Gå til innhold

[Løst] Intel® Core i7-950 Processor 90 grader.


Suvdal

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sliter litt med en stasjonær pc her. Se bilde hentet fra HW monitor.

 

Mlinger.jpg

 

Det var nok litt mye pasta på i utgangspunktet, så fjernet alt det, og nå ser det faktisk litt bedre ut. Målinger fra hw monitor ligger nå på ca 60 grader, men dette er vel også litt høyt?

 

 

Problemene med pc`en kan forøvrig leses her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1462906&hl=&fromsearch=1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er maskinen veldig varm? Er kjøleribben veldig varm?

 

Om den ikke er det så vil jeg anta enten sitter ikke kjølen godt nok fast ellers kan det være sensor feil enten i prosessor eller hw monitor.

 

Nå skal kjølepasta kun brukes med tynt lag for å gi bedre varmeflytting mellom cpu og kjøler, så man bør ha et tynt lag. Intel kjølere er ikke alltid like lett å få sitte godt nok spessielt om man er litt hardhent og dytter kjøleren i hovedkortet blir beina lett bøyde.

 

Regner med viftene går rundt ellers er det nok grunnen til varmeproblemene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kjøleribbene er egentlig ikke veldig varme. Følte liksom ikke at CPU kjøleren var av veldig god kvalitet når jeg satte den på igjen heller. Er litt usikker på hvor god kontakt det egentlig er i mellom kjøler og CPU.

 

Tror du at prosessor kan ha tatt skade av å vært så varm over lengre tid?

Lenke til kommentar

Om du bruker kjøleren fra Intel som fulgte med CPUen så er denne søppel, den kjøler greit om du får montert den korrekt, men noe sier meg at det er her problemet ditt ligger.

Anskaff deg en ny kjøler med bakplate og fjærbelastede skruer så slipper du dette problemet i fremtiden, men akkurat nå burde du ta av kjøleren og feste den igjen, HUSK! Alle 4 festene må klikke på plass, hvis ikke er trykket for lavt og kontakten for dårlig hvorav resultatet er koking av CPUen din, akkurat nå er den nok i beskyttelsesmodus hvor den klokker seg ned med fullt overlegg for å ikke stekes.

Lenke til kommentar

Vel man kan ikke vite det 100% sikkert, det enkleste er som nevnt prøve prime 95. Du vil nok merke bluescreen eller frysninger etter 45-90 minutter størst sansynlig om varmen er stort problem.

 

Du merker det nok hvis maskinen blir så varm om du nesten brenner deg på maskinen om du tar på kabinnettet øverst, som regel vil maskinen slå seg av om tempraturene blir så kritiske, men i verstefall kan de gjøre vondt verre. Men på en annen side har en del folk klart 4 Ghz overklokking på i7 950.

 

Så det skal nok litt til før man ødlegger hovedkort eller prosessoren, er nok større sansynlighet for at brikken degraderes.

 

Jeg er enig med 007CD at det beste hadde vært å skaffet bedre en intel kjølere. Noctua D14 burde holde om du også vil overklokke.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...