Gå til innhold

Hvilket snitt bør man ha for å ha grunnlag for å studere medisin?


Neckrick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en del som tror at det å studere medisin i Norge er "best", noe som er forunderlig mtp at dagens tilbud ikke er av høyere kvalitet enn det de fleste andre vestlige land kan by på.

 

Slund, kanskje Danmark hadde vært aktuelt? Der vektlegges såvidt jeg er kjent personlig egnethet i større grad, hvor kandidatene bl.a gjennomgår en intervjuprosess.

 

Det er synd at det eneste kriterium for å bli lege i Norge i dag er gode karakterer. Konsekvensen av dette er, etter min mening, at vi får to typer leger. Den ene typen, type A, er såkalte "superstjerner". De er teoretikere, praktisk anlagte, og i tillegg er de godt likt og respektert av både pasienter og kolleger. Den andre typen lege, type B, er leger som igjen er ekstremt dyktig faglig sett, men som svikter sosialt. Kan disse unnværes? Er det legene eller systemet som svikter?

Endret av Stereotypisk bergenser
Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke, da det er ingenting som tyder på at TS vektla rettskrivingen i innlegget sitt.

Hadde det vært snakk om å stokke om på to bokstaver, tastefeil o.l. hadde du hatt et poeng.

 

Hvordan folk skriver når de ikke spesifikt fokuserer på å skrive korrekt sier imidlertid også noe om generelt evnenivå. viss jei som nårsk skriver sånsom dette så sier det noe om at jeg ikke er den skarpeste kniven i skuffen, og det samme kan såpass grove feil som "ihverstefall" tyde på, selv om mitt lille sleivspark primært var ment som en spøk:)

Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke, da det er ingenting som tyder på at TS vektla rettskrivingen i innlegget sitt.

Hadde det vært snakk om å stokke om på to bokstaver, tastefeil o.l. hadde du hatt et poeng.

 

Hvordan folk skriver når de ikke spesifikt fokuserer på å skrive korrekt sier imidlertid også noe om generelt evnenivå. viss jei som nårsk skriver sånsom dette så sier det noe om at jeg ikke er den skarpeste kniven i skuffen, og det samme kan såpass grove feil som "ihverstefall" tyde på, selv om mitt lille sleivspark primært var ment som en spøk:)

 

Nå har jeg "sveipet" mesteparten av feilene i første innlegget mitt. Du har nok rett i at det var en del grove feil. Men det er sånt som skjer når man skriver i farta, desverre.

 

Men på den andre siden ser jeg ingen grunn til at du skulle kritisere rettskrivningen min. Det var jo heller ment at du skulle gi meg noen råd eller tips :).

Endret av Slund
Lenke til kommentar
Dessuten ser jeg ikke på medisinstudiet som et studium en må være eksepsjonelt smart for å studere, for det er mye pugging, lesing og menneskekontakt

Snittet er det pga mange vil, ikke pga det er slit i seg selv.

 

Legeyrket mister status nå da det er inflasjon i jenter som kommer inn. Sykt , men sant.

Lenke til kommentar
Dessuten ser jeg ikke på medisinstudiet som et studium en må være eksepsjonelt smart for å studere, for det er mye pugging, lesing og menneskekontakt

Snittet er det pga mange vil, ikke pga det er slit i seg selv.

 

Legeyrket mister status nå da det er inflasjon i jenter som kommer inn. Sykt , men sant.

Hehe, for meg spiller det ingen rolle om man mister status eller ikke. Jeg vil hovedsaklig ha jobben for å kunne lære meg om kroppen, og hvordan den fungerer. Slik at jeg da kan hjelpe liv i samfunnet :) Jeg har spesielt lyst til å spesialisere meg i kirurgi, men det er en annen sak :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke, da det er ingenting som tyder på at TS vektla rettskrivingen i innlegget sitt.

Hadde det vært snakk om å stokke om på to bokstaver, tastefeil o.l. hadde du hatt et poeng.

 

Hvordan folk skriver når de ikke spesifikt fokuserer på å skrive korrekt sier imidlertid også noe om generelt evnenivå. viss jei som nårsk skriver sånsom dette så sier det noe om at jeg ikke er den skarpeste kniven i skuffen, og det samme kan såpass grove feil som "ihverstefall" tyde på, selv om mitt lille sleivspark primært var ment som en spøk:)

 

Dersom man ikke er forpliktet til å vektlegge rettskriving, har man lov til å gjøre feil. Kan man dømme noen på bakgrunn av det, da?

 

Jeg skjønner at du kom med en spøk. Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor du fortsetter å argumentere for at spøken din har rot i fakta. Siden du sier det var en spøk, så antar jeg at du selv innser hvor feil kommentaren din i utgangspunktet var.

