Gå til innhold

Kontantfrie, selvbetjente kasser hos Bunnpris


Anbefalte innlegg

I dag skriver bt.no at Bunnpris velger å innføre selvbetjente kasser i butikken deres i Nygårdsgaten: http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Vil-la-kundene-gjore-jobben-2751498.html

 

Bunnpris sier de vil "gjøre opplevelsen så bekvem som mulig for kundene", men er det bare meg som tenker at det er ufattelig arrogant å forvente at kunder skal være nødt til å skanne egne varer og i praksis gjøre _deres_ jobb? Jeg jobber ikke i butikk sist jeg sjekket, men kanskje jeg tar feil og burde spørre etter uniformen min.

 

Hva er logikken her? Jeg vet ikke hva Bunnpris pønsker på men jeg vet at de ikke vil tjene mindre penger. Som glasur på kaken er disse selvbetjente kassene kontantfrie, noe som får meg til å lure om ikke det er blitt gjort en avtale eller to mellom butikk- og bankmenn under bordet, mtp at BankAxept tydeligvis er på vei ut.

 

Nei, kall meg paranoid -eller dum-, jeg er ikke spesielt lærd av meg, og jeg setter meg inn i langt fra alt jeg kommenterer, men jeg liker ikke å bruke kortet hver eneste gang jeg handler. Det ene er at det koster mer, det andre er at andre kan vite nøyaktig hvor jeg er til enhver tid. Ikke at jeg har noe å skjule, men igjen, informasjon er makt. Det frister litt å si takk for meg, pakke sekken og flytte ut i villmark.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag skriver bt.no at Bunnpris velger å innføre selvbetjente kasser i butikken deres i Nygårdsgaten: http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Vil-la-kundene-gjore-jobben-2751498.html

 

Bunnpris sier de vil "gjøre opplevelsen så bekvem som mulig for kundene", men er det bare meg som tenker at det er ufattelig arrogant å forvente at kunder skal være nødt til å skanne egne varer og i praksis gjøre _deres_ jobb?

Arrogant er det ikke. Det er en måte å gjøre ting billigere på. Og det er forbrukerne som velger om de vil benytte seg av tilbudet eller ikke.

 

Det blir som med ubetjente bensinstasjoner. Fungerer helt greit.

 

Alt er dessuten bare en vanesak. Lønner det seg, og blir det billigere varer, så er jo det bare fint!

 

Jeg jobber ikke i butikk sist jeg sjekket, men kanskje jeg tar feil og burde spørre etter uniformen min.

 

Hva er logikken her?

At man ikke trenger en dyr betjening og at kan senke prisene.

Lenke til kommentar

Hadde jeg fått dette her jeg bor, så hadde jeg lett handlet der!

 

Kiwi og rema (opptil flere av dem rundt her) = alltid kø i kassene

Spar = Elendig utvalg

Meny = dyrt og stenger tidlig

Rimi = elendig butikk

Coop = bra butikk, ok med kø og godt utvalg. Men, for langt unna.

 

Dermed ender jeg alltid opp på Kiwi eller rema og irriterer meg over de evig køene som er der....

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje litt gammeldags men alt nytt er ikke nødvendigvis like bra.

Nei. Nytt er ikke bestandig bedre. Mange ganger er det nye dårligere enn det gamle.

Men det foregår, slik jeg ser det, på en måte en evolusjon i denne utviklingen også, slik man ser i naturen. Og det som ikke fungerer, det "dør ut", mens det som fungerer; overlever.

 

turbonello, du sier at de vil senke prisene ved å spare utgifter ift ansatte i kassen, men hvor er garantien for dette?

Butikken vil spare penger når de kan kutte ned eller fjerne betjeningen helt. Det er jo åpenbart logisk.

 

Dersom det er like dyrt i en slik butikk som i en betjent butikk, så vil folk velge den betjente butikken dersom de mener dette er bedre. Derfor vil det lønne seg for de som ikke har betjening å sette ned prisene.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Store supermarkeder jeg har handlet på i USA har begge deler. Du kan gå i den betjente kassen, men der er det som regel kø. De selvbetjente kassene er som regel ledige. Butikken sparer X ganger lønninger og kan holde lavere priser. Den betjente har de for stereotypiske bergensere og for folk som trenger spesiell hjelp. :)

 

Synes det funker helt greit jeg. Nå hadde Coop på Lagunen et tilsvarende forsøk der kundene tok med seg portable skannere rundt mens de handlet. Men jeg tror de gikk bort fra det igjen. Der hadde de beholdt de betjente kassene, og ordningen ble vel ikke nok brukt.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syntes det er ganske dristig av Bunnpris i Nygårdsgaten å ha selvbetjente kasser mtp klientellet om ofte vanker i området. Men når det er sagt, det er ingenting i veien med selvbetjent. Som TWFA sier så er det som oftest kø i kassene, mens de selvbetjente står tomme.

 

En ting jeg savner i butikker i Norge er ekspresskasser. For 10-15 varer eller mindre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes det er ganske dristig av Bunnpris i Nygårdsgaten å ha selvbetjente kasser mtp klientellet om ofte vanker i området. Men når det er sagt, det er ingenting i veien med selvbetjent. Som TWFA sier så er det som oftest kø i kassene, mens de selvbetjente står tomme.

