Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

USA i jula! Fravær fra VGS i noen dager


Utropstegn

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og to andre kompiser skal reise til USA denne julen, og vi skal reise noen dager før vi får fri fra skolen, og kommer hjem igjen noen dager etter skolen starter igjen, hvilken muligheter har vi for å få fjernet dette fraværet vi da får? Er litt synd å få 4-5 dager fravær på vitnemålet når vi praktisk talt ikke har skole disse dagene.

 

Det er snakk om en vg3-elev og to vg2-elever.

Endret av Utropstegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke dere får fjernet fraværet. Hva mener du med "Er litt synd å få 4-5 dager fravær på vitnemålet når vi praktisk talt ikke har skole disse dagene"?

 

Dere har jo praktisk talt skole, men dere møter praktisk talt ikke opp.

 

Går dere studiespes? Uansett vil nok en potensiell arbeidsgiver se bort fra det om dere bare forklarer det på en ordentlig måte ;)

Endret av Xenon54
Lenke til kommentar

Vi går studiespes, ja. Det er skoledager, med pliktig oppmøte som vanlig, men dagene er kun fylt med julelunsj og annet dilldall lærere kommer med, dvs. ingen ordentlig læring (eller læring i den grad av vi faktisk går glipp av noe som anses som "viktig") de siste dagene før juleferien.

Lenke til kommentar

Ah, sånn ja! ;)

 

Som Wrathmont sier så er det ikke noe problem med et par dager fravær, spesielt ikke på allmenn.

 

Hvis dere vil ha noe og vise til på et intervju bør dere uansett søke om fri. Selv om rektor på prinsipielt grunnlag må gi avslag så har dere iallefall søknaden og vise til. Gikk selv yrkesfaglig og der er det som kjent veldig viktig med lite/dokumentert fravær. Skulle ha en ukes fri for ferie med familien, da anbefalte læreren min meg og sende inn en søknad.

Endret av Xenon54
Lenke til kommentar

Skjønner. Satt og leste på nettet her denne:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/aktuelt/nyheter/2010/nye-regler-for-fravar-.html?id=594439

 

Vi kjenner til og skal besøke/bo hos en mann som er aktiv innen religion og hjelpearbeid, han er pastor. Utifra hva som står på siden der så kan vi eventuelt få strøket fravær om han bekrefter at vi skal jobbe med hjelpearbeid der borte?

Lenke til kommentar

Skal dere bedrive hjelpearbeid?

 

Dersom...

Ja - det ser ut til at man kan stryke deler av fraværet dersom man har deltatt i hjelpearbeid. Med da bare fra den fjerde dagen.

 

"Det er også bare fravær fra og med den fjerde dagen som kan strykes."

 

Så det ser ut som det bare er snakk om en dag som kan strykes. Men seriøst, det er ingen big deal. En dag fra eller til spiller trolig liten rolle. :wee:

 

Gledelig jul! :xmas:

Endret av Xenon54
Lenke til kommentar

Så, du har lyst til å skulke skolen men vil ikke at det skal stå noe sted at du skulker skolen. Det er seks grunner som lar skolen se bort fra fravær (opplæringslovforskriften pgf 3-47 femte ledd):

 

a) helse- og velferdsgrunnar

b) arbeid som tillitsvald

c) politisk arbeid

d) hjelpearbeid

e) lovpålagt oppmøte

f) representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå.

 

Det skal kunne dokumenteres hva fraværet gjelder, og det skal fortrinnsvis kunne forhåndsdokumenteres. Skolen avgjør hva slags dokumentasjon som kreves, og hva som ligger i 'hjelpearbeid'.

Lenke til kommentar

Så, du har lyst til å skulke skolen men vil ikke at det skal stå noe sted at du skulker skolen. Det er seks grunner som lar skolen se bort fra fravær (opplæringslovforskriften pgf 3-47 femte ledd):

 

a) helse- og velferdsgrunnar

b) arbeid som tillitsvald

c) politisk arbeid

d) hjelpearbeid

e) lovpålagt oppmøte

f) representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå.

 

Det skal kunne dokumenteres hva fraværet gjelder, og det skal fortrinnsvis kunne forhåndsdokumenteres. Skolen avgjør hva slags dokumentasjon som kreves, og hva som ligger i 'hjelpearbeid'.

