Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor drømmer vi?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg har alltid lurt på hvorfor vi drømmer, er dette fordi man skal takle ting som skjer eller noe lignende?

 

Jeg var ikke sikker på hvor jeg skulle poste, så håper dette var riktig.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Forskerene har ikke funnet ut HVORDAN vi drømmer, temmelig sikker på at de ikke vet helt hvorfor også. Hadde likt å hørt et svar på det.

 

Jeg har alltid trodd det er fordi hvis man ikke drømmer, så kan du bli ganske så sinnssyk, eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Jeg tror at det er godt for hjernen at man drømmer. En slags modus for å fokusere bort på. Hvem vet, kanskje vi drømmere er galne.

 

Hadde jo ikke tv før i tiden... Ellers er det jo flere praktiske årsaker. Si at du er på nippet til å pisse på deg, hjernen merker dette, Jessica Alba dukker opp på netthinnen, og natten er reddet.

Forskjellen fra før og nå er at datamaskinen blir slått opp med det samme...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hadde jo ikke tv før i tiden... Ellers er det jo flere praktiske årsaker. Si at du er på nippet til å pisse på deg, hjernen merker dette, Jessica Alba dukker opp på netthinnen, og natten er reddet.

 

Hmm.. Lit merkelig akkurat den der... Jeg vil da tro at vi mennesker trenger å bearbeide det vi har opplevd, la oss si at du har opplevd noe traumatisk, da må man gå flere ganger gjennom traumene for å finne svar, og for da å fjerne tanker som svinger i en. Det er hva jeg tror drømmer handler om. Spesielt hvorfor vi har mareritt, for hva er den mest logiske forklaringen for at vi har mareritt? :confused:

 

Jeg tror at det er godt for hjernen at man drømmer. En slags modus for å fokusere bort på. Hvem vet, kanskje vi drømmere er galne.

 

Akkurat, den tror jeg også på!

 

Bare et lite poeng til: Det er snakk om 99% (eller veldig nært det) av oss her på denne jorden drømmer, så om du ikke kan drømme, så er du jammen spesiell.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

For å forklare meg litt nærmere; grunnen til at vi kan få ereksjon når vi sover er fordi det setter urinrøret ut av spill, som gjør det fysisk umulig å pisse.

 

Ellers er vel den generelle oppfatningen at drømmer er tanker vi har hatt siden sist vi drømte tatt til det ekstreme. Og kanskje har vi mareritt som en psykisk opptur? Når vi våkner er vi hvertfall veldig glad for at drømmen ikke var sann.

 

Og da er kanskje de vanlige "ønskedrømmene" de virkelige marerittene da de fører til en psykisk nedtur når vi våkner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

For å forklare meg litt nærmere; grunnen til at vi kan få ereksjon når vi sover er fordi det setter urinrøret ut av spill, som gjør det fysisk umulig å pisse.

 

Ellers er vel den generelle oppfatningen at drømmer er tanker vi har hatt siden sist vi drømte tatt til det ekstreme. Og kanskje har vi mareritt som en psykisk opptur? Når vi våkner er vi hvertfall veldig glad for at drømmen ikke var sann.

 

Og da er kanskje de vanlige "ønskedrømmene" de virkelige marerittene da de fører til en psykisk nedtur når vi våkner.

 

Mhm, det kan godt stemme, bare jeg som fantaserte litt... :p Nei men jeg tror vi alle trenger å bearbeide ting, og kanskje drømmer er en måte å gjøre det på? Jeg drømmer ofte om ting jeg enten har opplevd som traumatiserende, og i etterkant klart å komme meg over det.

 

Og jeg tror ikke det har så utrolig mye med at vi skal forhindre at man pisser på seg.. Og noe flere forskere sier er jo at man faktisk tror drømmer fører til at man har et bedre liv helsemessing.

 

Men uansett er det påtide for meg å gå til drømme land, god natt! :)

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Når jeg drømmer så kan jeg ofte bytte ut realitet og fantasi, så når jeg våkner så tror jeg har ting har skjedd som aldri skjedde og jeg tror jeg må gjøre ting som jeg ikke skal eller kan noe om. Dette forstår jeg jo når jeg reiser meg ifra senga, men jeg kan ligge der lys våken og tro jeg skal gjøre ting.

 

Sånn som for eks idag morges så våknet jeg opp på en luft madrass da jeg har vArt på en ganske stort lan i helga. Det jeg hadde gjort imens jeg sov var å bygge opp en sko butikk i hodet mitt. Så når jeg våknet så trodde jeg fortsatt at dette konseptet holdt på. Det er veldig absurd egentlig.

