Gå til innhold

Feil med objektiv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det var jeg sikkert. Skal få levert det inn til rep dette også samme hva de sier om det.

Jeg mener jeg burde få bedre bilder ut av det enn det jeg får nå.

 

Kan ikke skyte JPEG, kjører kun RAW slik at jeg har muligheten til å skarpe det opp ordentlig for ellers er det så bløtt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Den heter MMF1, MMF2 eller MMF3. Sistnevnte er værtettet. men dyrere nen jeg trodde.

 

Hva er egentlig de primære forskjellene mellom alle 3?

Ser at den siste er værtettet, men hva er forskjellen mellom de andre tro?

 

Har lest at MMF-2 er plastikk og føles ut som noe billig dritt. Og så har jeg hørt at den ene er sølv mens den andre er sort av de to, om dette stemmer vet jeg ikke.

 

Men så så jeg at en kar heller ble anbefalt å kjøpe Panasonic DMW-MA1.

 

Hva burde jeg gå for?

 

Er alle helt identiske i funksjon? (autofokus, exif info)

Eller er noen raskere enn andre?

 

Har jo mest lyst på Panny-en pga at jeg har GH2 og ikke OMD, bare sånn for å holde meg til merket jeg har hus fra :)

Lenke til kommentar

Ettersom alle variantene er et rør med bajonettfatning og eletroniske kontakter i hver ende, så er de identiske ut i fra et funksjonelt standpunkt. Det er fullt ut mulig at MMF2 er en billig plastutgave; jeg har aldri sett en (Har MMF1 selv). Det er riktig at 3-eren er værtettet.

 

Panasonic DMW-MA1 og Olympus MMF1 skal være identiske; kun navn og farger som er forskjell. Så da er det den billigste du bør gå for; hvis du ikke er veldig opptatt av at fargene matcher.

Lenke til kommentar

Okei flott! :)

 

Da går jeg nok for Panasonic sin siden det bare er et par hundre kroner forskjell :) Ser litt penere ut om det ikke er en sølvting mellom objektiv og hus lissom.

 

Men av det jeg har sett av youtube videoer og slikt så er ikke autofokusen egentlig så veldig treg igrunn.

 

Med GH2 og 14-54 II med adapter er autofokusen faktisk overraskende god. GLEDER meg til å kjøpe denne kombinasjonen så snart pengene ramler inn med neste lønning :)

 

Kan du ta en titt på denne:

http://www.ebay.com/itm/Olympus-Zuiko-14-54mm-II-Digital-Lens-for-Evolt-E-620-E-30-E-5-SLR-Camera-USA-/200813842106?forcev4exp=true#ht_1404wt_1139

 

Når den er manufacturer refurbished, betyr dette at det er bedre å kjøpe en slik en enn en vanlig brukt på finn/amazon feks?

 

Går ut ifra at manufacturer refurbished objektiver er totalt strøkne?

 

400 USD for et slikt objektiv er jo et røverkjøp etter min mening dersom den er strøken :)

Lenke til kommentar

Å si at AF med GH2 og14-54 II er overraskende god tyder på at du ikke hadde de helt store forventingene :) Andre mener at det er håpløst. Jeg kan leve med AF ytelsen; det er vel det 4/3 objektivet som GH2 trives best med.

 

Manufacturer refurbished er bortimot som nytt. Det er nok muligens en og annen ripe i finishen; men funksjonellt skal de oppføre seg som fabrikknytt.

Lenke til kommentar

Flott :)

 

Ja nei det har du nok rett i :)

 

Forventningene etter at du gjentatte ganger har fortalt meg at AF blir treg så har jeg nok sett for meg en totalt ubrukelig AF, så når jeg så videoer der folk demonstrerte AF-en ble jeg heller overrasket ja :)

 

Sålenge den er så brukbar som den er er jeg kjempefornøyd. Btw, hvor mye kan jeg få solgt 14-42mm for tror du? Jeg har vel ikke behov for dette etter at jeg kjøper 14-54mm II ?? Det måtte i så fall kun ha vært pga AF-en, men jeg er så drittlei det objektivet at det nesten frister mer å hive det i bakken enn å selge det.

 

Har ikke brukt det på sikkert 2 måneder annet enn for testen av skarphet mot 7-14mm osv.

