Gå til innhold

Olympus 14-54 MKII eller 12-60 til Panasonic GH2?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har blitt et par tråder her i det siste da jeg ønsker å bytte ut kitobjektivet til mitt GH2 med noe mer brukbart og lyssterkt.

 

Så ble det pekt ut for meg hvor godt Olympus 14-54mm objektivet vil fungere med mitt GH2 om jeg bruker en adapterring. Da får jeg autofokus, dog ikke veldig god men brukbar og en større fleksibilitet enn noe annet mFT objektiv kan tilby med god kvalitet.

 

Men så kom jeg innpå idéen om å heller kjøpe Olympus 12-60mm.

 

Av det jeg har forstått så gir det enda litt skarpere bilder, og har i tillegg større brennviddeomfang. Det er selvsagt en del dyrere, men det har for øyeblikket lite å si da jeg trenger et skikkelig bruksobjektiv som er til å stole på.

 

Lurer da litt på hvordan autofokusen vil fungere på 12-60, om den i det hele tatt vil fungere. Og vil den være dårligere eller bedre enn 14-54 på video/bilder?

 

Er det andre fordeler eller ulemper som gjør at jeg heller burde velge 14-54? Skal jeg ha 14-54 blir det MKII uansett.

 

Størrelse har heller ingenting å si.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er i Osloområdet kan du få prøve min 12-60 med adapter og se om du synes det er ok... Har og en gammel 14-54 og 50-200 (også gammel, uten SWD) hvis det er av interesse...

 

Begge fungerer greit med tanke på AF på E-M5, men bare om man velger ett AF-punkt, og da helst det i midten...

Lenke til kommentar

Takk for en flott tilbakemelding :)

 

Uheldigvis bor jeg i Kristiansand. Men du som har begge av de jeg lurer på over, hva tenker du om bildekvalitet og forskjellen på dem?

 

Jeg har lest at 14-54 MKII skal være en hel del bedre på autofokus, men vet ikke hvor overførbart denne egenskapen er når man bruker adapter til mFT.

 

Hvis pris ikke var en issue (forskjellen er jo bare rundt 1500 e.l.), hvilken ville du personlig valgt?

 

Ser på en del diskusjoner på dpreview på forumet der at noen liker 14-54 MKII bedre enn 12-60, spesielt mtp autofokus. Dette er i tillegg på 43 systemer at den er bedre så jeg er lissom litt i tåka nå jeg :p

Lenke til kommentar

Takk for en flott tilbakemelding :)

 

Uheldigvis bor jeg i Kristiansand. Men du som har begge av de jeg lurer på over, hva tenker du om bildekvalitet og forskjellen på dem?

 

Jeg har lest at 14-54 MKII skal være en hel del bedre på autofokus, men vet ikke hvor overførbart denne egenskapen er når man bruker adapter til mFT.

 

Hvis pris ikke var en issue (forskjellen er jo bare rundt 1500 e.l.), hvilken ville du personlig valgt?

 

Ser på en del diskusjoner på dpreview på forumet der at noen liker 14-54 MKII bedre enn 12-60, spesielt mtp autofokus. Dette er i tillegg på 43 systemer at den er bedre så jeg er lissom litt i tåka nå jeg :p

Det er vanskelig å si... Nå har jeg ikke brukt 14-54 noe særlig med E-M5, siden jeg har ZD 12-60 og mZD 12-50, så jeg har ikke det samme sammenlikningsgrunnlaget. Jeg husker fra i fjor da jeg brukte de om hverandre på E-30 at jeg noen ganger opplevde 12-60 som mindre skarp, men noe av det skyldes nok et litt "møkkete" UV filter som stod på det. Hvis jeg skulle velge, så er nok de to ekstra mm'erne med vidvinkel som 12-60 har å foretrekke, men det er et (marginalt) større objektiv, gjør ikke noe på et FT-hus, men det er merkbart mer klumpete på et mFT-hus.

 

Men, med mindre du har tenkt til å skaffe deg et FT-hus, så ville jeg heller spart opp til et Lumix 12-35/2,8 hvis jeg var deg. Da får du rask AF på mFT hus, mer kompakt størrelse, og stabilisering på Panasonic-hus.

 

Hadde forresten tenkt til å prøve ut 14-54 på et skip i dag, men de flyttet avgangen en time før, og det rakk jeg ikke, så da blir det først en mulighet på lørdag.

Lenke til kommentar

Herlig lesing :)

 

Bare for å ha nevnt det så kommer jeg nok aldri til å kjøpe Panasonics 12-35mm...

 

Det er et fantastisk objektiv som gir en uovertruffen kvalitet som et lass av andre kvalitetsobjektiver ikke kan hamles opp med på noen måte. Men det har, som alle andre mFT objektiver helt ubrukelig manuell fokus.

 

Kan ikke skjønne poenget med manuell fokus som har akselerasjonsutveksling. Altså jo raskere man fokuserer fysisk jo lengre flytter fokusplanet seg. Hvis jeg beveger fokusringen 2 cm veldig sent flytter fokusplanet seg feks 10%. Men beveger jeg fokusringen 2 cm raskt så flytter fokusplanet seg feks 30%.

