Gå til innhold

[Løst] Fratatt førerkort, spørsmål om konsekvenser


Syn

Anbefalte innlegg

Heisann, ble i går kveld fratatt førerkortet etter å ha blitt tatt med en fart på 143 km/t i en 100sone. Jeg får nok en saftig bot, tipper 10.000, og jeg må ta lappen på nytt ettersom at jeg hadde prøvetid. Er det første jeg noen gang har blitt tatt for å gjøre. Kjøringen var kun til fare for meg, og omstendighetene på veien var gode, så det er ikke noe stort der.

 

Det jeg lurer på er hvorvidt dette har påvirkning på livet senere? Kommer dette på rullebladet? Vet hvordan det blir med førerkort og slikt videre, det er mer på vandelen jeg er usikker. Har noen peiling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ta sertifikatet på nytt og det innebærer da teori og oppkjøring. Boten blir nok ganske fin vil jeg tippe og det kommer på vandelen din. Det har ikke så mye å si om du er til fare for deg selv eller andre om hverandre. Det du kan si er at du rett og slett har driti deg fullstendig ut og kjørt svært fort. Samtidig har du da ikke vært oppmerksom på om du hadde UP etter deg. Vil tippe du har hatt en UP bil liggende etter deg ett stykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ta sertifikatet på nytt og det innebærer da teori og oppkjøring. Boten blir nok ganske fin vil jeg tippe og det kommer på vandelen din. Det har ikke så mye å si om du er til fare for deg selv eller andre om hverandre. Det du kan si er at du rett og slett har driti deg fullstendig ut og kjørt svært fort. Samtidig har du da ikke vært oppmerksom på om du hadde UP etter deg. Vil tippe du har hatt en UP bil liggende etter deg ett stykke.

 

Jeg er fullt klar over hva det betyr for førerkortet og det der. Og jo, det har en del å si om det er til fare for andre, da kunne saken blitt mye større, det gjelder også om det var elendig føre. Og ja, jeg hadde UP bak meg et stykke. Og ja, jeg vet at jeg har driti meg ut, og jeg vet at jeg kjørte veldig fort. veldig bra post.

 

Det jeg mener er at i og med at det kun er et forelegg, så blir dette sjelden med på vandelen. Det er jo ikke en forbrytelse, det er en forseelse. Og i og med at du tydeligvis ikke har helt peiling håper jeg noen andre kan svare på dette.

Lenke til kommentar

Er man innenfor prøvetiden mister man den raskere... Dobbelt opp med prikker og lettere generellt å miste førerretten. Er derfor man i den tiden og ellers selvfølgelig skal følge med i speil og observere trafikken rundt seg. Er det en bil som "skiller" seg ut og man mistenker at er UP setter man ned farta. Jeg har blitt stoppa av UP selv, men han klarte ikke å ta meg for å kjøre for fort. Jeg hadde dundra forbi vedkommende opp en bakke i over fartsgrensa, men siden jeg la meg ned i fartsgrensa ødela jeg hele gjennomsnittsmålinga for vedkommende.

 

Og er ganske sikker på at det er fra 36-40km siste hakk på bøtesats på motorvei er. Over det ryker lappen.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Du får en dom, det kommer på rullebladet. hvordan det vil påvirke deg kommer ann på hva du har planer om i livet.

 

har selv fått tilbakemelding om at det ikke skal være noe problem ved f.eks. reise til USA, men har ikke prøvd enda. (mista lappen for 131 i 80 sona (8 måneder uten førerkort, 36 timer samfunnstraff og måtte ta oppkjøringa på nytt))

 

SKulle gjerne sett kildene til Rolf_X

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får en dom, det kommer på rullebladet. hvordan det vil påvirke deg kommer ann på hva du har planer om i livet.

 

har selv fått tilbakemelding om at det ikke skal være noe problem ved f.eks. reise til USA, men har ikke prøvd enda. (mista lappen for 131 i 80 sona (8 måneder uten førerkort, 36 timer samfunnstraff og måtte ta oppkjøringa på nytt))

 

 

 

SKulle gjerne sett kildene til Rolf_X

 

 

Men det var ingen dom, jeg tok imot forelegget på stedet, og det er ikke snakk om noen samfunnsstraff eller fengsel her, kun boten. Politiet sa selv at det ikke var noen dom, men et forelegg, så hva er forskjellen der da?

Endret av Syn
Lenke til kommentar

hu, det er da merkelig, for du er da vitterlig over nivået for forenklet forelegg og over på vanlig forelegg og førerkort inndragelse, noe som avgjøres i retten, vanligvis med tilståelsesdom.

