Gå til innhold

Kommentarer til bildetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Got2be: Ikke så aller verst i dag heller, men fortsatt en del småpirk. For det første, flanell er heller ikke et sommerstoff. Slipset syns jeg er ganske kjipt, rett og slett. Slips og tørkle blir alt for matchet. Et prinsipp som ofte fungerer bra er at alle store flater i de forskjellige plaggene i et antrekk skal ha forskjellige farger. Et flaskegrønt lommetørkle hadde f.eks. vært pent til det du har på deg, og hvis du absolutt vil plukke opp farger fra slipset kunne det vært med detaljene på tørklet i stedet for hovedfargen.

 

Skinnjakken syns jeg er alt for kort.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med fkm. Det trengs noe som bryter opp antrekket, og da er slips eller ps lettest å gripe til. Jeg tror det hadde vært fint med noe som går mer i blått/lysblått i pset.

 

Selv om du skriver at fargene ikke er korrekte, så synes jeg skjorte og slips passer godt sammen. Utfra regelen om at den fargen det er minst av i skjorten, skal det være mest av i slipset, så går dette meget godt.

Lenke til kommentar

syns også at skjorte å slips går veldig godt sammen, og er egentlig godt fornøyd med denne kombinasjonen, skjorten er lys rosa, og slipset mest mørkt brun med noen lyse rosa striper. PSet kunne heller vert blått med brune detaljer?

syns egentlig også skinnjakken er kort, har den inne på halv pris i butikken, så lurte på om skinnjakker gjerne kunne være litt kort, da jeg har sett flere med litt korte skinnjakker

Lenke til kommentar

Utfra regelen om at den fargen det er minst av i skjorten, skal det være mest av i slipset, så går dette meget godt.

 

Hm, det er en regel jeg faktisk aldri har hørt før, og jeg må si at den hørtes litt merkelig ut. De aller fleste skjorter har jo en eller to farger i seg (og som regel er fargene fordelt ganske likt i skjorter med to farger), så jeg ser ikke helt hvordan det skal fungere mesteparten av tiden, med mindre man har en ekstremt fargerik skjortegarderobe.

 

 

 

 

Forøvrig så syns jo jeg personlig at alle tips og regler som handler om gjentagelse av farger i et antrekk (aka matching) er litt tullete. Holder man det til meget små detaljer kan det jo se pent ut, men jeg tror de fleste vil være tjent med å satse på komplimentærfarger eller evt. samme farge i en annen nyanse (her snakker jeg om en markant forskjell, f.eks. mørkeblå og lyseblå). For mye gjentagelse av nøyaktig samme farge i et antrekk ender alt for ofte opp med å se ut som man har kjøpt et matchende sett på Dressmann.

Lenke til kommentar

Ah, da gir det hvertfall litt mer mening. Når det gjelder kombinasjonene tror jeg vel det eneste av plaggene avbildet jeg ville brukt er den blå og hvitstripete skjorten, så du kan vel trygt si at de ikke overbeviste meg...

 

Det er nok imidlertid greit at jeg presiserer at jeg ikke har noe i mot fremgangsmåten du legger fram her. Poenget mitt er heller det at det er så mye større risiko ved den fremgangsmåten at jeg tror de fleste (hvertfall de fleste som ikke tenker like unormalt mye over slikt som vi gjør) ikke vil være tjent med å prøve.

 

Bruker man matche-fremgangsmåten (i mangel av et bedre begrep) og bommer ser man ut som en reklame for en billig herrekjede. Hvis man går til den helt andre enden av skalaen og bare putter et helt tilfeldig tørkle i brystlommen uten noen som helst tilknytning til resten av antrekket vil det jo nettopp se ut som en tilfeldighet, og det ser sjelden så alt for ille ut, med mindre man er totalt talentløs.

Lenke til kommentar

Med en ensfarget skjorte er det ofte best å gå for komplimentær, eller en mørkere valør av den fargen som er på skjorten. De kan du se på de to siste bildene.

