Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er Leieavtalen på vår side?


jegersuper

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og kjæresten min leier vår første leilighet i Oslo for øyeblikket. Vi betaler leie hver måned.

 

På leieavtalen så har både vi og utleier krysset av under "5. Leieforholdets form og varighet" Der har begge parter krysset under på "A- Tidsubestemt avtale". Her står det følgende: "Leieforholdet starter den 1.juli, kl 1500 og løper til det blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsefristen skal være 3 måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned".

 

Av private årsaker har vi funnet ut at vi skal si opp leiligheten, for og heller flytte hjem til hvor vi er ifra. Da jeg ringte og snakket med utleier møtte jeg en liten vegg av at vi vist nok skal ha uansett avtalt å leie minimum 1 år da vi skrev under avtalen, jeg kan hugse at vi pratet på og leie rundt 1 år i starten, så sant det ikke skjedde noe spesielt. Det at utleier mener vi skal leie 1 år er jo bare noe vi snakka om, at vi sikkert kom til og leie ca 1 år. Nå har vi leiet i 4 måneder og vil ikke mer.

Juridisk sett har vel vi rett med tanke på at vi kan si opp leiligheten nå, og bare betale resterende 3 måneder ettersom det ikke står noe om 1 års leie i avtalen, bare at leietiden er ubestemt? :hm::hmm:

 

Om det er ønskelig og se litt nærmere på hvordan avtalen er, så er det denne malen som er brukt. http://www.xn--forbr...653/binary/9139

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, dersom dere har avtalt muntlig at dere skal leie i et år, så er det i utgangspunktet bindende. Motstrid mellom kontraktens ordlyd og muntlige forhandlinger må løses konkret, men uklarhet vil gå ut over utleier som den sterke part. I og med at han ikke kan bevise noen avtale om ett års binding, og, kontrakten sier noe annet, tror jeg dere har deres på det tørre. Dere kan jo også si det som det er: ja, dere pratet om ett års perspektiv, men ville ikke binde dere - dersom dere ville det hadde dere åpenbart fått det inn i kontrakten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

^ Ja.

 

Aktuelle paragrafer:

 

§ 9-2. Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (ikr. 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641).

 

§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

 

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

 

http://www.lovdata.n...17-009.html#9-2

 

Så sannsynligvis er ikke en 1 års tidsbestemt avtale lovlig til å til å begynne med, og selv om det er lov kan en slik avtale sies opp dersom dere ikke har fått skriftlig opplyst om noe annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...