Gå til innhold

Vil Windows 8 fungere bra på denne maskinen?


Anbefalte innlegg

Hei. Tør noen gjette på om Win 8 vil fungere bra på denne laptop`n?

 

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=222417&model=&salg=

 

Ved "testen" til Microsoft får jeg opp at det eneste reelle problemet er for lav oppløsning til å bruke Windows Store, noe jeg ikke trenger.

 

 

Formålet med å oppgradere er at ting forhåpentligvis flyter litt bedre, og litt raskere oppstart. Om jeg bør velge 32 eller 64 bit vet jeg ikke.

 

 

Noen som har råd? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan like godt holde deg til Windows 7 på den maskinen. Skal du ha en raskere opplevelse bør du prøve en linux-distro, eksempelvis Lubuntu eller Xubuntu.

 

Ok. For meg som ikke har spesielt gode datakunnskaper, vil Linux fungere greit sammen med standard programmer som Office, Firefox osv? Spill har ingen betydning.

 

Burde kanskje vurdere SSD disk.

Lenke til kommentar

Ok. For meg som ikke har spesielt gode datakunnskaper, vil Linux fungere greit sammen med standard programmer som Office, Firefox osv? Spill har ingen betydning.

 

Burde kanskje vurdere SSD disk.

 

Nei, det finnes ikke Microsoft Office for Linux. Synes også det blir for dumt å anbefale Linux. Skjønner ikke når de hardbarka Linux brukerene skal begynne å skjønne at Linux ikke er, og trolig aldri vil bli, en skikkelig god Windows erstatter. F.eks har jeg, og sikkert mange andre, brukt tusenvis av kroner på programvare til Windows, programmer jeg bruker daglig.

Skulle jeg gått over til Linux, vil jeg ikke kunne bruke de fleste slike programmer, eller så må jeg kjøpe nye Linux lisenser.

 

Og til og med at ikke spill har noen betydning for deg Broseen, så vil du ikke ha den muligheten uansett i Linux.

 

Firefox er standard nettleser i de fleste Linux distroer, så det funker 100% i Linux også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det finnes ikke Microsoft Office for Linux. Synes også det blir for dumt å anbefale Linux. Skjønner ikke når de hardbarka Linux brukerene skal begynne å skjønne at Linux ikke er, og trolig aldri vil bli, en skikkelig god Windows erstatter. F.eks har jeg, og sikkert mange andre, brukt tusenvis av kroner på programvare til Windows, programmer jeg bruker daglig.

Skulle jeg gått over til Linux, vil jeg ikke kunne bruke de fleste slike programmer, eller så må jeg kjøpe nye Linux lisenser.

Nå finnes det gode gratis alternativer som LibreOffice og OpenOffice til Linux. Jeg er ingen "hardbarka" linux-bruker, men jeg er heller ikke en uvitende MS "fanboy" som uttaler meg på tynt grunnlag. Til en svakt utstyrt netbook er linux det beste operativsystemet for en god brukeropplevelse. Det kan til og med prøves før en installerer, og det kan sameksistere med Windows via "dual-boot". Jeg anbefaler TS å prøve selv. Hjelp får du på GNU/Linux delen av forumet. Lisenser er stort sett ikke noe problem under linux, da det meste er fritt og/eller gratis.

Og til og med at ikke spill har noen betydning for deg Broseen, så vil du ikke ha den muligheten uansett i Linux.

Det finnes fler og fler spill til Linux, og Steam er på vei. Hvorfor du nevner dette er vel heller et tegn på uvitenhet, samt dårlig holdning til Linux og de som har andre meninger enn deg. TS skal uansett ikke spille på sin relativt svake netbook.

Firefox er standard nettleser i de fleste Linux distroer, så det funker 100% i Linux også.

Det samme gjør Chrome/Chromium og Opera.

Lenke til kommentar

Legger Linux på hylla. Tilbake til saken, vil det være forskjell på 32 og 64 bits Win 7 på den omtalte laptop`n?

 

Jeg har hatt begge deler på maskinen før (32 ved kjøp av laptop, senere 64 clean install) og mener på at jeg oppfattet 64 bit som noe tregere, og programmene låser seg.

 

Har versjonene noen betydning for ytelsen? Altså Home, Premium, Ultimate...

Lenke til kommentar
Har versjonene noen betydning for ytelsen? Altså Home, Premium, Ultimate...

