Gå til innhold

TomTom kommer til Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var jaggu på tide. Brukte Tom Tom før, og savnet det en kort periode etter at jeg kjøpte min første Android (HTC hero). Nå er jeg imidlertid veldig fornøyd med alternativene som for meg er Navigon og Google maps (bruker Navigon I utlandet for ikke å generere datatrafikk).

Skjønner ikke at Tom Tom har turt å ignorere android så lenge. De har iallfall tapt meg som kunde. Makan til sendrektighet.

Endret av chritigu
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det var jaggu på tide. Brukte Tom Tom før, og savnet det en kort periode etter at jeg kjøpte min første Android (HTC hero). Nå er jeg imidlertid veldig fornøyd med alternativene som for meg er Navigon og Google maps (bruker Navigon I utlandet for ikke å generere datatrafikk).

Skjønner ikke at Tom Tom har turt å ignorere android så lenge. De har iallfall tapt meg som kunde. Makan til sendrektighet.

De har tapt meg som kunde også. Jeg er også fornøyd med Navigon og er ikke interessert i å legge ut mye penger en gang til på en dyr GPS-app.

 

Det er lett å tenke litt på artiklene/trådene som går på det med å lansere apper både på IOS og Android samtidig eller å velge å lansere på f.eks IOS først og så vurdere Android etterpå. TomTom valgte det siste og har nok tapt mange potensielle kunder på dette siden mange av disse kundene nå har "låst" seg ved kjøp av Navigon og andre GPS-apper på Android.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke GPS så altfor ofte, men synes da Google Maps fungerer glimrende. Jeg har en Garmin i bilen, som jeg har sluttet å bruke til fordel for Google Maps. Google Maps er mer oppdatert, koster nada og fungerer bedre. Nå er riktignok dette en eldre modell fra Garmin.

 

Usikker på om det er ikke allerede er lansert, men Google har ihvertfall annonsert at det skal komme støtte for offline navigasjon. Så lenge mobilen da gjør en utmerket jobb som GPS, ser jeg grunn til å bytte den ut.

 

Har også testet noen andre alternativer tidligere, men enten har de vært altfor dyre, dårlige, lite oversiktlige, brukt mye data og/eller batteri. Spesielt Waze er skyldige i både tapping av data og batteri. Waze er genial på papiret, men ikke helt i praksis.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke GPS så altfor ofte, men synes da Google Maps fungerer glimrende. Jeg har en Garmin i bilen, som jeg har sluttet å bruke til fordel for Google Maps. Google Maps er mer oppdatert, koster nada og fungerer bedre. Nå er riktignok dette en eldre modell fra Garmin.

 

Usikker på om det er ikke allerede er lansert, men Google har ihvertfall annonsert at det skal komme støtte for offline navigasjon. Så lenge mobilen da gjør en utmerket jobb som GPS, ser jeg grunn til å bytte den ut.

 

Har også testet noen andre alternativer tidligere, men enten har de vært altfor dyre, dårlige, lite oversiktlige, brukt mye data og/eller batteri. Spesielt Waze er skyldige i både tapping av data og batteri. Waze er genial på papiret, men ikke helt i praksis.

Mener jeg så muligheten for offline kart på telefonen min. Men kjører 4.1.1 så det er kanskje derfor.

Lenke til kommentar

Mener jeg så muligheten for offline kart på telefonen min. Men kjører 4.1.1 så det er kanskje derfor.

Men fungerer navigering vha. av offline kart dersom man f.eks mister kontaktene med satelittene i f.eks en tunnel eller at man kjører feil litt?

 

Damen min skulle gjøre fra Vestfold til Oslo S en gang i vinter vha. av offline kart i google maps på et nettbrett med bare Wifi. Navigering ble aktivert før man kjørte hjemmefra mens man fortsatt var online. Dette fungerte helt OK til hun måtte ta av fra den oppsatte ruten for å betale piggdekkavgift i Oslo. Når google maps prøvde å rekalkulere ruten uten nettforbindelse ble den første ruten fjernet før google maps ga opp på å få kontakt med nettet og man ble overlatt til å finne ruten av seg selv. Google maps hadde også noen rare rutevalg av og til, f.eks at man skulle svinge til høyre gjennom en vegg med en liten åpning i et sted rundt Operatunnelen..

 

Google maps og andre gratisalternativ fungerer sikkert "greit" så lenge man er online. Men er man offline eller er i utlandet og ikke ønsker å roame med datatrafikk fungerer de dårlig synes jeg.

Lenke til kommentar

Aha nei så mye har jeg ikke fått testet. Men jeg tror nok både googles navigasjon og apples navigasjon vil ta over i fremtiden. Standalone gps må jo nesten do ut for vanlige forbrukere.jeg solgte i alle fall min. Hvorfor betale masse penger for nye kart etc nå man kan kjøpe tomtom appen som alltid har nytt kart?

Lenke til kommentar

Jeg bruker Google maps nå. Google har begrenset offline-løsning (6 egendefinerte områder). Kan laste ned et areal som tilsvarer østlandsområdet. Må være online for å søke opp adresser og sette igang navigasjon. Men live trafikk fra google er fantastisk. Har spart meg for timer i kø i sommer. Dog suger ganske mange MB per time selv med forhåndsnedlastede kart. Hadde ikke google hatt begrensninger på offline-kartene, hatt et bedre dashbord der fart vises, hatt en fotoboksfunksjon og roadblock funksjon, ville jeg kanskje ikke trengt Tomtom.

