Gå til innhold

Hvor hardt bør man straffe mobbere?


Anbefalte innlegg

Altså om du sier at en person er stygg/feit etc uten å nevne selvmord så kan vel ikke dette dras frem?

Det får forumets jurister svare konkret på, men jeg oppfatter den siste setningen slik at dersom den som begikk selvmordet har begrunnet det (f. eks. gjennom et "selvmordsbrev") med mobbing, så kan det være nok.

 

For meg som riktig nok er legmann på området synes det åpenbart at alvorlig mobbing kan drive folk til selvmord. Jeg kan ikke se hvordan det ikke skulle rammes av et medvirkningsansvar. Hvor alvorlig mobbingen må være har jeg ikke noe godt svar på.

 

Men igjen: Om du sier at en person er stygg/feit etc, så er det ikke mobbing. Det er stygt og teit, men ikke nødvendigvis mobbing. Det krever gjentagelse og gjerne aktiv eller passiv deltagelse fra flere for at det skal bli mobbing slik jeg definerer ordet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du seriøst mener det du skriver over her, så sier du i prinsippet at mennesker som blir utsatt for voldtekter, tyveri, vold, selv er ansvarlige. Da er det vel fritt frem å gjøre det du vil, er det ikke? Da trenger du ikke følge lover og regler, ikke sant?

Her er denne ekstremismen jeg snakker om. Dere utklassererer jo hva noen mobbere noensinne har gjort med denne mildt sagt fanatiske oppførselen.

 

Nei, hva jeg sa var at det er ofte en grunn til at folk blir mobbet og at de i mange tilfeller er selv skyldige i det, ja, du leste riktig, de er selv skyldige i at de lar seg bli utsatt for mobbingen når de ved enkle grep kunne gjort noe med omstendighetene. Det er selvsagt ikke alltid tilfellet.

Endret av Magical Mystery Tour Guide
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Nei, hva jeg sa var at det er ofte en grunn til at folk blir mobbet og at de i mange tilfeller er selv skyldige i det, ja, du leste riktig, de er selv skyldige i at de lar seg bli utsatt for mobbingen når de ved enkle grep kunne gjort noe med omstendighetene. Det er selvsagt ikke alltid tilfellet.

 

Hvis folk er originaler og dermed er utsatt for spesiell oppmerksomhet - blir det da riktig å si at de utsetter seg for - er det ikke slik at: vi lar de bli utsatte for ...?

Lenke til kommentar

Dersom du seriøst mener det du skriver over her, så sier du i prinsippet at mennesker som blir utsatt for voldtekter, tyveri, vold, selv er ansvarlige. Da er det vel fritt frem å gjøre det du vil, er det ikke? Da trenger du ikke følge lover og regler, ikke sant?

Her er denne ekstremismen jeg snakker om. Dere utklassererer jo hva noen mobbere noensinne har gjort med denne mildt sagt fanatiske oppførselen.

 

Nei, hva jeg sa var at det er ofte en grunn til at folk blir mobbet og at de i mange tilfeller er selv skyldige i det, ja, du leste riktig, de er selv skyldige i at de lar seg bli utsatt for mobbingen når de ved enkle grep kunne gjort noe med omstendighetene. Det er selvsagt ikke alltid tilfellet.

 

 

Da forstod jeg deg riktig, og jeg er uenig med deg. "Offeret" er skyld i at andre blir fristet til å mobbe. Mobberen er skyld i mobbingen. Det er mobbingen vi bekjemper, ikke ytringsfriheten.

Lenke til kommentar

Nei, hva jeg sa var at det er ofte en grunn til at folk blir mobbet og at de i mange tilfeller er selv skyldige i det, ja, du leste riktig, de er selv skyldige i at de lar seg bli utsatt for mobbingen når de ved enkle grep kunne gjort noe med omstendighetene. Det er selvsagt ikke alltid tilfellet.

 

Hvis folk er originaler og dermed er utsatt for spesiell oppmerksomhet - blir det da riktig å si at de utsetter seg for - er det ikke slik at: vi lar de bli utsatte for ...?

Nei, for slikt kan de ikke for selv.

 

Jeg snakker om typer som f.eks aldri dusjer og spiser buser foran andre uten å bry seg, men selv å si noe til slike slik at de kanskje skal ta til seg noe og bli bedre mennesker er jo "slemt" og må "straffes" i følge bermen på dette forumet.

