Gå til innhold

Hvilket snitt bør man ha for å ha grunnlag for å studere medisin?


Neckrick

Anbefalte innlegg

Hei, jeg satser på å få 5,1- 5,2 i snitt når jeg går ut av vg 3(jeg går vg1). Da regner jeg må å måtte studere medisin i utlandet. Men det forundrer meg at hvem som helst kan studere medisin, for snittet varier jo mellom 3 og 5 i utlandet. Det opprinnelige spørsmålet mitt er om snittet mitt vil være en "god" nok grunn til å studere medisin i utlandet?

 

Jeg merker at jeg har problemer med å få 6ere i fag på vg1 noe som da fører til at jeg ikke vil klare å få mer enn det overnevnte snittet, i verste fall kan jeg havne på 5.0 (Dette er bare noen spesifike beregninger jeg har gjort, det er heller ingen garanti for at jeg får et minstesnitt på 5.)

 

Men hvem er det som egentlig søker på medisin studiet? Er det folk med ett høyt snitt? Eller kanskje et snitt på 4,9?

Bør jeg som strever med å få 6ere i det hele tatt vurdere medisin studiet?

 

Den store drømmen min er å bli lege. Det er ingenting mer jeg kan tenke meg.

 

Håper dere kunne gi meg eventuelt tips og råd.

Endret av Slund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har dessverre liten kunnskap om medisinstudiet, og kan dermed ikke være til hjelp på det feltet, men det er ikke sikkert at det er like vanskelig å ta seksere i diverse fag på videregående som du tror. Til å begynne med slet også jeg med nettopp det, og var til og med nede i fire på noen prøver, men da jeg gikk ut av vg1, hadde jeg toppkarakter i alle avsluttende fag bortsett fra matematikk. Du kan alltids prøve ulike studieteknikker nå på høsten, siden det er karakterene fra våren som vektlegges i størst grad, og da spiller det ikke noen stor rolle om en prøve eller to skulle gått skeis.

Endret av Xposure
Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at gjennomsnittsalderen på de som begynner på medisin i Norge er 23 år, og slik har det vært i flere tiår. Med den alderen får du maks alderspoeng, og da kommer du glatt inn med 5,1 når du legger til språk- eller realfagspoeng og f.eks. ett års studie. Med dette karaktersnittet er du altså i godt selskap når du en gang begynner på medisin.

Lenke til kommentar

Hei, jeg satser på å få 5,1- 5,2 i snitt når jeg går ut av vg 3(jeg går vg1). Da regner jeg må å måtte studere medisin i utlandet. Men egentlig kan jo hvem som helst studere i utlandet ettersom snittet varierer fra 3 til 5 . Vis jeg sier riktig. Men vil snittet mitt være en "god" nok grunn til å studere i utlandet. Jeg merker at jeg har problemer med å få 6ere i fag på vg1 noe som da fører til at jeg ikke vil klare å få mer enn det overnevnte snittet, ihverstefall kan jeg havne på 5.0 (Dette er bare beregningene mine, det er ingen garanti for at jeg får 5 i snitt engang, men jeg har mål om å jobbe hard)

.

 

Men hvem er det som egentlig søker på medisin studie? er det folk med ett høyt snitt, eller kanskje et snitt på 4,9?

Bør jeg som ikke klarer å få 6ere idet heletatt vurdere å studere det ?

 

Vel lege er den store drømmen, kan ikke tenke meg noe annet.

 

Jeg tror ikke du skal tenke så mye på karakterer når det kommer til medisinutdanningen, for jeg tror nok at dersom du interesserer deg for det, vil det gå mye lettere. Dessuten ser jeg ikke på medisinstudiet som et studium en må være eksepsjonelt smart for å studere, for det er mye pugging, lesing og menneskekontakt. Og dersom du interesserer deg for det - som du sier - tror jeg det skal gå greit :-) Stå på!

Lenke til kommentar

Slund nevner at lege er den store drømmen, og at han kan ikke tenke seg noe annet. Og det første Lackadaisical kommer med er "Prøv å finn noe annet". LOL

joa, bare det faktum at en bør være realistisk. Snittet er på minimum 5,3 uten tilleggspoeng, og når man tar alle realfagene er det enda vanskeligere å få en 6. Hvis TS ikke klarer å få 6 i VG1, hvordan skal han da klare 6 i de vanskeligste fagene etterhvert? Så han har rett og slett valget mellom å leve med stresset om å komme inn på medstudiet i løpet av hele vgs for så å kanskje ikke komme inn tross all tiden han har lagt inn på skolen, studere i utlandet eller bruke flere år på å komme inn i norge. Så jada, jeg anbefaler han å prøve så godt han kan å finne noe annet.

