Gå til innhold

stasjonær pc VS laptop VS konsoll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange mener at PC er det beste valget, men ikke hør på alle som gir deg råd. Noen råd er kanskje nyttige og sanne, men mange råd er helt opp til brukeren selv og deres preferanser. Jeg for min del holder meg til PC, mens andre klarer seg bedre på konsoll.

Likevel må jeg si at det kanskje for tiden er bedre å kjøpe seg en PC med tanke på at begge de store konsollprodusentene har to relativt gamle maskiner. Om specs er nyere og oppgradert med disse Slim-modellene vet jeg ikke, men det er på høy tid at begge kommer med nyere systemer.

 

Så hvis du bestemmer deg for å gå for en PC, gå for en stasjonær, HVIS du klarer deg med det. En laptop kan alltid være greit å ta med seg.

 

EDIT:

Må også si at fleksibilitet med PC er også et pluss (det å kunne bytte ut og oppgradere til nyere/bedre komponenter).

 

EDIT2: Jeg bumper en tråd i feil seksjon.

Endret av 2DG
Lenke til kommentar

Hva som er det riktige valget er individuelt etter ønsker, behov og budsjett.

 

Inntil nylig har jeg sett stasjonær PC med high end-komponenter som det eneste "riktige" valget. Bærbare PCer hadde 1/5 av ytelsen til stasjonære og det kostet flesk. I dag kan man derimot få velutrustede bærbare fra 10k og oppover. For 20k får man en bærbar som er så kraftig at stasjonær PC blir helt overflødig med mindre man har helt spesielle behov. Jeg har nylig anskaffet en bærbar PC med 17.3" skjerm, 4-kjerne i7-prosessor, Blu-ray stasjon og grafikkort som takler spill. Denne kostet drøye 11k og duger til >=95% av alt jeg ønsker å foreta meg. Det er klart at den ikke er like effektiv i produktivitetsapplikasjoner som min stasjonære PC med 6-kjerne-prosessor og GTX 680 og heller ikke like kraftig til rendring av spill. Likevel kan man greie seg godt med en bærbar PC av det faktum at en bærbar PC til 12-15k duger til det aller meste mens en stasjon'r PC til 15k i dag er overdimmensjonert de fleste bruksområder. Nå som man for 2900 kr kan montere 512 GB SSD i en bærbar PC og arkivere filer på eksterne harddisker eller over nettverket, ser jeg ikke hva man skal med en stasjonær PC med mindre man trenger mer CPU- eller GPU-kraft enn hva som er tilgjengelig i en bærbar PC. Det er likevel noen negative sider ved en bærbar PC. For det første er man avhengig av å finne noen som leverer akkurat det oppsettet man ønsker, det er vanskeligere å feilsøke og reparere/skifte ut komponenter, støynivået er akseptabelt, men ikke like godt som på en stasjonær, ytelsen er noe begrenset i forhold til stasjonær men dette har ikke så mye å si så lenge det er nok ytelse. Man har tross alt en PC for å bruke den praktisk, ikke for å kjøre benchmarks.En stor fordel med bærbar PC er at det er tilnermet priceless ved plutselige strømbruidd under en arbeidsøkt. På stasjonær PC er arbeidet tapt med mindre man har UPS.

 

Stasjonær PC er fremdeles kongen på haugen for de som absolutt må ha det beste av ytelse, men jeg ser en bærbar PC til 12k som et godt alternativ. Da kan man ha denne i 2 år med en kostnad på 500 kr i måneden minus eventuelt salg av den bærbare PCen når man har vokst fra den. Etter to år får man en ny og oppdatert bærbar for 12k minus det man selger den gamle for. Det koster en formue å hele tiden oppgradere en high end stasjonær og pristapet på komponentene er ekstremt selv om man kutter kostnadene med å selge unna komponenter etter hvert som man bytter ut. Jeg ser ikke bort ifra at det er rimeligere og mer praktisk å bytte stasjonær PC til 10-20k annenhvert år enn å knote med stasjonære PCer. Dette kommer fra en som i 17 år har elsket å skru stasjonær PC. Bærbar PC med eksternt gaming-tastatur og gaming-mus er helt kurrant. Fellesnevneren for spill med høye maskinvarekrav er at de har dårlig spillbarhet og jeg har ikke siden 90-tallet sett et maskinvarekrevende spill som var verd å spille.

 

Ikke noe slår en kraftig stasjonær PC, men hva skal man med maskinvare som rendrer 300 FPS når man kun trenger 60? Jeg foretrekker fremdeles stasjonær PC, men i motsetning til tidligere ser jeg nå på bærbar PC som et verdig alternativ eller supplement til stasjonær PC.

.

