Gå til innhold

Intel eller AMD ??


Mio

Anbefalte innlegg

For å gi lit kritikk... pgressum sier uff disse Intel folka.. jeg sier UFF disse amd drittungene .. no offence.. brukte selv AMD ca frem til i dag.. men lissom .. AMD RULER !!!!! intel suger !!! o.s.v alt det der.. er unødvendig..

 

Jeg kjøpte P4 NW 1600 p.g.a overklokkabilityen , satser på 2,4 ghz og blir skuffet hvist ikke :smile: valget stod mellom xp 1600+ og ei vifte til 300 , eller nw 1600 m . vifte.. ble nw for vil teste noe anna :smile:

 

*glede seg mye til testing*

 

Blir vel kitt fra http://www.oikas.tk jau ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-02-12 00:23, The Jackal skrev:

Noe bedre svar enn å lese testen som er lagt ut på hardware.no nå tror jeg du aldri vil få. Alt for mange som er Intel eller AMD fan her.


Men....hadde det vært opp til meg ville jeg kjøpt: AMD XP 1800+ eller 1700+ (avhengig av hvor mye penger du vil bruke), sammen med MSI K7T-266 PRO2-RU hovedkort og f.eks 2* 80GB WD harddisker.


....only my 2 cents.



 

110% enig her

Lenke til kommentar

Det jeg har dratt ut av alle diskusjonen til nå er at:

 

For Intel:

*Intel lager bedre chipset enn de som er til AMD (med mulig unntak av AMD sine egne chipset)

 

*Intel har mer problemfrie systemer out-of-the-box

 

*Intel (P4 NW) kan overklokkes langt mer enn AMD (grunnet 0,13 vs 0,18 og arkitekturen i seg selv)

 

*Prisforskjellen mot AMD CPUer er ikke så stor lengre som den var før

 

For AMD:

* Chipsettene har blitt mye bedre i den siste tiden og stabilitet er ikke noe spesielt problem lengre. Det er også blitt mange alternativer på markedet (ALI, VIA, NVIDIA, SIS og AMD)

 

*AMD CPUer koster mindre enn Intel for samme ytelsen (ikke medregnet overklokking her, men vanlig hastighet)

 

*Hovedkortene til AMD CPUer kommer ofte med langt mer features enn Intel hovedkort (f.eks USB 2.0, PC2PC Network m.m.), dog kan neppe mye av det sies å være nyttig før om et år eller to.

 

*Hovedkortene til AMD CPUer er også en del rimeligere enn Intel hovedkort (til P4)

 

*Langt bedre ytelse i Linux enn P4 (trolig grunnet manglende SSE2 støtte?)

 

================================

 

Oppsummert igjen gir det:

 

AMD har bedre pris/ytelse, men Intel har ofte mindre problemer med maskinene (bare se på returraten hos de norske distributørene...).

 

Slev bruker jeg både AMD og Intel og er veldig godt fornøyd med begge delene :smile:

Lenke til kommentar

Per Øivind, veldig enig - men der noen så ting.... (som vanlig) :smile:

 

Du får USB2, ATA133 raid etc på massevis av P4-kort

 

Prisforskjellen på både hovedkort og proessorer er liten. En komplett PC med hk/cpu i den prisklassen (1800MHz/+) ligger på 15000kr og oppover.

 

Der er i alle fall hovedkort på 7 forskjellige P4 chipsetter bare i norske webshopper. Likevel er det jo bare 845D, 850 og SiS645 som er interessange da.

 

Linux støtten - den MÅ bli rettet KJAPT om ikke Lindows vil ha en kjapp død. P4 er tross alt verdens bestselgende prosessor.

 

AMD har svært lite "OEM" salg i forhold til Intel - i retail salg piratkopierer jo folk 99% av alt software så Microsoft kan jo se på det som betryggende at Lindows/Linux ikke implementerer støtte for verdens bestselgende CPU - Pentium 4.

 

Er det rart vi har monopoler?

Lenke til kommentar

On 2002-02-16 10:07, Dollar skrev:

 

>Du får USB2, ATA133 raid etc på massevis av P4-kort

 

joa, men det kom for lenge siden på VIA kort. Poenget er at Intel alltid (nesten) er den siste som implementerer støtte for nye features. Det er ikke så lenge siden Intel sa hardnakket at de aldri skulle ha noen som het PC133 på _noen_ av sine hovedkort.

 

Når det er sagt så betyr ikke det at jeg anser det som et stort minus. Det har sine fordeler som at når Intel lansere støtte for PC133, ATA66/100/133 osv så er det ofte langt mer gjennomførte løsninger enn (kremt) f.eks. VIA sine... Husker testen jeg gjorde for lenge siden mellom Abit Hot-Rod ATA66 på et BX-hovedkort mot et DFI hovedkort med VIA ATA66....

