Gå til innhold

Den nye regjeringen i 2013


Anbefalte innlegg

Jeg tror nok de aller fleste er klare over hvordan valget kommer til å gå neste år, for det er tydelig at avsløringen fra 22/7-kommisjonen har brukket ryggen til den rødgrønne regjeringen. Så spørsmålet er bare hva det er som kommer til å skje nå? Med stor sannsynlighet vil H og Frp danne flertallsregjering - med eller uten V og KrF på lasset er fremdeles usikker.

 

Mitt spørsmål er derfor: Hva tror dere kommer til å forandre seg politisk og sosionomisk, og hvor stor vil forandringene bli?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper vi slipper en H/FrP-koalisjon. Jeg tror ikke at Ap har tapt helt ennå. Mange av de jeg kjenner som slenger mest dritt om Ap, er allerede hardnakkede FrP-ere, jeg håper at vi får se et kraftig flertall i H, med Ap som en sunn motsetning. Det har blitt gjort mange feil, men man kan ikke gi Ap skylden for terrorisme. Faktum er, som sikkert de fleste er klar over, at om det var FrP eller Kystpartiet som satt i førersete, ville det fortsatt ikke blitt oppdaget, for Norge er, og blir aldri en politistat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det samme håper jeg også, men slik det ser ut har verken H eller Frp tenkt å bryte samarbeidet med det første. Jeg er dog enig i at det ville vært betraktelig bedre om H forblir dominerende overfor Frp på meningsmålingene og får med seg V og KrF på lasset.

 

Jeg selv er Ap-velger, men her har jeg mine tvil at de vil klare å vinne valget etter alt som har gått galt, og om jeg kommer til å stemme på dem igjen eller ei vil avhenge, om de har lært av feilene og komme med konkrete forebyggende tiltak når det gjelder nasjonal beredskap i krisesituasjoner. Og ikke minst virker det som om de rødgrønne er handlingslammet eller blottet for alle nye ideer. Den eneste måten de kan prøve å sanke inn noen stemmer er å satse på å beskytte dagens Arbeidsmiljøloven, for kommer opposisjonen i makten vil det være rettighetene til arbeidstakerne som står

i akutt fare for å bli brutalt redusert.

Lenke til kommentar

Mitt spørsmål er derfor: Hva tror dere kommer til å forandre seg politisk og sosionomisk, og hvor stor vil forandringene bli?

Vil tro vi eventuelt får se mye av det samme som vi så i Danmark etter valget i 2001, da en lignende konstellasjon tok over der. Tror dog ikke et slikt flertall er sannsynlig, opposisjonen ligger nesten alltid høyt når det ikke er valgår, og rent flertall for høyresiden har vi vel knapt hatt her i landet. Mer sannsynlig at sentrum får innflytelse, og da blir nok ikke endringene like radikale.
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke 22.juli kommisjonen vil bety stort for valget, men vi får nok uansett et skifte.

 

Skiftet vil nok ikke føre til de helt store endringene i hvordan landet styres. Vi får sikkert lansert noen skattelettelser som ikke vil bety stort medmindre du har en inntekt over minst en mill, og kanskje prisen på bensin synker med 10 øre.

 

Konsulentbyråene vil nok juble om vi legger ned noen flere statlige arbeidsplasser og kjøper inn konsulenttjenester til tredobbel pris.

 

Vi får håpe Høyre kan styre mest mulig alene og at vi slipper f.eks Siv Jensen som utenriksminister.

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg -håper- forandringen blir et mer liberalt samfunn med færre latterlige lover og reguleringer som behandler mennesker som umyndige barn, og en større respekt for individets valgfrihet og en ansvarliggjøring av mennesker i forhold til å ta egne livsstilsvalg. Jmf. Unge Venstre-lederens liste over 21 ting vi kan legalisere. Slik jeg tolker signalene fra Høyre, FrP og Venstre, så vil en borgerlig regjering i det minste innebære en gradering i retning av dette. Hovedgrunnen min for å stemme borgerlig er et samfunn der mennesker både kan og må ta et større ansvar for seg selv; jeg tror det vil gjøre oss både lykkeligere og sunnere. Så får det være at vi muligens får et idiotisk tiggeforbud og en enda dummere narkotikapolitikk på kjøpet.