Synes ikke det har skjedd noe spennende på konsoll etter SNES som fikk en del ekstremt gode titler mot slutten av sin levetid. Tenker da spesielt på Super Metroid og Lufia 2. Disse spillene er så godt utviklet og perfeksjonert at det vanskelig kan gjøres bedre. Synes det er kommet lite givende på konsoll etter overgangen til 3D. Konsoller i dag er neddummet, med utdatert maskinvare og få muligheter. På en bærbar eller stasjonær PC kan man enkelt og forholdsvis rimelig koble til skriver, scanner, ekstern Blu-ray brenner,2- 3 TB ekstern harddisk osv og muligheten er mange. På konsoll så er man bundet på hender og føtter og må ut med penger for alt av programvare eller avstå fordi det rett og slett ikke lar seg gjøre å kobble til ønsket periferiutstyr eller maskinvare.

Lenke til kommentar

Poenget med en stasjonær PC når det kommer til spilling er at det stort sett holder å bytte skjermkort for å få svært god ytelse. I tillegg så går utviklingen rimelig tregt en tre år gammel PC med f.eks Core i5-750 og Radeon 5870 holder til alle spill i dag. Hvis man oppgraderer skjermkortet, så vil man igjen ha high-end ytelse.

Lenke til kommentar

Selv det gamle GTX 285 FTW kortet jeg har liggende i et skap duger fremdeles til spill. Likevel har jeg byttet grafikkort flere ganger etter det. Man får ikke utnyttet high end skjermkort dersom man ikke har prosessor som leverer nok fyll. En PC bør være balansert. Det vil si at alt bortsett fra PSU og kabinett utdateres nermest over natten.

Lenke til kommentar

@BadCat jeg får 20-30 fps på alt på ultra/tesselation på osv i The Secret World med et 560ti og en cpu fra 2006. Jeg får såvidt litt høyere fps hvis jeg kjører spillet på low pga den crappy prosessoren i forhold tils kjermkortet. Så sant du spiller i f.eks 1920x1080 og ikke bryr deg om du har 60 eller 280fps, så har CPU-en lite å si hvis den ikke er eldgammel som min.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte en laptop i vår med Core I5 og Geforce GT540M å har klart å drive alle spill hittil. Klarer selfølgelig ikke alle spill på Ultra, men det bryr jeg meg ikke så mye om. En bærbar spill laptop er genialt for de som farter mye å ikke er opptatt av å makse ut grafikken i alle spill.

 

Stasjonær er klart det beste valget da det er billigere å oppgradere + at du får mere ytelse pr kr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Spørs hva du mener med rådyr? De har jo forskjellige modeller til forskjellige priser.

 

Stemmer, men jeg tenker vel at de er ganske dyre, uansett modell. Poenget mitt var egentlig at Stasjonær alltid er best da man kan oppgradere osv, uten å måtte kjøpe helt ny. Og det er sikkert feil av med å si at Laptop ikke har noe kraft, det var en dum formulering. :)

Lenke til kommentar

Spørs hva du mener med rådyr? De har jo forskjellige modeller til forskjellige priser.

 

Stemmer, men jeg tenker vel at de er ganske dyre, uansett modell. Poenget mitt var egentlig at Stasjonær alltid er best da man kan oppgradere osv, uten å måtte kjøpe helt ny. Og det er sikkert feil av med å si at Laptop ikke har noe kraft, det var en dum formulering. :)

Joda, prisen er godt i overkant og stasjonær er jo best, men du kan spille alt med høyeste grafikk med en god alienware. Men grunnen til at jeg valgte det istedenfor stasjonær er pga av at jeg kan spille hvor som helst. Noe som er veldig bekvemt. Det som trekker ned er jo prisen så du har rett der. Men det er en billigere å kjøpe den på nett enn i butikken f.eks.

Endret av TheOnlyArf
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Føler jeg må skyte inn her.

 

Hva du bør anskaffe spørs jo helt på hva du skal gjøre! Skal du spille, så ville jeg utvilsomt gått for plattformen med de spillene du vil spille.

 

En selvbygd PC for 10 000,- vil gjøre så du kan kjøre de aller fleste spill med nært maksimal ytelse, som ofte er merkbart bedre enn det som er på konsoll.

 

Men for samme pris kan du kjøpe deg alle current-gen konsollene, og få et bredere og mer eksklusivt utvalg med spill.

 

Hva som vil gi deg den beste overall-opplevelsen vet nå bare du. Jeg syntes konsoll holder i massevis for spilling, men PC er jo så mye mer.

 

PS: Av laptop og stasjonær, får du alltid mer ytelse for penga om du går for stasjonær (spesielt om du bygger selv). Men laptop er jo bærbar, liten og nett i forhold.

Endret av UleDule
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...