Endret av Magical Mystery Tour Guide
Lenke til kommentar

Her er denne ekstremismen jeg snakker om. Dere utklassererer jo hva noen mobbere noensinne har gjort med denne mildt sagt fanatiske oppførselen.

Nei, hva jeg sa var at det er ofte en grunn til at folk blir mobbet og at de i mange tilfeller er selv skyldige i det, ja, du leste riktig, de er selv skyldige i at de lar seg bli utsatt for mobbingen når de ved enkle grep kunne gjort noe med omstendighetene. Det er selvsagt ikke alltid tilfellet.

Det stemmer ikke med noen av de jeg har sett som har blitt mobba. I 90% av tilfellene er det slik at mobberne med viten og vilje velger seg ut et tilfeldig offer som ikke har gjort noe som skulle tilsi at folk skal oppføre seg som de drittsekkene de er. Av og til kan grunnen være så tynn som at noen er mer voksne enn andre. Så godt som alle som var 18 år i hodet (meg selv inkludert) mens de andre var 10 på ungdomsskolen ble forsøkt mobba. Det funka riktignok ikke da man mentalt pissa på småbarna, men det er fort sånn de finner sine ofre. Basert på observasjon er også den eneste måten å få slutt på det å få fornuft inn i skolten på FORELDRENE til mobberne. Det er sjelden ting ofrene selv kan gjøre for å få slutt på det så lenge mobberne får støtte fra mongolide foreldre som nekter for at barna deres kan gjøre noe galt. Har sett mange av disse, og det er virkelig sånn at de fortjener å bli fratatt foreldreretten. Jeg har møtt ett menneske i mitt liv jeg tror aldri dusjer, men vedkommende ble etter hva jeg så IKKE mobba.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Dersom du seriøst mener det du skriver over her, så sier du i prinsippet at mennesker som blir utsatt for voldtekter, tyveri, vold, selv er ansvarlige. Da er det vel fritt frem å gjøre det du vil, er det ikke? Da trenger du ikke følge lover og regler, ikke sant?

Her er denne ekstremismen jeg snakker om. Dere utklassererer jo hva noen mobbere noensinne har gjort med denne mildt sagt fanatiske oppførselen.

 

Nei, hva jeg sa var at det er ofte en grunn til at folk blir mobbet og at de i mange tilfeller er selv skyldige i det, ja, du leste riktig, de er selv skyldige i at de lar seg bli utsatt for mobbingen når de ved enkle grep kunne gjort noe med omstendighetene. Det er selvsagt ikke alltid tilfellet.

 

 

Da forstod jeg deg riktig, og jeg er uenig med deg. "Offeret" er skyld i at andre blir fristet til å mobbe. Mobberen er skyld i mobbingen. Det er mobbingen vi bekjemper, ikke ytringsfriheten.

Og mobbing er ikke noe uniformt definerbart noe.

 

Her er denne ekstremismen jeg snakker om. Dere utklassererer jo hva noen mobbere noensinne har gjort med denne mildt sagt fanatiske oppførselen.

Nei, hva jeg sa var at det er ofte en grunn til at folk blir mobbet og at de i mange tilfeller er selv skyldige i det, ja, du leste riktig, de er selv skyldige i at de lar seg bli utsatt for mobbingen når de ved enkle grep kunne gjort noe med omstendighetene. Det er selvsagt ikke alltid tilfellet.

Det stemmer ikke med noen av de jeg har sett som har blitt mobba. I 90% av tilfellene er det slik at mobberne med viten og vilje velger seg ut et tilfeldig offer som ikke har gjort noe som skulle tilsi at folk skal oppføre seg som de drittsekkene de er. Av og til kan grunnen være så tynn som at noen er mer voksne enn andre. Så godt som alle som var 18 år i hodet (meg selv inkludert) mens de andre var 10 på ungdomsskolen ble forsøkt mobba. Det funka riktignok ikke da man mentalt pissa på småbarna, men det er fort sånn de finner sine ofre. Basert på observasjon er også den eneste måten å få slutt på det å få fornuft inn i skolten på FORELDRENE til mobberne. Det er sjelden ting ofrene selv kan gjøre for å få slutt på det så lenge mobberne får støtte fra mongolide foreldre som nekter for at barna deres kan gjøre noe galt. Har sett mange av disse, og det er virkelig sånn at de fortjener å bli fratatt foreldreretten.

