Gå til innhold

Studielån når jeg avslutter universitetsstudie? Må jeg melde fra?


F1nst4D

Anbefalte innlegg

Jeg var i trondhjem under obligatorisk øvelse og må utsette utdanning et år, men må finne meg ny jobb, må jeg avslutte lånet med en gang? Er det ulovlig å ikke melde fra at jeg avslutter faget? Jeg kunne ha trengt pengene i 1-2 mnder til.

Endret av F1nst4D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei du kan få støtte ut semesteret uten studiepoeng, men får ikke søkt på nytt.

Tjener du mer en X kr så trekker de litt i stipend.

 

Det er helt lov å beholde støtten ut varigheten uten å gå på skole.

Se på det som de som for eks ikke gidder å møte opp mer / sover i timen.

 

Gjør du det i 60 poeng uten å ta noen eksamen krever de at du studerer for 60 poeng før du får støtte igjen siden.

Lenke til kommentar

Det er ingen forskjell på å slutte på skolen og jobbe, eller gå mindre og mindre på skolen og jobbe eller se tv.

 

Trenger man de pengene ut semesteret så har man bare droppet å gå på skolen, da man ikke sender et brev for å "si opp stillingen som student"

 

Trur ikke det går an å stoppe betalingene heller, man har signert økonomisk kontrakt og alt er lån frem til man evt skulle stå på / ta eksamen.

Lenke til kommentar

 

Gjør du det i 60 poeng uten å ta noen eksamen krever de at du studerer for 60 poeng før du får støtte igjen siden.

 

Det er vel ikke helt korrekt?

Du mister retten til støtte om du ligger 60 poeng/to semester etter normert progresjon. Men du trenger bare ta ett poeng for å få retten til støtte igjen.

 

Dette er med forbehold om at ikke reglene er endret de to siste årene.

Lenke til kommentar

Nei tro meg har 5 i klassen som må ta 60 poeng før de får støtte igjen pga de har fått X støtte uten å ha generert poeng.

Det er feil. Man får støtte så lenge man ikke er 60 poeng eller mer bak. det kan selvfølgelig hende de er 119 studiepoeng bak, da, men med en gang du er over 60poengsgrensa kan du igjen få studielån.

 

Se her:

http://www.lanekasse...otte/forsinket/

Slik regner Lånekassen forsinkelselse

Når du søker om støtte fra Lånekassen, ser vi på hvor mange fag, årstimer og studiepoeng du har fått støtte til. Dette måler vi opp mot hvor mange fag, årstimer og studiepoeng lærestedene har rapportert inn at du har bestått. Forsinkelsen regnes ut fra hele den perioden du har fått støtte etter regelverket for høyere og annen utdanning. Vi regner også med perioder der du har fått støtte til utdanning i utlandet.

Slik får du rett til ny støtte

Dersom du tar utdanning uten støtte fra Lånekassen, kan du hente inn forsinkelsen og dermed få rett til ny støtte. Når forsinkelsen er redusert til maksimalt 60 studiepoeng eller tilsvarende, kan du få støtte fra semesteret etter at du har hentet inn forsinkelsen.

Eksempel:

Du har ikke bestått eksamener på til sammen 50 studiepoeng de siste årene. Vårsemesteret 2012 valgte du å ikke ta en eksamen på 20 studiepoeng. Du er nå 70 studiepoeng forsinket, og kan verken få stipend eller lån fra Lånekassen for høstsemesteret 2012.

I løpet av høstsemesteret 2012 består du en eksamen på 10 studiepoeng. Nå er du 60 studiepoeng forsinket, og dermed kan du søke om støtte fra og med vårsemesteret 2013.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...