Gå til innhold

Parti som avkriminaliserer/legaliserer cannabis


  

138 stemmer

  1. 1. Burde cannabis være lov i norge akkurat som alkohol?

    • Ja
      111
    • Nei
      27


Anbefalte innlegg

Du må gjerne diskutere doping i forbindelse med idrett i denne tråden, men vit at det er en forskjell på det og stoffer til privat bruk.

 

Jeg synes ikke at prestasjonsfremmende dop har noe å gjøre i organisert idrett, men folk må gjerne bruke cannabis og liknende stoffer i private hjem på lik linje med alkohol. Da foretrekker jeg at de bruker det i kontrollerte, kvalitetssikrede doser framfor smuglervarer, akkurat som med alkohol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Jeg synes ikke at prestasjonsfremmende dop har noe å gjøre i organisert idrett, men folk må gjerne bruke cannabis og liknende stoffer i private hjem på lik linje med alkohol. Da foretrekker jeg at de bruker det i kontrollerte, kvalitetssikrede doser framfor smuglervarer, akkurat som med alkohol.

 

Så du mener det er fritt frem for foreldre å sitte hjemme å røyke hasj og marihuana? Nå i julen er det mange barn som opplever fulle foreldre. Det får holde. Jeg har sett virkningen av blandingen mellom alkohol og hasjrøyking. Det var ingen hyggelig opplevelse.

 

Hensynet til barn og den opplevelsen er mer enn god nok grunn til at jeg er mot legalisering av cannabis. Jeg har også sett hippier som begynte med hasj og sett hvordan det endte. Enten er de tunge narkomane eller så befinner de seg på krikegården.

 

Den som roper om frihet til alt forakter egentlig mennesket.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Så du mener det er fritt frem for foreldre å sitte hjemme å røyke hasj og marihuana?

 

Nei.

 

Nå i julen er det mange barn som opplever fulle foreldre. Det får holde. Jeg har sett virkningen av blandingen mellom alkohol og hasjrøyking. Det var ingen hyggelig opplevelse.

Hensynet til barn og den opplevelsen er mer enn god nok grunn til at jeg er mot legalisering av cannabis.

 

Da vil du vel også kriminalisere alkohol? Det fungerte dårlig sist gang.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Forbudstiden

 

Jeg har også sett hippier som begynte med hasj og sett hvordan det endte. Enten er de tunge narkomane eller så befinner de seg på krikegården.

 

Ikke alle som røyker hasj i dag er hippier. Det kan ikke tenkes at disse hippiene gikk over til tyngre stoffer fordi de var i et ukontrollert miljø?

 

Den som roper om frihet til alt forakter egentlig mennesket.

 

Nei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hva mener du er en god løsning og hvorfor?

 

Legalisere soft drugs.

Avkriminalisere bruk i seg selv, bruke resursene på og ta de store.

 

Trappetrinsteorien er tull, det er ikke noe med hasj i seg selv som får en til og begynne me "sterkere" stoffer, i og med så er alkohol ett sterkere stoff. Så viss man skal få en trang til og begynne med sterkere stoff, hvorfor ikke det lovlige alternativet?

Miljø og ikke minst personlighet styrer om noen blir rusmisbrukere, heroinmisbrukere. Det blir idiotisk å si at cannabis er den store syndebukken.

Viss du absolutt ikke greier og legge fra deg trappetrinnteorien, de fleste begynner med alkohol?

 

Desuten er det en promille som ender opp som junkies på gata, så og tro at disse menneskene representerer flertallet er like tåpelig som å tro på det magiske med hasjen som får en person til og prøve et annet stoff....

 

Jeg har opplevd idiotiske personer som har drukket. Alle jeg kjenner som har kombinert alkohol og cannabis har oppført seg fint. Dvs, ikke vært voldelige etc.

Personen du møtte på er nok i utgangspunktet ikke god i hode.

Hvordan en person er i utgangspunktet påvirker hvordan en person i de fleste tillfeller oppfører seg ruset.

 

Du vet veldig godt hva jeg synes, men du motstrider deg selv.

Du vil at rusmisbrukere skal få hjelp, men du vil fremdeles bruke straff som hovedvirkemiddel.

Jeg har spørt deg flere ganger om du ikke ser noe positivt med og legalisere, eller hvordan du mener ting kan gjøres bedre. Har enda til gode å få ett svar.

Ikke dra inn skytevåpen osv, viss du virkelig synes alt som har liberalisme er negativt er du virkelig trangsynt.

 

Virker som du vil ha ett totaliert styre, og dem som har en slik trang til og detaljestyre andre menneskers liv og moral burde blitt diagnosert...

Endret av WaterMarked
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Da vil du vel også kriminalisere alkohol? Det fungerte dårlig sist gang.

 

Nei, men barn og svake som rammes av alkoholmisbruk kunne godt hatt et sterkere vern. Alkohol har vært nedfelt i vår kultur før vikingtiden.

 

Narkotika har ikke vært kultur i Norge og siden jeg helst ikke vil se mer av blandingen narkotika og alkohol enn den jeg har sett, kommer jeg aldri til å være for legalisering som DLF. Om det er partier lengst ute til venstre som forbyr narkotika, skal jeg ikke utelukke at jeg kommer til å bevege meg til venstre i politikke, I dag definerer befinner jeg meg mellomg Venstre og Ap, dog nærmere Ap siden jeg i overskuelig fremtid ikke kan stemme et parti som vil i regjering med FrP eller felle sittende regjering for å åpne for et regjeringsskifte med FrP.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har opplevd idiotiske personer som har drukket. Alle jeg kjenner som har kombinert alkohol og cannabis har oppført seg fint. Dvs, ikke vært voldelige etc.

e, og dem som har en slik trang til og detaljestyre andre menneskers liv og moral burde blitt diagnosert...

