Gå til innhold

PC ferdigbygget vs Selvbygg !


Anbefalte innlegg

Hei jeg skal kjøpe meg en pc og er usikker om jeg skal bygge selv eller gå for en ferdig en. Skal bruke pc-en til endel gaming og vil da gjerne ha en som varer noen år, vil ikke bruke veldig mye penger iogmed at jeg skal ha meg førerkort og. Tenker ca. rundt 8 tusen for selve pc-en.

 

Kom over http://cdon.no/elektronikk/thor_einride_-_intel_i5-2500k_-_16gb_-_120gb_ssd_%2b_1tb_-_nvidia_gtx670_-_w7hp-20388250 med en kompis som mente den ville være et godt kjøp, men så lurer jeg på, Hvis jeg bygger en selv, vil jeg kunne få en bedre pc til samme pris? En pc som er så framtidsrettet som mulig ville vært flott! Hva tenker dere? Burde jeg gå for min venns forslag, eller bygge en selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror neppe du klarer å få til særlig bedre til samme pris. Jeg prøvde å finne prisen på delene i denne - og med rimeligste alternativ der ikke eksakt del er nevnt endte jeg på en høyere pris enn tilbudet hos CDON. Betydelig høyere, faktisk nesten 1 000 kr. Så selv om jeg langt fra liker alle delene som er brukt, klarer jeg ikke å finne noe like bra til samme pris (med de delene jeg ville ha brukt)

 

Framtidsrettet er ellers ikke noe som eksisterer i PC-verdenen. Det vil alltid komme noe nytt og bedre, og som oftest er realiteten at muligheter for oppgradering er noe begrenset. Men en PC av dette kalibret (GTX 670, nok minne, SSD og Sandy Brigde CPU) vil uten tvil holde i flere år uten behov for oppgradering.

Lenke til kommentar

Mye sansynlig vil du få et bedre alternativ på og bygge selv.. eller velge alternativer som kan skredesys fra komplett/mpx eller andre nettbutikker som selger datating.

 

De fleste større aktører som komplett har også valget og bygge maskinen din for deg, hvis du ønsker dette.. og det tar de bare noen få hundrelapper for..

 

Nå var ikke prisen veldig ille på den fra HP som du hadde linket til.. Ved og sette opp tilsvarende på mpx ente jeg opp på ca samme prisen (tippet litt opp i forhold) men det var forde jeg kun valgte lager varer, og ikke billigste alternativ (kom rett over 400,- dyrere + win7)

 

Prisen fra THOR Einride - Intel i5-2500K - 16GB - 120GB SSD + 1TB - Nvidia GTX670 - W7HP er faktisk bra "konkuransepris" på .. det er nok sikkert ikke dumt og gå for den..

Endret av Omland07
Lenke til kommentar

Bare pass på at den pcen du kjøper, bruker standard komponenter. Noe det forsåvidt ser ut som denne gjør.

 

Hadde en Dell PCen en gang(fikk igjennom jobben), så bestemte jeg meg for å oppgradere den. Det var ikke bare bare, ettersom både hovedkort og PSU var av en spesiell type. Og ellers var jo selfølgelig kjøleløsninger etc tilpasset det hovedkortet, og det skjermkortet..

Lenke til kommentar

Bare pass på at den pcen du kjøper, bruker standard komponenter. Noe det forsåvidt ser ut som denne gjør.

 

Hadde en Dell PCen en gang(fikk igjennom jobben), så bestemte jeg meg for å oppgradere den. Det var ikke bare bare, ettersom både hovedkort og PSU var av en spesiell type. Og ellers var jo selfølgelig kjøleløsninger etc tilpasset det hovedkortet, og det skjermkortet..

 

Var det en laptop? :) Denne har i hvert fall standard komponenter.

Lenke til kommentar

Hei jeg skal kjøpe meg en pc og er usikker om jeg skal bygge selv eller gå for en ferdig en. Skal bruke pc-en til endel gaming og vil da gjerne ha en som varer noen år, vil ikke bruke veldig mye penger iogmed at jeg skal ha meg førerkort og. Tenker ca. rundt 8 tusen for selve pc-en.

