Gå til innhold

Spørsmål om Islam? Spør meg :)


Anbefalte innlegg

Hvorfor bruker man egentlig hijab? Har hørt at damene ikke kan vise så mye/ingen hud, hvorfor er det slik? Noe jeg har lurt på i lang tid :p

I islam går alt tilbake til profeten Mohammed og de påbudene han utstedte. Koranverset om tildekkning kom etter at han hadde bodd en tid i Medina og var ment for at kvinnene ikke skulle være til fristelse for mennene. For eksempel da Mohammed hadde angrepet Khaybar og drept ektemannen til Safiyya bint Huayayy, kaste han kappen sin over henne som et signal på at han skulle gifte seg med henne.

 

Da han etter masskaren på Banu Quyrayza to til seg en kvinne som krigsbytte, dekket han henne ikke til, og hun ble hans konkubinne(sex-slave).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

har faktisk ett spørsmål!

Jeg har ett prosjekt på skolen, og skal finne ut om utlandske spiser norsk mat. Er det vanlig at dere spiser kjøttkaker, pinnekjøtt, ribbe, grandiåsa til middag?

 

 

Takk for svar!

 

Jeg lurer på om du er i feil del av forumet med spørsmålet ditt - det er en egen del for skole/lekse-relaterte spørsmål her

 

Men siden jeg har bakgrunn som "matmann" og har jobbet med muslimer, kan jeg jo svare litt, og så vet du kanskje at islam forbyr så kalte "rettroende" å spise matvarer som inneholder noe som helst ingredienser av svin - ellers spiser de muslimene jeg kjenner også vanlig norsk mat, og spesielt våre fiskeslag er populære.

 

Og du får til slutt en velkommen på forumet!

 

:)

Lenke til kommentar

Kristne er ifølge islam "folk av boken" som har "gått seg vill". De har en beskyttet stilling ifølge sharia-lovene så lenge de betaler hodeskatten jizya.

 

Spørsmålet som du ikke vil svare på her, men velger å prøve å bortforklare, var i klartekst.

Hvorfor fremstiller dere Jesus som løgner idet dere sier at Han bare var en profet når Jesus selv sa at Han var Guds sønn ?

 

Dere muslimer dyrker altså løgnen.

Jesus sa også at satan er løgnens far.

 

Så når muslimer dyrker løgnen, da dyrker(tilber) de også satan som har skapt løgnen.

 

Jeg forstår godt at muslimer ikke vil svare på dette, for dette viser jo en gang for alle hva islam er, og hvor islam kommer fra.

 

Det er jo også en liten historie fra før muhammed skapte islam.

Han var i en hule utenfor mekka, og en ond jinn åpenbarte seg for ham og foreslo at han skulle lage sin egen religion.

Men muhammed ble først redd og sprang hjem, for å gjemme seg under skjørtene til sin første kone kadihja.

Han fortalte henne hva som hadde skjedd, og hun syntes det var en god ide og oppfordret muhammed til å skape sin egen religion, og det var begynnelsen på islam.

Og det var også starten på mye lidelse og død for resten av verden.

 

For noen år siden, så var antallet drepte fra muslimenes herjinger anslått til 275 millioner, og dette er bare sivilpersoner, drepte fra muslimenes militære herjinger er ikke tatt med.

 

Antallet drepte øker nå med rekordfart pga muslimenes massakre på kristne og andre minoriteter i midtøsten og over det meste av verden.

 

Kristne har ikke mye beskyttelse av sharia, de blir jo drept uansett.

Det er forøvrig riktig at islam garanterer kristne "beskyttelse" Men det er bare hvis de kristne bøyer hodet og aksepterer islam, og også aksepterer muslimer som overmennesker og bøyer seg i støvet for dem.

