkel" etc. Han med "motarden" gjør ikke så mye ut av seg.

 

Skulle jeg hatt en nummer to sykkel eller evt. valgt noe annet, så ville jeg kanskje gått for en Duke 990/Kawasaki Z800/Triumph Street Tripple etc.

 

Sykler som Yamaha R6/Honda CBR600RR etc. er i mine øyne bare kjedelig. Ikke med tanke på fart sikkert, men for meg er bare dette noen fargesprakende plastraketter som ikke skiller seg ut på noe som helst måte. kan ikke helst forestille meg 100mil på en slik med min kropp. :)

Lenke til kommentar

Noen som har problemer med GoPro Hero3 og Samsung Galaxy Note S3?

Jeg får ikke se filmen mens jeg filmer, og får heller ikke se film etterpå i mobilen. Ser bare icon`er som ikke er støttet av mobil app`en. Etter filming som er startet/ styrt av SGN3 og kobler opp GoPro til PC så får jeg se alt uten problem.

Det er sikkert noe problem med mobilen, eller mobil app`en(til SGN3) men mobilen er helt oppdatert til seneste oppdateringer.

 

Så hva kan være galt? Feil med mobil app? Feil med mobilen? Tror ikke det er noe galt med GoPro da dette fungere på Samsung Galaxy S4(både se filmene etterpå og mens man ser hva man filmer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...