Gå til innhold

Sykkel person høyde!


Stensby96

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 16 år og jeg har noe helt uviktig spørsmål jeg gjærne vil ha svar på innen sykling. Jeg er en god basketspiller og jeg er også veldig glad i og sykle, jeg er også veldig flink til det. Ivertfall i følge vennene mine, men de sier at den eneste grunnen til at jeg sykler så mye fortere enn dem er fordi jeg er så høy. Jeg er 1.94 høy og er en godt trent basketspiller, men det jeg lurer på er: Har faktisk høyden din noe og si når det gjelder sykling??? Sykler man fortere når man er høy?????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort sagt: Nei.

 

Lengre versjon:

Det som bestemmer hvor raskt du sykler er to ting.

1. Vekt.

2. hvor kraftig tråkk du klarer å levere (og da gjerne oftest over tid)

 

Ved å være høy så vil du ha en liten fordel i å løpe (pga lengre ben som betyr færre steg), samt fordel i basket (av åpenbare grunner). På sykkel så er pedalene like store, og du har gir som bestemmer kraftoverføringen. Det vil dermed ikke ha noe som helst å si på høyden.

 

Her er det sykkelen som bestemmer effektiviteten, og kombinert med din styrke/utholdenhet som gir deg fordel.

 

Og som sagt så vil det faktisk ha en negativ virkning å være høy, pga større luftmotstand.

 

Selv om man kanskje veier mer, og dermed har en liten fordel i nedoverbakker, så vil mer vekt være svært negativt sett i sin helhet.

 

Skulle du designet en motor, så hadde den vært så liten og lett som mulig. Det samme gjelder mennesker på en sykkel. Mindre, lettere og mer kraft er det optimale.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, hva i alle dager begrunner de det med? Høyden spiller absolutt ikke til din fordel når det kommer til sykling. Se på verdens beste spurtere eller syklister generelt, så vil du fort se at det ikke er noen sammenheng med høyde og det å sykle fort.

 

Du sykler nok fortere rett og slett fordi du er bedre trent enn dem, så enkelt er det.

 

Ved å være høy så vil du ha en liten fordel i å løpe (pga lengre ben som betyr færre steg), samt fordel i basket (av åpenbare grunner). På sykkel så er pedalene like store, og du har gir som bestemmer kraftoverføringen. Det vil dermed ikke ha noe som helst å si på høyden.

 

Kilder på dette? Usain Bolt har jo alltid blitt fortalt at han var for lang til å nå toppen (motbevist det greit da, men det er jo en grunn til at folk har sagt det). Ellers så kan man se på de aller fleste distansene innen løping, om høyden virkelig var en fordel så ville ikke så mange lave folk dominert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håpet vel egentlig ikke på at det skulle blitt en diskusjon, da det er et villspor med tanke på tråden, men greit nok.

Jeg vel påstå at jeg nesten bare ser høye folk på startstreken i løping. Lave personer synes jeg klimter med sitt fravær. Gjennomsnitsmannen på under 180cm virker det ikke som om deltar like ofte. Nå er ikke jeg et kjempefan som har sett veldig mye, men det er min personlige mening. Og Usain Bolt er jo eksempel på at de som sier det tok veldig feil da men. :p

 

Og såklart, på toppnivå så er det ganske mange andre faktorer som vil gi det totale resultatet, men på helt amatørnivå, og spesielt når man er barn, så har det da vært en god fordel å være høy. Selv om det kanskej bare er å regne for "en myte", så er det jo noe som ligger i det.

 

Fysikken bak det blir: Høyere = lengre skritt = mindre friksjon

Men det kan i alderen rundt 16 år også bety at en person har kommet lenger inn i puberteten, som har veldig mye å si. Spesielt for gutter.

 

Man kan jo gjøre et tankeeksperiment (hvor poenget kommer bedre frem).

Ta en mann som er 20 meter høy, altså så svær som to hus i høyde. For hvert skritt så kommer han over 10 meter fram. Sammenligne dette med en som er 1 meter høy, og som har en skrittlengde på 50cm. Det sier jo seg selv at den store mannen er raskere?

 

Uansett, tilbake til virkeligheten. Er man veldig høy, så kan det gå andre veien. bare se på de ekstremt høye, der er det med en gang store fysiske problemer knyttet til høyden, og mange vonde og dårlige rygger. Dette har nok mer av at menneskets kropper ikke er laget for å være høye.

Lenke til kommentar

Hvis du ser på høyden på syklistene i tdf vil du finne veldig mange i sjiktet 170-180. Få over 180 og ingen over 190. Siste proffsyklisten jeg kommer på over 190 er Magnus Bäckstedt (193).

 

edit* Sjekka gjennomsnittshøyden, og den pleier å ligge på rundt 178-179

Endret av Doffeo
Lenke til kommentar

Kun din egne personlige mening ja. Bekele som vel innehar et par WR rager 1.67 over bakken (han løper alt fra 3-10k). Verdensrekordholderen på 1500 er 1.76. Fyren på 2. er 1.73, fyren på 3. er 1.75. Går vi over til 5000m er det samme tendensene der. Bekele har jo WR og var 1.67, Gebrselassie som har 2. er 1.65. Det er de samme tendensene de aller fleste løpedistansene som finnes.

Lenke til kommentar

Bradley Wiggins er vel 1.90 om jeg ikke husker feil, Andy Schleck er 1.87, Cancellara 1.86. Bare litt fakta :) Syns å huske at Kaggis fortalte under årets TdF at de som er høyere har større forutsetninger for å holde høyere hastighet på flater(tempo), hva han mente aner jeg ikke.

Endret av untouch4ble
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...