Gå til innhold

Det KAN være en som har skapt vårt univers, per definisjon: en Gud. Hilsen en deist.


Anbefalte innlegg

Jeg har de siste 4 årene studert alle verdens religione og flere "sub-religioner".

Viten jeg har fått fra tekster, diskusjoner med troende, bibler og livsfilosofier har ikke gjort meg troende på noen som helst måte. Tvert imot; jeg avskyr de som rømmer fra virkeligheten.

 

Men jeg har følt det magiske med vår tilværelse, vår verden.

Med det mener jeg de uforklarlige fenomenene innen vitenskapen, der jeg ser det perfekte "oppbygde" systemet vi lever i, den uforklarlige "bug" frie verden jeg befinner meg i, det meningsløse, men fortsatt meningsfulle livet jeg lever, de enorme kreftene universet skaper uten min innflytelse, følelsen av å bety ingenting, men alt. Det uforklarlige store verdensrommet, som gjør oss, menneskene, til små organismer i en oppfattning uforståelig for enkeltmennesket.

 

Vi lever i det perfekte konstruerte spill, det mest perfekte kodede program.

Dette kan ikke være tilfeldighet, denne tilværelsen, følelsen, sammenhengen i verden er blitt skapt av noen, ikke "ingenting".

 

Jeg påstår ikke misstro til at mennesket er ett resultat av evolusjonen, jeg påstår evolusjonen er skapt av noe, noen, ett eller annet jeg og du ikke kan fatte.

 

Det finnes kanskje en gud. Når jeg ser på det som er meg blitt gitt, tenkte jeg før: det naturen har gitt meg; Noe som nå har blitt det "gud har gitt meg", dette fordi om denne verden er skapt, så er det i mine øyne rettsmessig å kalle skaperne/skaperen guder/gud.

 

Edit:

Etter mye om og men har jeg kommet frem til konklusjonen (takket være noen flinke debatanter) at overskriften heller burde være som følger:

Det KAN være en som har skapt vårt univers, per definisjon: en Gud. Hilsen en ateist.

Da det tidligere var:

Det være en som har skapt vårt univers, per definisjon: en Gud. Hilsen en ateist.

Endret av SleepHead
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvifor kallar du deg for ein ateist når du seier sjølv at du trur på ein gud? Definisjonen av ein ateist er jo nettopp det at ein ikkje trur på nokon gudar. Er det berre fordi du var ein ateist før og har blitt "opplyst"? Eller kallar du deg berre ein ateist for å få litt ekstra merksemd på forumet? Du har tydelegvis brukt mykje tid på å studere religion, men har du undersøkt hypotesene som vitenskapen har satt fram rundt byrjinga til universet? Eller er poenget ditt at ein like så godt kan kalle prosessen som starta universet for gud?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du kan se på verden på 2 måter.

Enten si at alt er perfekt tilpasset hverandre, aldri bugs osv, derfor er alt designet.

Eller, man kan si at ingenting er tilpasset noe, men at alt samhandler ut fra egenskaper de innehar.

 

F.eks liv på jorda, hadde vi vært nærmere eller lengre unna ville det vært for varmt eller for kaldt, vi ligger helt perfekt. Mange vil muligens si at dette er for perfekt, en ateist vi antagelig si at hadde ikke avstanden vært slik den er i dag ville liv enten ikke oppstått her, eller vært anderledes, f.eks tålt høyere temperaturer.

Eller at en ball alltid faller ned fordi gud designet det sånn mot at den faller pga tiltrekningskraften til jorden.

 

Hvilke "bugs" ville du forventet om verden ikke var designet?

Hva i vitenskapen er uforklarlig?

Og når ble en ateist troende? Det er selvmotsigende, du er religiøs :)

 

Fint at du har funnet en tro du mener er riktig, men det er ikke ateisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flott at du har brukt så mye tid på å studere religioner, men du føler ikke at du virkelig bør sette deg inn i vitenskapelige forklaringer før du trekker en endelig konklusjon?

 

Jeg setter meg aldri en endelig konklusjon på virkelighetsoppfattningen min. Dette fordi jeg konstant lærer nye ting som vil gi meg mer kunnskap og derfor kanskje gi meg ett nytt syn på hvordan ting er.

Men akkurat nå, har jeg fått en forandring på livsynet, det er derfor jeg skriver det her; for å diskutere rundt emnet for å kanskje lære mee.