 

Nei, de er helt like etter installasjonen. Alle inneholder det samme, men de ulike nøkkelene aktiverer de ulike funksjonene. Du må aktivt laste ned innhold (som f.eks XP Mode) om det skal bli noe forskjell. Alle versjoner bruker derfor like mye ressurser, frem til du eventuelt aktivt laster ned ekstra ting.

 

Det finnes fler og fler spill til Linux, og Steam er på vei. Hvorfor du nevner dette er vel heller et tegn på uvitenhet, samt dårlig holdning til Linux og de som har andre meninger enn deg. TS skal uansett ikke spille på sin relativt svake netbook.

 

Jeg har drevet med data i over 20 år, så jeg har selvsagt testet ut ulike Linux distroer mange ganger. Har kjørt dual boot, og har faktisk byttet ut til kun Linux gjennom årene, men resultatet er alltid det samme, det er så stor forskjell, og så mye som er irriterende vanskelig, eller bare irriterende at jeg alltid går tilbake til Windows.

 

Jeg har ingen problemer med at folk bruker Linux, bra for alle som gjør det, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal prøve å prakke på folk Linux i Windows forumet. Ønsker folk Linux, regner jeg med at de lager en tråd i Linux forumet, og ikke i Windows forumet.

 

Og hadde alt vært så veldig lett og bra med Linux, så skulle jeg jo tro at mange flere byttet over til det som er gratis. Er det noe folk liker er det jo ting som er gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har drevet med data i over 20 år, så jeg har selvsagt testet ut ulike Linux distroer mange ganger. Har kjørt dual boot, og har faktisk byttet ut til kun Linux gjennom årene, men resultatet er alltid det samme, det er så stor forskjell, og så mye som er irriterende vanskelig, eller bare irriterende at jeg alltid går tilbake til Windows.

"Min pappa er sterkere enn din". Jeg har drevet med data i over 30 år, og har ingen problemer med å beherske Linux. Når gjorde du et seriøst forsøk sist? Du trenger knapt nok å røre terminalen lengre.

Jeg har ingen problemer med at folk bruker Linux, bra for alle som gjør det, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal prøve å prakke på folk Linux i Windows forumet. Ønsker folk Linux, regner jeg med at de lager en tråd i Linux forumet, og ikke i Windows forumet.

Jeg har slettes ikke prøvd å prakke på folk Linux. Jeg har gitt et konstruktivt svar på hvordan en forum-bruker kan få en bedre brukeropplevelse på en svak netbook: "Du kan like godt holde deg til Windows 7 på den maskinen. Skal du ha en raskere opplevelse bør du prøve en linux-distro, eksempelvis Lubuntu eller Xubuntu."

Og hadde alt vært så veldig lett og bra med Linux, så skulle jeg jo tro at mange flere byttet over til det som er gratis. Er det noe folk liker er det jo ting som er gratis.

Fler og fler får øynene opp for Linux. Mer enn 80% av serverne som driver nettet kjører på Linux/Unix.

Lenke til kommentar

Jeg har drevet med data i over 20 år, så jeg har selvsagt testet ut ulike Linux distroer mange ganger. Har kjørt dual boot, og har faktisk byttet ut til kun Linux gjennom årene, men resultatet er alltid det samme, det er så stor forskjell, og så mye som er irriterende vanskelig, eller bare irriterende at jeg alltid går tilbake til Windows.

"Min pappa er sterkere enn din". Jeg har drevet med data i over 30 år, og har ingen problemer med å beherske Linux. Når gjorde du et seriøst forsøk sist? Du trenger knapt nok å røre terminalen lengre.

Jeg har ingen problemer med at folk bruker Linux, bra for alle som gjør det, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal prøve å prakke på folk Linux i Windows forumet. Ønsker folk Linux, regner jeg med at de lager en tråd i Linux forumet, og ikke i Windows forumet.

Jeg har slettes ikke prøvd å prakke på folk Linux. Jeg har gitt et konstruktivt svar på hvordan en forum-bruker kan få en bedre brukeropplevelse på en svak netbook: "Du kan like godt holde deg til Windows 7 på den maskinen. Skal du ha en raskere opplevelse bør du prøve en linux-distro, eksempelvis Lubuntu eller Xubuntu."

Og hadde alt vært så veldig lett og bra med Linux, så skulle jeg jo tro at mange flere byttet over til det som er gratis. Er det noe folk liker er det jo ting som er gratis.

Fler og fler får øynene opp for Linux. Mer enn 80% av serverne som driver nettet kjører på Linux/Unix.

