Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva gjør dere for moroskyld?!


Anbefalte innlegg

Hei,

Pratet med en amerikaner her for leden, og etter å ha snakket om arbeid og det vanlige, så spurte vedkommende noe i retning av "So, what do you do for fun?", og det satt meg litt ut, fordi jeg forestiller meg at jeg ikke pleier å gjøre noe for "moroskyld".

 

Så begynte jeg å tenke i etterkant, er det vanlig å gjøre ting for morroskyld? Altid når jeg foretar meg noe er det for noe spesiellt, noe (som jeg i hvert fall forestiller meg som) "nyttig". Jeg surfer f.eks, ikke på internett for moroskyld, enten fordi jeg leter etter noe, eller kjeder meg, ser ikke filmer for moro, men fordi jeg forsøker å bli engasjert i noe, eller lære noe, se noe fra et annet synspunkt, det kan jo hende at jeg kommer over noe som morer meg, men det er tilfeldig og ikke tilsiktet. (I hvert fall er jeg ikke bevisst på at det skulle være tilsiktet.)

 

Hva tenker dere om dette, er det vanlig å gjøre ting for "moroskyld"? Noe kan jo både være moro og "nyttig", det er jo kjempebra, men det er ikke det jeg tenker på. Går det an å planlegge moro, eller er det bare ting som skjer spontat og tilfeldig?

 

Burde jeg forsøke å endre mitt syn på det å gjøre noe kun for moroskyld? Kanskje jeg blir en kjedelig person av å holde på slik jeg gjør, mer som en maskin på en måte. At det er noe som mangler i tilværelsen min?

 

Eller er det slik at jeg misforstod det hele, og han bare med "fun" mente hva jeg liker å gjøre på fritiden? (Det var sikkert det, men det gjør uansett ikke de overnevnte spørsmålene irrelevante).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg står på slalom og snowboard. Det er vel ikke nyttig på noe vis, så det blir bare fordi det er gøy. Når jeg er å bader med datteren min sniker jeg meg bort til vannskliene og tar noen turer; kun for moroskyld. Noen gang vært på tivoli? Det er vel bare for moroskyld. For noen er nok en fuktig tur på by'n en aktivitet de vil beskrive som kun for moroskyld. Spill (brett, kort, PC, konsoll)? Er vel stort sett for moroskyld, det også. Jeg har altså ikke noe problem å komme på aktiviteter som jeg gjør kun for å ha det gøy.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

For min del er det vel å spille spill, lytte til musikk, se filmer, gå på kino og konserter, gå på resturanter, besøke mcdonald, invitere venner på grilling og/eller øl, kose med kjæledyr, surfe på nettet etter rare nyheter og fjas, osv osv. Mye man gjør for moro skyld uten at det nødvendigvis er en nødvendighet.

Lenke til kommentar

Han mente sikkert: Hva pleier du å gjøre i fritiden når du vil underholde deg/more deg. Det kan f.eks. være å spille PC spill. Eller så er det kanskje såkalt slang for hva pleier du å gjøre, hva er dine interesser. Jeg spurte en amerikaner hva den personens interesser var, det skjønte hun ikke så mye av, så kan hende at det bare er to forskjellige måter og uttrykke seg på.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For min del er det vel å spille spill, lytte til musikk, se filmer, gå på kino og konserter, gå på resturanter, besøke mcdonald, invitere venner på grilling og/eller øl, kose med kjæledyr, surfe på nettet etter rare nyheter og fjas, osv osv. Mye man gjør for moro skyld uten at det nødvendigvis er en nødvendighet.

 

Og det du gjør her på forumet, er hva da - lek eller alvor?

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Begge deler. Noe er fordi jeg lurer på pussigheter. Noe er fordi jeg lurer på konkrete ting jeg trenger svar på. Noe er for å grave i folks holdninger. Noe er prinsippsaker. Noe er input på hva andre lurer på. Noe er ren diskusjon/argumentasjon.

 

Blir trigget når folk spør hva de skal med en vanntett telefon når de ikke har tenkt å dykke med den, og ikke skjønner at det er for å beskytte mot bl.a regn og fuktighet. Eller når noen spør etter et program som jeg vet om kan gjøre det de ber om. Det er så mye.

 

Har mange politisk ukorrekte holdninger, men det har nok mye med at jeg har en stor vennekrets i mange miljøer med mange meninger og holdninger som gjør at jeg får masse input og må vurdere og sammenligne ikke etter hva som er politisk korrekt men hva det betyr.

Lenke til kommentar

Står på ski, dykker, reiser, drikker meg drita med kamerater, går på byen, ser på film, leser bøker, har sex ... Dette er ting jeg gjør fordi det er gøy. Hadde jeg ikke likt det, så hadde jeg ikke gjort det. Jobb, skole, vaske dass, betale regninger, ta oppvasken og slå plenen gjør jeg fordi jeg må ... Jeg synes det er drepende kjedelig, men det må gjøres ...

Lenke til kommentar

Hei,

Pratet med en amerikaner her for leden, og etter å ha snakket om arbeid og det vanlige, så spurte vedkommende noe i retning av "So, what do you do for fun?", og det satt meg litt ut, fordi jeg forestiller meg at jeg ikke pleier å gjøre noe for "moroskyld".

 

Så du gjør egentlig overhodet ingenting på fritiden? Som er det h*n spør om :)

 

Klabert, spørsmålet er egentlig mer åpent enn kun hva en gjør på fritiden.

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...