Gå til innhold

Norge. et kristent land?


  

57 stemmer

  1. 1. Er Norge et kristent land?

    • ja
      11
    • nei
      46


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At norge en gang ble tuftet på såkalte kristne verier er det vel ingen tvil om, men de "verdiene" har vi for lenge siden evolvert oss forbi, så er det noe Norge er så må det være sekulært... Og glede skal vi alle være for det, for i motsettning til enhvert teokrati så har man lov til å tro, tenke og si hva faan man vil i et sekulært land, noe vi IKKE hadde gjort om dette landet faktisk besto på kristne verdier, som altfor ofte tror alt for vel om seg selv mens den alt for ofte ser ned på alt som ikke smaker av jesus... Det er ikke mer enn åtti år siden sistemann ble dratt for retten her i landet fordi prester hadde alt for meget makt.. (Arnulf Øverland...) og trodde at alle her i landet fremdeles skulle hedre den imaginære guden de TRODDE var en virkelighet når de påsto den guden fornærmet for den tiende landeplage...

 

I de fleste andre styreformer ville også kristendom vært forbudt, bare så det er sagt....

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det henger fortsatt kristne verdier igjen desverre, dette er den eneste logiske grunnen til at stamcelleforskning er ulovlig.

 

Så godt som alle veldedighet organisasjoner er kristne. Menneskeverd, solidaritet, toleranse, gudsfrykt, medmenneskelighet, rettferdighet. Slik jeg ser det, er det kristendommen som banet veien for humanismen. Selvsagt er det ikke nødvendig å være kristen for å ha disse verdiene, og ikke alle kristne har de heller, men det er utrolig mange kristne organisasjoner som kun er til for å hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så godt som alle veldedighet organisasjoner er kristne. Menneskeverd, solidaritet, toleranse, gudsfrykt, medmenneskelighet, rettferdighet. Slik jeg ser det, er det kristendommen som banet veien for humanismen. Selvsagt er det ikke nødvendig å være kristen for å ha disse verdiene, og ikke alle kristne har de heller, men det er utrolig mange kristne organisasjoner som kun er til for å hjelpe.

Haha, dagen spøk. Hvis vi ser på hva kristendommen har betydd funksjonelt for samfunnet opp gjennomtidene så er det krig, heksebrenning og hindring av vitenskaplig utvikling. Ser vi i nyere tid har kristendommen skapt mye problemer som for eksempel i Irland. Kristendommen har riktig nok roet seg noen hakk nå, trolig på grunn av sekularisering.

 

Skal vi kritisere kristendommen på dens subjektive definisjon kan vi stille oss spørsmålet om det virkelig er rett at alle som tror på at en person ble offret for alle menneskers synder skal frelses av et allmektig vesen for alle sine synder(uansett hva) bare ved å tro..

 

De humanistiske verdier har lenge vært stad festet av buddhismen som starter 2500 år før kristendommen.

De har også blitt funnet opp av mangen filosof oppgjennom tidene.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du ramser opp "Menneskeverd, solidaritet, toleranse, gudsfrykt, medmenneskelighet, rettferdighet" i en setning og så gå vidre til å hevde at kristendommen laget vei for humanismen.. Virker som om du assosierer gudsfrykt som en humanistisk verdi.. De andre er helt greie.

 

At mange hjelpeorganisasjoner er kristne kommer av at de liker å misjonere for folk med mindre kunnskap og intelligens i håp om å spre overtroen dems videre.

 

Så klart at når jeg hevder at det desverre henger "kristne" verider igjen, mener jeg selvsagt sær kristene/religiøse verdier. feks at mennesklige kjønnsceller(eller andre celler som stamceller, fordi de kan bli et liv) er hellige..( ikke noe kondom for katolikker for eksempel).

Lenke til kommentar

Har ikke nektet for at kristendommen har hatt sine mørke tider, ingen tvil om det, men mange har en tendens til å totalt overse gode sider. I nyere tid er det sjeldent det sjeldent det skjer noe mer alvorlig enn at en eller annen amerikaner påstår at homofile kommer til helvete (noe som er feil).

 

 

At mange hjelpeorganisasjoner er kristne kommer av at de liker å misjonere for folk med mindre kunnskap og intelligens i håp om å spre overtroen dems videre.

 

Å hjelpe andre er kanskje det mest sentrale i Jesu filosofi.

