Gå til innhold

Intel eller AMD ??


Mio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-02-12 13:20, Dollar skrev:

Gleder meg til en "Battle og the Titan's" om det er på planen?!


Du tenker på P4 2.2 vs XP 2000+? Vi håper å få til en slik test også ja, men kan ikke love noe.

 

Uansett har vi mye spennende på gang fremover, f.eks:

 

ATI Radeon 8500LE og 8500XT

Plextor 40x/12x/40x

Gainward GF3 Ti/460TV 3,8ns

120 GB harddisk-roundup

 

for å nevne noe.

Lenke til kommentar

Dollar,

 

Tom testet dette for mange måneder siden! Jeg sett filmen som beviser at T-bird og Palomino brenner. Fulstendig klar over det. Og den linken din viste til

 

"When Athlon XP and Pentium 4 just appeared"

 

Altså når de ankom! Da var dette ett problem for AMD.

Men ikke nå lenger, jeg har tatt av vannkjølingen sammtidig som 3dMark hadde kjørt kontinuerlig i litt over en time. Det skjedde kun en ting fps. gikk drastisk ned. Det var faktisk alt! CPU0 66 grader CPU1 68 grader! Opps?... Jeg satte kjølingen på igjen og det gikk litt under normalt helt til jeg restartet maskinen! Hovedkortet er ett Asus A7M266-D.

 

Hvis du leser litt nøye på artikkelen fra Tom`s så står det at hovedkortet dem brukte hadde sperre for overoppheting. Men dessverre slo den ikke ut!

 

Har du vanskelig for å tro på dette så kan jeg sikkert få demonstrert for deg.

Lenke til kommentar

Vegard,

 

Og hvor mange liter vann hadde du som måtte varmes? Singelprosessor test på dual system, da går bare CPU'ene dine for 1/2 styrke og.

 

At ikke din maskin får noen større reaksjon enn at vannet varmes opp 50C (2-5liter vann?) på 2 x 1.67GHz @ 50% load = ca 70w er vel ikke så rart - på 1t?.

 

Gidder ikke stresse med å huske fysikken fra VGS men vi bør vel helst snakke om vanlig luftkjølte systemer med ca 250-400g ribbe.

 

Hva AMD driver å pusler med er jo ganske uinterresant siden det ikke er støttet likevel. Såvidt jeg vet finnes det 1 Fujitsu hovedkort som har støtte for thermal-diode i Athlon med dette er kunn et OEM kort.

 

Ellers, skal du på TG? Ser gjerne om maskina du "overlever" en liten test jeg bruker på min... (trekker min P4 opp nesten 20c på 10min med kjøling)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-12 00:43, ingen tvil skrev:

AMD brenner opp om viften ikke holder, P4 klokker seg selv proffesjonelt ned og stopper slik at den ikke svir seg...


 

engang jeg spilte max payne på min amd 1,2ghz steg temperaturen til 89 grader (vifta falt av), amd cpuer tåler mere varme enn intel. cpurn bruker jeg enda forresten.

hva er best av en hummer og en porche? eller gf3ti500 og radeon 8500?

Lenke til kommentar

Dollar.

 

Jeg kommer dessverre ikke på TG nei. Var der for to år siden og jeg har ikke planer om å dra dit i fremtiden. Syntes det ikke var så morsomt.

 

 

Dette dreier seg hverken om vann, luftkjøling, ribber eller fysikk! Hele poenget er at prossesoren klokker seg ned! Jeg har test programmer som klarer og utnyttet dual system også jeg så jeg vet godt at hver prossesor kan komme over 90% ytelse men høyst sannsynelig da går den andre ganske lavere. Jeg kan jo også nevne at hver prossesor er overklokket til 1880Mhz, og mer kan jeg klokke!

 

Hadde jeg kommet til TG så kunne du ha gjort stort sett det meste uten at maskinen ville ha klikket engang! Skulle kanskje ha testet ytelse også. Så kan du se hva din P4 2Ghz står for! Stabilitet også for den saks skyld!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-12 21:56, Vegard20 skrev:

Dollar.