Ja, oppdragelse er veien å gå, men nå er det jo slik at det er staten som skal oppdra.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, hva jeg sa var at det er ofte en grunn til at folk blir mobbet og at de i mange tilfeller er selv skyldige i det, ja, du leste riktig, de er selv skyldige i at de lar seg bli utsatt for mobbingen når de ved enkle grep kunne gjort noe med omstendighetene. Det er selvsagt ikke alltid tilfellet.

 

Hvis folk er originaler og dermed er utsatt for spesiell oppmerksomhet - blir det da riktig å si at de utsetter seg for - er det ikke slik at: vi lar de bli utsatte for ...?

Nei, for slik kan de ikke for selv.

 

Jeg snakker om typer som f.eks aldri dusjer og spiser buser foran andre uten å bry seg, men selv å si noe til slike slik at de kanskje skal ta til seg noe og bli bedre mennesker er jo "slemt" og må "straffes" i følge bermen på dette forumet.

 

Jeg bare lurte. Selv husker jeg ikke at vi hadde slike originaler på min skole heller. Men vi hadde noen faste hakkekyllinger som kom fra litt problematiske familier, og da var det gjerne sammensatte problemer hos de familiene (rus, lav utdanning, arbeidsløs, umoderne klær, generelt lavt selvbilde osv, manglende nettverk).

 

Og jeg for min del var med å mobbe andre, men det var ikke fordi de så annerledes ut eller oppførte seg annerledes. Det var mer tilfeldig, og kunne like gjerne bare skje på impuls

 

Jævla dårlige impulser, spør du meg nå

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg snakker om typer som f.eks aldri dusjer og spiser buser foran andre uten å bry seg, men selv å si noe til slike slik at de kanskje skal ta til seg noe og bli bedre mennesker er jo "slemt" og må "straffes" i følge bermen på dette forumet.

Å si til noen - i all vennlighet - at de burde dusje er ikke mobbing, og slike eksempler er med på å degradere alvoret i mobbing. Dellers har rett: Mobbing har bare sjelden en slik positivt oppdragende begrunnelse. Det er ikke de som ikke vasker håret som mobbes, det er de som velger en annen hårfrisyre enn folk flest, uansett hvor rent det er. "Oppdragelsen" bak mobbing er som regel negativ, og følger Janteloven.

 

Edit: Bør legge til at selv om begrunnelsen er "positiv" rettferdiggjør det ikke mobbing som kommunikasjonsmetode. Ikke virker det heller, det gjør som regel vondt verre og gir dermed påskudd for ytterligere mobbing.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Ja, oppdragelse er veien å gå, men nå er det jo slik at det er staten som skal oppdra.

Teit at foreldre ikke klarer det selv (for det gjør de ikke!). Som jeg sikta til er det i det store og hele manglende oppdragelse som er grunnen til at folk mobber. Det offentlige vil helst jobbe imot det (med noen unntak), men så får mange mobbere altfor mye støtte hjemmefra. Hvis jeg noen gang igjen ser foreldrene til mobbere stå og blånekte, gå i forsvarsposisjon og bli sinte fordi barna deres "aldri" kan gjøre noe galt kommer jeg til å kjøre på med en skyllebøtte så kraftig at de ikke kommer til å åpne kjeften igjen på en måned. Så irritert er jeg på den typen folk, selv om jeg ikke har sett slikt noe sida ungdomsskolen (begynner å nærme seg 10 år sida).

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Jeg tror oppdragelse er viktig, men jeg tror barn som har gode foreldre også kan mobbe, om de rette omstendighetene utfolder seg på skolen etc. Jeg har heller ikke konkrete bevis på påstanden, men er det ikke slik at de fleste barn og ungdom driter i det voksne forteller dem? Det er heller folk på samme alder som er den største innflytelsen? Det blir da jævlig vanskelig å være preventiv, og det er kanskje derfor vi nå snakker om straff og andre 'after the fact' håndteringer av mobbing.

 

Til tom waits for alice: Jeg vil fortsatt si ungdom kan også være utrolig lite innsiktsfulle og brutale, og ikke av deres eget valg heller. Om de har like lite unnskyldning som et barn er jeg usikker på, men det virker som det kan være ganske likt. Når man er kommet ut i 20-åra så forventer jeg ganske drastisk bedring da, om det skulle være noe bedring. Noen folk kan virke nesten som psykopater når de blir eldre i hvor hensynsløse de er og drittsekker de er, dem ser jeg lite håp for.

