Gå til innhold

Lefdal solgte gammel iPad som ny


Anbefalte innlegg

? Dette var en glipp, sier elektrokjeden.Lefdal solgte gammel iPad som ny
Ikke første gang ein elektronikk firma selger eit brukt produkt uten og si ifra til kjøperen :p

 

Les artikkelen før du kommenterer. Er jo ikke snakk om at de har solgt et brukt produkt, men de har solgt et nytt eksemplar av "nye iPad". Problemet er at "den nye iPad" ikke er ny(!), men gammel (ikke brukt)...

 

Feilen til Lefdal var at de i annonsen skrev "Endelig i Norge", resten av annonsen er korrekt. At Apple er idiotiske nok til å kalle et produkt "den nye...", så ber de egentlig bare om trøbbel. iDioter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjedens feil er at dem ikke forandre på annonsen deres når det er blitt annonsert en ny versjon av iPad. F.eks. om elkjøp hadde kommet med en avis med overskriften nyeste iphone endelig i norge, 1 uke etter at iPhone 5 ble lansert, så må de regne med trøbbel.

 

Ellers er jeg enig i at det virker forvirrende at de kaller den new iPad.

Gamle produkter skifter jo ikke navn fordi det kommer nye. ;) Men siden de oversatte "new iPad" til "Nye iPad" (noe forøvrig alle nettbutikker har gjort) så er det plutselig butikkens fil, i stedet for Apples?

 

Når det er sagt, synes jeg det er åpenbart at Lefdal dummet seg ut, men synes det er et godt eksempel på resultatetene av en kundefiendtlig obsolete.politikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Altså, produktet het jo bare iPad, slik som iPod, iMac osv heller ikke har noe i navnet som sier hvilken generasjon det er. Den ipaden som kom nå kan man kalle 4. generasjon, slik man har skilt mellom iPodene.

 

Lefdal har jo også 30 dagers åpent kjøp, så dette bør løse seg for alle.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Altså, produktet het jo bare iPad, slik som iPod, iMac osv heller ikke har noe i navnet som sier hvilken generasjon det er. Den ipaden som kom nå kan man kalle 4. generasjon, slik man har skilt mellom iPodene.

 

Lefdal har jo også 30 dagers åpent kjøp, så dette bør løse seg for alle.

Litt morsomt egentlig. Dersom man brukte ipad 3 som navn tidligere så var det alltid en eller annen smart-ass som måtte påpeke at "nei den heter ikke ipad 3, den heter "the new ipad" ;) Og for ordens skyld: Apple refererte aldri til 3.gen ipad som "ipad 3" , i motsetning til ipad 2.gen som de brukte navnet "ipad 2" på. De brukte alltid navnet "the new ipad".

Men som du nevner, dette er uansett en ikke-sak for Lefdal som har åpent kjøp i 30 dager.

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjedens feil er at dem ikke forandre på annonsen deres når det er blitt annonsert en ny versjon av iPad. F.eks. om elkjøp hadde kommet med en avis med overskriften nyeste iphone endelig i norge, 1 uke etter at iPhone 5 ble lansert, så må de regne med trøbbel.

 

Ellers er jeg enig i at det virker forvirrende at de kaller den new iPad.

Gamle produkter skifter jo ikke navn fordi det kommer nye. ;) Men siden de oversatte "new iPad" til "Nye iPad" (noe forøvrig alle nettbutikker har gjort) så er det plutselig butikkens fil, i stedet for Apples?

 

Når det er sagt, synes jeg det er åpenbart at Lefdal dummet seg ut, men synes det er et godt eksempel på resultatetene av en kundefiendtlig obsolete.politikk.

Helt enig, kjedens feil var mere det å bruke endelig i norge i tillegg til den nye ipad.

Lenke til kommentar

"Endelig i norge" har nok hengt igjen der siden den kom for bare et halvt år siden. Et halvt år er forsåvidt ikke veldig lenge i produktsykluser som ofte varer 1-2 år. En av de store overraskelsene var jo nettopp at Apple kom med en oppfølger så raskt. Som resten av verden forutså neppe Lefdal det heller. Jeg synes ikke det var så veldig fjernt at "endelig i norge"-merkelappen ble hengende i et halvt år.

 

Hadde jeg vært salgssjef hos Lefdal ville jeg neppe latt den henge mer enn 3 måneder, men nå er jeg ikke salgssjefen der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Misvisende tittel. "Ignorant kunde glemte å sjekke hva han betalte for" hadde vært passende.

 

Og du jobber i...Lefdal? Helt OK å lure folk til å gjøre feil? Du er nok ikke HELT på linje med dagens lovgivning.

Jeg jobber som softwareutvikler, sorry. Ingen som har lurt noen her. Er en kunde som ikke gidder å sjekke hva han kjøper, kombinert med dårlig navngivning fra apple

Lenke til kommentar
Misvisende tittel. "Ignorant kunde glemte å sjekke hva han betalte for" hadde vært passende.
Og du jobber i...Lefdal? Helt OK å lure folk til å gjøre feil? Du er nok ikke HELT på linje med dagens lovgivning.