Kristne må også betale en beskyttelsesskatt kalt jizya

http://en.wikipedia.org/wiki/Jizya

 

Men slike små " bagateller" bryr jo ikke muslimene seg om å fortelle folk, det er jo snakk om å fremstille islam som perfekt, og som et glansbilde som islam absolutt ikke er, islam er så langt fra den glansbildeversjonen som muslimene presenterer som det er mulig å komme.

 

Men når det gjelder å promotere islam og/eller forsvare seg selv, så bruker muslimene en måte å lyve på som kalles Taqiyya, og som er støttet i koranen og den nevnte sharialoven.

http://www.islam-wat...g-for-Allah.htm

 

Så alle kan jo avgjøre for seg selv.

Jesus sa at satan er løgnens far.

Muhammed og islam lyver om hvem Jesus er, og prøver å føre kristne og andre på villspor.

Muslimer lyver også bevisst eller ubevisst for å promotere islam, og islams skrifter oppfordrer muslimene til å lyve for allah.

 

Da kan jo alle tenke litt selv.

For Gud lyver ikke, Gud sa jo selv da Jesus ble døpt at Jesus var Guds sønn. Og Gud oppfordrer selvfølgelig ingen til å lyve uansett grunn, kristne skal alltid si sannheten.

 

Når vi så vet at satan er løgnens far, og dermed kilde til løgnen.

Hvem gjemmer seg da bak denne allah som muslimene blir oppfordret til å lyve for ?

Lenke til kommentar

Du er vel klar over at håret er "hellig" for veldig mange eksemplarer av hunkjønnet, uten at de dekker det til? Og, uten at jeg helt kjenner til bruken av hijab, vil jeg helle til å tro at det er en "saus" av skrevne og uskrevne regler og normer, noen har med religion å gjøre, mens noen andre har med kultur og fysiske forhold å gjøre, som "tvinger" eller får de til å foretrekke å dekke seg til - akkurat slik det var i det samfunnet jeg trådte mine barnesko i, sånn her, og litt tidlig på 60tallet.

 

:)

 

Det er ikke noe koranen som sier at kvinner skal skjule håret. Det står at de skal dekke seg til, men det er fra skuldrene og ned.

Lenke til kommentar

Spørsmålet som du ikke vil svare på her, men velger å prøve å bortforklare, var i klartekst.

Hvorfor fremstiller dere Jesus som løgner idet dere sier at Han bare var en profet når Jesus selv sa at Han var Guds sønn ?

 

Dere muslimer dyrker altså løgnen.

Jesus sa også at satan er løgnens far.

 

Så når muslimer dyrker løgnen, da dyrker(tilber) de også satan som har skapt løgnen.

 

Jeg forstår godt at muslimer ikke vil svare på dette, for dette viser jo en gang for alle hva islam er, og hvor islam kommer fra.

 

Ufeilbarlig logikk.. Oh, wait..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Baltazar94:

 

1.Hvor i Bibelen kan man lese at Jesus sier de eksakte ordene ”Jeg er Gud”.

 

2.Dere hørte at jeg sa: Jeg går bort, og jeg kommer til dere igjen. Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Faderen, for han er større enn jeg.” (Joh 14:28)

Om Jesus er Gud hvorfor sa han da at Faderen var større enn Ham?

 

3.Matteus 24:35-37 sa Jesus: ”Himmel og jord skal forsvinne, men mine ord blir til evig tid. 36 Men ingen vet dagen eller timen – ikke engang englene. Nei, ikke engang Guds Sønn. Bare Faderen vet det. 37 [37, 38] Verden vil være ubekymret – det skal være selskaper og sammenkomster og brylluper – akkurat som det var på Noahs tid før flommen plutselig kom.”

Om Jesus er Gud, hvorfor visste han da ikke når Han skulle komme tilbake? Er ikke Gud allvitende?

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

PrettyBoy:

 

Bibelen inneholder ingen fyllestgjørende lære om forholdet mellom Faderen, Sønnen og Ånden, men i løpet av 300 og 400-tallet ble den kristne treenighetslæren utarbeidet av Kirken.