 

Kom over http://cdon.no/elekt...-_w7hp-20388250 med en kompis som mente den ville være et godt kjøp, men så lurer jeg på, Hvis jeg bygger en selv, vil jeg kunne få en bedre pc til samme pris? En pc som er så framtidsrettet som mulig ville vært flott! Hva tenker dere? Burde jeg gå for min venns forslag, eller bygge en selv?

Jeg ville sagt det var ett bra kjøp, kjøpte nylig for 10k og du har nesten likt innhold som meg!
Lenke til kommentar

Bare pass på at den pcen du kjøper, bruker standard komponenter. Noe det forsåvidt ser ut som denne gjør.

 

Hadde en Dell PCen en gang(fikk igjennom jobben), så bestemte jeg meg for å oppgradere den. Det var ikke bare bare, ettersom både hovedkort og PSU var av en spesiell type. Og ellers var jo selfølgelig kjøleløsninger etc tilpasset det hovedkortet, og det skjermkortet..

 

Var det en laptop? :) Denne har i hvert fall standard komponenter.

 

Jeg har vært borti på eldre stasjonære maskiner at de har brukt ukurante komponenter og/eller loddet fast komponentene for at du ikke skulle bytte ut komponenter ved senere tid.. men tror de stoppet med det for ca 6-8 år siden..

Lenke til kommentar

Hei jeg skal kjøpe meg en pc og er usikker om jeg skal bygge selv eller gå for en ferdig en. Skal bruke pc-en til endel gaming og vil da gjerne ha en som varer noen år, vil ikke bruke veldig mye penger iogmed at jeg skal ha meg førerkort og. Tenker ca. rundt 8 tusen for selve pc-en.

 

Kom over http://cdon.no/elekt...-_w7hp-20388250 med en kompis som mente den ville være et godt kjøp, men så lurer jeg på, Hvis jeg bygger en selv, vil jeg kunne få en bedre pc til samme pris? En pc som er så framtidsrettet som mulig ville vært flott! Hva tenker dere? Burde jeg gå for min venns forslag, eller bygge en selv?

Jeg ville sagt det var ett bra kjøp, kjøpte nylig for 10k og du har nesten likt innhold som meg!

 

Høres bra ut! :)

 

Hva med skjerm folkens, vil denne duge? http://cdon.no/elektronikk/22-24inch_dell_ultrasharp_u2312hm-18375182 Eller har dere andre forslag til rundt 1500?

Lenke til kommentar

Hei jeg skal kjøpe meg en pc og er usikker om jeg skal bygge selv eller gå for en ferdig en. Skal bruke pc-en til endel gaming og vil da gjerne ha en som varer noen år, vil ikke bruke veldig mye penger iogmed at jeg skal ha meg førerkort og. Tenker ca. rundt 8 tusen for selve pc-en.

 

Kom over http://cdon.no/elekt...-_w7hp-20388250 med en kompis som mente den ville være et godt kjøp, men så lurer jeg på, Hvis jeg bygger en selv, vil jeg kunne få en bedre pc til samme pris? En pc som er så framtidsrettet som mulig ville vært flott! Hva tenker dere? Burde jeg gå for min venns forslag, eller bygge en selv?

Jeg ville sagt det var ett bra kjøp, kjøpte nylig for 10k og du har nesten likt innhold som meg!

 

Høres bra ut! :)

 

Hva med skjerm folkens, vil denne duge? http://cdon.no/elekt...2312hm-18375182 Eller har dere andre forslag til rundt 1500?

den så meget fin ut den, jeg kjøpte http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=608831 denne og er svært fornøyd, har du hdmi så får du full HD på begge to uansett ;)
Lenke til kommentar

@Omland07:

 

Hvordan du klarer å finne en konkurransedyktig pris hos f.eks MPX lurer jeg på. Billigste pris jeg fant med alle deler (jeg bruker samme del hvor kjent og billigste av typen hvor ikke kjent), medfølgende tastatur og mus (rimeligste SteelSeries mus) + WHP 7 (OEM) er 9 115 kr. http://www.prisjakt.no/list.php?l=28692&view=m.

 

Og det er klar mulig å spare noen kroner på enkelte deler, som SSD, Kabinett, PSU etc - men ikke særlig mye - kanskje en 500 - 600 kr totalt. Dog neppe i en enkelt butikk.