 

Det gjør det ubrukelig til video og vanskelig til bilder. Så dette liker jeg utrolig dårlig, jeg aner ikke hvorfor de har gjort det slik. Så det er derfor jeg vil ha FT objektiv.

 

 

Men tilbake til kvaliteten på de to forskjellige igjen. Jeg vet jo at 12-60 vignetterer en del mer enn 14-54. 12-60 skal angivelig være skarpere ifølge testcharts. Med dette i tankene er det egentlig kun hvilken autofokus som vil yte best av 14-54 MKII og 12-60 som kommer til å avgjøre kjøpet for min del.

 

Som sagt har størrelse ingenting å si. Faktisk foretrekker jeg det stort og tungt. Liker feelingen det gir og gir meg stødigere video med stabiliseringsriggen min :)

 

Får researche litt mer på autofokus og ta et valg ut ifra det :)

Lenke til kommentar

Hvis manuell fokus er viktig, er 12-60 bedre, siden det har SWD og dermed også direkte mekanisk kobling mellom fokusringen og fokusmekanismen i objektivet, dvs ikke "fly by wire" Det samme vil da og gjelde ZD 14-35mm f2 SWD, hvis du virkelig er i "skal-ha det-beste, gir-blaffen-i-hva-det-koster-hjørnet"...

 

Sammenliknet med 14-54 mkII, så er nok 12-60 like raskt til å fokusere på mFT-hus. Selv om det jager mer, kommer det ut ganske likt i og med at selve mekanismen (SWD) er såpass rask.

Endret av eks
Lenke til kommentar

Hehe, vel den 14-35mm er nok litt for dyr for min "koste hva det koste vil"-stil :D :D

 

Men javel, har 14-54mm ikke distansemåler på fokusen? Er den akkurat som mFT objektiver på fokusering?

For det kan jeg ikke ha, er drittlei av hele opplegget igrunn :) Går ikke an å forutse hva fokusen blir hvis man dreier så så mye på fokusringen osv.

 

Trodde det kun var mFT som hadde fly by wire som du kaller det? Hvordan fungerer egentlig det systemet når vi først er inne på temaet? Jeg kan ikke forstå meg på hvilke fordeler det kan ha?

 

Hvis ikke 14-54 MKII har ordentlig mekanisk fokus så er det dessverre helt uaktuelt. Da blir det nok heller 12-60 ja.

Lenke til kommentar

Hehe, vel den 14-35mm er nok litt for dyr for min "koste hva det koste vil"-stil :D :D

 

Men javel, har 14-54mm ikke distansemåler på fokusen? Er den akkurat som mFT objektiver på fokusering?

For det kan jeg ikke ha, er drittlei av hele opplegget igrunn :) Går ikke an å forutse hva fokusen blir hvis man dreier så så mye på fokusringen osv.

 

Trodde det kun var mFT som hadde fly by wire som du kaller det? Hvordan fungerer egentlig det systemet når vi først er inne på temaet? Jeg kan ikke forstå meg på hvilke fordeler det kan ha?

 

Hvis ikke 14-54 MKII har ordentlig mekanisk fokus så er det dessverre helt uaktuelt. Da blir det nok heller 12-60 ja.

Jo, 14-54 (i likhet med alle andre Zuiko Digital High Grade og Super High Grade objektiver) har distansemåler, men ikke direkte mekanisk kobling mellom fokusringen og mekanismen, sånn som SWD-objektivene har. Det går fint å fokusere dem manuelt, men man må ha satt kameraet i S/C-AF+MF (eller bare MF) for å fokusere det manuelt. Jeg har og inntrykk av at fokus flytter seg like langt uansett hvor fort eller sakte du dreier på ringen, gitt at du dreier den like langt, ikke at jeg har lagt merke til noe annet... Det er noen fysiske forskjeller på 14-54 og 12-60...

 

Ikke så mye med en gang, ser at 12-60 er marginalt større:

P9140048.jpg

 

Blir litt mer når man zoomer inn til full tele, da blir 12-60 en hel del lengre:

P9140049.jpg

 

12-60 har litt større diameter, bruker 72mm filtre, sammenliknet med 14-54s 67mm:

P9140053.jpg

Lenke til kommentar

Hmm okei. Tror jeg skal gå for 12-60 da :)

 

Men når autofokusen driver og hakker så fælt, kan ikke dette ødelegge noe? Virker jo som om det ikke er sunt av alle lydene som kommer? :)

Ja, det er noen som har spekulert i om det kan være usunt med all hakkingen frem og tilbake som 12-60 har en tendens til å gjøre på mFT, men man må og huske på at SWD-motoren (som er to små ultrasoniske motorer som står mot hverandre) er laget spesielt for å kunne skifte retning og fokusere raskt, så jeg tror ikke at den skal ta noe skade av det.

 

Jeg har enda ikke sett eller hørt om noen skrekktilfeller med brent/ødelagt motor...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...