Gå til innhold

Dårligere dekning med noen leverandører som leier nett?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

På jobben min ble det besluttet (for 1 år siden) at vi skulle bytte

mobilopperatør ifra Telenor til Ventelo.

 

Slik jeg har forstått det leier Ventelo nettet sitt ifra Telenor.

Jeg trodde da at Ventelo skulle ha lik dekning som Telenor.

Men slik er det ikke.

 

Er det noen som har oversikt over hvilke mobilopperatører

som begrenser? dekningen sin ?

Finnes flere opperatører som leier nett.

Talkmore, OneCall, Tele2 osv.

 

Lurer også på om dette er lovlig.

Regner med dette blir gjort for å få leie nettet rimeligere av nett-eieren.

 

Og en siste ting:

Finnes det oversikt over hvor de begrenser signalstyrken?

Er ikke alle steder jeg opplever dette. Bare "utkantsteder" (små bygder).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette stå på Ventelo sin hjemmeside:

 

Dekningskart for tale og data i mobilnettet

Ventelo har en avtale med Telenor om bruk av Telenors mobilnett i Norge. Dette sikrer Ventelos kunder samme dekning og prioritet som Telenor selv tilbyr sine kunder. Dette er også regulert av Norske myndigheter gjennom blant annet Konkurransetilsynet og Post- og Teletilsynet.

Oppdatert dekningskart for tale- og datatrafikk i Telenor sitt mobilnett finner du her:

http://www.telenor.no/privat/dekning/

 

Visstnok nøyaktig samme hastighet og dekning som Telenor.

Om et virkelig stemmer, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Skal i utgangspunktet være prikk likt. Med One Call kan noen oppleve dårligere dekning om du er uheldig, da primærnettet deres er Network Norway, og din terminal vil benytte seg av NN-dekning om det er NN-dekning uansett om Telenors er bedre i området. Ventelo bruker ene og alene Telenor sitt nett.

 

Ang. det du sier om billigere leie, så nei. Å leie Telenors nett er fra før latterlig billig på grunn av gjennomreguleringer satt av Post- og Teletilsynet.

Lenke til kommentar

Jeg har bare ett eksempe (hittil) på at det er vesentlig dårligere dekning med Ventelo abonnementet sammenlignet med Telenor.

Før hadde jeg fult signal med Telenor (3G, hsdpa), nå varierer det mellom 1 og 2 streker (av 4 mulige).

 

Hva annet kan være årsaken til dette?

 

Stedet det gjelder er Lauvsnes i Flatanger kommune (Nord-Trøndelag).

Endret av Tor Haakon
Lenke til kommentar

Høres i utgangspunktet rart ut. Du har ikke byttet mobil?

 

Ser at stedet og kommunen du sikter til er relativt lavt befolket. Er din jobb en større arbeidsgiver i området? I så fall kan også en grunn være en økning av antall kunder som benytter seg av Telenors basestasjon i området. Jo fler konsumere, mindre rekkevide, lavere hastigheter.

Edit. Dere benyttet jo selvfølgelig Telenor før og, så se bort i fra det. Det eneste jeg da er å bestille et Telenor Kontant-nummer og teste om det faktisk er noen forskjell.

Endret av Nik0
Lenke til kommentar

Kan alltids prøve Telenor abb. igjen.

Basestasjonen ligger i "sentrum". Så alle skulle ha hatt full dekning etter deres utsagn.

Jeg har en Android-telefon nå.

Kan godt prøve med EDGE dekning neste gang jeg er ute der.

Men det er egentlig uvesentlig for meg. Det går jo så tregt.

Har jo signal med HSDPA, så det er egentlig ikke noe problem,

reagerer bare på at signalstyrken er så lav.

 

Da jeg hadde Telenor abb. brukte jeg en Nokia E52.

Lenke til kommentar

Skal i utgangspunktet være prikk likt. Med One Call kan noen oppleve dårligere dekning om du er uheldig, da primærnettet deres er Network Norway, og din terminal vil benytte seg av NN-dekning om det er NN-dekning uansett om Telenors er bedre i området. Ventelo bruker ene og alene Telenor sitt nett.