Endret av ENY
Lenke til kommentar

Men på den andre siden ser jeg ingen grunn til at du skulle kritisere rettskrivningen min. Det var jo heller ment at du skulle gi meg noen råd eller tips :).

Jeg skrev vel først at du ikke trengte bekymre deg utelukkende på bakgrunn av et snitt rundt 5. Medisin er mye arbeid og pugging, så god hukommelse, interesse for fagene og en viss selvdisiplin er viktigere enn hvor god du er i matte, norsk eller gym:)

 

 

 

 

Dersom man ikke er forpliktet til å vektlegge rettskriving, har man lov til å gjøre feil. Kan man dømme noen på bakgrunn av det, da?

 

Jeg skjønner at du kom med en spøk. Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor du fortsetter å argumentere for at spøken din har rot i fakta. Siden du sier det var en spøk, så antar jeg at du selv innser hvor feil kommentaren din i utgangspunktet var.

Det var ment som en spøk i den forstand at en enkelt slik feil selvsagt ikke betyr at vedkommende bør holde seg unna medisin. Altså var omfanget en spøk. At slike feil kan tyde på et noe lavere evnenivå har imidlertid en dyp rot i fakta, er ikke feil, og er noe jeg står helt og holdent inne for.

 

Jeg fortsetter å argumentere fordi du kritiserer på fullstendig feilaktig grunnlag. Det er jo ikke slik at man bevisst skriver feil bare fordi man ikke "trenger" skrive riktig. Feil som følge av at man skriver raskt og ikke ser over, type mangle en bokstav, to bokstaver i feil rekkefølge, tastefeil, kommafeil etc., er noe annet enn å skrive kjente ord eller uttrykk helt feil. Det er liksom ikke sånn at et oppegående menneske skriver "jæi," uansett hvor lite vedkommende fokuserer på rettskriving.

 

Men dette er selvfølgeligheter, og egentlig ikke noe å diskutere, så tror vi setter en stopper her med mindre du vil ha et siste ord.

Lenke til kommentar

Men på den andre siden ser jeg ingen grunn til at du skulle kritisere rettskrivningen min. Det var jo heller ment at du skulle gi meg noen råd eller tips :).

Jeg skrev vel først at du ikke trengte bekymre deg utelukkende på bakgrunn av et snitt rundt 5. Medisin er mye arbeid og pugging, så god hukommelse, interesse for fagene og en viss selvdisiplin er viktigere enn hvor god du er i matte, norsk eller gym:)

 

 

 

 

Dersom man ikke er forpliktet til å vektlegge rettskriving, har man lov til å gjøre feil. Kan man dømme noen på bakgrunn av det, da?

 

Jeg skjønner at du kom med en spøk. Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor du fortsetter å argumentere for at spøken din har rot i fakta. Siden du sier det var en spøk, så antar jeg at du selv innser hvor feil kommentaren din i utgangspunktet var.

Det var ment som en spøk i den forstand at en enkelt slik feil selvsagt ikke betyr at vedkommende bør holde seg unna medisin. Altså var omfanget en spøk. At slike feil kan tyde på et noe lavere evnenivå har imidlertid en dyp rot i fakta, er ikke feil, og er noe jeg står helt og holdent inne for.

 

Jeg fortsetter å argumentere fordi du kritiserer på fullstendig feilaktig grunnlag. Det er jo ikke slik at man bevisst skriver feil bare fordi man ikke "trenger" skrive riktig. Feil som følge av at man skriver raskt og ikke ser over, type mangle en bokstav, to bokstaver i feil rekkefølge, tastefeil, kommafeil etc., er noe annet enn å skrive kjente ord eller uttrykk helt feil. Det er liksom ikke sånn at et oppegående menneske skriver "jæi," uansett hvor lite vedkommende fokuserer på rettskriving.

 

Men dette er selvfølgeligheter, og egentlig ikke noe å diskutere, så tror vi setter en stopper her med mindre du vil ha et siste ord.

 

Det har jo ikke rot i fakta! Dersom jeg har som vane å skrive "jæi", og "ihverstefall", så betyr ikke det at jeg har manglende kunnskaper om hvordan man skriver disse ordene (og uttrykkene). Det kan ikke du vite med mindre jeg faktisk gikk inn for å vise deg hvor god rettskrivingen min er (og dermed er det irrelevant at oppegående personer har gode språkvaner). Derfor har man lov til å gjøre feil, og derfor er ikke nødvendigvis det faktum at TS skrev "ihværstefall" en indikator på hans fraværende kognitive evner. Man må kunne skille mellom språkvaner og språkkunnskaper.

Endret av ENY
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...