Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Realfag eller SSØ for NHH?


Anbefalte innlegg

Har planer om å ta en grad i økonomi ved NHH, men er usikker på om jeg ska ta realfag eller SSØ. Rådgiveren min fra vgs fortalte at de anbefalte elever med planer om økonomiutdannelse å ta S1+S2, økonomisk styring og de fagene. Jeg tror selv realfag hadde vært lurt å ta, i og med at sivøk er ganske så teoretisk anlagt, og så er det selvfølgelig pluss med realfagspoeng. Spørsmålet er egenltlig om S1+S2 eller R1+R2 er veien å gå for hvis man vil gå på NHH?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skulle studert økonomi (jeg går indøk), hadde jeg valgt fysikk 1 og R1 på vg2 + to valgfag innen økonomi, og på vg3 hadde jeg tatt fysikk 2, R2 og ett økonomifag.

 

Økonomifagenes største fordel er at de hjelper deg i å forstå om økonomistudiet faktisk er noe for deg. Tar du fagene jeg skisserer ovenfor holder du flere dører åpne, samtidig som du lærer en måte å tenke på, gjennom fysikk og matte, som er en fordel innen de fleste analytiske faggrener, som f.eks. økonomi.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle studert økonomi (jeg går indøk), hadde jeg valgt fysikk 1 og R1 på vg2 + to valgfag innen økonomi, og på vg3 hadde jeg tatt fysikk 2, R2 og ett økonomifag.

 

Økonomifagenes største fordel er at de hjelper deg i å forstå om økonomistudiet faktisk er noe for deg. Tar du fagene jeg skisserer ovenfor holder du flere dører åpne, samtidig som du lærer en måte å tenke på, gjennom fysikk og matte, som er en fordel innen de fleste analytiske faggrener, som f.eks. økonomi.

 

Helt enig der! Har selv Fysikk 1 og R1. Saken er at realfagene krever god del mer av deg en SSØ-fagene(du får ikke eksrapoeng uten grunn), men hvis du skal studere økonomi så er det veldig lurte med godt grunnlag i matte, enten du velger R1 eller S1+S2.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bumper denne. Da er det snart tid for å velge realfag eller SSØ, og jeg har blitt anbefalt å velge minst tre fag fra realfagene eller SSØ. Jeg tenkte R1, fysikk, økonomisk styring og et annet økonomifag, men det er jo langt i fra anbefalt.

 

Jeg tror jeg heller mot realfag, til tross for at jeg ikke trenger kjemi. Av fire programfag holder det ikke med tre fra SSØ, for da mister jeg enten fysikk eller R1. Jeg ser meg selv mer som økonomi-/historieinteressert, men det er økonomi jeg vil studere og ser fra tråden at R1 + fysikk er mer eller mindre et must. Er ikke svak i realfag heller egentlig.

 

Bør jeg velge R1, fysikk og to økonomifag (ikke anbefalt), eller R1, fysikk, kjemi og ett økonomifag? (Biologi skjer ikke). Ett siste alternativ kan jo være tre fag fra SSØ og R1 også, for all del. Men jeg vil ha det som er best anlagt for økonomistudier.

 

Takk for svar!

Endret av uten_brukernavn
Lenke til kommentar

Jeg tar mitt første år på økonomistudiet på NHH nå. I vg2 hadde jeg R1, Fysikk 1, økonomistyring og markedsføring. I vg3 hadde jeg R2, fysikk 2 og tysk.

 

Det ene faget som hittil har vært helt irrelevant for studiet, er markedsføring. Tysk vil være nyttig, for jeg skal ha det dette semesteret, men det er et valgfag og det krever ingen forkunnskaper å velge språkfag.

 

Økonomistyring er innom noen av de temaene vi har i bedriftsøkonomien på NHH, men går så klart ikke så dypt i emnene. Du vil sannsynligvis ikke klare deg noe dårligere på NHH hvis du ikke har hatt økonomistyring, men hvis du velger det, så får du et bilde av hva økonomifaget går ut på og hva du kan forvente. Det samme gjelder økonomi og ledelse i vg3. Jeg hadde ikke det selv, men har blitt fortalt at det også likner på bedriftsøkonomifagene.

