Gå til innhold

[Løst] Oppgradering av GPU (GeForce) og RAM (Max +-5,000)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fikk nettopp en ganske god lønning og har litt penger liggende så tenkte jeg skulle oppgradere PC'n min litt.

 

Specs nå:

- ASUS P8P67 PRO

- ASUS GeForce GTX 560 Ti SLI GPU

- Intel i5-2500K 3.3MHz CPU

- H100

- Corsair Vengeance DDR3-1600 8GB

- OCZ 120GB SSD (For OS + få spill)

- 1TB HDD

- 850W PSU

 

----------------------------------------------------------

Så va jeg har sett på for en "oppgradering" er:

- GeForce 680 4GB

- Corsair Vengeance DDR3-1600 8GB

 

Spørsmålet mitt er egentlig på hvordan GPU jeg skal velge.

Jeg har lyst på ett med VRAM på 4GB, ikke 2GB pga det skal vare litt. Såvidt jeg vet vil ikke SLI kombinere begge VRAM, men derimot kun ha den originale VRAM til ett av GPU'ene.

 

Uansett, de jeg har sett på er:

- MSI GeForce GTX 680 4GB Twin Frozr II

- Gainward GeForce GTX 680 4GB Phantom

 

Er så klart åpen for andre forslag.

 

Andre spørsmål jeg også har er:

- Vil jeg få en bottleneck med kun i5?

- Jeg kan bruke alle 4 RAM slots i motherboardet?

 

PCn skal hovedsaklig brukes til spilling.

 

Er litt "noob" så ja.

 

Takk for alle svar!

 

- Mvh,

Simon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16GB RAM er veldig overkill. 8GB er mer enn nok.

 

Det er ikke så stor forskjell på de ulike versjonene av samme skjermkort. Det går egentlig stort sett på kjøleløsninger. Bare hold deg unna referansekortet med kun én liten vifte. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=749502. Men hvis du ikke skal overklokke kortet, så har det egentlig fint lite å si.

 

i5-2500k er en bra CPU, det. Med en H100 kan du veldig enkelt få den opp til i hvert fall 4.5GHz uten problemer. Har selv den samme CPU-en og CPU-kjøleren. Jeg har fått den stabil på 5GHz, men har skrudd ned til 4.3 pga. levetid. Poenget mitt er at prosessoren din kan holde i massevis hvis du presser litt ekstra ut av den, og jeg tror ikke det blir bottleneck i systemet ditt.

 

Og forresten... Eneste forskjell mellom i7 og i5 er hyperthreading, noe som ikke hjelper det grann hvis du bare spiller på den. Kun veldig tunge prosesser som video rendering drar nytte av hyperthreading.

Lenke til kommentar

2GB VRAM er nok for et 680, minnebråndbredden er ikke stor nok for at det skal være noe poeng i å sløse 1500 kr på 680 over 670 og 4GB over 2GB.

 

Om du absolutt trenger mer enn 2GB VRAM bør du heller kjøpe et 7970 GHz Edition, det har i det minste nok minnebåndbredde for å nyttegjøre seg mer enn 2GB VRAM. Ytelsesmessig har jeg vanskelig for å tro at et 680 er kraftig nok for å passere 2GB VRAM i spill alene med mindre du kjører noen meningsløse texture-mods i Skyrim.

 

Herlighet, 2x 560 Ti i SLI vil sannsynligvis få like gode eller bedre benchmarks i tester enn et enkelt 680 (elimineringen av microstutter hjelpe betydelig på opplevd forskjell da.)

Lenke til kommentar

2GB VRAM er nok for et 680, minnebråndbredden er ikke stor nok for at det skal være noe poeng i å sløse 1500 kr på 680 over 670 og 4GB over 2GB.

 

Om du absolutt trenger mer enn 2GB VRAM bør du heller kjøpe et 7970 GHz Edition, det har i det minste nok minnebåndbredde for å nyttegjøre seg mer enn 2GB VRAM. Ytelsesmessig har jeg vanskelig for å tro at et 680 er kraftig nok for å passere 2GB VRAM i spill alene med mindre du kjører noen meningsløse texture-mods i Skyrim.

 

Herlighet, 2x 560 Ti i SLI vil sannsynligvis få like gode eller bedre benchmarks i tester enn et enkelt 680 (elimineringen av microstutter hjelpe betydelig på opplevd forskjell da.)

Jeg mener å ha lest at 2x560Ti SLI yter mindre enn et 660Ti
Lenke til kommentar

Grunn til at jeg ville ha 4GB VRAM var at jeg tenkte fremover i tid.