 

Jeg har nok også opplevd idiotiske personer som har drukket (med selv inkludert), men når det gjelder å blande narkotika og alkohol har vi diametralt ulik erfaring og opplevelse.

 

Alkohol er forbundet med mat og kultur her i landet. Noen vil hevde ukultur. Barn ville kanskje forbydd bruk av alkohol.

 

Nå er jeg fritt vilt med min dobbelmoralisme. Jeg vet ikke om jeg svarer alle innlegg jeg ser komme.

 

Men denne tråden handler ikke om å forby alkohol. Den handler om

 

Parti som vil avkriminaliser / legalisere cannabis

.

Lenke til kommentar
Den som roper om frihet til alt forakter egentlig mennesket.

Den som roper om frihet til alt mener at mennesket bør være fritt nok til å kunne tenke selv, utvikle egne idéer og tenke konsekvensanalyse på egenhånd uten å ha et eksternt utviklet levesett som man blir tvunget til å følge for å ikke bli buret inne.

 

Alt er greit.

 

78,05 % av de som har stemt er enige om at cannabis ikke bør være ulovlig lengre, i hvert fall. Hvor mange av de resterende 21,95 % har lest noe særlig om temaet?

Endret av Lime Canes
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Den som roper om frihet til alt forakter egentlig mennesket.

 

Tvert imot.

 

Selv om ditt ønske om å bestemme over andre mennesker er velment, er det fortsatt å bestemme over andre mennesker. Noe som etter mitt moralske kompass er det verste man kan gjøre mot et annet menneske.

 

78,05 % av de som har stemt er enige om at cannabis ikke bør være ulovlig lengre, i hvert fall. Hvor mange av de resterende 21,95 % har lest noe særlig om temaet?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

FrP er et liberalkonservativt parti, desverre. Håper selvfølgelig at FpUerne som er liberalister eller libertarianere som kommer til å ta helt over partiet etterhvert :)

Jau. Litt for autoritære for min smak. =) Unge Venstre, bare for å nevne det, har følgende poltitikk i alle fall:

 

http://www.ungevenst...er-narkotika-na

http://www.ungevenst...kotikaavhengige

 

Sitat:

"Unge Venstre er glad for forslagene fra Global Commision on Drug Policy, som ble levert i dag. Vi mener at Cannabis og andre lette narkotiske stoffer skal reguleres og legaliseres, mens besittelse av brukerdoser av alle stoffer skal avkriminaliseres."

 

 

Moderpartiet Venstre har denne politikken nedskrevet i partiprogrammet:

Endre norsk narkotikalovgivning etter modell fra reformene i Portugal, der justispolitiske virkemidler benyttes mot selgere, ikke brukere, og der misbruk møtes med tilbud om behandling.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Den som roper om frihet til alt mener at mennesket bør være fritt nok til å kunne tenke selv, utvikle egne idéer og tenke konsekvensanalyse på egenhånd uten å ha et eksternt utviklet levesett som man blir tvunget til å følge for å ikke bli buret inne.

 

Alt er greit.

 

For deg som ærklært anarkist, trenger man vel ikke lover eller reguleringer. Så da er vel alt greit for deg, men ikke for samfunnet du lever i.

 

78,05 % av de som har stemt er enige om at cannabis ikke bør være ulovlig lengre, i hvert fall. Hvor mange av de resterende 21,95 % har lest noe særlig om temaet?

 

Det er det man kaller en partiell analyse. Knytt din påstand til denne

 

http://www.diskusjon...owtopic=1450744

 

undersøkelsen. Nesten 20 prosent som stemmer DLF her inne, partiet jeg kaller narko partiet som vil legalisere narkotika.

 

DLF sier: Ja til legalisering av narkotika

 

Kilde: http://stemdlf.no/

 

Så den undersøkelesen er ikke representativ.

 

Det utsagnet gjelder også en annen ærklært anarkist Austrian Economist.

 

Det er svært interessant at to anarkister er enige med det ultra liberalistiske partiet DLF. Leder av Civia Kristin Clemet er jo en ultra liberalist som sikkert er ganske enige med dere.

 

"Civita-leder Kristin Clemet vil åpne grensene og sier fri innvandring er det eneste riktige - både moralsk og i et nytteperspektiv."

http://www.dagbladet.../09/543054.html

Dum som et brød.

 

Kilde: http://www.diskusjon...post&p=19984453

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vet ikke om det er nevnt tidligere i tråden, da jeg ikke orker å lese gjennom 6 sider med diskusjon, men ...

 

Unge Venstre er det ungdomspartiet som har gått foran med et ønske om å avkriminalisere rusmidler, og legalisere lettere stoff som cannabis. Senere har andre ungdomsparti som FpU og AUF kommet etter. Og det er flott. Det viser at Norge begynner å bli modne for en mer moderne ruspolitikk.

 

Edit: Så at noe av det var nevnt lenger oppe på siden.

Endret av KristofferHavn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...