De har ikke lurt noen, ettersom de har solgt "Den nye iPad" som "Den nye iPad". Det er Apple som har kalt den generasjonen av iPad for "Den nye iPad" og Lefdal bruker helt riktig navn på produktet de selger i tillegg til at det fortsatt er den nyeste utgaven som er tilgjengelig. Dette er nevnt flere ganger i tråden... les den før du kommenterer.

 

Med andre ord; ingen lovgivning kan felle Lefdal på noe som helst her da de har alt sitt på det tørre.

Lenke til kommentar

New iPAD kan kalles new iPAD fram til en ny modell er introdusert, da blir den bare iPAD. Saken er at produktet heter bare iPAD, men med en oppdateringsyklus helt nede i 7 måneder blir det jo kaos. Siden 1975 har det vært tilgjengelig en bilmodell som heter Golf, sånn hvert tredje eller fjerde år kommer det en ny modell, rimelig sikker på at det ville vært ulovlig markedsføring å annonsere for nye Golf endelig i Norge rett etter introduksjonen av en ny modell, mens det var den gamle de solgte.

 

Glad for at firmaet som produserer forbrukerelektronikken min kaller modellene sine S1, S2, S3.... og ikke S og New S.

 

I en forumtråd om iPAD i framtiden vil jo halvparten av innholdet gå ut på å avklare hvilken modell som er omtalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Misvisende tittel. "Ignorant kunde glemte å sjekke hva han betalte for" hadde vært passende.
Og du jobber i...Lefdal? Helt OK å lure folk til å gjøre feil? Du er nok ikke HELT på linje med dagens lovgivning.

De har ikke lurt noen, ettersom de har solgt "Den nye iPad" som "Den nye iPad". Det er Apple som har kalt den generasjonen av iPad for "Den nye iPad" og Lefdal bruker helt riktig navn på produktet de selger i tillegg til at det fortsatt er den nyeste utgaven som er tilgjengelig. Dette er nevnt flere ganger i tråden... les den før du kommenterer.

 

Med andre ord; ingen lovgivning kan felle Lefdal på noe som helst her da de har alt sitt på det tørre.

Tredjegenerasjons iPad heter ikke "Den nye iPad" nei selv om Apple markedsførte den som Nye iPad når den kom. I dag heter den bare iPad, eller iPad med retina display om man vil. Og fortsatt reklamere med Nye iPad bryter også med Apple sine vilkår for hvordan forhandlere skal markedsføre produktet.

Lenke til kommentar

Tredjegenerasjons iPad heter ikke "Den nye iPad" nei selv om Apple markedsførte den som Nye iPad når den kom. I dag heter den bare iPad, eller iPad med retina display om man vil. Og fortsatt reklamere med Nye iPad bryter også med Apple sine vilkår for hvordan forhandlere skal markedsføre produktet.

Den tredje iPad'en heter ikke "iPad med retina display". Det er den aller nyeste som har fått det navnet (den med A6X-chip) selv om også "den nye iPad" hadde retina display (forstå det den som vil).

 

http://www.apple.com/no/ipad/overview/

 

Så hvis "den nye" kun var en betegnelse på den nyeste iPad'en som til en hver tid kommer ut, så hadde vel den nyeste også fått det navnet? Noe den ikke har fått. Apple kaller ikke den for "den nye", ettersom den forrige jo fortsatt er "den nye".

 

Hvis utgaven med A5X-chip ikke skal kalles "den nye iPad", hva skal man kalle den da? Man kan ikke bare kalle den "iPad", for det het jo den aller første iPad'en. iPad 3 har heller ikke blitt brukt av Apple som navn på den, ikke "iPad tredje generasjon" heller selv om enkelte nettsider i frustrasjon har ført seg tvunget til benytte 3 eller tredje generasjon i navnet for å unngå misforståelser.

 

Så kaller man den ikke "Den nye iPad", som var navnet den opprinnelig ble markedsført under, så er det jo i praksis en navneløs dings. Jeg har ikke sett lignende navnepolitikk fra andre produsenter.

 

Her er andre forhandleres navn på iPad med A5x-chip'en:

 

http://www.humac.no/nyheter/oppdag-nye-ipad/ (her kalles den for "nye iPad" i overskriften)

 

http://www.eplehuset.no/produkt/3023_ipad-64gb-med-wi-fi--cellular---sort.aspx (helt først i beskrivelsen brukes betegnelsen "nye iPad")

 

Så jeg påstår at det ikke er feil av Lefdal å bruke "den nye"-betegnelsen når de reklamerer for iPad.

 

Hvorfor?

 

*Det er det den ble lansert som

*Det er umulig å kalle den noe annet uten å tråkke Apple på tærnene eller bare kalle den iPad som henviser til den aller første utgaven

*Andre forhandlere kaller den også for "den nye"

*A6X-utgaven ikke er tilgjengelig enda

*Det kun er noen få måneder siden "den nye iPad" faktisk ble tilgjengelig.

 

Nei, jeg jobber ikke for Lefdal eller noen av deres søsterbedrifter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...