 

Ang. det du sier om billigere leie, så nei. Å leie Telenors nett er fra før latterlig billig på grunn av gjennomreguleringer satt av Post- og Teletilsynet.

 

Eksempelet ditt ville vært relevant dersom telefonen sto i et stativ når du testet først, for deretter å umiddelbart bytte simkort og så slå på med ny operatør. Dette gjelder uansett nett du kobler deg.

Alle andre "eksempler", særlig over tid, blir meningsløse da telfoenen kan endre seg med dårligere batteri, software, antennekontakt, demping av signal pga hånden din. Dessuten posisjon telefonen er i, bare noen cm kan gjøre forskjell. Til slutt kommer forhold i atmosfæren der trykk og fuktighet spiller inn samt vegitasjon som kommer mer eller mindre i vegen og selvsagt radiomastene som også kan endre følsomhet og sendestyrke.

Ventelo har akkurat samme deknning som Telenor.

Lenke til kommentar

Kan alltids prøve Telenor abb. igjen.

 

 

Da jeg hadde Telenor abb. brukte jeg en Nokia E52.

 

Så du går først ut å mener det må være forskjell på Ventelo og Telenor fordi du ikke får samme signal med de to som leverandør..... også er det ikke engang samme telefon!

 

Er det slik du tenker om kjøretøy og dekk også: Disse dekkene var jammen trege. I fjor lå jeg jo i 180km/t her med Audien, nå klarer jeg ikke mer enn 45km/t med en Derbi. Det faller deg liksom ikke inn å se på kjøretøyet først?

Lenke til kommentar

Kan alltids prøve Telenor abb. igjen.

 

 

Da jeg hadde Telenor abb. brukte jeg en Nokia E52.

 

Så du går først ut å mener det må være forskjell på Ventelo og Telenor fordi du ikke får samme signal med de to som leverandør..... også er det ikke engang samme telefon!

 

Er det slik du tenker om kjøretøy og dekk også: Disse dekkene var jammen trege. I fjor lå jeg jo i 180km/t her med Audien, nå klarer jeg ikke mer enn 45km/t med en Derbi. Det faller deg liksom ikke inn å se på kjøretøyet først?

Det siste innlegget anser jeg som meget useriøst!

Det er ca 600 meter til basestasjonen. Og det er nesten fri sikt.

Det skal ikke ha noe å si hvilken telefon man bruker.

I tillegg; når men er så nært basestasjonen skal det ikke utgjøre så stor forskjell på signalet

avhengig av hvordan en holder telefonen.

Jeg er kjent med at enkelte mobiler er designet dårlig med tanke på antennefølsomhet.

Forskjellen mellom de 2 forskjellige operatørene er for stor til dette.

Kolleger av meg (som har andre telefoner) opplever det samme som meg.

Han ene kollegaen (som forøvrig bor der) kunne fortelle at han merket forskjell

med en gang han bytte Sim kort.

 

Får ta en telefon til kundeservice, så får de se på saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ca 600 meter til basestasjonen. Og det er nesten fri sikt.

Det skal ikke ha noe å si hvilken telefon man bruker.

 

Det har faktisk en hel del å si, det er nemlig slik at disse "strekene" dine regnes ut av telefonens programvare.

Altså kan forskjellig programvare gi forskjellig resultat.

 

I tillegg; når men er så nært basestasjonen skal det ikke utgjøre så stor forskjell på signalet

avhengig av hvordan en holder telefonen.

 

Nå, det er en del faktorer som spiller inn her..

Blant annet er erfaringsmessig dagens smarttelefoner som regel noe dårligere på mottak enn de mer gammeldagse som din E52.

Vet du faktisk hvilken basestasjon mobilen din er koblet til? Kan det være problemer med intereferens i området?

 

Jeg er kjent med at enkelte mobiler er designet dårlig med tanke på antennefølsomhet.

Forskjellen mellom de 2 forskjellige operatørene er for stor til dette.

