Gå til innhold

Intel eller AMD ??


Mio

Anbefalte innlegg

Hellu..

Sitter nå og funderer hva jeg skal kjøpe av Intel eller AMD neste gang jeg skal "oppgradere"

Leser at AMD slår Intel i det meste av tester.

Men virker som Intel er ganske mer venlig ang klokking.

Hvis noen har erfaringer om hva jeg skal velge av en P4 eller AMD så bare skrik ut :smile:

Hva er forresten beste Chipset til Intel og AMD nå om dagen??

Takker for svar..

 

Mio

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skulle bygd meg maskin nå ville jeg valgt Pentium 4 "Northwood" 1,6GHz, Abit TH7II (I850 chipsett) og et par Samsung PC800 RDRAM. Du kan spare noen kroner på å kjøpe I845D og DDR-SDRAM, men det kommer jo helt ann på hvordan du vil prioritere.

Skal du ha Athlon XP så er det VIA KT266A chipsettet som er raskest.

Lenke til kommentar

Noe bedre svar enn å lese testen som er lagt ut på hardware.no nå tror jeg du aldri vil få. Alt for mange som er Intel eller AMD fan her.

 

Men....hadde det vært opp til meg ville jeg kjøpt: AMD XP 1800+ eller 1700+ (avhengig av hvor mye penger du vil bruke), sammen med MSI K7T-266 PRO2-RU hovedkort og f.eks 2* 80GB WD harddisker.

 

....only my 2 cents.

Lenke til kommentar

Hoppsann!! :smile:

 

Jeg er en kar som driver å fikser på PC'er. Andres PC'er og andres problemer.

 

Flest folk har trøbbel med AMD, sannsynligvis fordi prosessoren stinker RÆV, noe den alltid har gjort.

 

Duron slår celeron, men der stopper det. Ingenting knuser P4.

 

Skal du klokke?? Kjøp P4.

AMD brenner opp om viften ikke holder, P4 klokker seg selv proffesjonelt ned og stopper slik at den ikke svir seg...

 

Stabilt og fett system : Intel Pentium 4 (original and best)

 

ingen tvil. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-12 00:43, ingen tvil skrev:

Skal du klokke?? Kjøp P4.

AMD brenner opp om viften ikke holder, P4 klokker seg selv proffesjonelt ned og stopper slik at den ikke svir seg...



 

Det er fixa på nyere systemer.... Etter at den flause ble oppdaga er en ny dings lagt på moboene slik at maskina stopper om den blir for varm, men det må være NYE kort (Oct 01?)

Lenke til kommentar

Med Application Accelerator som HN ikke brukte i testen ville P4'n dratt på mer i Quake, Photoshop, Winbench og WinZip testen i alle fall.

 

Ellers - bør vel testresultatene sees i lys av hva du driver med. Bottom line - ytelsen er så lik som du aldr har sett på 2 stk "1800MHz/+(?)" noensinne. Jeg mener valget og den store forskjellen bli ligge på platformen (du ønsker).

 

Personlig synesn jeg vi kan begynne å se en tendens til at endel folk her er "fed up" av noen merker.

Lenke til kommentar

Dollar!

 

Det er jo mange som er interresert i å kjøre tillegsprogrammer for å få prossesoren til å yte mer i visse applikasjoner?

 

Jeg har selv tatt av viftene på mine AMD under arbeid med ASUS 266-D hovedkort! Vet dere hva som skjedde?... De klokket seg ned akkurat som P4. Fikk en maks temp. på 68 grader celsius! Ooops noen som Intel fan som ikke har så mye peil allikevel!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-12 10:08, Dollar skrev:

Med Application Accelerator som HN ikke brukte i testen ville P4'n dratt på mer i Quake


Har du testet dette selv? Eller sett uavhengige tester som bekrefter dette?

 

Ser ikke slik ut i denne testen iallfall.

 

PS: 845D brikkesettet er ikke engang på listen over brikkesett som støttes av IAA :wink:

 

For de som er interessert, kan IAA lastes ned her. Vær obs på at det forsatt er endel bugs i programvaren.

Lenke til kommentar

Vegard,

 

Hva er poenget?. Klart det tar noe tid (sekunder/minutter) før en stor ribbe blir varma til "maskina låser seg"/tar skade men med P4 kan du røske av vifte og plutselig finne det ut i 3Dmark uka etter.

 

Kan og legge til at på alle AMD hovedkort så vil signalet om at prosessoren "overopphetes" (sendes 8 ganger pr sekund) komme for sent til å forhindre krasj hvis vifta/ribba faller av - om den ideheletatt virker (ellers brenner den jo som Dr. Tom beviste)

 

http://www.digit-life.com/articles/pentium...ment/index.html (konklusjonen der...)

 

Oops, var vist en AMD fan .... ja - du skjønner?

 

Howard,

 

Jeg stusset litt på at det ikke var med, men på mange måter skjønner jeg at det ikke var det, ikke helt _rettferdig_ siden noe tilsvarende ikke finnes for andre enn i845/50 platformer.

 

http://www.vr-zone.com/reviews/Chipsets/P4...4DDR/page10.htm og konklusjonen viser det ganske bra. Barbara's test tester ikke akkurat det IAA styrker mest. IAA's krav (jf readme'n som den installerer sammen med programmet) er:

 

1. The system must contain the following Intel products:

* Intel® Pentium® III or Pentium® 4 processor * Intel® 82801BB controllers

 

I82801BB er Southbridgen i i845/50 hovedkort - passer ALL kort, spiller ingen rolle om det er A, D eller E revisjonen.

 

_________________

Andreas Grimsby

Nerd!

_____________2GHz

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: dollar på 2002-02-12 13:06 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Dollar på 2002-02-12 13:14 ]

Lenke til kommentar

Takker for alle svar her inne.

Har en AMD nå og tror nok det blir det samme ved neste kjøp.

Det er billig og bra i hvertfall..så scorer det jo høyere på det meste av tester.

Jeg er verken AMD eller Intel fan, vil bare ha det som gir meg best stabilitet og ytelse for pengene :smile:

 

Mio

Lenke til kommentar

Som du sikkert ser, så er det veldig sor uenighet om hvilken prosessor man skal kjøpe.

 

Jeg skal oppsummere det slik:

 

Billig og bra:

AMD 1800+ med DDR RAM

Stabilt, men litt dyrere:

Intel 1,6 (1,7) GHZ med RDRAM.

 

Desse to alternativene fungerer ganske bra, avhenger av hvilke andre komponenter du bruker.

 

Jeg ville gått for AMD siden det er billig, og fordi lommeboken min ikke er altfor stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...