Jeg kommer dessverre ikke på TG nei. Var der for to år siden og jeg har ikke planer om å dra dit i fremtiden. Syntes det ikke var så morsomt.



Dette dreier seg hverken om vann, luftkjøling, ribber eller fysikk! Hele poenget er at prossesoren klokker seg ned! Jeg har test programmer som klarer og utnyttet dual system også jeg så jeg vet godt at hver prossesor kan komme over 90% ytelse men høyst sannsynelig da går den andre ganske lavere. Jeg kan jo også nevne at hver prossesor er overklokket til 1880Mhz, og mer kan jeg klokke!


Hadde jeg kommet til TG så kunne du ha gjort stort sett det meste uten at maskinen ville ha klikket engang! Skulle kanskje ha testet ytelse også. Så kan du se hva din P4 2Ghz står for! Stabilitet også for den saks skyld!


 

Uff disse P4/Intel menneskene... tror de har litt vanskelig for å innse at alle ikke overklokker og bryr seg så mye om at en AMD CPU er litt varmere enn Intel CPUene (i og med det har _ingenting_ å si)... videre er det litt rart at de gang på gang hevder at Intel er like billig som AMD (de blir jo motbevist hver gang og da) og hver gang drar frem XP1600+ vs P4 1,6 GHz når XP 1700+ koster helt det samme som 1600+....

 

 

Nåja nok om de som ikke kan se pris/ytelse. Hver CPU har sine fordeler;

Intel sin fordel er at om en ønsker å bryte garantier og overklokke så kommer en seg langt lengre enn med AMD CPUer ( i alle tilfeller til AMD legger om til 0,13 de også).

AMD sin fordel er at de tilbyr et lagt bedre pris/ytelsesforhold.

Stabilitet er ikke noe issue lengre slik jeg ser det (dog krever AMD at en legger inn en ekstra patch - wow big deal)

 

Anyway, skulle egentlig bare si at jeg har et Tyan Tiger MPX på vei til meg :smile: fra Quad.no. Skal kjøpe meg en 64-bits IDE kontroller også. Regner med at det blir futt i sakene da.

Lenke til kommentar

Quote:


Uff disse P4/Intel menneskene... tror de har litt vanskelig for å innse at alle ikke overklokker og bryr seg så mye om at en AMD CPU er litt varmere enn Intel CPUene (i og med det har _ingenting_ å si)... videre er det litt rart at de gang på gang hevder at Intel er like billig som AMD (de blir jo motbevist hver gang og da) og hver gang drar frem XP1600+ vs P4 1,6 GHz når XP 1700+ koster helt det samme som 1600+....



Nåja nok om de som ikke kan se pris/ytelse. Hver CPU har sine fordeler;

Intel sin fordel er at om en ønsker å bryte garantier og overklokke så kommer en seg langt lengre enn med AMD CPUer ( i alle tilfeller til AMD legger om til 0,13 de også).

AMD sin fordel er at de tilbyr et lagt bedre pris/ytelsesforhold.

Stabilitet er ikke noe issue lengre slik jeg ser det (dog krever AMD at en legger inn en ekstra patch - wow big deal)


Anyway, skulle egentlig bare si at jeg har et Tyan Tiger MPX på vei til meg :smile: fra Quad.no. Skal kjøpe meg en 64-bits IDE kontroller også. Regner med at det blir futt i sakene da.


 

Han er tilbake!...wee

Prøver fortsatt å overbevise seg selv om sin egen propaganda ser jeg!

 

stå på !

Lenke til kommentar

Per Øivind,

 

Har igrunn gått lei av å diskutere hva som er best - never-ending-story. Vi diskuterer Clock-throttling (eller manglen på det) - ikke varme.

 

Pris/ytelse - Håvards test kom vel til at det ikke var rare argumentet. 1600 eller 1700 kan jeg ikke merke forskjell på.

 

Grattis med Dual forrsten, XP'er og :smile: ?