 

Når det er sagt er jeg ingen stor motstander av AP; jeg kunne godt vært AP-velger hadde det ikke vært for to ting: 1. den evinnelige forbuds- og reguleringslinjen, som jeg blir dårlig av, og 2. samarbeidspartnerne SV og SP, to partier jeg ikke kan fordra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan kan vi vite om det blir en ny regjering i 2013 ?

 

Og uansett om det blir en ny regjering i 2013, så vil det ikke bli noen forskjell for folk flest, det vil bare bli verre, for politikere fra alle partier på stortinget har det samme målet, og de jobber ikke for folket eller landet, men for FN,Eu og andre internasjonale interesser.

Vi og landet/statskassen, er bare brikker i et spill som de bruker for å fremme sin egen karriere og makt.

 

Nå blir det antakelig ikke noe valg i USA pga økonomisk kollaps,krig og innføring av Martial law.

Hvilken garanti har vi da for at det blir valg i Norge om et år ?

Lenke til kommentar

Om det blir en ny regjering, så vil det ikke automatisk tilsy store endringer. Men det kommer ann på hvor mye makt hvert parti får. Spørsmålet er og om f.eks Høyre og FrP virkelig kan samarbeide.

Norge ville muligens være tjent med en ny regjering. Det ville også fortalt den falne regjeringen om at folket ikke er enig eller fornøyde med dems arbeid.

Jeg ser ikke bort i fra at 22/7 kommisjonen vil være avgjørende for valget, siden det antakelig blir et gjevnt valg.

Jens f.eks må virkelig klare å forbedre sikkerheten her til lands. Kommer det opp rett før avstemningen at Ap igjen har sovet i timen, og at politiet forsatt ikke fungerer optimalt, hvem vil da støtte Ap?

 

Norge vil nok overleve så lenge ikke Siv Jensen blir statsminister.

Lenke til kommentar

Mitt spørsmål er derfor: Hva tror dere kommer til å forandre seg politisk og sosionomisk, og hvor stor vil forandringene bli?

 

Mitt stalltips er at det ikke vil bli særlig til forandringer. Det blir det sjelden, og hvis det blir det, så er det over tid, på lang sikt.

 

Om Høyre/Frp vinner vil det medføre litt friere alkoholpolitikk, litt mindre innvandring fra utenfor EØS, litt mer outsourcing av offentlige tjenester, og mer frihetlig retorikk fremfor solidarisk retorikk fra statsministertalene. Dette er de forskjellene jeg tror vil være mest tydelige. Om Ap vinner vil det ikke skje noe.

 

Med andre ord blir det litt som forskjellen på VG og Dagbladet. Ikke mye, og de er begge noe ræl.

Lenke til kommentar

Det er vel heller ingen oppegående mennesker som tror at det blir forandringer over natten?

 

Å gjennomføre f.eks. et lovforslag er en lang prosess og det kan fint ta et år fra en lov blir vedtatt til den faktisk trer i kraft. Endrer man regelverket for den offentlige forvaltningen vil det ta måneder og år før endringene får påløpt seg nok resultater til at det merkes av meningmann. Skattelette vil ta tid å gjennomføre og enda mer tid før næringsgevinsten kommer. Og så videre. Hvis vi skal merke forandringer i hverdagen må denne koalisjonen regjere i hvertfall to perioder; fire år vil fort gå med bare på å omgjøre de rødgrønnes forandringer.

 

Nå har også Høyre sagt tydelig ifra at de ikke er partiet for de som ønsker store forandringer, så de går mer eller mindre til valg på at kun skal være en liten gradering mot høyre. Jeg tror heller ikke nordmenn flest ønsker noen revolusjon. Perspektivet "det spiller ingen rolle, regjeringen suger uansett" er sikkert sant for noen, men veldig lite interessant; det har ingen hensikt å diskutere politikk hvis alle realistiske alternativer er uinteressante.