 

Man kan klart finne bedre alternativ - men uansett til høyere pris. Personlig ville jeg valgt et annet kabinett (ATX i stedet for mATX), annen PSU og annen SSD. Kabinett og SSD ville ikke nødvendigvis endret prisen, men PSU ville medført en 300 - 400 kr i tillegg.

 

@LMH1:

Enig når det gjelder SSD-en - men her er totalpakka så rimelig at man nesten kan ta seg kostnaden med å bytte ut SSD-en selv.

 

@justeatit:

Skjermen er bra, dog ikke nødvendigvis den jeg vill valgt om spill er svært viktig. Det er en IPS-skjerm som er litt treg og har inputlagg. Dog er den god på fargegengivelse og innsynsvinkel, men ikke optimal på fargerom. Skal du spille mye skytespill/action etc så ville jeg faktisk kostet på meg en 120 Hz skjerm, da må du opp i ca 2 500 kr. For en grei spillskjerm ellers er prisen rundt 1 500 kr, men her er det andre som har bedre anbefalinger enn jeg har.

Lenke til kommentar

 

@justeatit:

Skjermen er bra, dog ikke nødvendigvis den jeg vill valgt om spill er svært viktig. Det er en IPS-skjerm som er litt treg og har inputlagg. Dog er den god på fargegengivelse og innsynsvinkel, men ikke optimal på fargerom. Skal du spille mye skytespill/action etc så ville jeg faktisk kostet på meg en 120 Hz skjerm, da må du opp i ca 2 500 kr. For en grei spillskjerm ellers er prisen rundt 1 500 kr, men her er det andre som har bedre anbefalinger enn jeg har.

 

Takk for svar! Tror ikke jeg kommer til å bruke 2500 på en skjerm. Så nå at det ikke fulgte med et nettverkskort. Spør mye nå, men har noen annbefalinger? Må ha trådløst

Lenke til kommentar

Nå er jeg av den oppfatning at skjerm faktisk er noe av det viktigste man kjøper. Så til en omtrent tilsvarende priset PC har jeg skjermer til over 7 000 kr. men skjerm er også det som er lettest å oppgradere senere. Skjerm har også relativt lang levetid.

 

Trådløst nett er kun standard på dyrere hovedkort, kablet nett er standard på alle. Trenger du trådløst kjøper du en trådløs USB-dongle. Personlig vil jeg f.eks anbefale Netgear WNDA3100. Den har dual-bånd (2,4 + 5 GHz) samt forlengelseskabel slik at man kan plassere mottaker hvor man får best mulig forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger du trådløst kjøper du en trådløs USB-dongle. Personlig vil jeg f.eks anbefale Netgear WNDA3100. Den har dual-bånd (2,4 + 5 GHz) samt forlengelseskabel slik at man kan plassere mottaker hvor man får best mulig forhold.

 

Flott, da prøver jeg den. Skal prøve å snoke litt etter mer info om skjermer, skal nok klare å strekke meg til 2000kr..

 

Takk for mange gode svar ( Det gjelder alle) Blir flott å endelig få en bra maskin! Må si jeg ble ganske imponert av at innleggene kom så fort :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare pass på at den pcen du kjøper, bruker standard komponenter. Noe det forsåvidt ser ut som denne gjør.

 

Hadde en Dell PCen en gang(fikk igjennom jobben), så bestemte jeg meg for å oppgradere den. Det var ikke bare bare, ettersom både hovedkort og PSU var av en spesiell type. Og ellers var jo selfølgelig kjøleløsninger etc tilpasset det hovedkortet, og det skjermkortet..

 

Var det en laptop? :) Denne har i hvert fall standard komponenter.

 

Jeg har vært borti på eldre stasjonære maskiner at de har brukt ukurante komponenter og/eller loddet fast komponentene for at du ikke skulle bytte ut komponenter ved senere tid.. men tror de stoppet med det for ca 6-8 år siden..

 

Dette var vel 3 år siden.

Var en spesiell type hovedkort og strømforsyning, skrue hullene på chassiet var plassert på andre plasser og var annen type kontakt på strømforsyning som gikk tli hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...