Gå til innhold

Nettverksswitch og routere


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et nettverk hjemme som jeg trenger å gjøre en endring på.

Dette har jeg:

- Linksys router (trådløs)

- Airport extreme

- Synology NAS

- Apple TV

- Internett fra GET

 

Jeg har en linksys router som gir amerikansk ip-addresse. Dette for tilgang til netflix på appletv.

 

Airport extreme skal ha norsk ip-addresse.

 

Jeg har et nas som jeg ønsker skal være synlig på både linksys routeren og airport extreme samtidig.

 

Vil en nettversswitch gi meg dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt så har jeg et NAS som jeg ønsker skal være tilgjengelig på begge nettverkene. Årsak: Å bruke airplay for å streame innhold fra nas'et ble troublesome med to separate nettverk. Maskiner som ikke fant nas'et selv om de var på samme nettverk, dårlig båndbredde (på den ene routeren), ja - troublesome.

 

 

Spørsmålet da blir om en ethernet splitter vil fungere, bare jeg passer på at de to nettverkene kjører samme ip-range, og satt av samme ip-addresse for nas'et.

 

Noen som vet av noen gode splittere?

Endret av haridasi
Lenke til kommentar

Jeg får amerikansk ip fra VPN.

 

Airport extreme skal ha norsk ip-addresse (får det fra get-boksen) slik at maskiner knyttet til den blir oppfattet for å være i norge.

 

Et aksesspunkt er ikke mer enn en trådløs switch, da får du ikke magisk norsk IP på den.

Hvis jeg har forstått det riktig:

Du har altså en router med LAN-IPer la oss si 192.168.0.1-254

Denne har du satt opp VPN på så alt som går gjennom denne går via USA.

Du har til routeren koblet et AP (Airport Extreme) så alt som kobles til denne også går gjennom USA.

 

Tenker en ekstra router vil funke som du må ha på forskjellige subnet som du setter opp statisk route mellom.

Router med VPN må stå bakerst så den ikke er gateway for routern med norsk IP.

Lenke til kommentar

Hvordan nettverket mitt er satt opp nå:

GET bok med internett

AP (Airport extreme) er koblet til GET (norsk ip).

Linksys (med USA VPN) er koblet til via AP.

 

Dette gjør at kun maskiner knyttet til Linksys går gjennom USA. Alt annet er norsk.

 

Nettverksoppsettet mitt er slik jeg vil ha det. MEN - jeg ønsker at NAS'et mitt skal være tilgjengelig for både AP og Linksys routeren. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal få til det.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om Get boksen er et routermodem. Get boksen får jeg både TV og internett fra, og den har bare en nettverkskabel som går ut til AP. Get boksen har støtte for dhcp (AP mottar ip addressen sin fra den), men jeg har ikke mulighet til å koble til flere bokser (f.eks. NAS eller routerne) til GET boksen.

 

Etter det jeg vet, så har jeg heller ingen mulighet til å gå inn og gjøre endringer på oppsettet på GET boksen.

Endret av haridasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...