 

Vegard,

 

THG testen er relevant - der har ikke hendt noe siden da(hva den saken angår). Den follow-up'n de hadde hos AMD i desden var med en spesielt modefisert hovedkort - ikke salgsvare. Kan _noen_ fortelle hvor det selges AMD hovedkort som støtter(fungerende) Clock-throttling. Jeg snakker ikke om PC-Shut-down som finnes i en rekke BIOSer.

 

Din Dual athlon @ 1.8GHz er nok kjappere enn min singel P4 - hands down, diskuterer ikke det (den kosta jo og over det dobbelte :smile:.

 

Du sier du testa med 3Dmark, det trekker 1 cpu.Fysikk - mitt poeng er at fordi maskina ikke fryser betyr ikke det i ditt tilfelde (nødvendigvis) at maskina klokker seg ned. Har du undersøkt hva wCPUid eller noe sier om antall MHz i "nedklokket tilstand".

 

Stabilitet er ikke TG langt nok til å teste likevel (med mindre du har en ustabil maskin da :smile:, men det hadde bli en laaaaaaaaaangt test.

Lenke til kommentar

ASUS kortet mit er heller ikke salgsvare. Jeg fikk det via en bekjent i DnB.

 

Jeg har ikke sjekket i wCPUid men det gjorde heller ikke Tom!

 

Vet du hva som skjer hvis du starter en dual Athlon uten kjøling? Kjernen svir seg og prossesoren er ødelagt! Så om 3dMark utnytter 10% av ver prossesor har ikke noe å si i det tilfellet... Up in smoke samme hva

Lenke til kommentar

Selv om du slår av kjøling på vannet ditt tar det jo en stund å varme noen liter med kaldt vann ved hjelp av 2 x 70w eller noe.

 

I "follow-up'n" til Tom brukte AMD gutta en spesiell mod med en ekstern monitor på CPU'n - ikke hovedkortets. Den i hovedkortet er for treig - selv om den skulle fungert etter AMD's plan (noe den heller ikke gjøre pga slappe produsenter).

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor de valgte den løsningen. Med hammer skal AMD vistnok gå over til "heat-spreder" som P4/P3/Celeron har. Da kommer det vel litt nytt innen kjøling/overvåkning og :smile:

 

Ellers - hammer skal bli gøy å se. Lever den opptil ryktene kan det kanskje bli litt "hard" priskrig igjen.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-12 23:38, extreme skrev:


Han er tilbake!...wee

Prøver fortsatt å overbevise seg selv om sin egen propaganda ser jeg!


stå på !


 

Du er så -> ' <- langt fra å irritere meg nok til at du blir utestengt. Har fått flere henvendelser fra folk som vil at jeg skal kaste deg ut fra forumet, men har ikke gjort det ennå. Det er ikke p.g.a. av vi har forskjellige syn på hva en skal måle CPUer opp mot men den genrerelle holdningen i postene dine.

 

Svar frekt på denne posten også og du er utestengt. EOD.

Lenke til kommentar

On 2002-02-13 00:20, Dollar skrev:

 

>>>Har igrunn gått lei av å diskutere hva som er best - never-ending-story. Vi diskuterer Clock-throttling (eller manglen på det) - ikke varme.<<<

 

Jeg vet. P4 klokker ned når den når et sted mellom 60 og 70 C og vil stå og vippe mellom der når den reduserer hastigheten (gitt noe kjøling da - f.eks bare en kjøleribbe uten vifte). Egentlig ganske smart synes jeg det Intel har gjort der :smile:

 

>>>Pris/ytelse - Håvards test kom vel til at det ikke var rare argumentet. 1600 eller 1700 kan jeg ikke merke forskjell på.<<<

 

Han kom vel ordrett til at:

 

"Prismessig har Athlon XP et overtak på Pentium 4. Et raskt søk i vår prisguide avslørte at XP 1800+ koster fra kr 1729, mens du får Pentium 4 ("Northwood") for kr 2370. I tillegg trenger du en CPU-kjøler til Athlon (ca 200 kr), så det blir riktig å si at Athlon XP 1800+ er omlag 450 kr rimeligere enn Pentium 4 1.8 GHz, litt avhengig av hvor dyr CPU-kjøler man velger. Man kan f.eks. klare seg helt fint med en Titan TTC-D5T til 150 kr."