 

Den eneste grunnen til at Kristendommen er en monoteistisk religion er fordi det ble bestemt på et kirkemøte i Nikea (i dagens Tyrkia) i år 325. Utover dette, så finnes det utallige sitater i Bibelen, slik som du viser, som bekrefter at dette med monoteismen er svada. Bl.a. annet at Jesus roper til Gud på korset, når han egentlig selv er Gud etc.

 

Her kommer ofte religiøse med sin "is,vann, damp"-teori eller sine egne opplevelser/følelser rundt tema som bekreftelse på at treenigheten stemmer som en Gud. Likevel, så kommer man ikke unna at Bibelen motsier dette, men tolkninger har jo alltid hatt sin plass innen religion og da lager man seg enkelt den versjonen av ting som passer en selv best. Kombiner dette med religiøse ledere, så faller logikk av lasset fort.

 

I forhold til Gud og "menneske" om hverandre, som blir en naturlig oppfølgende problemstilling, så er kirkens svar: "både Gud og menneske".

 

De menneskelige sidene blir høvelig framhevet i evangeliene (Jesus følte glede og sorg, ble utsatt for fristelser, fryktet døden, osv.), men også hans guddommelige side blir framhevet, spesielt hos Johannes og Paulus (Gud har sendt Jesus til verden for å frelse menneskene. Jesus «ble menneske og tok bolig iblant oss» etc.). På et kirkemøte i år 451 ble denne dobbeltheten med to naturer vedtatt.

 

Jeg skjønner likevel at du ønsker svar på dette hos fundamentalistene, men ikke forvent annet enn selvoppdiktede sannheter og annet svada. Andre har prøvd før... :)

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg skjønner likevel at du ønsker svar på dette hos fundamentalistene, men ikke forvent annet enn selvoppdiktede sannheter og annet svada. Andre har prøvd før... :)

 

Det jeg uthevde, er for meg en motivasjon for å fortsette på den veien jeg "fant", eller som fant meg ...

 

Det er kanskje sånn at vi individuelt ikke er på samme sted/tid på egen vei, og dermed heller ikke er klar for å "se" det samme, og at å fylle på med all mulig kunnskap ikke hjelper noe, fordi det er noe en må se, og først da klarer man å forstå. Altså en kunnskap som ikke kan nåes med ord alene, men som vil komme naturlig når tiden er passe og sinnet er "modent".

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Det jeg uthevde, er for meg en motivasjon for å fortsette på den veien jeg "fant", eller som fant meg ...

 

Det er kanskje sånn at vi individuelt ikke er på samme sted/tid på egen vei, og dermed heller ikke er klar for å "se" det samme, og at å fylle på med all mulig kunnskap ikke hjelper noe, fordi det er noe en må se, og først da klarer man å forstå. Altså en kunnskap som ikke kan nåes med ord alene, men som vil komme naturlig når tiden er passe og sinnet er "modent".

 

:)

 

Jeg er fullstendig inneforstått med dette. Problemet er når man begynner å pårope seg sannheter man i realiteten ikke har og når man ikke er mottakelig for mot-meninger. Evnen til å si at man "ikke vet" er farlig å miste, uansett hvor man befinner seg i livet. At man er på søken forsvarer ikke å låse seg i en tilstand der man dyrker og sprer "sannheter" som ikke er sannheter, men påstander og formeninger man ikke kan forsvare eller bevise.

 

Grensen mellom tro og sannhet er for mange alt for tynn. :)

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe koranen som sier at kvinner skal skjule håret. Det står at de skal dekke seg til, men det er fra skuldrene og ned.

 

Naaah, ikke helt riktig. I An-Nur 31 står det at de skal dekke seg til, og plagget som det på arabisk er skrevet at de skal dekke seg til med, er et plagg som heter "khumur" og som ble brukt nettopp til å dekke over håret.

