Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] utleie leilighet (skatt)


axelh

Anbefalte innlegg

Hei, har en liten problemstilling ved utleie av leilighet og prøver på om noen her vet noe om dette:)

 

Jeg skulle leie ut min egen leilighet til en kompis, men da er det selvfølgelig skattepliktig i og med at jeg bor hjemme hos min familie.

Så tenkte vi at jeg kanskje skulle bo der selv og så kan kompisen min bo i leiligheten under min far. Den leiligheten er skattefri fordi min far bor i større del osv.

 

Så kommer spørsmålet: hvis leien betales til meg istedenfor til min far, er det da fremdeles skattefritt? Eller bør det betales til min far og så til meg? Min far må jo ha lov til å "gi" meg 7000 i måneden?

 

Håper noen har kloke svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså skattemyndighetene vil ikke reagere om du får 7.000 kr inn på konto i en kortere periode , Men om du får 7.000 kr in på konto hver månde i flere år / mer en ett år vil jeg tro at de kanskje sjekker dette , For 7000 kr er jo faktisk ikke et uvanligg lønningsbeløp om du jobber deltid for eks på en butikk.

 

Og jeg er ganske sikker på at du kan ikke ta skattefrit betalt av den leien med mindre du bor i huset selv , Men du kan jo 'gjøre det litt mer komplisert ,

 

Faren din opretter en ny Konto som husleien skal betales inn på og han gir deg kontroll over bank korter som er i han sitt navn , Han sin Konto , Han sitt bank kort og han som kjøper ting ( står det hvertfall da ) Selvom det er du som da bruker de pengene, Litt klønete men jeg hadde heller gjort det en og betale skatt =D

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig en mulighet . Vil jo at det skal være lovlig, har skattet av utleie tidligere osv.

 

Hvis vi gjør litt om på spørsmålet og sier at min far leier ut til min kompis fullt lovlig og skattefritt.

 

Så vil min far gi meg 7000 hver måned for å hjelpe meg med studier osv. Det er vel ingen regler for hvor mye en far kan gi sin sønn for å hjelpe han for eksempel.

Lenke til kommentar

Kunne fått det cash ja, men bruker ikke så mye hver måned hvis man ser vekk fra det som står på konto.

 

Leste på det nå og ser ut som jeg helt fint kan få det beløpet uten at det blir avgifter. Da blir det sett på som gave.

 

Så da regner jeg med at det er greit at han leier ut til noen uavhengig av at jeg får gave.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Dersom du leier ut din leilighet er det skattbart. Det hjelper ikke at pengene går "via far". Her tror jeg ikke man kommer unna, samme hva.

Men dersom du bor i din egen leilighet, og pappa kan leie ut sin skattefritt (jeg går da ut fra at leien der er mindre enn 51% av utleieverdien av hele bygget), så må du ikke betale skatt om pappa så gir pengene til deg. Hvor pappa har fått pengene fra er temmelig irrelevant.

Du må derimot muligens betale arveavgift. Utgangspunktet er at dersom du et år mottar mer enn 1/2g fra én forelder, så teller dette inn mot de 470 000 du totalt kan motta uten å betale arveavgift. Men fra dette er det et unntak for studiestøtte. Det er derimot viktig å vite at disse pengene ikke kan spares, de må forbrukes. Det er derimot ingen beløpsgrense.

 

Innen familie- og arveretten så har man en tendens til å være veldig glad i å spore penger. Man prøver gjerne å se hvilke penger som har gått til hva, om beløpet er i behold osv. Dette virker tidvis som en noe virkelighetsfjern tilnærming (en krone er jo en krone, tross alt), men det er da mulig at dersom du får pengene fra pappa inn på én konto, og studielånet inn på en annen, og bare sparer studielånet, så vil dette være greit. Her er jeg dog inne på litt dypere vann enn jeg føler meg komfortabel på, så jeg håper krikkert kommer og hjelper oss, evt. kan du høre med noen som er hakket flinkere til dette enn meg. Skatteetaten pleier for eksempel å være ganske behjelpelige med slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...