Gå til innhold

[Løst] HTML5: video-taggen vil ikke virke ordentlig i internet explorer


Anbefalte innlegg

Jeg har laget en nettside der jeg har html5 video med .mp4 filmfiler. Denne funker fint i safari, og jeg tror den også funker fint i chrome, men i internet explorer viser den bare et kryss, sånn som det er på bilder som ikke kan vises, hvorfor skjer dette når alle 3 nettlesere skal kunne ta .mp4 filer i samme video og bildeformat?

 

Håper noen kan gi meg svaret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sa at alle 3 nettleserne jeg nevnte støtter filformatet med riktig video og lydformat (så jeg har IE9).

Jepp, og jeg sa at det ikke er sikkert at nettleseren støtter filformatet. At det står .mp4 i slutten av filnavnet trenger ikke ha noe med hva som er inni fila. Men før vi går videre med dette, legg til "type" på video-taggen og korriger at du bruker "HTML5" DOCTYPE.

Lenke til kommentar

Da er nok ikke videofila kompatibel. Fungerer dette kopiert verbatimt i en HTML-fil?

 

<!DOCTYPE html><html><head></head><body><video controls autoplay style="width:640px;height:360px;" src="http://ftp.nluug.nl/ftp/graphics/blender/apricot/trailer/sintel_trailer-480p.mp4"/></body></html>

 

Nei, det gjør den ikke, får et kryss der videoen skulle vises, akkurat som det andre.

Endret av herdon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

<source src="movie.mp4" type="video/mp4">

 

Husk type="video/mp4

 

.mp4 funker i IE9, Chrome 6 og Safari 5.

 

Dette er php koden som definerer video-taggen (og hvis det ikke hadde vært riktig mp4-fil, så ville den heller ikke fungert i Chrome og Safari :)):

  echo "<video width='320' height='240' controls='controls'><source src='filmfiler/" . $filmfil . "' type='video/mp4'>Din nettleser støtter ikke video-taggen i html5.</video>";

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er viktig, men du bruker feil type fnutter. HTML bruker " rundt attributt-verdier.

 

Og angående det du skriver om mp4-filer så stemmer ikke det. De tre nettleserne bruker forskjellige decodere som har forskjellige egenskaper, codec-støtte og feilhåndtering. Safari f.eks bruker Quicktime som kommer som standard med bedre formatstøtte enn IE som benytter Quartz for dekoding.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er viktig, men du bruker feil type fnutter. HTML bruker " rundt attributt-verdier.

 

Og angående det du skriver om mp4-filer så stemmer ikke det. De tre nettleserne bruker forskjellige decodere som har forskjellige egenskaper, codec-støtte og feilhåndtering. Safari f.eks bruker Quicktime som kommer som standard med bedre formatstøtte enn IE som benytter Quartz for dekoding.

 

html skal kunne både ta " og ' av hva jeg har hørt.

 

Og når det gjelder videoformater, se denne (kopiert fra http://w3schools.com...html5_video.asp):

Video Formats and Browser Support

 

Currently, there are 3 supported video formats for the <video> element: MP4, WebM, and Ogg:

 

•MP4 = MPEG 4 files with H264 video codec and AAC audio codec

•WebM = WebM files with VP8 video codec and Vorbis audio codec

•Ogg = Ogg files with Theora video codec and Vorbis audio codec

 

I tillegg så var filmene laget i moviemaker og der stod det at det var H264 videofil, det stod ikke noe om lyd, men siden det er microsoft som har laget både moviemaker og IE, så tror jeg at de også har valgt riktig lyd siden de har riktig videoformat i riktig container.

Endret av herdon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...