 

 

Så jeg vil skulke skolen? Hva mener du? Jeg skal til USA og utnytter mest mulig av tiden for å få lengst mulig opphold der. Handler ikke om at jeg vil skulke skolen. Blir der hele ferien + litt mer.

Endret av Utropstegn
Lenke til kommentar

Så jeg vil skulke skolen? Hva mener du? Jeg skal til USA og utnytter mest mulig av tiden for å få lengst mulig opphold der. Handler ikke om at jeg vil skulke skolen. Blir der hele ferien + litt mer.

 

Du vil la være å komme på skolen fordi du heller vil gjøre noe annet. Det er definisjonen av skulking.

 

For øvrig: hva slags høyskole er det du går på som fører fravær? Aldri hørt om før…

 

Edit: ser du har redigert bort utsagnet om høyskole - er det høyskole eller VGS dette her?

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Så jeg vil skulke skolen? Hva mener du? Jeg skal til USA og utnytter mest mulig av tiden for å få lengst mulig opphold der. Handler ikke om at jeg vil skulke skolen. Blir der hele ferien + litt mer.

 

Du vil la være å komme på skolen fordi du heller vil gjøre noe annet. Det er definisjonen av skulking.

 

For øvrig: hva slags høyskole er det du går på som fører fravær? Aldri hørt om før…

 

Edit: ser du har redigert bort utsagnet om høyskole - er det høyskole eller VGS dette her?

 

Står nå iallefall VGS i emnetittel.

Lenke til kommentar

Så jeg vil skulke skolen? Hva mener du? Jeg skal til USA og utnytter mest mulig av tiden for å få lengst mulig opphold der. Handler ikke om at jeg vil skulke skolen. Blir der hele ferien + litt mer.

 

Du vil la være å komme på skolen fordi du heller vil gjøre noe annet. Det er definisjonen av skulking.

 

For øvrig: hva slags høyskole er det du går på som fører fravær? Aldri hørt om før…

 

Edit: ser du har redigert bort utsagnet om høyskole - er det høyskole eller VGS dette her?

 

 

Er ikke sikker på hva du sikter til da jeg ikke har skrevet høyskole en eneste gang?

Lenke til kommentar

Er det ikke noe slik at en kan stryke X fraværsdager fra vitnemålet sitt?

 

Jeg ville uansett ikke vært for nervøs for dette. Kan du forklare en arbeidsgiver hvorfor du var borte høres nok "en USA-tur lagt over jul men som dessverre også krasjet litt med skole" bedre ut enn "jeg møtte sporadisk ikke opp fordi jeg lå og sov".

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Du skal på en ferie, altså bort i fra skolen for noe du har valgt helt selv.

 

NEI, du kan ikke fjerne dette. Men det er heller ikke farlig med 4-5 dager fravær. Du kan derimot få dokumentert på vitnemålet at fraværet var meldt.

 

Si i fra til lærer/rektor så har du sagt i fra, men det vil likevel stå du har vært borte i x antall dager.

Lenke til kommentar

Den eneste bestemmelsen jeg kan se kan hjelpe deg er forskrift til opplæringsloven § 3-47 tredje ledd:

 

"

Eleven kan krevje at årsaka til fråværet blir ført på eit vedlegg til vitnemålet eller kompetansebeviset, dersom han eller ho legg fram dokumentasjon på årsaka til fråværet.

"

 

Du kan altså, om du dokumenterer at du har vært i USA på ferie og derfor var borte 4 dager i forkant av jul, kreve at dette føres på et vedlegg til vitnemålet ditt.

 

Det er ikke riktig som k-h-s sier at du kan få ført på vitnemålet at fraværet var meldt. Det finnes ingen mulighet for å dele opp fraværet i kategorier på vitnemålet, kun denne mulighet for å få dokumenterte årsaker ført på vedlegg.

Endret av ptta
Lenke til kommentar

Det er ikke riktig som k-h-s sier at du kan få ført på vitnemålet at fraværet var meldt. Det finnes ingen mulighet for å dele opp fraværet i kategorier på vitnemålet, kun denne mulighet for å få dokumenterte årsaker ført på vedlegg.

 

Det jeg mente med at han kan få ført opp at er meldt er det samme som du nevner i fra 3-47 tredje ledd.

 

Hvis han sier ifra før han reiser at han skal dette kan han få dokumentert det som et tillegg til vitnemålet. Men hvis han ikke informerer om dette før han reiser er det tvilsomt at skolen vil godta noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...