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde bestemt så hadde mobbere måtte:

 

- bytte skole i stedet for ofrene (den som har bestemt at det er ofrene som skal bytte skole, burde vært skutt i hodet)

- få fysisk straff

- miste goder i samfunnet

 

Det er ikke noe som er mer jævlig enn å bli mobbet. Og lærerne bryr seg ikke.

 

Hilsen tidligere mobbeoffer som til slutt fikk meg selvironi og lærte å gi faen.

Lenke til kommentar

Jeg tror oppdragelse er viktig, men jeg tror barn som har gode foreldre også kan mobbe, om de rette omstendighetene utfolder seg på skolen etc.

Jeg hadde "gode foreldre", og jeg deltok i mobbing. Men jeg var sjelden initiativtaker, det dreide seg mer om å flyte med strømmen.

 

Så ja, alle barn kan mobbe under de rette (eller snarere gale) omstendighetene, men noen har såpass med empati og oppdragelse at det går an å snakke dem til fornuft.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis jeg hadde bestemt så hadde mobbere måtte:

 

- bytte skole i stedet for ofrene (den som har bestemt at det er ofrene som skal bytte skole, burde vært skutt i hodet)

- få fysisk straff

- miste goder i samfunnet

 

Det er ikke noe som er mer jævlig enn å bli mobbet. Og lærerne bryr seg ikke.

 

Hilsen tidligere mobbeoffer som til slutt fikk meg selvironi og lærte å gi faen.

 

Siste setningen din gruser det du skrev før den.

 

:)

Lenke til kommentar

Mobbing med vold bør straffes som vold og bytting av skole som konsekvens.

Mobbing uten mekanisk kontakt bør kun straffes med bytting av skole etter flere gjentakelser.

 

Mer bør ikke mobbing straffes for uansett resultat. Selv om mobberen(e) er en grunn til at noen mobbeoffere velger selv å ta liv av seg er det ikke mobberen(e) sin skyld at offeret tar den beslutningen.

 

Det burde derimot fokuseres mer på selvutvikling i skolen. Feks allerede lære barna i første klasse hvorfor det ikke hjelper å ta selvmord om du blir mobbet. Da vinner nemlig mobberen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så du mener at alle mobbeofre skal bare la mobberne vinne? Det er det dummeste jeg har hørt.

 

Jeg mener at noen ganger er det ikke snakk om mobbing, men snakk om tilfeldig erting og vanlige hendelser som hver og en av oss bør lære oss å overse, eller utvikle litt mer selvironi på - slik som du skriver i siste setningen også.

 

Det er forskjell på berettiget klage og "sutring"

Lenke til kommentar

Så du mener at alle mobbeofre skal bare la mobberne vinne? Det er det dummeste jeg har hørt.

 

Jeg mener at noen ganger er det ikke snakk om mobbing, men snakk om tilfeldig erting og vanlige hendelser som hver og en av oss bør lære oss å overse, eller utvikle litt mer selvironi på - slik som du skriver i siste setningen også.

 

Det er forskjell på berettiget klage og "sutring"

 

Jeg snakket om mobbing, ikke erting.

Lenke til kommentar

Jeg tror oppdragelse er viktig, men jeg tror barn som har gode foreldre også kan mobbe, om de rette omstendighetene utfolder seg på skolen etc.

Jeg hadde "gode foreldre", og jeg deltok i mobbing. Men jeg var sjelden initiativtaker, det dreide seg mer om å flyte med strømmen.

 

Så ja, alle barn kan mobbe under de rette (eller snarere gale) omstendighetene, men noen har såpass med empati og oppdragelse at det går an å snakke dem til fornuft.

 

Geir :)

Jau, sant det, det kommer anpå individet.

 

Det burde derimot fokuseres mer på selvutvikling i skolen. Feks allerede lære barna i første klasse hvorfor det ikke hjelper å ta selvmord om du blir mobbet. Da vinner nemlig mobberen.

Skjønner hva du mener, men er litt trøblete formulering syntes jeg. At mobberen "vinner" noe som helst i forhold til selvmord er et problem, men et annet problem er at barn og unge kan føle seg svakere og uten kontroll nettopp på grunn av slik konkurransetenkning. Hvis man sammenligner hele tiden, og barna blir fortalt at mobberen vinner om man tar selvmord, så føler de kanskje enda mer press.

Det er også uærlig å si at selvmord ikke hjelper; det fjerner faktisk problemet permanent, om vi skal være tekniske om det, og dette vet mobbeofferet. Da føles det bare ut som tom prat for en.

Endret av b3ta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...