 

Bare for å nevne det, et snitt på 5,3 vil si flere femmere enn seksere, og ingen karakterer som er under det, så jeg håper du faktisk forstår hvor sabla vanskelig det er for Sjuden å komme inn i Norge under 1 ordinær vitnemål.

 

Lykke til uansett.

Endret av Lackadaisical
Lenke til kommentar

Slund nevner at lege er den store drømmen, og at han kan ikke tenke seg noe annet. Og det første Lackadaisical kommer med er "Prøv å finn noe annet". LOL

joa, bare det faktum at en bør være realistisk. Snittet er på minimum 5,3 uten tilleggspoeng, og når man tar alle realfagene er det enda vanskeligere å få en 6. Hvis TS ikke klarer å få 6 i VG1, hvordan skal han da klare 6 i de vanskeligste fagene etterhvert? Så han har rett og slett valget mellom å leve med stresset om å komme inn på medstudiet i løpet av hele vgs for så å kanskje ikke komme inn tross all tiden han har lagt inn på skolen, studere i utlandet eller bruke flere år på å komme inn i norge. Så jada, jeg anbefaler han å prøve så godt han kan å finne noe annet.

 

Bare for å nevne det, et snitt på 5,3 vil si flere femmere enn seksere, og ingen karakterer som er under det, så jeg håper du faktisk forstår hvor sabla vanskelig det er for Sjuden å komme inn i Norge under 1 ordinær vitnemål.

 

Lykke til uansett.

5ere er stor sjangs for at jeg klarer spessielt i forbindelse med avgangsfagene nå til sommern. Det er da ikke nødvendig å få seks i realfagene? du kommer jo langt med 5 også. Jeg kunne gjerne studert noen år ekstra for å oppnå drømmen min. Men hva hvis jeg velger å studere i utlandet, mener du fortsatt at jeg ikke har håp? ofte brukes det ikke karakterer på universitetene der, hvis du består, består du.(men selfølgelig skal jeg gjøre mitt beste.)

Endret av Slund
Lenke til kommentar

Hei, jeg satser på å få 5,1- 5,2 i snitt når jeg går ut av vg 3(jeg går vg1). Da regner jeg må å måtte studere medisin i utlandet. Men egentlig kan jo hvem som helst studere i utlandet ettersom snittet varierer fra 3 til 5 . Vis jeg sier riktig. Men vil snittet mitt være en "god" nok grunn til å studere i utlandet. Jeg merker at jeg har problemer med å få 6ere i fag på vg1 noe som da fører til at jeg ikke vil klare å få mer enn det overnevnte snittet, ihverstefall kan jeg havne på 5.0 (Dette er bare beregningene mine, det er ingen garanti for at jeg får 5 i snitt engang, men jeg har mål om å jobbe hard)

.

 

Men hvem er det som egentlig søker på medisin studie? er det folk med ett høyt snitt, eller kanskje et snitt på 4,9?

Bør jeg som ikke klarer å få 6ere idet heletatt vurdere å studere det ?

 

Vel lege er den store drømmen, kan ikke tenke meg noe annet.

 

Jeg tror ikke du skal tenke så mye på karakterer når det kommer til medisinutdanningen, for jeg tror nok at dersom du interesserer deg for det, vil det gå mye lettere. Dessuten ser jeg ikke på medisinstudiet som et studium en må være eksepsjonelt smart for å studere, for det er mye pugging, lesing og menneskekontakt. Og dersom du interesserer deg for det - som du sier - tror jeg det skal gå greit :-) Stå på!

Hehe. Men håpet mitt nå er jo å komme inn i studiet i Norge først og fremst.

 

Tusen Takk :)

Lenke til kommentar

Slund nevner at lege er den store drømmen, og at han kan ikke tenke seg noe annet. Og det første Lackadaisical kommer med er "Prøv å finn noe annet". LOL

joa, bare det faktum at en bør være realistisk. Snittet er på minimum 5,3 uten tilleggspoeng, og når man tar alle realfagene er det enda vanskeligere å få en 6. Hvis TS ikke klarer å få 6 i VG1, hvordan skal han da klare 6 i de vanskeligste fagene etterhvert? Så han har rett og slett valget mellom å leve med stresset om å komme inn på medstudiet i løpet av hele vgs for så å kanskje ikke komme inn tross all tiden han har lagt inn på skolen, studere i utlandet eller bruke flere år på å komme inn i norge. Så jada, jeg anbefaler han å prøve så godt han kan å finne noe annet.

