Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei hei folkens :)

 

 

Tenkte å oppgradere pcen min.

Men vett ikke helt hva jeg skal gå for først.

 

Hovedkort, CPU og Ram

 

 

eller Skjermkort.

 

Kan ikke oppgradere alt skjønner dere da blir det for dyrt for lommeboken min :)

 

tenker å bruke i første omgang 3-4000kr.

 

 

Specsa mine er:

CPU: AMD Phenom II X3 720 BE

CPU kjøler: CNPS10X Quiet

HK: MSI K9A2 CF

Minne: OCZ PC2-8500 Reaper HPC 4 GB

GPU: Asus ATI HD5850

PSU: Chieftec Super Series 750W

Kabinett: Fractal Design R3

SSD: Samsung 830 Series 128GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hvor er det ytelsen ikke når mål lenger, sveibuen?

 

Jeg var i samme båt som deg tidligere i år (x3 720BE, 790FX HK, og HD 4890) og valgte et nytt skjermkort (7950).

 

5850 er noe raskere enn 4890, men det er ikke så langt mellom de to.

 

Hvilken klokkehastighet har du på prosessoren i dag?

 

 

-Deluze

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kjører jeg 3.5GHz på cpuen, får ikke mer, da må jeg over 1.5V på cpuen å det er ikke bra.

 

 

Er CPUen som trekker det korteste strået, da jeg spiller BF3 mye.

 

 

 

Vannkjøling er utelukket pga STØY.

 

 

Det var jo også egentlig bare et spørsmål om hva jeg skulle oppgradere først, men takker så meget for forslag :)

 

Har sitt litt på LGA1155 og da har jeg sitt meg ut en i5 (K) og 8GB med en greit hovedkort til rundt om en 12-1300kr :)

 

Eller skjermkort til en 3-3500kr :)

 

Men får se, leste at AMD kommer ut med nytt skjermkort over nyttår, så kanskje vente på det ? og fleske til med alt da ?

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Nå kjører jeg 3.5GHz på cpuen, får ikke mer, da må jeg over 1.5V på cpuen å det er ikke bra.

 

 

Er CPUen som trekker det korteste strået, da jeg spiller BF3 mye.

 

 

 

Vannkjøling er utelukket pga STØY.

 

 

Det var jo også egentlig bare et spørsmål om hva jeg skulle oppgradere først, men takker så meget for forslag :)

 

Har sitt litt på LGA1155 og da har jeg sitt meg ut en i5 (K) og 8GB med en greit hovedkort til rundt om en 12-1300kr :)

 

Eller skjermkort til en 3-3500kr :)

 

Men får se, leste at AMD kommer ut med nytt skjermkort over nyttår, så kanskje vente på det ? og fleske til med alt da ?

Jeg har også sett på AMD-8000 serien, men leste at 8900-serien kommer rundt Juli...
Lenke til kommentar

Nå kjører jeg 3.5GHz på cpuen, får ikke mer, da må jeg over 1.5V på cpuen å det er ikke bra.

 

 

Er CPUen som trekker det korteste strået, da jeg spiller BF3 mye.

 

 

 

Vannkjøling er utelukket pga STØY.

 

 

Det var jo også egentlig bare et spørsmål om hva jeg skulle oppgradere først, men takker så meget for forslag :)

 

Har sitt litt på LGA1155 og da har jeg sitt meg ut en i5 (K) og 8GB med en greit hovedkort til rundt om en 12-1300kr :)

 

Eller skjermkort til en 3-3500kr :)

 

Men får se, leste at AMD kommer ut med nytt skjermkort over nyttår, så kanskje vente på det ? og fleske til med alt da ?

 

Wait, what? Vannkjøling som er det som gjør at man kan overklokke lengst og stillest, er utelukket for deg?

Lenke til kommentar

@Taake89:

Vannkjøling = :yes:

Lukket vannkjøling = :nei:

 

De lukkede settene har mange negative sider, støy er desidert en av dem.

 

 

@sveibuen

Vel, som du selv sier er det CPU som trekker det korteste strået, da har du jo egentlig svart på ditt eget spørsmål :)

En i5-3570K (det er ikke store forskjellene mellom SB og IB, men jeg har aldri sett en grunn til å ikke gå for IB) paret med 8GB ram og eksempelvis et ASUS P8Z77-V (Pro) er hva jeg ville ha valgt.

 

Jeg har ikke satt meg veldig godt inn i hovedkort fra andre produsenter enn ASUS i denne generasjonen av flere grunner, men det bunner ut i at det er ikke stor forskjell på hovedkort i samme prisklasse.

