Gå til innhold

Spill som tema til særemne


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha særemneoppgave denne høsten, og jeg har valgt temaet SPILL. Jeg sier bare med en gang at jeg valgte ikke dette bare for å gå "den enkleste veien", men for å kunne jobbe med noe jeg elsker å gjøre på fritiden.

 

Det er meningen at jeg først skal spille tre forskjellige spill og lage referat til hvert enkelt spill. Første spillet jeg valgte var Planescape: Torment. Jeg har hørt så utrolig mye bra om det så det har vært i bakhodet mitt hele tiden, så jeg kjøpte det fra GOG.com og lastet ned de mod'ene de anbefalte. Gleder meg utrolig til å starte på det.

 

Det jeg vil med denne tråden er å finne ut hvordan andre spill jeg burde velge, og hvorfor. Jeg er intressert i spill med god historie, og en dyp verden å leve seg inn i er alltid ett pluss!

 

Btw: jeg elsker sci-fi spill!

 

Oppgaven min:

Spill tre forskjellige spill, og skriv referat av disser. Ett må skrives på nynorsk, ett på norsk og det siste velger man selv.

 

Til slutt skal man lage en presentasjon av en problemstilling innenfor samme tema som man har valgt.

Endret av villmarka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant! Jeg vil nok tro at spill som Vampire: The Masquerade - Bloodlines, Anachronox og Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura er spill du bør se nærmere på. Du finner alle på gog og Steam. Hvis du skal være skikkelig dristig er Pathologic en godbit, det finner du for eksempel på Gamersgate.

 

Grunnen til at jeg nevner disse spillene er i hovedsak at de har en del til felles med Planescape: Torment. De har fascinerende fortellinger med eksperimentelle fortellerteknikker, og benytter seg av utypiske settinger som er veldig utbroderte.Siden du skriver i PC-tråden går jeg ut fra at du fortrinnsvis spiller PC-spill, noe som utelukker de fleste japanske spill. Derfor foreslår jeg at du skaffer deg en skikkelig problemstilling (å kalle særoppgaven for "spill" høres like intetsigende ut som å skrive om "litteratur"). Læreren din vet sikkert ikke så mye om spill, så derfor er det ekstra viktig at du tar ansvar. Et eksempel trukket ut av lufta er det vestlige rollespillets utvikling: en komparativ studie av Ultima 7, Planescape: Torment og Vampire: The Masquerade: Bloodlines.

 

Jeg foreslår også at du går vekk fra tanken om å skrive referat. Det er forbanna uinteressant og ikke noe du får bruk for senere i livet. Tenk ut et tema, at du allerede har valgt Planescape snevrer det inn, spill Planescape, skriv ned stikkord, og se om det er noe ved spillet du har lyst til å utforske nærmere. Det er også mulig å gjøre en oppgave på Chris Avellone, som stod bak Planescape, hans designerportefølje og hans nåværende selskap Obsidian. Aktuelle spill her er Fallout: New Vegas, Alpha Protocol og Knights of the Old Republic II for å nevne noen.

 

Når du skriver så lite er det vanskelig å sette deg på rett spor, men her er iallfall noen titler jeg mener er essensielle for historiedrevne vestlige rollespill. Hvis du velger å spille dem tror jeg at du blir overrasket over hvor mye dristigere mainstreame rollespill var for noen år tilbake. Planescape: Torment er en kritisk gullgruve, og det samme kan sies om de fleste spillene Avellone har vært involvert i.

 

Noen spørsmål:

 

Hvor lang skal oppgaven være?

 

Hvilken klasse er det snakk om?

 

Vet læreren din noe om spill?

 

Hva ønsker du å oppnå med oppgaven?

 

Ser du for deg at du skal skrive om rollespill, eller er andre sjangre også spennende?

 

Det meste avhenger egentlig av en skikkelig problemstilling. Svarer gjerne på eventuelle spørsmål du har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Interessant! Jeg vil nok tro at spill som Vampire: The Masquerade - Bloodlines, Anachronox og Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura er spill du bør se nærmere på ... Hvis du skal være skikkelig dristig er Pathologic en godbit ...

Har tenkt å se nermere på vampire: The Masquerade - Bloodlines, men de andre er nye titler for meg. Skal se videre på disse! Pathologic er også en ny tittel. Kan du fortelle litt mere? Dristig høres intressant ut!

