Gå til innhold

Flytte fra England og kjøpe hus i Norge


Notatblokk

Anbefalte innlegg

Vi skal selge huset vi bor i og flytte til Norge, men jeg har rett og slett ikke snøring på hvordan reglene er.

 

Huset vi bor i eies av min "svigermor", men når huset selges får vi pengene og kan bruke dem som innskudd til boliglån i Norge.

Hvordan er reglene med arveavgift i England, er det noen som vet? Hva er den enkleste måten å gjøre dette på uten å miste for mye penger på veien over?

Kan vi f. eks si når vi/hun skriver under hussalget at pengene skal settes inn på min samboers konto, eller vil det da fremdeles gjelde som arv/gave?

 

Vi vil jo selvfølgelig stå som eier av et eventuelt fremtidig hus vi kjøper, men går det an at vi betaler med penger fra hennes konto, eller må vi ha noe å vise til selv i forhold til å kunne få lån fra banken (det er vel en viss sum eller prosent som må fremskaffes selv for å få lån?) ?

 

Sikkert mye basic spørsmål her, jeg søker på nettet også men liker å spørre på forumet :) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gaver er ikke avgiftspliktige i UK med mindre giver dør innen syv år etter gaven er gitt (og hvis giver dør mer enn tre men mindre enn syv år etterpå gjelder redusert avgiftsplikt). Så, hvor god helse har svigermor?

 

Så lenge det er hennes midler og hun ved en disposisjon overfører eiendomsretten til midlene til dere er det snakk om en gave. Hvordan det gjøres er ikke relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, kanskje det er greiere enn jeg trodde, da :) hun er heldigvis i god form ;) . Skal selvfølgelig se nøyere på saken også men summen det er snakk om er uansett lavere enn den "nil"-grensa.

Da blir det vel bare å svelge den sure kamelen med forskjellig kurs, hehe.

Det kommer sikkert flere spørsmål fra meg i kategorien når vi begynner å fikle med det faktiske kjøpet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...