 

Et P8Z77-V er minimum for min del når det kommer til antall porter og kvaliteten/graden/nivået på de forskjellige komponenter på hovedkortet, samt så har det FanXpert 2 som har fått mye skryt i forhold til tidligere versjoner.

 

 

Du nevner kommende skjermkort og tanken om å kjøpe alt etter jul. Det er jo klart at da kan du jo sikkert spare en hundrelapp eller 2 på resten av komponentene også, men med mindre du har tenkt til å kjøpe Haswell (april/mai?) er det vel like greit å klinke til med CPU, HK og RAM nå?

 

 

 

-Deluze

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Taake89:

Vannkjøling = :yes:

Lukket vannkjøling = :nei:

 

De lukkede settene har mange negative sider, støy er desidert en av dem.

 

 

@sveibuen

Vel, som du selv sier er det CPU som trekker det korteste strået, da har du jo egentlig svart på ditt eget spørsmål :)

En i5-3570K (det er ikke store forskjellene mellom SB og IB, men jeg har aldri sett en grunn til å ikke gå for IB) paret med 8GB ram og eksempelvis et ASUS P8Z77-V (Pro) er hva jeg ville ha valgt.

 

Jeg har ikke satt meg veldig godt inn i hovedkort fra andre produsenter enn ASUS i denne generasjonen av flere grunner, men det bunner ut i at det er ikke stor forskjell på hovedkort i samme prisklasse.

 

Et P8Z77-V er minimum for min del når det kommer til antall porter og kvaliteten/graden/nivået på de forskjellige komponenter på hovedkortet, samt så har det FanXpert 2 som har fått mye skryt i forhold til tidligere versjoner.

 

 

Du nevner kommende skjermkort og tanken om å kjøpe alt etter jul. Det er jo klart at da kan du jo sikkert spare en hundrelapp eller 2 på resten av komponentene også, men med mindre du har tenkt til å kjøpe Haswell (april/mai?) er det vel like greit å klinke til med CPU, HK og RAM nå?

 

 

 

-Deluze

+1, men det er ikke mange korner som skiller Z77-V-Pro og Z77-V-Deluxe...

Edit: Er ca. 300,- uten TB, og ca. 100,- med TB

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

snipp--

-Deluze

 

Tusen hjertelig takk for svar Mr.Deluze

Du har kommet med gode syms punkter.

Jeg går nok for CPU, Hovedkort og ram nå (innen en mnds tid)

Så venter jeg på AMD HD89XX serien når den kommer ut :)

 

Blir nok blodklokking av den nye CPUen så da tenker jeg på en av disse kjølerene, med tanke på støy og kjøling, har du noe å si på disse ? hva jeg bør gå for ?

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=960281

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=516316

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=780132 (her får eg jo best plass)

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1167321

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1069729

Lenke til kommentar

snipp--

-Deluze

-Snipp-

 

Blir nok blodklokking av den nye CPUen så da tenker jeg på en av disse kjølerene, med tanke på støy og kjøling, har du noe å si på disse ? hva jeg bør gå for ?

-Snipp-

 

Har Noctuaen selv, og kan ikke høre den, om jeg så prøver ;)

Ikke over 55C Full load (Prime 95) i CM 690 II, og som regel rundt 50C full load

Hva skal du med plass? (hva skal du ha plass til)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

*snippeti*

 

De tre fra Thermalright har jeg verken lest eller hørt noe om, så de kan jeg ikke si noe om heller (uten at det betyr noe som helst om kvalitet, ytelse, etc.).

 

Phanteks har jeg anbefalt en rekke ganger, den gjør, i følge hva jeg har lest meg til, det svært godt.

Og i et Define passer jo en hvit kjøler meget godt!

 

NH-D14 har jeg selv, og er absolutt fornøyd med ytelsen. Farven er så som så, jeg liker den, men den kræsjer med det aller meste annet som finnes av HW.

 

Nå skal man jo kikke mer på skjermen enn inn i kabinettet, men det er allikevel en liten greie for min del.

 

 

Siden du ønsker å presse OC så langt du kommer på luft ser jeg ingen grunn til å holde kjøleegenskapene tilbake for å gjøre rengjøring enklere, så her hadde jeg valgt stort.

 

Når jeg rengjør maskinen gjør jeg det grundig, det vil si at jeg peller fra hverandre det aller, aller meste og vasker det som tåler vask (vann), og trykkblåser øvrig innmat.

Det tar litt tid, men det er jo litt moro å fikle med det synes jeg.

 

 

 

-Deluze

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...