 

Siden du skriver i PC-tråden går jeg ut fra at du fortrinnsvis spiller PC-spill, noe som utelukker de fleste japanske spill. Derfor foreslår jeg at du skaffer deg en skikkelig problemstilling (å kalle særoppgaven for "spill" høres like intetsigende ut som å skrive om "litteratur"). Læreren din vet sikkert ikke så mye om spill, så derfor er det ekstra viktig at du tar ansvar. Et eksempel trukket ut av lufta er det vestlige rollespillets utvikling: en komparativ studie av Ultima 7, Planescape: Torment og Vampire: The Masquerade: Bloodlines.
Du har nok rett at jeg bare spiller på PC. Og jeg har aldri vært noe fan av Japanske rollespill, utenom noe FF. Jeg er ikke helt kommet igang med oppgaven enda, men jeg er helt enig av deg at jeg ikke kan kalle den bare "spill". Læreren min kan ingen ting om spill, noe ho nevnte med en gang jeg sa hvilket tema jeg ville ha.

Du kommer også med et utrolig bra eksempel som jeg definitift skal tenke videre på.

 

Jeg foreslår også at du går vekk fra tanken om å skrive referat. Det er forbanna uinteressant og ikke noe du får bruk for senere i livet.
oppgaven sier jeg må skrive referat, men jeg er selv ikke intressert i å skrive bare om hva spillet handler om osv. Det dumme her er at jeg er nødt til å dele hvert spill hver for seg på grunn av det oppgaven sier, men til jul skal jeg ha en muntlig presentasjon av en problemstilling, og da passer forslaget ditt perfekt! Legger til oppgaven min i det første inlegget.

 

Noen spørsmål: ...
Det er snakk om 3. året, VGS studiespesialisering.

Hva jeg ønsker å oppnå med oppgaven? Godt spørsmål. personlig så vil jeg rett og slett bare vurdere spillene jeg spiller, gå inn i dybden på hva de handler om og fortelle hvordan jeg opplevde selve spillet. Men jeg skal også prøve å skrive dype tekster om hvert spill, og tilslutt gjøre en god framføring til jul. Bl.a. passer dine forslag utrolig godt her. Det å skrive om en enkel person frister ikke så mye. Spillmessig så er jeg ikke intressert i det som skjer i virkeligheten, selv om jeg har mine favoritter og noen jeg holder meg unna.

Lenke til kommentar

Du bør være forsiktig med å ta for deg relativt like spill og mer eller mindre bare referere historien til disse. Da ender du fort opp egentlig opp med bare å si det samme hele veien.

 

Et alternativ er kanskje å se på ulike virkemidler spill kan benytte av i sin fortelling og så velge tre helt forskjellige typer spill. Poenget er da at ikke bare tar du for deg en parafrase av tre gode fortellinger, men du får også gjennomgått det ulike spekteret av virkemidler spill kan benytte seg av idet de presenterer sin historie. Bruk av virkemidler etc er noe jeg regner med at måtte vært med dersom du hadde valgt tre bøker også. Mine forslag blir da som følger:

 

Det ene kan og bør da være planescape torment som i og for seg er en bok i spillform :p.

 

Så ville jeg kanskje valgt noe som feks braid, dvs et spill som forteller alt mellom linjene som egentlig kan tolkes i alle retninger. Jeg går for braid fordi den mest utbredte tokningen av spillet forteller en god historie.

 

Tredje alternativ kan feks fokusere på interaktivitet. Da befinner vi oss i "mainstream" sjangeren og her må vi i så fall luke ut 99% som består av elendige historier. Jeg går for spec ops: the line. Spillet tar for seg en kjent historie, men benytter seg av interaktivitet på en smart måte for å vekke følelser i spilleren som hverken boken eller filmen klarte for min del.

 

Alternativt er bioshock sitt oppgjør med objektivismen og Ayn Rand (eller snarere Atlas Shrugged) helt fantastisk, men det er kanskje litt vel ambisiøst?

Endret av Wrathmont
Lenke til kommentar

Jeg sier meg enig i det som Feskinger skriver her, ang. referat. Ser oppgaven din krever et referat, men kan det tenkes at det her menes at oppgaven skal inneholde referat?

 

Om du er interessert i en god karakter vektlegges det vel alltid at man har evnen til selvstendig og kritisk tenking, og i så måte er det gunstig for deg å velge en problemstilling relatert til spill, der du bruker de tre spillene dine som eksempler. Her kan jo referatet komme inn. Om jeg var lærer på videregående skole og fikk inn en særoppgave der kandidaten vurderte spill og skrev referat fra spillet ville jeg nok himlet med øynene og tenkt at her er det noen med stor interesse for spill, og at vedkommende har forsøkt å gjøre det veldig lett for seg selv.