Lenke til kommentar

Hehe okei :)

 

Da skal jeg få sendt det inn hvertfall, men hvordan tester JP objektivet for feil?

Bruker de testcharts for å måle lpmm osv eller er det bare en random fyr som syntes bildene ser skarpe nok ut eller ikke før han tar en beslutning om hva de skal gjøre?

 

Jeg vet som sagt ikke om det er slik det skal være eller ikke. Kan få lastet opp noen bilder på åpen blender så dere kan se hvordan det ser ut. Etter min mening ser det grøt ut på åpen blender. F8 er sylskarp, men åpen blender er ubrukelig. Jeg vet ikke om jeg har for store krav eller hva, jeg er litt pixelpeeper type, men jeg tør ikke å ta bilder på åpen blender lengre for jeg blir alltid så skuffet når jeg kommer hjem og legger de inn på dataen.

 

7-14mm på 14mm er derimot helt fantastisk på åpen blender i forhold (på 14mm) så det er vel etter at jeg fikk dette objektivet at jeg ble kravstor på kvalieten.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Så nettopp at Olympus 12-60mm var værtettet og kom da på at det er passe dumt å velge Panasonic DMW-MA1 som ikke er det.

 

For når jeg får GH3-en, er det jo midt i blinken med en 12-60mm med Olympus MMF-3. Da blir jo alt værtettet :)

 

Men dette reiser et par spørsmål. Hvor værtettet vil det bli? Er ikke lett å si noe om GH3 enda, men kan jeg sette Olympus 12-60 på et kamera (forutsatt at kameraet er heelt tett) og la det ligge i en grøftekant over en natt mens det regner uten at det får skade? Eller er det bare litt duskesikkert i få minutter?

 

Hadde vært dreamy om jeg kunne vært ute i skikkelig regn i flere timer og tatt bilder. Er så lei av å legge mitt GH2 under jakken hver gang det begynne å duske litt forsiktig.

 

 

Uansett blir det et Panasonic GH3 med Olympus MMF-3 og Olympus 12-60 mm f/2.8-4.0.

Det vil nok bli både eyecandy, ergonomisk og kjempebra i bruk :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Så nettopp at Olympus 12-60mm var værtettet og kom da på at det er passe dumt å velge Panasonic DMW-MA1 som ikke er det.

 

For når jeg får GH3-en, er det jo midt i blinken med en 12-60mm med Olympus MMF-3. Da blir jo alt værtettet :)

 

Men dette reiser et par spørsmål. Hvor værtettet vil det bli? Er ikke lett å si noe om GH3 enda, men kan jeg sette Olympus 12-60 på et kamera (forutsatt at kameraet er heelt tett) og la det ligge i en grøftekant over en natt mens det regner uten at det får skade? Eller er det bare litt duskesikkert i få minutter?

 

Hadde vært dreamy om jeg kunne vært ute i skikkelig regn i flere timer og tatt bilder. Er så lei av å legge mitt GH2 under jakken hver gang det begynne å duske litt forsiktig.

12-60 skal tåle adskillige mengder vann... Jeg har hatt det ute i plaskregn ved et par anledninger (cruiseskip og overraskelsesregn FTL :hrm:), objektivet og E-30 fikk ikke noen problemer, jeg derimot... Jeg hadde også med den kombinasjonen på fadderuka på jussen i Oslo i fjor, ble sølt øl på det, men jeg skylte det av under springen... :p

 

Det er vel flere av Olympusfolket her som har 12-60 og kan bekrefte, evt komme med noen innsigelser mot dette...

Lenke til kommentar

12-60 skal tåle adskillige mengder vann... Jeg har hatt det ute i plaskregn ved et par anledninger (cruiseskip og overraskelsesregn FTL :hrm:), objektivet og E-30 fikk ikke noen problemer, jeg derimot... Jeg hadde også med den kombinasjonen på fadderuka på jussen i Oslo i fjor, ble sølt øl på det, men jeg skylte det av under springen... :p

 

Det er vel flere av Olympusfolket her som har 12-60 og kan bekrefte, evt komme med noen innsigelser mot dette...

 

 

Dette hørtes jo veldig bra ut :)

 

Da blir det desidert min sistnevnte combo :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...