Gå til innhold

Teste MaxHR


Anbefalte innlegg

Har nå prøvd å teste min max hr et par ganger, forrige onsdag og mandag (igår). Jeg testet på måte to her. Første gang sleit jeg meg opp i 179 før jeg ikke orket mer. Siste gang, forøvrig etter en helg med kun en lang gåtur (17km, fjelltur) så kom jeg etterhvert opp i 179 før den stagnerte helt og jeg økte farten mer, men klarte ikke mer etter rundt 30sek, da økte den til 180 i det jeg avsluttet. Hadde forøvrig litt blodsmak i munnen når jeg avsluttet siste, noe som vel er et tegn på at man har tatt den et steg for langt(?). Skal være med å teste min kjærestes max hr neste mandag, tenkte jeg også kan teste en siste gang da bare for å være 120% sikker. Er dette en akseptabel måte å teste den på? eller er det en bedre måte å gjøre det på selv? Jeg har gjerne en incline på 4-5 og 15-18km/t på siste drag.

Med tanke på at den klarte å øke et slag; som satt godt inne, så må det være veldig nærme. Burde jeg ta utgangspunkt i 180 eller legge til et par slag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville varmet opp i mer enn 10 minutter. Du må også passe på at det ikke blir for bratt, men om du klarte å holde 18 km/t så er nok ikke det problemet...prøv gjerne litt brattere. Du skal løpe til du stuper, når blodsmaken kommer klarer du noen minutter til. Krampe i mellomgulvet, som hindrer deg i å trekke pusten, må du nesten regne med.

 

Selv klarer jeg ikke å nå makspuls på tredemølle fordi jeg ikke klarer å løpe naturlig. Har du prøvd ute? Du bruker vel ikke pulsmåleren på tredemøllen, den er ikke like nøyaktig som en pulsklokke, i tillegg må det være vanskelig å hole i håndtaktene mens en løper.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Nei, bruker ikke pulsmåleren på den, bruker min egen. Fulgte den oppskriften da jeg har funnet flere nogenlunde like versjoner av den på nettet og har fått den følelsen av at det er en god måte å teste selv på. Ja, er veldig, veldig sliten når jeg har stoppet disse to gangene. Hadde det ikke vært for at pulsen stagnerte så voldsomt på 179 -begge- gangene så hadde jeg selvfølgelig følt det var veldig feil.

På en annen side så har jeg sett litt nå og f.eks. min siste 10k så hadde jeg snitt hr på 150 som da er ca 82% av maks hr, det kan jo igjen ikke stemme da dette blir anaerobic.. og er vel ikke mulig å klare dette over så lang tid...

Lenke til kommentar

Nei, bruker ikke pulsmåleren på den, bruker min egen. Fulgte den oppskriften da jeg har funnet flere nogenlunde like versjoner av den på nettet og har fått den følelsen av at det er en god måte å teste selv på. Ja, er veldig, veldig sliten når jeg har stoppet disse to gangene. Hadde det ikke vært for at pulsen stagnerte så voldsomt på 179 -begge- gangene så hadde jeg selvfølgelig følt det var veldig feil.

På en annen side så har jeg sett litt nå og f.eks. min siste 10k så hadde jeg snitt hr på 150 som da er ca 82% av maks hr, det kan jo igjen ikke stemme da dette blir anaerobic.. og er vel ikke mulig å klare dette over så lang tid...

AVG, er ikkje same som "konstant". Om du låg på 140bmp i 30min, så økte den etter kvart til 155+, så kan du fint greie det.

Holde 80% over 1 time er ikkje no stress sånn egentleg.

Lenke til kommentar

Det vet jeg, men 74% av økten min var over 150 i puls. Kan se her: nike+

Men 80%+ er vel anaerobic? atlså at man får for lite oksygen og melkesyren opparbeider seg fortere enn kroppen klarer å ta den vekk osv?

Det skal vel være veldig tungt for kroppen over tid, derfor det brukes i intervaller!?

"Vanlig" økter, for å øke utholdenhet er vel 70-80% ?

Hmm, den er grei.. Men tenkte å finne den ut nettopp derfor, men om jeg skal senke den til rundt 75% så kommer det til å gå sakte haha

Endret av tho_kva2
Lenke til kommentar

Det vet jeg, men 74% av økten min var over 150 i puls. Kan se her: nike+

Men 80%+ er vel anaerobic? atlså at man får for lite oksygen og melkesyren opparbeider seg fortere enn kroppen klarer å ta den vekk osv?

Det skal vel være veldig tungt for kroppen over tid, derfor det brukes i intervaller!?

"Vanlig" økter, for å øke utholdenhet er vel 70-80% ?

Hmm, den er grei.. Men tenkte å finne den ut nettopp derfor, men om jeg skal senke den til rundt 75% så kommer det til å gå sakte haha

Dei fleste blir veldig overasket kor sakte dei må jogge for at pulsen skal vere ned på 70-75% :)

 

Det er riktig alt det der med melkesyre. Men så er 82% ikkje sååå gale. Dvs kroppen greier å kvitte seg med det meste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...