Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lov å opprette nettsted eller facebookside for bedrift uten deres samtykke?

MikkelRev

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det lov å opprette et nettsted eller facebookside for en bedrift eller foretak uten deres godkjenning? Det har jeg nemlig gjort, og fått sur respons. Har ikke hevdet at siden er offisiell.

Endret av MikkelRev
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skriver at det er en fan-side eller lignende tror jeg du kommer lettere unna. Men regner med at bedriften kan kreve at du fjerne siden. Det ville jeg hatt mulighet til om jeg hadde en bedrift og ikke satt pris på siden.

• Liker 1
Skrevet

Nei det er klart, men om man eksplisitt skriver at det er en uoffisiell side?

Da kommer det an på hva du bruker den til. Hvis siktemålet er å tiltrekke deg bedriftens besøkende for å reklamere for dine egne tjenester vil du bryte med markedsføringslovgivningen.

• Liker 1
Skrevet

Er det et større foretak eller lokalbedrift? Finnes det offisielle sider også, eller er din den eneste?

Skjønner at folk blir sur om du lager Coca-Cola-side og så trykker folk liker på feil side, men for mindre bedrifter kan slike fansider være god reklame.

Vurdert å kontakte bedriften med å evt. hjelpe de med en offisiell facebookside? :)

Skrevet

Har ikke så lyst å si akkurat hva foretaket heter, men det er en liten eierseksjonssameie. En av sameierne/styremedlemmene som har reagert. Det finnes ingen offisiell side utenom oppslag i diverse registre.

Skrevet

Du vil nok også kunne få problemer med bruk av logo og andre registrerte varemerker på din side.

Det kan være så enkelt som at det er dette som det blir reagert på, at bruken av logo og liknande gjer at sida framstår som bedrifta sin side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...