 

Et bedre spørsmål burde dog være dette: Hvorfor håndhever muslimene dette på en hardere måte i vestlige land enn de gjør i sine respektive hjemland? Så en artikkel på nettet for et par år siden, der noen pakistanere hadde flyttet til London. De likte seg godt i London, for der kunne de være enda mer "muslimske" enn de kunne i Pakistan. I.e. gå med rette klær osv; de kunne det i Pakistan og, men de mente at Pakistan hadde blitt alt for sekulært. Da blir det jo litt ironisk at de skal komme feks til Norge og kreve å få bruke hijab i militæret og i politiet, samtidig som det i mange muslimske land ikke er påbudt å bruke hijab i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg regnet med at filmen som viser muslimer som viser sin "respekt" på en krigskirkegård for australske soldater ville bli for sterk fr politisk korrekte facebook, som nå har slettet filmen.

Å vise hvordan muslimer viser sin "respekt" må jo sensureres bort, for vi i vesten må jo for all del ikke få vite annet enn det glansbilder som muslimene forteller oss om islam og muslimer.

 

Her er en link som leder til samme filmen http://www.liveleak....=f03_1330829653

 

 

Nå er den også igjen å finne på youtube, som tidligere også har slettet denne videoen

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=7e7Z9OKhPSs

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Her er et nytt eksempel på muslimenes behandling av kristne minoriteter i land med muslimsk flertall.

 

http://www.aftenpost...ml#.UT-hydZehdc

 

 

Her er også en video hvor islams historie blir omtalt. Denne videoen kan også være bra for muslimer å se, slik at de får se hva det er slags ideologi de støtter.

 

Om noen tror at Gud på noen måte ville støtte eller gå god for noe slikt som islam, så må de tenke litt mer over saken.

Gud ville selvsagt aldri på noen måte støtte islam eller godkjenne en slik ondskap. Men satan vil gjøre det, for satan ønsker å ødelegge kristendommen, og ødelegge de menneskene som Gud har skapt.

 

Jeg håper flest mulig vil ha tålmogighet til å se hele videoen, for dette handler om islams historie, og også om hva vi antakelig har i vente når muslimene kommer i flertall i Norge.

 

http://vimeo.com/52078013

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå vet jeg ikke om du er mann eller dame, men det blir vel muligens det samme?

 

Dersom du skulle bodd sammen med en person av en annen tro som samboer, er det noen spesielle "regler"? Kan den andre personen spise for eksempel skinke som pålegg eller må huset være tomt for "ulovlige" produkter? I tillegg, sier islam noe om hvorvidt du kan leve sammen med en person av en annen tro uten å være gift eller lignende?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er ganske ulært når det gjelder muslimer, men når jeg hører snakk om at freds folk som fra Norge blir hallshugget blir jeg så irritert at ikke Norge viser fingeren tilbake,

 

blir så provosert at vi bare skal gjemme oss i et hjørne hver gang noen blir drept på grunn av små ting som 1 twitter melding. helt latterlig.

 

Men så leste jeg litt av hva trådstarter sa, og det er litt trøstende og vite at det ligger ikke i dem og skal drepe som med resten av religioner her i verdenen,

 

Det er vel bare flere ekstreme folk i de delene av landet i guess.

Lenke til kommentar

Står det noe i Koranen om hijab? (eller andre plagg som dekker kropp, hår, ansikt...osv)

Hva står det om det?

 

 

Det er visstnok uenighet om dette spørsmålet. Noen sier det er påbudt med hijab, mens andre sier det motsatte. Det spørs også hva man mener med hijab.

 

I Koranen sier Allah at troende kvinner skal "senke blikket og legge bånd på sin sanselighet, og ikke vise mer av det som kan være tiltrekkende, enn hva som (i anstendighet) kan være synlig, og la sløret være trukket over brystet". (24,31).

 

Her tolkes som vanlig etter eget skjønn og behov.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...