Lenke til kommentar

Hvorfor betale masse penger for nye kart etc nå man kan kjøpe tomtom appen som alltid har nytt kart?

Koster det ikke noe for nye kart til TomTom appen? Jeg ville nesten tro de la seg på samme modell som med fysiske GPS'er og rådyre kart?

 

Jeg bruker Google maps nå. Google har begrenset offline-løsning (6 egendefinerte områder). Kan laste ned et areal som tilsvarer østlandsområdet. Må være online for å søke opp adresser og sette igang navigasjon. Men live trafikk fra google er fantastisk. Har spart meg for timer i kø i sommer. Dog suger ganske mange MB per time selv med forhåndsnedlastede kart. Hadde ikke google hatt begrensninger på offline-kartene, hatt et bedre dashbord der fart vises, hatt en fotoboksfunksjon og roadblock funksjon, ville jeg kanskje ikke trengt Tomtom.

Bruker den de forhåndsnedlastede kartene når nett er tilgjengelig da? Burde jo gjøre det, selvsagt. Just asking.

Ellers har jeg speedometer på bilen og skilter som forteller meg at det er fotobokser, så jeg er ganske dekket. Kjører dog veldig lite, så behovet mitt er nok også deretter.

Lenke til kommentar

Hvorfor betale masse penger for nye kart etc nå man kan kjøpe tomtom appen som alltid har nytt kart?

Koster det ikke noe for nye kart til TomTom appen? Jeg ville nesten tro de la seg på samme modell som med fysiske GPS'er og rådyre kart?

 

Jeg bruker Google maps nå. Google har begrenset offline-løsning (6 egendefinerte områder). Kan laste ned et areal som tilsvarer østlandsområdet. Må være online for å søke opp adresser og sette igang navigasjon. Men live trafikk fra google er fantastisk. Har spart meg for timer i kø i sommer. Dog suger ganske mange MB per time selv med forhåndsnedlastede kart. Hadde ikke google hatt begrensninger på offline-kartene, hatt et bedre dashbord der fart vises, hatt en fotoboksfunksjon og roadblock funksjon, ville jeg kanskje ikke trengt Tomtom.

Bruker den de forhåndsnedlastede kartene når nett er tilgjengelig da? Burde jo gjøre det, selvsagt. Just asking.

Ellers har jeg speedometer på bilen og skilter som forteller meg at det er fotobokser, så jeg er ganske dekket. Kjører dog veldig lite, så behovet mitt er nok også deretter.

 

Lenger lenger siden jeg kjøpte tomtom på iphone. Den har blitt oppdatert mange ganger, men aldri sett noen plasser at man må betale for nye oppdaterte kart? Hjelp meg noen, tar jeg feil??

Lenke til kommentar

Lenger lenger siden jeg kjøpte tomtom på iphone. Den har blitt oppdatert mange ganger, men aldri sett noen plasser at man må betale for nye oppdaterte kart? Hjelp meg noen, tar jeg feil??

 

Jeg kjøpte TomTom Europe til iPhone den 21.10.2010 og har enda ikke brukt en krone på nye kart eller ny funksjonalitet. Applikasjonen ble sist oppdatert forrige uke, med nye kart og funksjoner uten kostnad.

 

Må si kjøpet har gitt meg god valuta de siste to årene. Med min forrige gps fra TomTom måtte jeg ha brukt noen kroner hvert år for å sikre nye kart.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

525kr koster tomtom norden til eppledingser.

Så 500kr + er like trolig på Android...

 

Jeg har Sygic på min S2, Rent Grafisk så sparker Sygic alt ut av banen med sine fjell og daler langs de norske veier...

Og i storbyene popper bygningene opp.. :love:

(Sygic)

369174555_screen0480x320.png

 

Sygic har slått bort min tomtom bil GPS for en stund siden kan man si...

 

Eneste nedturen til Sygic er at appen/programmet er låst til EN enhet, kjøper du ny telefon eller vil bruke det på en annen telefon du har, så er det mulig, men den låses da til den nye enheten...

Kan ikke vippe frem Nettbrettet og ha Sygic der når den er låst til telefonen..

 

Vet ikke hva TomTom finner på der, men det kan være en ting tomtom kan være bedre på.

På småveier så er både Tomtom og Sygic like dust når det kommer til "snarveier over andres gårdsplasser" og annet tull de kan finne på. (Testet side om side)

 

Sygic Norden koster 145kroner...

Stemmer i med de andre her, tomtom har sittet å ventet i alt for mange år, det er flere konkurrenter som tilsynelatende er bedre en deres eget.

Også litt påfallende at TomTom kommer med dette nå når Google lar App-utviklerne kryptere Appene... (Forståelig)

 

Håper på trial, da skal det testes hardt... :)

Vakreste bildet jeg fant av TomTom til ios.

tomtom-iphone.jpg

Ja jeg vet Grafikk er ikke halvparten av totalen, men når resten er så godt som identisk...

Bruker Waze i nærmiljøet når jeg vet hvor jeg skal, det er IKKE vakkert, men funksjons"rikt"..

Lenke til kommentar

Jeg har også kjøpt Navigon, gad ikke vente på Tom Tom. . Men må bemerke at jeg brukte både Tom Tom og Navigon på påsketuren til Østerike. Navigon hadde en merkelig oppfattelse av hva som var raskeste rute. Denne var oppdatert, det var ikke ikke Tom Tom som aldri oppdatere. Vi måtte overse Navigon for det meste og brukte Tom Tom.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...