Med mindre det er noe jeg har gått glipp av her da

 

grunnen til min noe "heftige" straff var at jeg var såpass over fartsgrensen som jeg var, men prinsippet skal være likt for alle som mister førerkortet.

 

politiet kan midlertidig indra førerkortet på stedet, noe du kan samtykke i eller ikke. så må politiet kjøre saken gjennom systemet og du må møte i retten.

 

Du fikk vel noen papirer av politiet som stoppet deg, dog intet forenklet forelegg?

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

hu, det er da merkelig, for du er da vitterlig over nivået for forenklet forelegg og over på vanlig forelegg og førerkort inndragelse, noe som avgjøres i retten, vanligvis med tilståelsesdom.

Med mindre det er noe jeg har gått glipp av her da

 

grunnen til min noe "heftige" straff var at jeg var såpass over fartsgrensen som jeg var, men prinsippet skal være likt for alle som mister førerkortet.

 

politiet kan midlertidig indra førerkortet på stedet, noe du kan samtykke i eller ikke. så må politiet kjøre saken gjennom systemet og du må møte i retten.

 

Du fikk vel noen papirer av politiet som stoppet deg, dog intet forenklet forelegg?

 

Fikk ingen papirer, og de sa jeg kom til å få alt i posten. Jeg gikk med på at de kunne ta førerkortet mitt og de sa jeg ikke kom til å måtte møte i retten, i og med at jeg tilsto og gikk med på det meste. Var jo ikke noe særlig å krangle på egentlig tenkte jeg. Tenker jo i og for seg det fortsatt og da

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det av lovdata.no (http://www.lovdata.n...618-004.html#33), så er det å bli fratatt førerkortet ikke et forenklet forelegg, men et forelegg/dom. Forenklede forelegg kommer ikke på vandelen, men politiet vet likevell at du har vært i et straffbart forhold ved senere anledninger.

 

Slik jeg tolker loven, så vil du få en dom som fratar deg førerrett i X antall måneder (i utganspunktet ett -1- år.) og du vil få en dom med krav om betaling av forelegg. Som oftest kan man velge å betale, si 10.000, utføre 20-30 timer samfunnstraff eller ta en uke fengselsstraff.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Du får en dom, det kommer på rullebladet. hvordan det vil påvirke deg kommer ann på hva du har planer om i livet.

 

har selv fått tilbakemelding om at det ikke skal være noe problem ved f.eks. reise til USA, men har ikke prøvd enda. (mista lappen for 131 i 80 sona (8 måneder uten førerkort, 36 timer samfunnstraff og måtte ta oppkjøringa på nytt))

 

SKulle gjerne sett kildene til Rolf_X

 

Da var du heldig gitt... Mutter kjørte i akkuratt samme hastighet, mistet lappen i 1 år, og 2 uker i fengsel. Dette var da hun var aleneforsørger for 2 barn rundt 14 års alderen.

Lenke til kommentar
Heisann, ble i går kveld fratatt førerkortet etter å ha blitt tatt med en fart på 143 km/t i en 100sone. Jeg får nok en saftig bot, tipper 10.000, og jeg må ta lappen på nytt ettersom at jeg hadde prøvetid. Er det første jeg noen gang har blitt tatt for å gjøre. Kjøringen var kun til fare for meg, og omstendighetene på veien var gode, så det er ikke noe stort der. Det jeg lurer på er hvorvidt dette har påvirkning på livet senere? Kommer dette på rullebladet? Vet hvordan det blir med førerkort og slikt videre, det er mer på vandelen jeg er usikker. Har noen peiling?

 

143 km/t i ei 100-sone er 2 km/t over lappegrensa. Dette skal normalt sett føre til tap av førerkortet i 3-5 månder. (Her er det ei forutsettning om tørr kjøyrebane i dagslys utan vegkryss og fotgjengeroverganer, dersom det var mørkt så skal det normalt dra tapstida opp).

 

Sidan farta her var over 40 km/t raskare enn fartsgrensa på stedet (som var 90km/t eller høgare) så kan ikkje saka løysast med forenkla forelegg. Dersom du hadde blitt målt i 140 km/t eller lavare så hadde det forenkla forelegget blitt satt til 9000 kroner.

 

Forskjellen på forenkla forelegg og bot er at eit forenkla forelegg ikkje er ei straff. Ved mindre overseelser så vil du få tilbud om eit forenkla forelegg, dersom du aksepterer så får du ei bot og saka er ute av verden etter at du har betalt.