Lenke til kommentar

Jeg tipper FrP som vanlig kommer i klinsj med resten av partiene på en eller annen sak, som gjør at de ikke kan samarbeide i en eventuell regjering. Det er vel greit i og for seg siden alle de andre partiene sier hva som helst bare for å komme i regjering.

 

Jeg tror derfor det ender med en slags "Bondevik"-konstellasjon, H/V/KrF.

 

Det blir neppe noen drastiske endringer, sannsynligvis litt mindre avgiftstrykk. Får de sitte i mer enn én periode så rekker de kanskje å gjøre litt merkbare bedringer innenfor skole-, transport- og helsesektor.

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar

Jeg håper vi slipper en H/FrP-koalisjon. Jeg tror ikke at Ap har tapt helt ennå. Mange av de jeg kjenner som slenger mest dritt om Ap, er allerede hardnakkede FrP-ere, jeg håper at vi får se et kraftig flertall i H, med Ap som en sunn motsetning. Det har blitt gjort mange feil, men man kan ikke gi Ap skylden for terrorisme. Faktum er, som sikkert de fleste er klar over, at om det var FrP eller Kystpartiet som satt i førersete, ville det fortsatt ikke blitt oppdaget, for Norge er, og blir aldri en politistat.

 

Nå handler det vel i utgangspunktet ikke kun om hvorvidt terrorismen kunne vært forhindret eller ei, men også om en totalt sviktende beredskap etter terrorismen faktisk inntraff. Til syvende og sist er det Regjeringen som har ansvaret for at politiet ikke er i stand til å løse oppgavene sine på en tilfredsstillende måte, og det er til syvende og sist Regjeringen som må ta ansvar for at politiet er i stand til å takle fremtidige utfordringer.

 

Jeg håper virkelig vi får en FrP/Høyre-koalisjon. Dette landet trenger en ny politisk retning og nytt politisk initiativ. Regjeringen har gjentatte ganger vist at den er handlingslammet og ute av stand til å gjennomføre nødvendige tiltak på en rekke samfunnsområder, og jeg håper at valget i 2013 vil gjenspeile det.

Lenke til kommentar
for Norge er, og blir aldri en politistat.

Vel at Norge ER en PolitiStat, på linje med de fleste Stater, er det vel ingen tvil om. Og det vil Norge forbli uansett hvem som vinner valget.

 

Hvordan man "aldri kan bli" det man allerede ER, vel det er muligens et filosofisk spørsmål som jeg ikke klarer å besvare. Antagelig var det en skriveleif og du mente "forbli"

Lenke til kommentar
for Norge er, og blir aldri en politistat.

Vel at Norge ER en PolitiStat, på linje med de fleste Stater, er det vel ingen tvil om. Og det vil Norge forbli uansett hvem som vinner valget.

 

Hvordan man "aldri kan bli" det man allerede ER, vel det er muligens et filosofisk spørsmål som jeg ikke klarer å besvare. Antagelig var det en skriveleif og du mente "forbli"

OJ Doe referer selvfølgelig til 'en politistat' som i det motsatte av en rettstat, ikke en nasjonalstat der det er politi tilstede.

 

For å svare på emnet, så regner jeg med at Arbeiderpartiet vil miste en betydelig andel stemmere til høyresiden men at de mest venstreorienterte velgerene vil holde seg på venstresiden da de er fundamentalt uenige med FrP som Høyre mest sannsynlig vil ønske å danne en koalisjon med. Dersom noen opprettet et nytt venstreorientert parti som skiller seg fra den dynastiske og korrupte politikken til AP og SV tror jeg det ville ha blitt populært ettersom mange som stemmer venstreorientert gjerne er mer enig med partiene ideologisk enn med politikerene.

Lenke til kommentar

Nå handler det vel i utgangspunktet ikke kun om hvorvidt terrorismen kunne vært forhindret eller ei, men også om en totalt sviktende beredskap etter terrorismen faktisk inntraff. Til syvende og sist er det Regjeringen som har ansvaret for at politiet ikke er i stand til å løse oppgavene sine på en tilfredsstillende måte, og det er til syvende og sist Regjeringen som må ta ansvar for at politiet er i stand til å takle fremtidige utfordringer.