 

Skal vi kritisere kristendommen på dens subjektive definisjon kan vi stille oss spørsmålet om det virkelig er rett at alle som tror på at en person ble offret for alle menneskers synder skal frelses av et allmektig vesen for alle sine synder(uansett hva) bare ved å tro..

Hva er gale med det? Det er der kristendommen skiller seg ut. Positivt, spør du meg. Synes du det er bedre når jøder og muslimer lever i konstant frykt pga. at de har brutt en av en million religiøse lover? Frykt gjør oss ikke til bedre mennesker, tilgivelse og forståelse derimot gjør det. Å redde seg selv er i mangen tilfeller umulig.

Endret av 1Q84
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er gale med det? Det er der kristendommen skiller seg ut. Positivt, spør du meg. Synes du det er bedre når jøder og muslimer lever i konstant frykt pga. at de har brutt en av en million religiøse lover? Frykt gjør oss ikke til bedre mennesker, tilgivelse og forståelse derimot gjør det. Å redde seg selv er i mangen tilfeller umulig.

Nei, at du ikke ser noe galt med at folk som har deltatt på massemord, lemlesting og torturering av mennesker skal frelses av et guddomelig vesen uansett om de angrer eller ikke bare fordi de tror en fyr ble hengt på et kors for alle våre synder, er helt høl i huet.

 

Jeg er enig at der man lever i frykt for å bryte tåpelige religiøse lover heller ikke er bra det heller.

Lenke til kommentar

Det henger fortsatt kristne verdier igjen desverre, dette er den eneste logiske grunnen til at stamcelleforskning er ulovlig.

 

Så godt som alle veldedighet organisasjoner er kristne.

Nå må du rulle inn gjeipen er du snill, for hadde du sjekket, og ikke bare antatt, ville du har sett at det florerer av ikke religiøse hjelpe organisasjoner også. Kan nevne en jeg selv er utlåner i, http://www.kiva.org/start , der jeg pr dags dato har lånt ut tilsammen 1500 dollar over 5 år, som igjen har blitt lånt ut på nytt så fort jeg har fått deler av den tilbake igjen. 1500 dollar er ikke mye penger for meg, ikke mer enn at jeg kan tåle tapet ihvertfall, men INGEN av de jeg har lånt penger til mellom kiva har latt være å betale tilbake, ikke en og det sier jo litt om hvorfor lån og ikke gave er så viktig, for de beholder sin verdighet og føler seg ikke som fattiglus uten verdi...

 

Ellers finnes det en rekke andre ikke religiøse hjelpe organisasjoner, så her enten juger du for å lage et poeng eller så vet du ikke bedre. Men sjekk det opp selv og se, det finnes MANGE!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan være med på både at Norge er et kristent land, og at vi er av de aller minst religiøse nasjonene i verden. Det spørs hva du vektlegger.

 

Men det viktige for meg, er spørsmålet om hva vi bør være. Og jeg ser ingen grunn til at vi skal være kristne. For det første, ingenting tyder på at Gud eller Jesus eksisterer. Om Jesus en gang eksisterte, så har han for lengst råtnet bort. Kanskje vi alle har et molekyl som en gang var en del av Jesus, som en del av hver av oss nå. Det vil være den eneste måten Jesus kan være med oss på.

 

For det andre, så er det fullt mulig å være fornuftige og omtenksomme vesener, uten å late som om det har noe å gjøre med våre døde forfedres tro. Om noe, så er det enklere å være fornuftig og omtenksom, hvis du bare har det i seg selv som mål, enn om du absolutt må koble det til en religion.

 

Og tilbake til det første, teknologisk og vitenskapelig utvikling er det viktigste vi har. Det er viktigere for oss å forstå, enn å holde bestemte fantasier i live.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Så godt som alle veldedighet organisasjoner er kristne.

 

Det kan kanskje være at det er et flertall med en kristen profil, men en bør også få med seg at kravene for å starte en veldedighetsorganisasjon rundt i verden ikke er veldig høye, mange av disse er misjonsorganisasjoner som frekt nok regner religionspåvirkning som nødhjelp.