 

Som Feskinger påpeker; en problemstilling vil langt på vei hjelpe oppgaven din. Eksempler på dét kan være å se på hvordan spill forteller historie. "Har videospill forandret hvordan vi forteller historier?" Her kan du jo med hell relatere det til andre elementer av norskundervisning, jamfør eventyr, synsvinkler, "flue på veggen", fortelling gjennom første person, tredje person etc.

 

Et annet forslag er sensurering og ytringsfrihet i spill. Her er det sikkert et hav av informasjon å ta av. Vold og sex er jo alltid spennende tema.

 

Det er tusen ting man kan relatere til spill, og dette var bare noen brainstorm-forslag. Om du orker finner du nok noe som gir deg litt mer poeng enn om du leser opp referat og hva du synes om spillene.

Det kan jo tenkes jeg har misforstått hva oppgaven din går ut på, men jeg er nesten sikker på at du kan tyne mer ut av karakteren om du snevrer inn oppgaven på en litt mer analytisk måte.

 

Lykke til =)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ​ dessverre skrive referat av spillet, men det jeg har skrevet til nå er litt mer utdypende en et vanlig handlingsreferat. Jeg har bl.a. beskrevet enkelte hendelser, steder og viktige personer med litt mer "følelse" enn hva som er vanlig i et referat. Spillet er jo så stemningsfullt, så det å utelate slike skildringer føler jeg er galt. Håper bare læreren godtar det jeg har skrevet. :wee:

 

Ang. problemstillingen så liker jeg Wrathmont sitt forslag veldig godt! Det å ta med spill som bruker forskjellige virkemidler til å fortelle en historie var et supert forslag, og kanskje ta med en underproblemstilling som den Megalaks nevnte; "Har videospill forandret hvordan vi forteller historier?". Dette virker superinteressant!

 

Fesking kom også med et godt forslag: "det vestlige rollespillets utvikling: en komparativ studie av Ultima 7, Planescape: Torment og Vampire: The Masquerade: Bloodlines".

Problemet med denne er at jeg ikke har lyst til å spille et så gammelt spill som Ultima 7 :tease: . For all det, det hadde vært litt kult, men jeg klarer rett og slett ikke å fordøye slike spill. Men jeg skal prøve å se videre på dette. Må bestemme meg veldig snart pga. det andre spillet må være et som jeg kan bruke i problemstillingen min.

 

Tusen takk for gode svar!

Lenke til kommentar

Å spille gjennom tre massive rollespill før jul, å samtidig skrive særoppgaven kan kanskje være en litt stor jobb? Som nevnt tidligere, er det kanskje lurere å skrive om tre helt forskjellige spill.

 

Planescape

Half-Life

Metro 2033

Alan wake

Amnesia - The Dark Descent

Fallout 1

Limbo

Nexus the jupiter incident

Gothic 2

The witcher

World in conflict

 

Alle spill med sterke historier og spennende verdener spred over forskjellige sjangre. Men klart, bedre å ha problemstillingen på plass først, så velge spill, kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg vil foreslå The Witcher. Det er et meget godt spill, og jeg tror det kan passe til en slik oppgave. Det er også nokså dypt, og det man gjør får konsekvenser. Moralen til spilleren/karakteren blir også utfordret, det er ikke noen rett eller gal måte å spille gjennom på. Måten dette spillet fanget meg og vekket følelser, og gjorde at jeg brydde meg om karaterene gjør at jeg tror et slikt spill kunne passet inn i et særemne. Det fikk meg til å tenke gjennom hva jeg gjorde i spillet, og fikk meg til å prøve å forutse konsekvensene. Jeg likte det særdeles godt.

 

Ellers støtter jeg forslagene om både å spille litt ulike spill, og forslagene om å prøve å komme opp med en spennende problemstilling. Jeg synes selv det er interessant hvordan spill kan påvirke følelser, og virkelig få deg til å knytte deg til fiktive karakterer. Hverken filmer eller bøker pleier å få det til på samme måte for meg, selv om det finnes unntak. Dette gjelder naturlig nok ikke alle spill heller, det finnes både gode og dårlige spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg skal ha særemneoppgave denne høsten, og jeg har valgt temaet SPILL. Jeg sier bare med en gang at jeg valgte ikke dette bare for å gå "den enkleste veien", men for å kunne jobbe med noe jeg elsker å gjøre på fritiden.

 

Godt valg. Jeg skrev selv masteroppgave om dataspill, med akkurat det som motivasjon.

 

Jeg regner med oppgaven er ferdig og levert innen nå? Er nyskjerrig på hva du fokuserte på, og hvordan det ble mottatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...