 

Jeg er ikke en utdannet fysiker på noen som helst måte, men jeg har lest verk av isaac newton, Charles darwin, Galielo galilei, Albert einstein og Nikola tesla. Om jeg skal se bort fra videregående pensum i fysikk og biologi. Jeg driver fortsatt med relativitetsteorien da det er mye å svelge, men det skal nok gå til slutt :)

 

Så om du mener man burde få en full forståelse av ett emnet før man legger til seg en konklusjon om noe som helst ville ikke diskusjon vært nødveindig :p

 

 

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har Gud skapt vår universet. Hvem ellers skulle ha gjort det?

 

Leste du i det hele tatt det jeg skrev?

Jeg mener ikke gud i den definisjonen du bemerker ham som. Jeg velger bare å kalle den som skapte oss, for gud. Bibelen å alle som tror på det vrøvlet er idioter, unnskyld om du føler deg truffet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kvifor kallar du deg for ein ateist når du seier sjølv at du trur på ein gud? Definisjonen av ein ateist er jo nettopp det at ein ikkje trur på nokon gudar. Er det berre fordi du var ein ateist før og har blitt "opplyst"? Eller kallar du deg berre ein ateist for å få litt ekstra merksemd på forumet? Du har tydelegvis brukt mykje tid på å studere religion, men har du undersøkt hypotesene som vitenskapen har satt fram rundt byrjinga til universet? Eller er poenget ditt at ein like så godt kan kalle prosessen som starta universet for gud?

 

Definisjonen på en ateist er at man ikke tror på en personlig gud. Noe jeg ikke gjør, jeg tror ikke noen skapte mennesket i sitt eget bilde, jeg tror ikke eva ble lurt av en slange til å spise ett eple som resulterte i måntlige mensensmerter, jeg tror ikke på noen som helst form for dyrking (be, søndagskirke, ritualer o.s.v.) av en høyere skapning, jeg tror ikke på noen av historiene i noen menneskelagde bøker som ikke inneholder bevis. Ergo: en ateist.

 

Jeg ser ikke megselv som opplyst på noen som helst måte, jeg ser heller på meg selv som ett skritt videre i utviklingen min i å bli opplyst.

 

Jeg har vært en ateist siden så lenge jeg kan huske, så nei, dette er ikke en fasade eller ett alter ego for å få oppmerkspmhet.

 

Det siste spørsmålet ditt gir ett godt påeng. Jeg mener det er umulig at en prossess av ingenting skapte universet, men heller påstå at noen startet prossessen som resulterte i vår skapelse. Dette må være ett resultat av noen. Hva er alt rundt oss, ingenting? Det svaret klarer jeg ikke godta uten bevis, derfor virker det mer logisk for meg at vi er ett resultat av en skapelse, eventuelt ett eksperiment av noe annet.

 

Det at mange mennesker mener at menneske er universets eneste betydningsfulle organisme er i mine øyne idiotisk, vi er en del av alt som er skapt rundt oss, en organisme blandt millioner av andre organismer som i sammen skaper en helhet. Vi er bygd opp av atmoer, som igjen (om du zoomer langt nok ut) antageligvis vil gjøre oss til atomer, som igjen gjør planetene til atomer. Vi må være skapt. :)

 

 

Lenke til kommentar

http://no.wikipedia.org/wiki/Ateisme

"Ateisme, avledet fra greske atheos, «uten gud»,[1] er tankeretning, filosofi eller overbevisning som går ut på at det ikke finnes noen (personlig) gud, guder eller høyere makter.[1][2] Begrepet ateisme spenner fra å mangle tro på en eller flere guder til å ta aktiv avstand fra enhver form på tro på det guddommelige. I begge tilfeller er ateisme, i kontrast til dets motsetning teisme, en tankeretning og overbevisning om at gud ikke finnes.[3][4]"

 

Om du står ved at det finnes en gud/høyere makter, uavhengig av type, grunn og historie, er du ikke ateist.

Ateist betyr strengt tatt det samme som gudeløs, du tror på en gud/høyere makt.

Men for all del, kall deg hva du vil, men at du kaller deg noe er ikke det samme som at du er det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt svar på at det ikke finnes en gud.

Hvis det finnes evig universer. Er det altså ikke så usannsynlig at vi lever i en av de perfekte.

 

Men HVIS det skulle finnes en gud, hvorfor i alle verden skal folk tilbe den?

Hva skiller en gud fra en person som spiller the sims?

Leke med livene til personene i the sims, få de til å gjøre snåle ting og dø av det utroligste er poenget.

Hvorfor tror du en gud eller flere skulle bry seg om deg?

Lenke til kommentar

Du kan se på verden på 2 måter.

Enten si at alt er perfekt tilpasset hverandre, aldri bugs osv, derfor er alt designet.

Eller, man kan si at ingenting er tilpasset noe, men at alt samhandler ut fra egenskaper de innehar.