 

450,- rimeligere som betyr ca 20%.

 

>>>Grattis med Dual forrsten, XP'er og :smile: ?

 

Vel... får kortet på mandag fra Quad.no. Har ikke helt bestemt meg om CPUer... Tror jeg vil vente å se hva det blir til med 0,13 micron av XP. Da kan jeg bruke mindre vifter vet du :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-14 09:21, pgressum skrev:

Quote:


On 2002-02-12 23:38, extreme skrev:


Han er tilbake!...wee

Prøver fortsatt å overbevise seg selv om sin egen propaganda ser jeg!


stå på !


 

Du er så -> ' <- langt fra å irritere meg nok til at du blir utestengt. Har fått flere henvendelser fra folk som vil at jeg skal kaste deg ut fra forumet, men har ikke gjort det ennå. Det er ikke p.g.a. av vi har forskjellige syn på hva en skal måle CPUer opp mot men den genrerelle holdningen i postene dine.

 

Svar frekt på denne posten også og du er utestengt. EOD.

 

Vet ikke hva jeg skal si om deg, men du tåler visst ikke sannheten, eller at andre har rett. Ditt eget ordvalg sier jo mest om hvem som hele tiden er sarkatsisk og frekk som "Uff, disse Intel folkene" osv.

 

Da bør du i alle fall tåle litt sarkasme tilbake.

 

Men, neida det ser ikke slik ut. Hvis det er noen som skulle blitt utestengt, så måtte det blitt deg, dette skjønner de fleste hvis man leser innleggene dine. Husker du den siste tråden du hadde med disse personangrepene, og utkastingstruslene? Ingen der som var enig med deg, tvert imot. Og disse tomme truslene om å kaste ut brukere kan du spare meg for.

 

Prøver og holde meg på et høyt faglig nivå, med minst mulig tullball. Personangrep og trusler som du driver med kan du holde for deg selv. Jeg skjønner ikke helt poenget med sistnevnte.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-14 14:07, extreme skrev:


Vet ikke hva jeg skal si om deg, men du tåler visst ikke sannheten, eller at andre har rett. Ditt eget ordvalg sier jo mest om hvem som hele tiden er sarkatsisk og frekk som "Uff, disse Intel folkene" osv.


Da bør du i alle fall tåle litt sarkasme tilbake.


Men, neida det ser ikke slik ut. Hvis det er noen som skulle blitt utestengt, så måtte det blitt deg, dette skjønner de fleste hvis man leser innleggene dine. Husker du den siste tråden du hadde med disse personangrepene, og utkastingstruslene? Ingen der som var enig med deg, tvert imot. Og disse tomme truslene om å kaste ut brukere kan du spare meg for.


Prøver og holde meg på et høyt faglig nivå, med minst mulig tullball. Personangrep og trusler som du driver med kan du holde for deg selv. Jeg skjønner ikke helt poenget med sistnevnte.


 

Jeg har fått flere henvendelser på fra andre forumbrukere som vil ha deg stengt ute fra forumet for all tid. Når du i tillegg svarer på samme måten (riktig nok noe mer moderat enn tidligere poster fra deg denne gangen) så gjør jeg som jeg sier. Det er ikke meningen å true noen, men når vi får flere henvendelser fra lesere som reagerer på enkelte brukere og de ikke klarer å ta et hint så må vi gjøre noe med det. Du har fått 14 dagers utestengelse. Håper at du da tar til etterretning at det er en del folk som har reagert på postene dine.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-14 11:52, Dollar skrev:

Støy er noe dritt - vent på 0.13 micron du, kanskje kan de klokkes litt bra også :wink:



 

Enig :smile: Bare at hovedkortet ikke er det beste til å klokke med da... har fsb muligheter, men ikke volt. Nåja, tror ikke jeg trenger mer enn 1,5 GHz med det første uansett. Venter til 0,13m før jeg vurderer Dual på den. Til da skal jeg holde meg til singel på dual-kort (lol).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...