 

Du forstår selv hvordan du høres ut her? Høres ut som en av de verste konspirasjonsteoretikerne..

Det er sikkert CIA som har tatt dekningen din.

Lenke til kommentar

Det er ca 600 meter til basestasjonen. Og det er nesten fri sikt.

Hvordan vet du at det er denne basestasjonen du er koblet opp mot?

Det skal ikke ha noe å si hvilken telefon man bruker.

Det har _alt_ å si. Sammenligne «streker» på mobiltelefoner er som å måle avstand i antall «skip». Det gir ingen mening. Hva som utgjør en «strek» varier enormt både fra produsent til produsent, men også fra modell til modell. Dessuten er strekene en grovinndeling, intet mer. Skulle du hatt et nøyaktig mål, måtte telefonen din klart å vise ca 150 streker.

I tillegg; når men er så nært basestasjonen skal det ikke utgjøre så stor forskjell på signalet

avhengig av hvordan en holder telefonen.

For det første, uansett hvor nær eller langt unna en basestasjon man er så vil vinkelen til antennen spille en stor rolle. For det andre så er ikke nødvendigvis 600 meter særlig «nær» en basestasjon. Basestasjoner har dekningsgrad på alt fra noen få meter til mange mange kilometer avhengig av type.

Jeg er kjent med at enkelte mobiler er designet dårlig med tanke på antennefølsomhet.

Forskjellen mellom de 2 forskjellige operatørene er for stor til dette.

Kolleger av meg (som har andre telefoner) opplever det samme som meg.

Han ene kollegaen (som forøvrig bor der) kunne fortelle at han merket forskjell

med en gang han bytte Sim kort.

 

Får ta en telefon til kundeservice, så får de se på saken.

Dette stemmer ganske enkelt ikke. Å gi dårligere dekning til enkelte kunder fremfor andre er generelt veldig vanskelig. Eneste måte det kan gjøres på er å sette opp enkelte sendere til å nekte enkelte kunder. Men det ville være idioti uten like å gjøre noe slikt, da det til syvende og sist vil gå ut over egne kunder, og vil dessuten ødelegge mobilnettet i sin helhet.

 

Hadde du bodd i Oslo sentrum skulle jeg gjerne kommet og målt hvilket sender du var tilkoblet med med de ulike SIM-kort, samt faktiske målinger på RSSI, ber, etc. Da ville du fått et sjokk, siden målingene ville vise ganske nøyaktig det samme.

Lenke til kommentar

Det er bare 1 stk 3G sender der. Resten kjører 2G (evt 2, 5G).

Får uansett ikke gjort noe før neste gang jeg er der.

Tenkte å teste sim kortet i E52.

Har ikke Telenor Sim, så det må jeg få låne av noen jeg kjenner.

 

På Android telefonen min kan jeg via innstillinger lese signal styrk i dB.

Er dette pålitelig?

Lenke til kommentar

Det er bare 1 stk 3G sender der. Resten kjører 2G (evt 2, 5G).

Får uansett ikke gjort noe før neste gang jeg er der.

Tenkte å teste sim kortet i E52.

Har ikke Telenor Sim, så det må jeg få låne av noen jeg kjenner.

 

På Android telefonen min kan jeg via innstillinger lese signal styrk i dB.

Er dette pålitelig?

 

Antar du mener dBm? Ja... Det gir deg et bedre mål, men du vil ikke få noe særlig fornuftig ut av det. Den vil svinge hele tiden (mellom -96 og -110 liggende helt stille her på bordet i 30 sekunder bare for å illustrere poenget). For å kunne få noe fornuftig ut av dette så må foreta simultane gjennomsnittsmålinger over flere timer, og det får du ikke gjort manuelt.

 

Men til syvende og sist, så betyr ikke dette noe som helst. Hverken strekene eller mer nøyaktige målinger sier noe som helst om «kvaliteten på linja». De bare gir deg en indikator på hvor sterkt signal du mottar. Det som spiller en rolle er hvor mange bit-feil du har på linja over tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...