Uansett, vil minnebredden være en bottleneck om jeg faktisk hadde hatt noe som hadde for eksempel krevd 3GB VRAM? Jeg tenker fremover i tid her, ikke bare på nå-dagens spill.

 

Uansett, GTX 560Ti SLI ligger i samme skala som 680, men scorer som regelt mindre i FPS. Kan ikke bare sette SLI sammen og få dobbelt ytelse.

Såvidt jeg vet vil det kun kunne brukes VRAM til ene GPU'en om du har SLI, så scorer også der 680, både med 2GB og 4GB.

 

Er fullt klar over at 4GB ikke trengst i det hele tatt nå, men tenker som sagt på fremtidige spill.

Lenke til kommentar

Grunn til at jeg ville ha 4GB VRAM var at jeg tenkte fremover i tid.

Uansett, vil minnebredden være en bottleneck om jeg faktisk hadde hatt noe som hadde for eksempel krevd 3GB VRAM? Jeg tenker fremover i tid her, ikke bare på nå-dagens spill.

 

Uansett, GTX 560Ti SLI ligger i samme skala som 680, men scorer som regelt mindre i FPS. Kan ikke bare sette SLI sammen og få dobbelt ytelse.

Såvidt jeg vet vil det kun kunne brukes VRAM til ene GPU'en om du har SLI, så scorer også der 680, både med 2GB og 4GB.

 

Er fullt klar over at 4GB ikke trengst i det hele tatt nå, men tenker som sagt på fremtidige spill.

2GB er nok grensa for hva som er praktisk nyttig på et GTX 680 ja. Det vil ta mange, mange år før spill krever mer enn 2GB VRAM, og innen da vil GTX 680s manglende compute-egenskaper, og minnebåndbredde, være et større problem. Det er allerede spill som bruker computeshadere GTX 680 ikke takler særlig bra:

http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/evga-geforce-gtx-680-superclocked-signature-2_8.html#sect0

http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/evga-geforce-gtx-680-superclocked-signature-2_8.html#sect1

http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/evga-geforce-gtx-680-superclocked-signature-2_8.html#sect2

GTX 680 har mer effektive TMUs og bedre shaderytelse i enkelte tilfeller, mens 7970 har langt bedre ROPs, 50% større minnebåndbredde og 3GB VRAM, og en vanvittig ledelse i de fleste OpenCL-programmer. GTX 670 yter også tilsvarende GTX 680 klokke for klokke, noe som gjør GTX 680 til et rimelig meningsløst produkt med mindre du er opptatt av e-penisen din.

 

Det burde uansett være klart at 7970 gir deg en del mer maskinvare for penga enn 680.

Lenke til kommentar

Når det gjelder VRAM så behøver du ikke mer enn 2Gb akkurat nå på Nvidia kortene, neste generasjon derimot kan derimot vise at man får nytte av mer minne der.

 

Når det gjelder systemminne er i alle fall min erfaring med 16Gb at det er helt avhengig av hvilke programmer du bruker om du får behov for det , jeg har testet forskjellen med 4 - 8 og 16 og man legger merke til at Superfetch fungerer som det skal på Win7 (nesten som å ha en SSD) og noen tunge programmer trives definitivt bedre med denne minnemengden.

 

Minnet er jo såpass billig også for tiden at om du føler at det er greit å betale ca 900kr for 16Gb ram så gjør man det :)

Lenke til kommentar

Bump - hadde synnsykt lyst å kjøpe idag så hadde vært kult om noen svare!

 

ASUS GeForce GTX 680 DirectCU TOP 2GB vs SAPPHIRE Radeon HD 7970 Vapor-X GHz Edition - 3GB

3999 NOK vs 3235 NOK

 

Står ikke noe på penger, vil ha det beste av de to.

 

Står på:

- MÅ ha 2x DVI inngangen

- Må kunne bli runnet som SLI i framtiden

- Ytelse, ikke lyd osv.

 

- Simon

Endret av -pEar-
Lenke til kommentar

Bump - hadde synnsykt lyst å kjøpe idag så hadde vært kult om noen svare!

 

ASUS GeForce GTX 680 DirectCU TOP 2GB vs SAPPHIRE Radeon HD 7970 Vapor-X GHz Edition - 3GB

3999 NOK vs 3235 NOK

 

Står ikke noe på penger, vil ha det beste av de to.

 

Står på:

- MÅ ha 2x DVI inngangen

- Må kunne bli runnet som SLI i framtiden

- Ytelse, ikke lyd osv.

 

- Simon

Du kan nok få rundt 2500,- for 560Ti SLI

Hvilket kort du skal kjøpe, er mer en personlig sak, og opp til deg, men jeg ville kjøpt Asus GTX 680

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...