 

F.eks liv på jorda, hadde vi vært nærmere eller lengre unna ville det vært for varmt eller for kaldt, vi ligger helt perfekt. Mange vil muligens si at dette er for perfekt, en ateist vi antagelig si at hadde ikke avstanden vært slik den er i dag ville liv enten ikke oppstått her, eller vært anderledes, f.eks tålt høyere temperaturer.

Eller at en ball alltid faller ned fordi gud designet det sånn mot at den faller pga tiltrekningskraften til jorden.

 

Hvilke "bugs" ville du forventet om verden ikke var designet?

Hva i vitenskapen er uforklarlig?

Og når ble en ateist troende? Det er selvmotsigende, du er religiøs :)

 

Fint at du har funnet en tro du mener er riktig, men det er ikke ateisme.

 

Jeg er ikke religiøs, les definisjonen på ateisme.

 

 

Hvordan kan vi som mennesker være de eneste dokumenterte dyrene i vår verden som har evnen til å reflektere og resonere? Hvordan kan det ha seg at vi, uten noen form for predatoriske evner kunne overlevd i denne verden uten kunnskap og språk fra starten av. Hvor kom denne kunnskapen fra, hvorfor er vi dominanate, det er bevist at ett menneske uten språk eller samhold er like primitive som dagens beist i naturen.

Vår emne til å prate må ha kommer gjennom generasjoner av evolusjon, men hvordan har vi overlevd veien til øverst på piramiden av erneringskilden.

 

Hvorfor finner vi ikke det manglede leddet i evolusjonsteorien, hvorfor kan vi ikke forklare hvordan kald fusjon fungerer, hvordan tyngdekraften fungerer, Baryonisk materie.

 

Religion har som regel utganspunkt at vi som mennesker er midtpunkte av slle organismer i verden. Dette er tull å tøys.

Vi er en mikroskopisk del av en hel verden, der vår betydelse får verdens evolusjon er på grad med det ett stjerneskudd på himmelen. Vi betyr ingenting i den religiøse graden kristne, buddhister, hinduister, muslimer eller jøder mener vi betyr.

 

Vi er ikke organismen, vi er en del sv organismen. Vi er en del av atomene som vi kaller planeter, stjerner, galakser.

 

Om alt dette er tilfeldighet, er ikke vi noe mer enn ingenting i ingenting; en tanke jeg velger åmse forbi, jeg ser ett mysterium som kan løses med troen om en skapelse, ikke troen om ingenting.

 

Lenke til kommentar

Mitt svar på at det ikke finnes en gud.

Hvis det finnes evig universer. Er det altså ikke så usannsynlig at vi lever i en av de perfekte.

 

Men HVIS det skulle finnes en gud, hvorfor i alle verden skal folk tilbe den?

Hva skiller en gud fra en person som spiller the sims?

Leke med livene til personene i the sims, få de til å gjøre snåle ting og dø av det utroligste er poenget.

Hvorfor tror du en gud eller flere skulle bry seg om deg?

 

For det første, de som skapte det sims, spiller antageligvis ikke det sims.

For det andre, når har jeg skrevet jeg tror på en personelig gud?

Eller på noen måte inndikert at vi må tilbe de som lagde dette universet?

Lenke til kommentar

http://no.wikipedia.org/wiki/Ateisme

"Ateisme, avledet fra greske atheos, «uten gud»,[1] er tankeretning, filosofi eller overbevisning som går ut på at det ikke finnes noen (personlig) gud, guder eller høyere makter.[1][2] Begrepet ateisme spenner fra å mangle tro på en eller flere guder til å ta aktiv avstand fra enhver form på tro på det guddommelige. I begge tilfeller er ateisme, i kontrast til dets motsetning teisme, en tankeretning og overbevisning om at gud ikke finnes.[3][4]"

 

Om du står ved at det finnes en gud/høyere makter, uavhengig av type, grunn og historie, er du ikke ateist.

Ateist betyr strengt tatt det samme som gudeløs, du tror på en gud/høyere makt.

Men for all del, kall deg hva du vil, men at du kaller deg noe er ikke det samme som at du er det

 

Om du har lyst til å starte en diskusjon om hva ateist er fremfor å diskutere emnet tråden handler om er det greit. Det er du som ikke klarer å holde deg til temaet, hvorfor; fordi du ikke klarer det.

Det står tydelig på definisjonen du har kopiert st det er mengelen på en personlig gud som gjør en til en ateist.

Det at jeg påpeker at kanskje noen har skapt prossessen som har skapt universet gjør ikke meg til en religiøse person. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...