Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre moped uten sertifikat?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Mopeden min fikk nylig et anfall av akutt stempelringbrudd, og måtte legges inn på det nærmeste MC-verkstedet jeg fant innen gåavstand.

 

Jeg kom i snakk med innehaveren, og nevnte at mopeden min hadde tilhørt en fyr som mistet lappen, og derfor kun kunne kjøre moped, og ikke bil.

Han fikk lappen tilbake etter en stund, og solgte mopeden pent brukt.

Dette var i de dager at moped kunne kjøres av alle som var gamle nok, uten sertifikat.

 

Jeg nevnte at om forrige eier hadde mistet lappen i 2012, kunne han ikke kjørt moped heller.

 

Innehaveren av verkstedet sa at han kunne kjøre moped i 2012, selv om billappen var inndradd.

 

Hvem har rett?

Hvis du mister billappen, kan du kjøre moped?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller kanskje han bare brøt loven?

 

Jeg vet at mopedlappen har samme helsekrav som billappen, så du får ikke kjøre moped med veldig dårlig syn eller andre sykdommer som reduserer din evne til å være en sikker sjåfør.

 

Men jeg vet ikke om du får kjøre moped hvis billappen er inndradd etter brudd på veitrafikkloven?

 

 

 

To av dere sier at det er lov. Det hadde jeg ikke trodd.

Men når må man ha tatt mopedlappen for at den ikke skal kunne inndras?

Jeg fikk mopedlappen i 2002. Kan jeg kjøre moped om jeg mister billappen?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Klasse M145: Moped ervervet på bakgrunn av alder, uten at opplæring er gjennomført.

 

Jfr. Førerkortforskriftens vedlegg 6 § 11 heter det bl.a.: Person som ikke innehar førerrett i annen klasse, men som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, kan få førerrett i Norge for tohjulsmoped (klasse M kode 145). Førerretten skal påføres et førerkort før den kan benyttes.

 

For personene som kommer inn under denne bestemmelsen så må de derfor ta kontakt med en trafikkstasjon for å få utstedt førerkort for klasse M 145.

 

 

 

 

Googlet litt

Lenke til kommentar

Det avgjerande vil være kva du mista lappen for og kva straff du fekk:

§ 35. Forbud mot å kjøre førerkortfri motorvogn.

Den som blir ilagt straff, kan i samme dom eller forelegg for en bestemt tid eller for alltid forbys å føre motorvogn som det ikke kreves førerkort for, dersom hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.

Politimesteren eller den han gir myndighet kan forby en person for nærmere fastsatt tid å kjøre motorvogn som det ikke kreves førerkort for, dersom personen er blitt fratatt retten til å føre motorvogn i medhold av § 34, eller mangler de egenskaper som er nødvendige for å kjøre slik motorvogn eller av andre grunner anses uskikket til å kjøre slik motorvogn, og hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.

Endret ved lover 21 juni 1968 nr. 5, 10 apr 1981 nr. 8, 4 juli 2003 nr. 77 (ikr. 1 jan 2004 iflg. res. 19 des 2003 nr. 1614).

 

Som du ser så er det rom for at du kan miste retten til å føre motoriserte kjøyretøy sjølv om det ikkje er krav om førerkort.

Så dersom du mister lappen for noke som er alvorlig nok så vil det også være naturlig at du ikkje får kjøyre andre kjøyretøy heller.

 

 

Men med den nye endringa der du no må være fyllt 20 år før 01.01.05 så er ikkje moped lenger eit kjøyretøy som ikkje krever sertifikat.

Forskjellen er at dersom du oppfyller krava om å være fyllt 20 år før 01.01.05, innehar nødvendig kompetanse og som ikkje har andre førerkort kan søke om å få utstedt eit førerkort for moped. Alle andre må ta mopedsertifikatet på vanlig måte.

 

Førarretten til moped vil derfor normalt følge førerkortet til bil for dei som har tatt sertifikat i vanlig klasse B.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...