 

 

Jeg håper virkelig vi får en FrP/Høyre-koalisjon. Dette landet trenger en ny politisk retning og nytt politisk initiativ. Regjeringen har gjentatte ganger vist at den er handlingslammet og ute av stand til å gjennomføre nødvendige tiltak på en rekke samfunnsområder, og jeg håper at valget i 2013 vil gjenspeile det.

 

Jeg ser poenget ditt, og er til dels enig. Det er et ansvar Regjeringen må bære. Når man driter seg ut, må man gå. Det er et demokratisk prinsipp. Det er også en del av lederansvaret. Teorien støtter altså at Regjeringen bør gå. Man må dog ta hensyn til det praktiske i en slik sak, her vil det praktiske spørsmålet være "Hva vil vi tjene på at Regjeringen går?". Eller som i denne debatten, erstattes ved valget. Det er der mitt poeng i den tidligere kommentaren ligger: Jeg tror ikke at vi er tjent med noen ny Regjering, eller Storting for den saks skyld. Derav mitt synspunkt om å ikke la 22/7-hendelsen være et "vetoargument" ved valget. Jeg håper dog at AP får en svakere stilling, og slik siste målinger ser ut (Ref. Aftenposten en gang i forrige uke) ser det lovende ut.

 

Hvordan man "aldri kan bli" det man allerede ER, vel det er muligens et filosofisk spørsmål som jeg ikke klarer å besvare. Antagelig var det en skriveleif og du mente "forbli"

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Politistat

 

 

Jeg liker egentlig ikke å bruke Wiki som kilde, men her får det duge, da dette en enkle greier.

 

Uten å mene noe vondt; Du bør kanskje lese litt mer om grunnleggende politiske begreper, tatt i betraktning din aktive deltakelse på denne delen av forumet. Da antar jeg at din deltakelse betyr at du er interessert i politikk, og da tror jeg du kan få mye mer ut av debattene. Du kan se på bøkene "Samfunnsfag 1" og "Samfunnsfag 2" fra Cappelen-Damm forlaget. De brukes på VGS, og befatter de fleste grunnleggende temaer.

Lenke til kommentar

<p>

http://no.wikipedia....wiki/Politistat

 

 

Jeg liker egentlig ikke å bruke Wiki som kilde, men her får det duge, da dette en enkle greier.

Tør jeg anbefale den engelske versjon som er mer dyptgående?

http://en.wikipedia....ki/Police_state

A police state is one in which the government exercises rigid and repressive controls over the social, economic, and political life of the population.

 

Uten å mene noe vondt; Du bør kanskje lese litt mer om grunnleggende politiske begreper, tatt i betraktning din aktive deltakelse på denne delen av forumet. Da antar jeg at din deltakelse betyr at du er interessert i politikk, og da tror jeg du kan få mye mer ut av debattene. Du kan se på bøkene "Samfunnsfag 1" og "Samfunnsfag 2" fra Cappelen-Damm forlaget. De brukes på VGS, og befatter de fleste grunnleggende temaer.

 

Uten å mene noe vondt, har du vurdert muligheten for at det som står der ikke er helt riktig, og at faktum at Staten fastsetter pensum muligens kan ha en innvirkning på hvilket lys Staten settes i?

 

PS. Det er selvfølgelig mulig at skolebøkene har blitt noe bedre siden begynnelsen av 80-tallet, men jeg har mine tvil.

 

Merk. Jeg tror du forveksler faktum at jeg ikke aksepterer de "grunnleggende politiske begreper" som sanne, med at jeg ikke kjenner til disse.

 

Om du vrikelig skulle være interesert i temaet tør jeg anbefale "The foundation of Modern Political Thought" av Quentin Skinner, som tar for seg hele prosessen av hvordan "grunnmuren" ble konstruert. (Siste verk jeg leste om temaet). Verket (2 bøker) er en historisk beskrivelse av den ideologiske utviklingen.

http://en.wikipedia....Quentin_Skinner

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...