Dersom du nekter å vedta forelegget så blir saka tatt vidare til retten, dersom du taper denne saka så får du ein dom som blir ført opp på rullebladet ditt.

 

 

I ditt tilfelle så betyr dette at denne saka bil bli lista på politiattesten din, men fordi straffa er så lav så blir saka skjult frå den vanlige attesten etter 2 år. Meir alvorlige saker blir ståande mykje lenger.

 

Desverre så har du nok her vært heilt på grensa til å berre få ei fartsbot utan noko meir, men sidan du var 3 km/t over grensa til forenkla forelegg så bil du få ei bot som blir oppført i strafferegisteret samt at du mister lappen for ei periode.

 

Nøyaktig straff og lengden på inndraginga av lappen vil være avhengig av om det var fleire skjerpande omstendigheiter i denne saka. Du har nemt at dette var om kvelden, så det at det var mørkt vil være skjerpande.

Dersom eg skal tørre å gjette på kva du får i straff så blir det nok 9-10k i bot samt inndraging av førerkortet i 5 månder (strengaste alternativet). Dette blir nok begrunna med at det var mørkt og at du er ein uerfaren sjåfør.

 

 

 

PS;

Eg ser at du seier at "Kjøringen var kun til fare for meg," , eg vil på det sterkaste anbefale at du ikkje bruker dette utsagnet som argument for å få nedsatt straff. Slike utsagn vil berre bli brukt mot deg fordi ein her vil argumentere med at dette beviser kor uerfaren og uomtenksom du er som bilførar.

 

 

Kilder:

FOR 2003-12-19 nr 1660: Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv

Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da var du heldig gitt... Mutter kjørte i akkuratt samme hastighet, mistet lappen i 1 år, og 2 uker i fengsel. Dette var da hun var aleneforsørger for 2 barn rundt 14 års alderen.

Fikk minstestraffen, så sånn sett var jeg ganske heldig. Var i 2010 jeg ble tatt. Har ingen kunnskap om omstendighetene rundt din mors kjøring så kan ikke uttale meg noe særlig.

Men kan si att rettens stilling som oftest er: "hvis du er avhengig av førerkortet burde du ikke kjørt så fort"

Lenke til kommentar

Fikk minstestraffen, så sånn sett var jeg ganske heldig. Var i 2010 jeg ble tatt. Har ingen kunnskap om omstendighetene rundt din mors kjøring så kan ikke uttale meg noe særlig.

Men kan si att rettens stilling som oftest er: "hvis du er avhengig av førerkortet burde du ikke kjørt så fort"

 

Har du merket noen konsekvenser av hele greia enda?

Annet enn det åpenbare, mangelen på førerkort og boten selvfølgelig

Lenke til kommentar

Nope.

 

Men for å være helt tydelig, jeg fikk ingen bot, jeg fikk "kun" samfunnstraff.

 

Merket for å være helt ærlig ikke så mye til at jeg mistet førerkortet, begynte på skole rett etter jeg mista lappen og tok da bussen uansett, og kona hadde lappen så ho kjørte når det trengtes.

 

ikke har det hindret meg i jobbsøking eller å få innvilget våpensøknader heller.

Lenke til kommentar

Nope.

 

Men for å være helt tydelig, jeg fikk ingen bot, jeg fikk "kun" samfunnstraff.

 

Merket for å være helt ærlig ikke så mye til at jeg mistet førerkortet, begynte på skole rett etter jeg mista lappen og tok da bussen uansett, og kona hadde lappen så ho kjørte når det trengtes.

 

ikke har det hindret meg i jobbsøking eller å få innvilget våpensøknader heller.

 

Så bra. Jeg har for øyeblikket ingen planer om å jobbe innenfor noe som krever 100% plettfri vandel, men det er greit å vite at man har mulighetene. For å sette det litt på spissen så spurte jeg politimannen om dette kom til å ha konsekvenser om jeg søkte politihøyskolen, han svarte at jeg kanskje burde vente et år med å søke i så fall. Boten overlever jeg, må bare leve litt mer finansielt en liten stund og få spart opp til ny oppkjøring når den tiden kommer.

Lenke til kommentar

Noen her som skriver at grensa i 100km/t for å miste lappen er 141km/t, om dette stemmer vet jeg ikke. Men hvis du ble tatt i 143km/t så skal dem trekke fra 3km/t pågrunn av de apparetene som dem bruker har en feilberegning på 3km/t +- Men godt mulig dem har gjort det, hvis ikke så skal du ikke miste lappen om det noen andre har sagt er sant ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...