 

Det har for meg vært en stor fordel å ha hatt realfagsmatte på videregående. Fysikk ligger tett opptil matten, så det har nok også hjulpet meg indirekte. Jeg mistenker (men vet ikke) at S-matte likner litt mer på økonomisk matte, ettersom det er praktisk anlagt i motsetning til R-matte, som er teoretisk anlagt. R-matten vil være vanskelig gjennom både vg2 og vg3, men det er en stor fordel. Matten vi har hatt her på NHH har faktisk vært et skritt tilbake for meg. R-matte inneholder flere og vanskeligere emner og formler. På videregående ble jeg vant til å jobbe hardt med matte. Omtrent halvparten av pensumet i det obligatoriske mattefaget det første semesteret var ting jeg kunne fra før av. Den andre halvparten tok jeg lett. De fleste som går på kullet mitt har hatt S1 og S2 og de fleste som jeg har snakket med syntes at matten her var vanskelig. Det kan så klart være at jeg er naturlig mer anlagt for matte enn de er, men hvis du er god i matte, vil jeg anbefale å velge R-matte. Du trenger bare R1 for å søke på NHH, men R2 er som sagt en fordel å ha. Du får også realfagspoeng.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i lik situasjon som Zarac, og kan bekrefte alt det han sier.

 

Økonomifaget er et teoretisk fag med mange modeller (kommer i bla Samf.Øk. Fag) og arbeid i realfag som fysikk 1-2 og R1-2 har hjulpet mye ved å få dette til å gå enklere.

 

Til Zarac: Hvordan gikk matten? Vi fikk den igjen i går

Lenke til kommentar

Går første år på nhh nå, og på vgs hadde jeg:

2VG; fysikk 1, r1, samøk og økonomistyring

3VG: fysikk 2, r2, samøk 2

 

Om man velger samøk 2 eller bed. økonmoi 2 har lite å si, men skal uansett igjennom begge på NHH. Men er veldig fornøyd med fagene jeg hadde spesielt r2 er veldig smart og ha.

Lenke til kommentar

Jeg er i lik situasjon som Zarac, og kan bekrefte alt det han sier.

 

Økonomifaget er et teoretisk fag med mange modeller (kommer i bla Samf.Øk. Fag) og arbeid i realfag som fysikk 1-2 og R1-2 har hjulpet mye ved å få dette til å gå enklere.

 

Til Zarac: Hvordan gikk matten? Vi fikk den igjen i går

 

Den gikk ikke så bra som jeg trodde. Jeg fikk tydeligvis D, så nå ble kanskje det forrige innlegget mitt et par hakk mindre troverdig. Med tanke på at jeg fikk 5 i T1, R1 og R2 på videregående, får jeg vurdere å ta MET020 på nytt.

Lenke til kommentar

Ville absolutt valgt R-matematikk og fysikk, og det er flere gode grunner til det:

1) Du kan velge mer fritt etter VGS, du utelukker f.eks ikke ingeniørutdannelse og slipper å ta forkurs o.l som tar unødvendig tid.

2) Du får ekstrapoeng som kan hjelpe deg en del med å komme inn på andre studier som ikke krever realfag, og på den måten utkonkurrere søkere som ikke har realfagspoeng, feks jus og psykologistudier.

3) Matematikk er et jobbefag og et fag man kan lære seg å like. På min første prøve i T-matte fikk jeg 3/4 elns, i dag har jeg R2 og ligger på 6er. Det har med å gjøre at jeg har jobba en del på egenhånd, i tillegg til at jeg fikk en større interesse for matte i VG2 som gjorde at jeg ble mer motivert.

4) Hvis det er som en i tråden sier, at matten på NHH oppleves lettere, så er vel det et stort pluss?

 

Jeg tenker også at hvis man planlegger å studere noe matterelatert etter vgs hvorfor ikke ta så mye matte som mulig på vgs? Blir jo på en måte å utsette problemet å velge S. Godt mulig det er noen emner i S som ikke finnes i R, men jeg tviler på at dette er vanskelig å lære seg på egenhånd. Mitt inntrykk er at begge kursene dekker det meste, men at R går mye dypere og har en del temaer som ikke finnes i det hele tatt i S.

 

Til dere som studerer på NHH:

- Er mye av undervisning, pensum osv på engelsk, i så fall hva?

- Har dere fått mye bruk for økonomifag fra vgs?