 

En ting jeg savner i butikker i Norge er ekspresskasser. For 10-15 varer eller mindre

 

Som andre har nevnt praktiserer IKEA dette systemet. Folk flest er tross alt ærlige og besparelsen er vel større enn noen uærlige sjeler vil medføre.

Lenke til kommentar

Folk flest er tross alt ærlige og besparelsen er vel større enn noen uærlige sjeler vil medføre.

 

Tja... butikker i nærheten av skoler har problemer med at noen elever tar skoleboller direkte fra hylla, og spiser inne i butikken.

Brødvarer og frukt har ikke strekkoder. Forventer butikkene at alle samvittighetsfullt veier frukten sin selv? En annen ting er at det er en enkel sak å klippe av emballasjen med strekkodene, og etterlate den i butikken.

Jeg ville ihvertfall ikke tatt sjansen på at folk var ærlige.

 

Men generelt er det en utvikling at jobber blir faset ut. Det er ganske bekymringsfullt om stadig flere må gå på trygd fordi det ikke finnes jobber. Det folk gjorde før, var å ha noen kuer og noen sauer, og få litt inntekt og mat fra dem. Men folk nåtildags vet vel ikke hvordan de skal ta vare på noen kuer og sauer :). Det er heller ikke akseptert å gå fattigslig kledd.

Lenke til kommentar

Bunnpris sier de vil "gjøre opplevelsen så bekvem som mulig for kundene", men er det bare meg som tenker at det er ufattelig arrogant å forvente at kunder skal være nødt til å skanne egne varer og i praksis gjøre _deres_ jobb? Jeg jobber ikke i butikk sist jeg sjekket, men kanskje jeg tar feil og burde spørre etter uniformen min.

"_Deres_" jobb er vel i bunn og grunn å få kunder til å bli fornøyd med handelen - gjennom å gjøre det en kan for å opprettholde varebeholdning og -trykk. samt det at kundene skal kunne gjennomføre en smertefri og rask betaling av varene.

 

Som glasur på kaken er disse selvbetjente kassene kontantfrie, noe som får meg til å lure om ikke det er blitt gjort en avtale eller to mellom butikk- og bankmenn under bordet, mtp at BankAxept tydeligvis er på vei ut.

Nei, kall meg paranoid (...)

De selvbetjente kassene er kontantfrie, ja, men det er jo en vanlig kasse hvor en kan handle hos en ansatt og bruke kontanter. Jeg vet ikke hva du baserer denne konspirasjonsteorien din ut i fra, men om du hadde kjent til kundegruppen til denne butikken, hadde du visst at den består av så å si bare studenter og andre unge mennesker. Dette er personer som kjøper få ting (bananer, bakevarer, varme gryteretter og få kolonialvarer). De kommer som oftest i rykk - rundt lunsjtider, etter skolen og så videre - og de selvbetjente kassene vil derfor kunne få vekk kø raskt. Med rundt 2500 kunder hver ukedag og med rundt 90% kortbetalinger, er dette et perfekt område for å installere selvbetjente kasser. Den første butikken til Bunnpris med selvbetjente kasser - som forøvrig KUN har slike kasser (også med kontantbetaling) - på Blindern i Oslo, har omtrent samme kundegruppe og der fungerer dette systemet ypperlig.

Syntes det er ganske dristig av Bunnpris i Nygårdsgaten å ha selvbetjente kasser mtp klientellet om ofte vanker i området.

Jeg regner med at du tenker på rusmisbrukerne - som sikkert blir fulgt med på like mye nå som uten selvbetjente kasser.

 

Konseptet er bra, men vi får håpe det ikke går altfor negativt utover arbeidsledigheten

Det vil ikke gå utover antall ansatte, tingen er at de ansatte vil få brukt mer tid på opprettholding av varebeholdning og -trykk.

 

Brødvarer og frukt har ikke strekkoder. Forventer butikkene at alle samvittighetsfullt veier frukten sin selv? En annen ting er at det er en enkel sak å klippe av emballasjen med strekkodene, og etterlate den i butikken.

Jeg ville ihvertfall ikke tatt sjansen på at folk var ærlige.

Det er et eget system i kassene for registrering av bakevarer og varer uten strekkode - foruten frukt, grønt og vektvarer. De sistnevnte varene er det flere stasjoner rundt om i butikken hvor en kan veie og få ut en lapp med strekkode på som enkelt registreres i kassene. Det er så klart en utfordring for de mange folk med en smålig og egoistisk holdning som vil prøve å jukse med systemet ved å slå inn andre varer som fører til en billigere handel enn det de egentlig handler for. Dette må selvfølgelig følges med på, men overraskende nok, har den andre selvbetjentbutikken til Bunnpris - på Blindern - ikke registrert noe veldig mye svinn.
Lenke til kommentar

Konseptet er bra, men vi får håpe det ikke går altfor negativt utover arbeidsledigheten

Det vil ikke gå utover antall ansatte, tingen er at de ansatte vil få brukt mer tid på opprettholding av varebeholdning og -trykk.
Kanskje i starten, men med tiden vil dem nok nedbemanne, slik er private bedrifter.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...