 

Jeg er enig med deg Omnithunder. Men sist jeg var borti linux var på gamlejobben (et halvt år siden), der ble det brukt relativt mye til testing og feilsøking av hardware. Jeg må nesten si at over 90% av testene vi kjørte var via kommandolinje. Men det var så klart spesifikke tester.

 

 

Jeg skulle gjerne ha lært meg Linux en gang for alle, men jeg har ikke tid de neste 5 årene grunnet skolearbeid og feste for å ikke bli gal av skolearbeidet. Jeg tror også mange andre ikke vurderer Linux grunnet dets rykte, eller fordi dem ikke har hørt om det.

 

Jeg ville også stemt for Windows, dog 64-bit hvis maskinvare/drivere støtter/finnes.

 

Jeg har forsåvidt hørt at over 90% av webserverne kjører Apache Web server på en linux/unix distro.

Lenke til kommentar
"Min pappa er sterkere enn din". Jeg har drevet med data i over 30 år, og har ingen problemer med å beherske Linux. Når gjorde du et seriøst forsøk sist? Du trenger knapt nok å røre terminalen lengre.

 

Jeg greier jo å beherske Linux, jeg kan fint gjøre basic ting i Linux som surfing, høre på musikk, se på filmer osv.

Men det er likevel en rekke ting som jeg ikke får gjort, eller som er så anderledes i Linux at jeg irriterer meg over det. Og så bruker jeg som sagt en rekke programmer som jeg enten på kjøpe ny Linux lisens til, eller som ikke finnes i Linux. Det finnes sikkert tilsvarende programmer, men da må jeg bruke en masse tid på å lære meg hvordan de fungerer.

 

Mitt siste seriøst forsøk var i fjor høst, med Linux Mint. Brukte det vel ca 2 uker på den ene bærbare jeg bruker hver dag.

 

Vil også nevne at jeg har 11 webservere rundt om i verden som alle kjører Linux. I en slik sammenheng er det jo Linux som er absolutt best. Bruker jo kun kommandolinje (SSH) når jeg jobber på serverene. Så jeg bruker faktisk Linux hver dag.

 

Men ser at det blir veldig OT det her.

 

Til en netbook er vel Windows 7 Starter det som vil være det beste. Starter er den eneste av Windows 7 versjonene som faktisk bruker en del mindre ressurser.

Lenke til kommentar

Jeg greier jo å beherske Linux, jeg kan fint gjøre basic ting i Linux som surfing, høre på musikk, se på filmer osv.

Legg til LibreOffice / OpenOffice, hva mer brukes en svak netbook til?

Lubuntu og Xubuntu bruker langt mindre ressurser en Windows 7 Starter. En god indikasjon på dette er minnebruk:

Xubuntu - idle 197mb - firefox 2 faner (vg.no og hardware.no) 305mb

Lubuntu - idle 176mb - firefox 2 faner (vg.no og hardware.no) 275mb

Jeg har selv kjørt både Windows XP, Windows 7 og Lubuntu på Asus eee, og det er liten tvil om at Lubuntu er milevis foran når det gjelder respons på så svak maskinvare. Men det er helt opp til den enkelte om man vil prøve.

Lenke til kommentar

Jeg greier jo å beherske Linux, jeg kan fint gjøre basic ting i Linux som surfing, høre på musikk, se på filmer osv.

Legg til LibreOffice / OpenOffice, hva mer brukes en svak netbook til?

Lubuntu og Xubuntu bruker langt mindre ressurser en Windows 7 Starter. En god indikasjon på dette er minnebruk:

Xubuntu - idle 197mb - firefox 2 faner (vg.no og hardware.no) 305mb

Lubuntu - idle 176mb - firefox 2 faner (vg.no og hardware.no) 275mb

Jeg har selv kjørt både Windows XP, Windows 7 og Lubuntu på Asus eee, og det er liten tvil om at Lubuntu er milevis foran når det gjelder respons på så svak maskinvare. Men det er helt opp til den enkelte om man vil prøve.

 

Ubuntu funka dritt på Asus Eee 901. Når den gikk tom for lagringsplass (uungåelig på 20 GB) så holdt Ubuntu kjeft. Det var også en salig blanding av OSS og ALSA som kunne føre til at det ikke kom lyd fra musikkavspilleren dersom youtube var oppe for eksempel. Å installere programmer gikk også fra lekende lett til klin hakke umulig, og når dependency hell manifesterer seg fra kildekode, så har man mest lyst til å kvele seg selv til det blir stille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...