Endret av K R U E G E R
Lenke til kommentar

Blir mye det samme som det andre har skrevet, men velg tyngste matten og fysikken. Kjempestor fordel i en rekke fag. Du får en grunnleggende forståelse som gjør det lettere å følge resonnementene til foreleserne. I tillegg vil du stille sterkere om du velger noen av de "prestisjefylte" valgfagene i matte.

 

Når det gjelder undervisningen på NHH er det nesten kun norsk. VOA undervises på engelsk, men det er ikke før tredje året. Bøkene varierer. Noen norske og noen engelske. "Donaldfagene" har som regel norske bøker, mens de skikkelige er engelske.

 

Økonomifag fra videregående kan jeg ikke uttale meg om, men vil ikke tro at du stiller veldig mye sterkere om du har tatt de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen av fagene det første semesteret er på engelsk, med unntak av noen pensumartikler på nettet. Så vidt jeg vet, undervises det i norsk i alle fagene bortsett fra de økonomisk-administrative valgfagene. Det er mulig at du finner mer detaljert informasjon på nhh.no.

 

Jeg har hatt bruk for økonomistyring. Alle må få godkjent en innlevering i bokføring. Det er en stund siden jeg hadde økonomistyring, så jeg fikk noen feil på innleveringen, men den ble godkjent selv om jeg droppet forkurset. Økonomistyring gir deg et lite forsprang på de som ikke hadde det i driftsregnskap, siden du allerede vet hva forskjellen på kostnader og utgifter er, har lagd resultat- balanse- og likviditetsbudsjett før og kan litt om budsjettavvik. Men undervisningen begynner med blanke ark, så du har ikke nødvendigvis en stor fordel når eksamen kommer. Økonomistyring gjorde meg også sikrere på at det var en økonomiutdannelse jeg ville ta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen av fagene det første semesteret er på engelsk, med unntak av noen pensumartikler på nettet. Så vidt jeg vet, undervises det i norsk i alle fagene bortsett fra de økonomisk-administrative valgfagene. Det er mulig at du finner mer detaljert informasjon på nhh.no.

 

Jeg har hatt bruk for økonomistyring. Alle må få godkjent en innlevering i bokføring. Det er en stund siden jeg hadde økonomistyring, så jeg fikk noen feil på innleveringen, men den ble godkjent selv om jeg droppet forkurset. Økonomistyring gir deg et lite forsprang på de som ikke hadde det i driftsregnskap, siden du allerede vet hva forskjellen på kostnader og utgifter er, har lagd resultat- balanse- og likviditetsbudsjett før og kan litt om budsjettavvik. Men undervisningen begynner med blanke ark, så du har ikke nødvendigvis en stor fordel når eksamen kommer. Økonomistyring gjorde meg også sikrere på at det var en økonomiutdannelse jeg ville ta.

 

Presser inn et lite spørsmål om NHH (satser på at det vi ikke beveger oss for langt fra spørsmålet til TS): Hvor hardt må man egentlig studere på NHH, sammenlignet med VGS? Sånn rent generelt, hvor mye jobber man for å ligge på rundt B i snitt?

 

Kanskje litt "teit" spørsmål, ettersom vi alle er forskjellige, men er man usikker på hva man skal velge, så er det greit å vite litt på forhånd :)

Lenke til kommentar

Presser inn et lite spørsmål om NHH (satser på at det vi ikke beveger oss for langt fra spørsmålet til TS): Hvor hardt må man egentlig studere på NHH, sammenlignet med VGS? Sånn rent generelt, hvor mye jobber man for å ligge på rundt B i snitt?

 

Kanskje litt "teit" spørsmål, ettersom vi alle er forskjellige, men er man usikker på hva man skal velge, så er det greit å vite litt på forhånd :)

 

Ikke hardt etter mitt skjønn. Du må jobbe mer med pensum, men du har mye, mye bedre tid. Ofte er det bare er forelesning om dagen, av og til to. Så lenge du husker å gjøre oppgaver (legges ut frivelige ukesoppgaver hele tiden) er det veldig greit. Så i desember/juni,mai må du jobbe som faen, men du burde ha masse overskudd til da. Selv har jeg nå to av to mulig Aer etter svært slapp jobbing for min del, og er ikke akuratt redd for de to siste karakterene jeg ikke har fått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...