 

 

>Prisforskjellen på både hovedkort og proessorer er liten. En komplett PC med hk/cpu i den prisklassen (1800MHz/+) ligger på 15000kr og oppover.<

 

Enig, det er også hovedgrunnen til at jeg har begynt å like P4 (NW) mye bedre enn før. Før var prisforskjellen så mye større og pris-ytels var ikke stort å snakke om for P4.

 

>Der er i alle fall hovedkort på 7 forskjellige P4 chipsetter bare i norske webshopper. Likevel er det jo bare 845D, 850 og SiS645 som er interessange da.<

 

Du glemmer vel VIA P4x266a som er det raskeste chipsetet basert på DDR. Men, eller er jeg enig.

 

>Linux støtten - den MÅ bli rettet KJAPT om ikke Lindows vil ha en kjapp død. P4 er tross alt verdens bestselgende prosessor. <

 

Linux kommer ikke til å dø kjapt om det ikke implementeres SSE2 støtte. Dog regner jeg med at det kommer i løpet av året. Ikke bare grunnet P4, men like mye pgs Hammer som AMD samarbeider tett med flere Linux-selskaper om. Snakket med Mathias (drift USIT - UIO.no)) om SSE, 3DNow, SS2 osv og han sier det ikke har så mye å si i Linux som i Windows. Linux var mer gald i rene muskler mener jeg han sa.

 

>AMD har svært lite "OEM" salg i forhold til Intel<

Ja, klart det er mindre... Dog har AMD tatt store andeler i Q4 2001 og det blir spennende å se hvordan det går i Q1 2002.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-16 00:48, pgressum skrev:


*Langt bedre ytelse i Linux enn P4 (trolig grunnet manglende SSE2 støtte?)



 

Dette her er faktisk helt fakta,.. For sannheten er at 3DNOW! i Linux har lenge vært godt støttet... og sansynligvis som du sier så er nok ikke SSE2 noe særlig bra støttet i Linux - selv om den kanskje er bedre ?

 

Men driverproblemer - har lenge vært hos amd brukere,... spesielt ved bruk av VIA chipset!

 

Bruker selv kun Linux på min AMD maskin,.. - funker helt fint,... maskinen har aldri gjort noe tull,.. Men dette er ikke VIAs drivere som blir brukt,... Disse er laget av en 3 parts utviklere.. Kanskje VIA kan lære noe av disse ?

Lenke til kommentar

Enig med Sintbrus.....men...

Og å diskutere hvem som er best kan vi (og vil vi)gjøre til krampa tar oss :smile: Så lenge dette skjer med et glimt i øyet er det jo bare gøy. Det som irriterer meg er når det blir til de grader usaklig.

 

Uansett. Jeg synes vi skal være glade for at vi har disse to store aktørene på markedet.

Hva tror dere en P4 ville kostet i dag hvis ikke AMD hadde vært så på hugget? Uansett hva som er montert i boksen din er du tjent med at Intel og AMD gjør det bra og kan fortsette å konkurere.

Lenke til kommentar

PGressum - det vittige er at Intel alltid finner opp tingene, AGP, PCI, USB etc.

 

Du fikk USB2 for ca 1 år siden ikke sant, nå har jo hovedkortet ditt fått fyken og du har enda ikke noen USB2 ting.

 

Hadde vært like greit om de heller hadde brukt krefter på i ordne opp southbridgen (hadde spar deg for litt bry på TG i alle fall) enn en meningsløs USB2 port.

 

:smile:

 

Teknologi skal være nyttig - den er ikke noe argument i seg selv, mener jeg...

Lenke til kommentar

Det er ingen ting galt med VIA drivere for AMD,.. det er driverne det ligger i,... De derre via folka klarer bare ikke lage gode drivere vistnok,... Kanskje de skulle overlatt det arbeidet til andre kompetente folk ?

 

Grunnen til at jeg mener at VIA chipset faktisk er stabil er at det faktisk funker fint i andre OS ,.. uten tull,.. (hvor VIAs drivere ikke er brukt ,... ) Klarer de å ordne noe der så er det jo fiksa,....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Quote:



PS: 845D brikkesettet er ikke engang på
over brikkesett som støttes av IAA :wink:


 

Chipsettet heter faktisk ikke i845d, det heter i845 og finnes i en sdram versjon og en ddr sdram versjon. D'en har bare blitt satt på av hovedkortprodusenter som vil gjøre det enklere å se forskjellen. I tillegg så inneholder den listen alle intel chipset fra de siste par årene, så det er vel ikke så veldig vanskelig å gjette seg til at i854(d) kan ha nytte av de samme optimaliseringene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...