 

Det er også feil å skape et inntrykk av at det nesten ikke finnes veldedighetsorganisasjoner UTEN en kristen profil, hvis du setter deg ned og navngir de organisasjonene du kjenner til så er jeg sikker på at du vil kunne nevne veldig mange sekulære organisasjoner (årets TV-aksjon for å minne om en alle vet om). Faktum er at det florerer av anerkjente sekulære organisasjoner, organisasjoner som etter mitt syn fortjener støtten langt mer enn også selv de kristne organisasjoner som gjør mye bra. Dette fordi disse kristne organisasjonene, som eksempelvis Frelsesarmeen som de fleste synes gjør mye bra, har et typisk behov for eksponering av sin religion. For min del er dette noe som passer dårlig sammen med typisk veldedighet som skal handle om behovene til de trengende selv, og bare det. Hvis man skraper vekk det som skiller kristne organisasjoner som gjør mye bra på de basale områdene og de sekulære organasasjonene så finner man fellesverdiene, og det er hva det skal handle om.

Endret av BlueBench
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser at jeg burde uttrykt meg annerledes, blir bare litt provosert av at mange ser på kristendommen (og andre religioner) som noe utelukkende negativt. De første frivillige hjelpeorganisasjonene jeg kommer på er Kirkens bymisjon, Røde kors, Frelsesarmeen, Kirkens nødhjelp og Kirkens SOS.

Endret av 1Q84
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på religion som noe utelukkende negativt, bare veldig unødvendig. Forstår godt at du føler deg litt utfordret av dem som f.eks. mener religion kun fører til krig og elendighet, men det er vel ganske åpenbart at dersom tro kan føre til noe så negativt så kan det vel også føre til det motsatte? Forøvrig så er det jo også ganske mange som hevder at deres religion bare har sine skjønne sider ved seg så langt øyet rekker. Sannheten er vel kanskje litt mer nyansert enn hva de ytterste motstykkene vil ha det til tror jeg, men uavhengig av om religion bidrar i den ene eller andre retning så mener jeg likevel det er helt unødvendig da alle våre virkelige goder, våre felles verdier, blomstrer likefullt uten religion. Jeg ser ikke noe behov for religion, men forbeholdt at det ikke gjøres skade eller "innpåslitsomhet" så må folk selvsagt få tro på hva enn det skal være for min del. :)

 

Tipper at du har hørt om flere sekulære organisasjoner enn Røde Kors. Som Amnesty, Care, Norsk Folkehjelp, Unicef, Plan, Leger uten grenser, SOS-barnebyer, mm. ;)

Endret av BlueBench
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har grunnlovsfestet kristen (luthersk) religion. Men det betyr ikke at folket i landet har det som religion p.g.a. lovverket. Mange går ennå og blir døpt, konfirmert og det der fordi foreldrene ikke har meldt seg ut, og at det er tradisjon. Kirken er en slik institusjon som enkelt tilbyr det meste av de store viktige tingene til folk. Spesiellt dåp fordi barn må ha et navn, og giftermål fordi det gir en slags stas å gjøre det i kirken. Konfirmasjon bør jo være en slags bestemmelsesgrunn, men mange gjør det kun av flokkmentalitet og fordi de vet de vil få en del penger å rutte med i presanger.

 

Jeg vil også si at vi er ganske sekulære av oss, men innblandet er det mange med kristen bakgrunn. Kanskje flere enn hva man tør tenke. Også husk at vi har bibelbeltet rundt kysten vår. Samt at mange småsteder har en sterkere samlende funksjon i det kristne miljøet, enn hva en storby må tilby.

Lenke til kommentar

Tipper at du har hørt om flere sekulære organisasjoner enn Røde Kors. Som Amnesty, Care, Norsk Folkehjelp, Unicef, Plan, Leger uten grenser, SOS-barnebyer, mm. ;)

 

Disse organisasjoner er oppdrag fra Gud mener jeg.

 

Jeg velger å lese deg som at hva du egentlig prøver å si her er at du synes disse frivillige menneskene som utgjør nevnte organisasjoner gjør mye bra for andres trygghet, og det er noe vi kan være enige om.

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar

Tipper at du har hørt om flere sekulære organisasjoner enn Røde Kors. Som Amnesty, Care, Norsk Folkehjelp, Unicef, Plan, Leger uten grenser, SOS-barnebyer, mm. ;)

 

Disse organisasjoner er oppdrag fra Gud mener jeg.

 

Jeg velger å lese deg som at hva du egentlig prøver å si her er at du synes disse frivillige menneskene som utgjør nevnte organisasjoner gjør mye bra for andres trygghet, og det er noe vi kan være enige om.

Det tror jeg er en veldig optimistisk lesning. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...