Gå til innhold

BK: En mørk badeplass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg tror han mener det, haha. Lykke til med det!

 

Men det er et fint bildet, og et tidløst motiv. Jeg hadde kanskje prøvd å rette opp horisonten litt, og fjerne forstyrrende elementer som båten og radiotårnet i bakgrunnen. I tillegg ville jeg sett på de hvite plankene på siden. Dette er så klart alt Photoshop-arbeid, og ikke rent fotografisk kritikk, men jeg vil tro det vil hjelpe med å oppnå det stillistiske bildet du kanskje ønsker.

 

I tillegg ville jeg kanskje sett litt på sort-hvitt-instillingene. Det blir brent ut mye detaljer i både det hvite og det sorte.

Lenke til kommentar

Et ok bilde, ville kanskje ikke brent ut et så stort felt av himmelen, blir også overdrevet oppskarpet her

Fint med et element som båten, gir litt liv og her i dette bildet veier den litt opp for den mørke venstresiden som skaper litt ubalanse , men da ville jeg valgt en litt annen plassering og at den hadde vært litt nærmere. Øyet blir automatisk dratt mot det hvite eller det som mest lyst i et bilde og i virkligheten også (-:

Endret av Ingnatius
Lenke til kommentar

At det er et middelmådig kamera? Tullball! Det er ikke kameraet som tar gode bilder, det er fotografen. :)

 

Men når det gjelder objektiv, er det vanskelig å finne et som er godt for både landskap og portretter. Det er på en måte to ekstremer som er på hver sin side av objektivskalaen. For portretter skal man helst ha en høyere brennvidde (50mm-200mm+), og for landskap vil man helst ha en vidvinkel (28mm-10mm).

 

Jeg har prøvd å løse dette ved å ha en Sigma 30mm f/1.4 (Canon 35mm f/2.0 er også veldig grei) som jeg bruker til både portrett og landskap. Den er ikke helt perfekt til portretter, da den som en vidvinkel kurver ansikter litt. Og for landskapsbilder er den ikke vid nok til at jeg kan få med hele motivet i ett bilde, men jeg må heller ta en serie med bilder, for så å legge det sammen i Photoshop som et panorama i etterkant.

 

Så for meg er dette et veldig godt allroud-objektiv. Den lave blenderen gjør det også veldig kurant for steder med lite lys.

Lenke til kommentar

Canon EOS 550D. Ja, er klar over at dette er et middelmådig kamera, men har store planer om 7D etterhvert.

 

Annbefalinger på objektiv ja. Tar stort sett bare landskap og portrett bilder.

 

Sensoren på 550D, 600D, 60D og 7D er den samme med litt kalibrering-forskjeller, 650D har en oppgradert utgave av samme sensor, til neste år vil Canon komme med en helt ny sensor så da kan kamera-bytte være mer aktuell.

 

Når det gjelder objektiv, er det fire stykker som skiller seg ut, litt avhengig av pris.

 

Først har du Canon 50mm f/1.8 til ca 800.-, en moderat tele uten zoom, gir utrolig bra resultat i forholdt til prisen og er skarp som bare det. Canon 55-250IS "ca.1800.-" er en tele-zoom som gir relativ gode resultater i forhold til prisen, men er skarphet viktig er Canon 70-200 f/4 L "ca.4800.-" det ultimate innen budsjettklassen. Vil du ha et som er veldig allsidig og grei vidvinkel og relativ god tele er Canon 15-85IS "ca4600.-" et godt valg, skarp som bare det og som nevnt allsidig :) . det finnes utrolig mye mer og velge imellom men disse nevnte objektivene er gjengangere innen original-objektiver.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn tenkte jeg bare på fastobjektiver, siden det er det jeg bruker til foto og film. Hvis du vil ha med zoom så er jo også Canon 24-105mm f/4 L IS noe å vurdere. Da får du både en veldig grei vidvinkel og zoom, som skal være kurant for både landskap og portrett.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Takker for veldig gode svar, Coffey og Nautica! Skjønner at det er litt vanskelig med et slikt allround objektiv.

 

Av en eller annen grunn tenkte jeg bare på fastobjektiver, siden det er det jeg bruker til foto og film. Hvis du vil ha med zoom så er jo også Canon 24-105mm f/4 noe å vurdere. Da får du både en veldig grei vidvinkel og zoom, som skal være kurant for både landskap og portrett.

 

Men synes Canon 24-105mm og Canon 70-200 f/4 L virker veldig lovende. Har du prøvd den selv Coffey/Nautica? Er den skarp?

Endret av Rons0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...