 

Bare for å nevne det, et snitt på 5,3 vil si flere femmere enn seksere, og ingen karakterer som er under det, så jeg håper du faktisk forstår hvor sabla vanskelig det er for Sjuden å komme inn i Norge under 1 ordinær vitnemål.

 

Lykke til uansett.

5ere er stor sjangs for at jeg klarer spessielt i forbindelse med avgangsfagene nå til sommern. Det er da ikke nødvendig å få seks i realfagene? du kommer jo langt med 5 også. Jeg kunne gjerne studert noen år ekstra for å oppnå drømmen min. Men hva hvis jeg velger å studere i utlandet, mener du fortsatt at jeg ikke har håp? ofte brukes det ikke karakterer på universitetene der, hvis du består, består du.(men selfølgelig skal jeg gjøre mitt beste.)

 

Jeg har aldri sagt at du ikke har en sjanse, du har for all den sikkert en god nok sjanse, bedre enn en god del. Simpel gjennomsnitsregning, vitnemålet ditt vil inneholde ca 24 karakterer tror jeg. Av de 24 karakterene dine (eksamener inkludert), må du ca ha 8 seksere, og 16 femmere, det vil gi deg et snitt på 5,333... Med maks tilleggspoeng (4 i ordinær kvote) bør du komme inn på studiet i Norge. Det er ikke bare bare.

 

Det virker som om du må virkelig bruke mye tid på skole,og da må du virkelig stille deg spørsmålet om det er verdt all strevet.

 

Hvis du skal ta opp fag for å komme inn etter et par år på VGS så må du forstå at det er andre folk som søker med maks antall alderspoeng og, det gjør at snittet for å komme inn under sekundær kvote er jævlig høyt.

 

Igjen, du kan alltids studere i utlandet, men det er opp til deg om du synes det er verdt det.

Lenke til kommentar

Slund nevner at lege er den store drømmen, og at han kan ikke tenke seg noe annet. Og det første Lackadaisical kommer med er "Prøv å finn noe annet". LOL

joa, bare det faktum at en bør være realistisk. Snittet er på minimum 5,3 uten tilleggspoeng, og når man tar alle realfagene er det enda vanskeligere å få en 6. Hvis TS ikke klarer å få 6 i VG1, hvordan skal han da klare 6 i de vanskeligste fagene etterhvert? Så han har rett og slett valget mellom å leve med stresset om å komme inn på medstudiet i løpet av hele vgs for så å kanskje ikke komme inn tross all tiden han har lagt inn på skolen, studere i utlandet eller bruke flere år på å komme inn i norge. Så jada, jeg anbefaler han å prøve så godt han kan å finne noe annet.

 

Bare for å nevne det, et snitt på 5,3 vil si flere femmere enn seksere, og ingen karakterer som er under det, så jeg håper du faktisk forstår hvor sabla vanskelig det er for Sjuden å komme inn i Norge under 1 ordinær vitnemål.

 

Lykke til uansett.

5ere er stor sjangs for at jeg klarer spessielt i forbindelse med avgangsfagene nå til sommern. Det er da ikke nødvendig å få seks i realfagene? du kommer jo langt med 5 også. Jeg kunne gjerne studert noen år ekstra for å oppnå drømmen min. Men hva hvis jeg velger å studere i utlandet, mener du fortsatt at jeg ikke har håp? ofte brukes det ikke karakterer på universitetene der, hvis du består, består du.(men selfølgelig skal jeg gjøre mitt beste.)

 

Jeg har aldri sagt at du ikke har en sjanse, du har for all den sikkert en god nok sjanse, bedre enn en god del. Simpel gjennomsnitsregning, vitnemålet ditt vil inneholde ca 24 karakterer tror jeg. Av de 24 karakterene dine (eksamener inkludert), må du ca ha 8 seksere, og 16 femmere, det vil gi deg et snitt på 5,333... Med maks tilleggspoeng (4 i ordinær kvote) bør du komme inn på studiet i Norge. Det er ikke bare bare.

 

Det virker som om du må virkelig bruke mye tid på skole,og da må du virkelig stille deg spørsmålet om det er verdt all strevet.

 

Hvis du skal ta opp fag for å komme inn etter et par år på VGS så må du forstå at det er andre folk som søker med maks antall alderspoeng og, det gjør at snittet for å komme inn under sekundær kvote er jævlig høyt.

 

Igjen, du kan alltids studere i utlandet, men det er opp til deg om du synes det er verdt det.

Men hvorfor legger du da negativ vekt på utlandet? Og hvorfor er det mer "verdt" å studere i Norge?