Endret av pipppipp
Lenke til kommentar

Det er mange ulike teorier på hvorfor man drømmer, men det er spesifikt konkret funnet av hva som er formålet med det. Det spørs egentlig ut fra hvilket perspektiv og hvilken teori en ser det fra. Det som derimot er veldig sikkert er at REM-søvn (fasen der mesteparten av drømming oppstår) viser seg å være en viktig faktor for hukommelse - Vi får sortert og minnene våre og det gjøres lettere tilgjengelig for gjenhenting senere. REM søvn holder også hjernen aktiv og sunn mens vi ikke er våken og i aktivitet.

 

 

Hvis man også skal se på det i forhold til evolusjonsteorien så har drømmer en funksjon. Drømmer inneholder ofte negative følelser og/eller hendelser, det kan være for at vi skal ha mulighet til å oppleve farlige situasjoner på en trygg måte, slik at vi også er forberedte om noe farlig skulle skje.

 

Vi har også Freuds perspektiv: drømmer er ønsker som underbevisstheten vår tar opp i kamuflert form. En annen litt biogisk teori er at drømming oppstår ved at hjernen lager en historie, en drøm, som reaksjon på random aktivitet i hjernen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Siden dette temaet er så interessant som det er, så synes jeg den fortjener en bump, kom gjerne med flere innlegg, dere som vet mere.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Det finnes grener i psykologien som er veldig opptatt av at drømmer er den ufiltrerte inngangsporten til underbevisstheten fordi egoet-filteret er utkoblet. Dette viser seg igjennom symbolikk i form av ting, steder og hendelser. Mange drømmer jo de samme drømmene om og om igjen, og hvis man da tyder budskapet og gjør endringer i relasjoner eller livssituasjonen sin så kan også drømmene begynne å endre seg. Mye spennende oppfinnelser som f.eks har kommet til folk i drømmer. Pianoet er et konkret eksempel på det. Selv har jeg hatt sanndrømmer som har vært så usannsynlige i forhold til hva jeg normalt gjør, at jeg bare har slått det fra meg. Serene på dagen eller dagen etter skjer nøyaktig det som var i drømmen.

 

http://www.webpsykol...gisk-betydning/

 

Noe som er interessant er at symbolikken stort sett er lik uansett kultur, men en del er nok relatert til hverdagslie hendelser i løpet av dagen som neppe har så stor betydning. Det varierer jo også mye om folk faktisk husker drømmene sine. De fleste har en tendes til å tillegge viktighet til ting som skiller seg ut.

 

Når man sover er man jo i en regenereringstilstand. Kroppen gjør seg klar til en ny dag.

Kan godt være at hjernen gjør det samme og organiserer og balanserer seg selv på sin måte. Du kan dope ned aktiviteten på mye i kroppen ved f.eks narkose, men hjernen er det vanskeligste å redusere energiforbruket i.

 

Personlig så plukker jeg opp andre sine traumer og drømmer dem når jeg behandler folk. Tror dette har med det som er undertrykket og gjøre, noe som personen ønsker skal fram, men generelt er alt du har vært igjennom lagret i kroppen, og de som er følsomme for dette kan lese det som en bok.

 

Noen ganger får jeg også opp ting direkte når jeg har med folk å gjøre, dog krever det som regel mye trening å skille antakelser fra reelle ting, med mindre man er født med det.

 

edit: Halv overflødig setning fjernet

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Jeg lurer hvorfor på hvorfor tidsløpet i drømmen er så svært kort i forhold til hvor lenge vi faktisk drømmer. En liten drøm som handler om at hovedpersonen løper fra A til B, som varer i ca. fem minutter, kan vare i flere timer på ekte.

 

Det hørtes litt feil ut i mine ører. For når JEG drømmer, f.eks en lørdag morgen. Våkner 10, ligger å slumrer. Sovner, drømmer. Drømmen går over flere timer. Våkner så 11, sovner igjen, drømmer, varer kanskje 1 dag i drømmen. Våkner igjen. Kl er 11.30.

Lenke til kommentar

Det hørtes litt feil ut i mine ører. For når JEG drømmer, f.eks en lørdag morgen. Våkner 10, ligger å slumrer. Sovner, drømmer. Drømmen går over flere timer. Våkner så 11, sovner igjen, drømmer, varer kanskje 1 dag i drømmen. Våkner igjen. Kl er 11.30.

Det er en drøm, den går ikke bokstavelig talt over flere timer/dager, det kan gjerne føles slik, men kom ikke her og fortell meg at du drømmer detaljert en drøm, minutt for minutt, som varer en hel dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...