Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar henger seg opp vilkårlig.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har fått et problem med min bærbare maskin med Win 7 Ultimate. Den har begynt å henge seg opp oftere og oftere, og jeg må ta strømmen og batteriet på den.

Det vil si at hvis jeg f.eks bruker spotify, så fortsetter den å spille, men mus og tastatur er helt frosset. Programmer fortsetter også å virke, men det er umulig å benytte mus og tastatur.

 

Dette skjer helt vilkårlig, det kan skje 10 ganger eller 1 gang om dagen, ikke noe mønster i det. Men det skjer oftere nå enn før. Det kommer ingen feilmeldinger av noe slag, og det er ingen forvarsel før det henger seg opp.

Har prøvd det meste, det er ikke virus eller malware, det er helt sikkert. Finnes det noen logger i windows man kan kikke på for å få en pekepinn om hva problemet kan være?

 

All hjelp mottas med stor takk!

 

Med hilsen

 

Tommy

 

Edit: Har kjørt memtest i timesvis uten feil, så det er ikke minnet...

Endret av TommyL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg brukar som oftast ein bootbar minnepenn/CD med Ubuntu Linux... eller Hiren's BootCD.

 

Det som er bra med Ubuntu, er at om du ikkje finn noko feil på disken, så kan du la maskina stå boota opp til minnepennen/cd'en med ubuntu, og om den ikkje frys der, så kan det ha noko med windows innstallasjonen din å gjera... :)

 

Det er et godt tips, skal teste det når jeg får anledning.

Lenke til kommentar

Heisann...har også samme problemet med en ACER ASPIRE 7738G...har testa minnet, har prøvd med andre harddisker, har også prøvd med både win7 og Linux...er ingeting som hjelper...

 

Ja, er det slik at alt frys, eller er det kun tastatur og mus som sluttar å verka? Brukar du ekstern mus/tastatur? Frys det i Linux og? kva versjon av windows og kva versjon av Linux er det du har testa?

 

Har du fortsatt garanti på maskina? Har maskina varmeproblem?

 

Eg brukar som oftast ein bootbar minnepenn/CD med Ubuntu Linux... eller Hiren's BootCD.

Det som er bra med Ubuntu, er at om du ikkje finn noko feil på disken, så kan du la maskina stå boota opp til minnepennen/cd'en med ubuntu, og om den ikkje frys der, så kan det ha noko med windows innstallasjonen din å gjera... :)

Det er et godt tips, skal teste det når jeg får anledning.

 

Ja, gjer det, og gjev ein tilbakemelding om det dukkar opp eit problem...

 

Om du vel Linux, så startar du opp programmet som heiter disk utility, vel ynskede disk, og køyr det som heiter smart data test og benchmark.

 

Har du og garanti på maskina?

Endret av WhatWorld
Lenke til kommentar

Bruker ikke eksternt mus eller tastatur. Alt fungerer, det spilles musikk og alle programmer kjører, men mus og tastatur henger. Eneste måten å få det tilbake er å ta strømmen, av knappen funker ikke.

Win 7 Ultimate. Ikke varmeproblem. Garanti er nok ute, så det er ikke så farlig egentlig, det er en gammel maskin. Jeg trenger bare å bruke den frem til jul, da blir det forhåpentligvis en hard pakke under treet fra sambo :)

Lenke til kommentar

Har du prøvd å kobla til ekstern mus/tastatur når touchpad/tastatur er gått i frys? Evt. om ekstern mus/tastatur verkar då?

 

Jammen funker det med eksternt tastatur og mus...at jeg ikke tenkte på det før da. Da er det tastatur og mus på den bærbare som henger seg da...

Lenke til kommentar

Ja, er det slik at alt frys, eller er det kun tastatur og mus som sluttar å verka? Brukar du ekstern mus/tastatur? Frys det i Linux og? kva versjon av windows og kva versjon av Linux er det du har testa?

Har du fortsatt garanti på maskina? Har maskina varmeproblem?

 

"Alt frys; tastatur, mus og lyd...bruker IKKE eksternt tastatur og mus...maskinen henger også i Linux...har testa med Windows Home Premium x64 og Ubuntu...maskinen har ikke varmeproblem.

Lenke til kommentar

Det viser seg at etter en stund så fryser det eksterne tataturet og musa også... :nei2: Nå gidder jeg ikke mer, og legger inn win 7 på nytt, så får jeg se om det ordner seg.

 

Edit: En time etter nyinnstallering av Win 7 Ultimate 32 bit, henger den seg igjen. Det ser ut til at det er en hardware feil her. Tror jeg bare gir opp, og innser at denne maskinen nok er på vei til de evige serverparker.

 

Takker for all hjelp uansett!

 

MVH

 

Tommy

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

Ja, du kan jo testa ut med å legga inn windows inn på nytt, men om det frys og når du har boota opp i ubuntu 12.10 live, så vil eg ikkje tru det hjelp...

 

Om ikkje anna, så kan du køyra denne.

 

Hmm, tenkte meg at den kom til å henge seg att ja...

 

Jo, bare hyggeleg, kjipt ein ikkje fekk løyst problemet...

 

Om du orkar, så kan du alltids testa ut linken over, den hentar så og sei alle meldingar om bsod, event error's osv...

og legg dei på rot C, evt. sjå gjennom loggane sjølv, eller posta dei i den forum posten... ;)

 

Hugs å merk tråden som "LØST" om du seier deg ferdig med problemet :)

Endret av WhatWorld
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...