Endret av Slund
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at du ikke har en sjanse, du har for all den sikkert en god nok sjanse, bedre enn en god del. Simpel gjennomsnitsregning, vitnemålet ditt vil inneholde ca 24 karakterer tror jeg. Av de 24 karakterene dine (eksamener inkludert), må du ca ha 8 seksere, og 16 femmere, det vil gi deg et snitt på 5,333... Med maks tilleggspoeng (4 i ordinær kvote) bør du komme inn på studiet i Norge. Det er ikke bare bare.

 

Det er i primærkvoten. I ordinærkvoten holder det faktisk med fire seksere og resten fem, på et vitnemål med 24 karakterer, dersom du er 23 år og har ett års studium bak deg. Da har du 65,7 poeng, nok til å komme inn i Bergen og Tromsø.

 

Med ditt utgangspunkt ville jeg vært kynisk med fordeling av innsatsen i de ulike fagene. Det holder jo med en svak femmer i de vanskelige fagene, så frigjør du tid til å satse ekstra i enklere fag som historie/samfunn/livssyn. Jeg er sikker på at du kan klare å samle de fire sekserne du trenger.

Lenke til kommentar

Slund nevner at lege er den store drømmen, og at han kan ikke tenke seg noe annet. Og det første Lackadaisical kommer med er "Prøv å finn noe annet". LOL

joa, bare det faktum at en bør være realistisk. Snittet er på minimum 5,3 uten tilleggspoeng, og når man tar alle realfagene er det enda vanskeligere å få en 6. Hvis TS ikke klarer å få 6 i VG1, hvordan skal han da klare 6 i de vanskeligste fagene etterhvert? Så han har rett og slett valget mellom å leve med stresset om å komme inn på medstudiet i løpet av hele vgs for så å kanskje ikke komme inn tross all tiden han har lagt inn på skolen, studere i utlandet eller bruke flere år på å komme inn i norge. Så jada, jeg anbefaler han å prøve så godt han kan å finne noe annet.

 

Bare for å nevne det, et snitt på 5,3 vil si flere femmere enn seksere, og ingen karakterer som er under det, så jeg håper du faktisk forstår hvor sabla vanskelig det er for Sjuden å komme inn i Norge under 1 ordinær vitnemål.

 

Lykke til uansett.

5ere er stor sjangs for at jeg klarer spessielt i forbindelse med avgangsfagene nå til sommern. Det er da ikke nødvendig å få seks i realfagene? du kommer jo langt med 5 også. Jeg kunne gjerne studert noen år ekstra for å oppnå drømmen min. Men hva hvis jeg velger å studere i utlandet, mener du fortsatt at jeg ikke har håp? ofte brukes det ikke karakterer på universitetene der, hvis du består, består du.(men selfølgelig skal jeg gjøre mitt beste.)

 

Jeg har aldri sagt at du ikke har en sjanse, du har for all den sikkert en god nok sjanse, bedre enn en god del. Simpel gjennomsnitsregning, vitnemålet ditt vil inneholde ca 24 karakterer tror jeg. Av de 24 karakterene dine (eksamener inkludert), må du ca ha 8 seksere, og 16 femmere, det vil gi deg et snitt på 5,333... Med maks tilleggspoeng (4 i ordinær kvote) bør du komme inn på studiet i Norge. Det er ikke bare bare.

 

Det virker som om du må virkelig bruke mye tid på skole,og da må du virkelig stille deg spørsmålet om det er verdt all strevet.

 

Hvis du skal ta opp fag for å komme inn etter et par år på VGS så må du forstå at det er andre folk som søker med maks antall alderspoeng og, det gjør at snittet for å komme inn under sekundær kvote er jævlig høyt.

 

Igjen, du kan alltids studere i utlandet, men det er opp til deg om du synes det er verdt det.

Men hvorfor legger du da negativ vekt på utlandet? Og hvorfor er det mer "verdt" å studere i Norge?

Fordi du forlater ditt liv her i Norge for flere år, men det er det jeg synes, kanskje synes ikke du at det er så ille.

Lenke til kommentar

Karaktersetting på vgs er tidvis en vits, så et snitt under 5 trenger på langt nær være ensbetydende med at medisin blir for hardt.

 

Det at du skriver

ihverstefall

er imidlertid en idikator på at du kanskje ikke har den kognitive kapasitet som kreves...

Og siden når ble et individs språkkunskaper en indikasjon for individets intellekt?

 

Språkkunskaper sier noe om din intelligens (ordlikhet i intelligenstester blir praktisert av bl.a. militæret), men ikke språkvaner (det er faktisk en liten forskjell, der :) ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...