Gå til innhold

Stekt hovedkort?


Anbefalte innlegg

Er over hos en venn og skal fikse pcen.

Men han har byttet strømforsyning og har puttet inn kablene feil.

Resulterte i at sikringen gikk i sikringsskapet.

 

Utifra sypmtomene han ga så hørtes det egentlig ut som om strømforsyningen hans var iorden bare at selve av/på knapp var utslitt, for da han skulle starte maskinen sist så skjedde det ikke noe da han trykte på knappen. Har opplevd noe slikt selv for noen år siden og da bare dro jeg en tynn skrutrekker over kontaktene så startet maskinen etter et kjapt googlesøk.

 

 

Tanken var at jeg skulle forsøke å kortslutte knappen slik at hovedkortet fikk strøm. Men når jeg kom frem så hadde han jo forsøkt på egenhånd og nå lurer jeg på om han har stekt hovedkortet.

 

Er det noen måter å teste om ting er svidd? Diagnosekode el noe lurt?

Eller skal jeg bare koble opp alt helt fra bunnen av og evt forsøke å kortslutte startknappen om den ikke vil starte?

 

Alle diskene var selvsagt koblet til samt ram og gode greier.

Om noe har tatt skade tror dere det kun gjelder hovedortet eller er både minne og disker også grusa?

 

Er ganske rusten er lenge siden jeg har mekka hw. Så tips mottas gjerne.

 

Kjipern om jeg gjør ting verre :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis han kompisen din er helt grønn på maskinvare så er det ikke utenkelig at han har klart å kortslutte feil kontakt, eller tom. hatt skrujernet i direkte berøring med hovedkortet.

 

Desverre så er det sånn at ikke alle typer kortslutninger fører til røykutvikling og en stor svart brannflekk på hovedkortet. Det holder at en chip er defekt (f.ex chipsett-brikken(e)) så er hovedkortet ferdig.

 

I tillegg så har klesplagg som ullsokker, crocs ol. kombinert med visse typer gulvbelegg en lei tendens til at uerfarne hw-mekkere gir hovedkortet en solig dose med statisk utladning.

 

Så ja - det er en fair sjanse for at HK er svidd, om ikke røkt.

Lenke til kommentar

Ta med BBQ sausen, litt olje og løk, han har nok fikset hovedretten til dere, det vil si stekt hovedkort.

Om han har koblet feil så mistenker jeg PSUen for å ikke kutte når strømtrekket blir for høyt, men HKet er nok dødt.

Jeg antar han har plugget 8 pins PCI-E i 12V kontakten på hovedkortet, dette er mulig å få til, men første cluet er at låsehaken ikke matcher.

Lenke til kommentar

Ble egentlig ikke gjort noe som helst igår da kremeringen av maskinen ikke var skjedd når jeg lot meg mase inn i "jobben". Men jeg tror jeg tar med meg en gammel psu bortover, også kobler jeg alt om i kveld. Det er vel så enkelt at enten virker den eller så virker virker den ikke?

 

Noe slikt gir vel ikke periodiske problemer slik som feks masse statisk kan gjøre? Jeg mener om vi nå får starta opp maskina så kan vi slå fast at nå blir det ikke noe mer trøbbel, hva tror dere?

 

Noen måter å få testet ram+cpu på før evt. hovedkort bestilles? Eller burde han bare kassere alt om vi ikke får liv i pc?

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke gammelt hovedkort, tror det var gamle 775 socket.

Og siden det ikke er noen nyere stasjonær pc hos han så tror jeg nok ikke han heller har noe ekstra hovedkort. Men så det fortsatt selges slike så om vi ikke finner en løsning så får han bare kjøpe seg nytt hovedkort.

 

 

Blir vel å dra innom i ham i løpet av helga så får bare satse på at vi finner en løsning.

Tror nok bare jeg får koble alt av kabler vekk og starte forfra. Booter den så er det forhåpentligvis greit.

 

Noen måter å sjekke ram og cpu om man nå får bootet opp maskinen?

 

Eller bare fyre opp å se hvor lenge maskinen kan stå å gå uten krøll?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...