Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Delta i rettssak, fri fra vgs


JAYZ

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har behov for å delta i en rettssak som kommer til å vare i 2-3 dager. Det er en drapssak.

 

Tenkte å søke fri fra skolen (vg2) fordi

a) saken har litt betydning for meg (vennlig støtte)

b) interesse for rettslære, juss, osv. (har tenkt til å bli advokat)

 

På grunnlag av dette, må det vel gå an å få fri i 2-3 dager? Lurer også på hva slags fravær det vil bli ført opp som? (vanlig eller A-fravær (annen faglig aktivitet))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skolesystemet har en lei tendens til å ikke gi deg tillatelse til fravær bare fordi du har interessen for noe, så jeg ville prøvd å formulert det som om du faktisk har noe der å gjøre. Vennlig støtte er kanskje heller ikke nok. Politisk fravær i forbindelse med rettssak er som regel noe man får hvis man skal avgi vitneforklaring eller selv er mistenkt.

 

Hvis du går ei linje på VGS som gjør at rettssaken kanskje er relevant for utdanninga di, så har du kanskje en bedre sjanse, men jeg vet ikke hva du går ;)

Lenke til kommentar

Skolesystemet har en lei tendens til å ikke gi deg tillatelse til fravær bare fordi du har interessen for noe, så jeg ville prøvd å formulert det som om du faktisk har noe der å gjøre. Vennlig støtte er kanskje heller ikke nok. Politisk fravær i forbindelse med rettssak er som regel noe man får hvis man skal avgi vitneforklaring eller selv er mistenkt.

 

Hvis du går ei linje på VGS som gjør at rettssaken kanskje er relevant for utdanninga di, så har du kanskje en bedre sjanse, men jeg vet ikke hva du går ;)

 

Ja, du sier noe der.

 

Jeg går studiespesialiserende, så jeg kunne kanskje vinkle det inn med noe i faget rettslære? Det har jeg skjønner du.

Lenke til kommentar

Det kan tenkes ja. Jeg vil tro at sjansene dine for å få fraværet godskrevet kommer an på hvor bra du skriver søknaden. Eventuelt hvor pent du formulerer deg hvis du tar det face-to-face.

 

Ja, det høres ikke gale ut. Jeg skal besøke rådgiver og forklare situasjonen, så får jeg håpe på det beste. Skal prøve å virke så saklig som bare mulig

Lenke til kommentar

Det finnes gyldig og ugyldig fravær. Å måtte vitne i en rettssak er å regne som gyldig. Begge type fravær blir likevel logget og ført inn.

 

Jeg skal dog ikke vitne, kun være tilstedet under hele prosessen, men det er vel kanskje det samme? Hovedpoenget er at jeg ikke ønsker at disse 3 dagene føres opp på vitnemålet, derfor skulle jeg ønske det gikk under politisk fravær

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...