 

Men selv der hvor du velger å bryte er det viktig å finne igjen noe i slipset som er i skjorten. Det kan du se på de to første illustrasjonene.

post-181154-0-61482900-1344728959_thumb.jpg

post-181154-0-93492500-1344728986_thumb.jpg

post-181154-0-39086700-1344729049_thumb.jpg

post-181154-0-11874100-1344729077_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg kan egentlig ikke si så mye annet enn at jeg syns alle kombinasjonene du postet over her ser helt grusomme ut (usikker på hvor de er fra, men jeg hadde med glede tildelt dem prisen for styggeste slips 2012), i hovedsak på grunn av de latterlige slipsene. Det blir litt vanskelig for meg å kommentere prinsippet når de individuelle plaggene er så stygge at de totalt overskygger alt annet.

 

Jeg tror rett og slett vi må fastslå at vi er uenige, men jeg må si at jeg finner synspunktene dine litt rare. Jeg kan poste hundrevis av bilder av velkledde herrer som ikke følger noe av det du sier, men jeg tror jeg ville hatt problemer med å finne ti bilder av noen som følger det og ender opp med å se bra ut. Samtidig får du jo det helt klart ofte til å fungere for deg, så det må jo nesten være noe i det du sier.

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Got2be: Fargemessig syns jeg dette fungerte ganske bra. Imidlertid er jeg ikke fan av pinstripes på noe annet enn dresser, og sløyfen er grusom. Aldri bruk ferdigknytte sløyfer. I tillegg tror jeg det hadde blitt penere med en sløyfe i et annet stoff enn silke, for å få litt teksturvariasjon. Silkeslips/sløyfe kombinert med silketørkle kan funke fint det, men det fungerer ofte best i mer formelle antrekk (mørke dresser i worsted med silke+silke er en klassisk kombinasjon). Jeg tror f.eks. noe sånt ville fungert ganske bra: http://www.bergbergstore.com/products/cotton-bow-tie-gingham-brown-navy-cream

Lenke til kommentar

Jeg kan egentlig ikke si så mye annet enn at jeg syns alle kombinasjonene du postet over her ser helt grusomme ut (usikker på hvor de er fra, men jeg hadde med glede tildelt dem prisen for styggeste slips 2012), i hovedsak på grunn av de latterlige slipsene. Det blir litt vanskelig for meg å kommentere prinsippet når de individuelle plaggene er så stygge at de totalt overskygger alt annet.

 

Jeg tror rett og slett vi må fastslå at vi er uenige, men jeg må si at jeg finner synspunktene dine litt rare. Jeg kan poste hundrevis av bilder av velkledde herrer som ikke følger noe av det du sier, men jeg tror jeg ville hatt problemer med å finne ti bilder av noen som følger det og ender opp med å se bra ut. Samtidig får du jo det helt klart ofte til å fungere for deg, så det må jo nesten være noe i det du sier.

 

Kjekt å se at du ikke har full oversikt over hele feltet ;)

 

Det er illustrasjoner hentet fra Harvie & Hudson, Jermyn Street, London. Stilmessig er de blant det ypperste i klassisk britisk skjortekunst. Jeg tror de kan sine saker i den gata der, og hadde det ikke vært for at de holder høy kvalitet ville de bukket under for lenge siden.

 

Jeg postet disse bildene for å illustrere prinsipper for hvordan slips og skjorte kan kommentere hverandre ut fra ulike prinsipper, enten ved å være kontrast/komplementer, eller ved å gjenta (en av) fargen(e) i skjorten - ikke fordi jeg personlig synes de nødvendigvis er noe jeg ville gått med. I

 

Du kan ta steget opp til Turnbull & Asser, og du ser at det er de samme prinsippene. Bildene under er alle fra T&A, bedre engelske skjorter får du ikke. Never. Men det betyr jo ikke at de faller i smak hos alle, men det err jo en annen prrroblemstilling. Selv har jeg jo en forkjærlighet for Harvie & Hudson, og en viss uvilje mot T&A.

post-181154-0-77446100-1344868440_thumb.jpg

post-181154-0-58639400-1344868472_thumb.jpg

post-181154-0-63127900-1344868496_thumb.jpg

post-181154-0-76847200-1344868518_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...