Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lønn som IKT-servicemedarbeider lærling, hva er rett?


Lovegame

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har vært en del diskusjoner på jobb ang. lønning til lærlingene hos oss (jeg er en av dem).

 

Jeg får lønn fra tariff, og tenkte da at jeg får samme tarifflønn som en IKT-servicemedarbeider med fagbrev. Riktig?

 

Fikk hvertfall e-post fra lønnsansvarlig, som skrev dette:

 

Lærlinger hos oss skal pr.idag lønnes utfra stillinger uten særskilte krav til utdanning - ikke fagarbeidere

 

Er det riktig?

 

Dette er i privat sektor.

Endret av Extremer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønn for lærlinger og lærekandidater er regulert av tariffavtaler som omfatter alle organiserte.

Mange bedrifter som ikke er medlem i noen arbeidsgiverforening, følger også de samme satsene.

Dersom heller ikke de ansatte har dannet noen fagforening, kan arbeidsgiveren fritt avtale lønnen med den enklete ansatte.

 

Fordeling av lønnen til lærlingen er ofte slik:

30% av lønnen til en nyutdannet fagarbeider i det første halvåret.

40% i det andre halvåret

50% i det tredje halvåret

80% i det siste halvåret av læretiden.

 

Noen bedrifter bruker satsen 40% av lønnen til en nyutdannet fagarbeider i det første læreåret og 60% i det andre læreåret. Andre bruker 50% av lønnen til en nyutdannet fagarbeider gjennom hele læretiden.

 

Ref. http://www.ifos.no/for_lerling/lonn_for_lerlinger

Lenke til kommentar

Ble ikke mye klokere desverre, jeg følger lønnsstigen du har skrevet her, men jeg får ikke lønnen til en nyutdannet fagarbeider, jeg får lønn utfra stillinger uten krav til utdanning - ikke fagarbeidere.

 

 

"Lærlinger hos oss skal pr.idag lønnes utfra stillinger uten særskilte krav til utdanning - ikke fagarbeidere"

 

Jeg lurer på om dette er rett. Har jeg krav på prosentvis lønn fra en fagarbeider?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...