Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har lyst å kunne kjøre tyngre kjøretøy


Anbefalte innlegg

Har seg slik at jeg nå går på universitetet og har lyst på

muligheten for å kunne kjøre tyngre kjøretøy. Har snust litt rundt på nettet

men har fortsatt litt problemer med å finnne ut av ting.

 

Jeg søker hovedsakelig muligheten til å kjøre buss, og trailer. Altså C/CE og D/DE

 

Jeg har gått almennstudiespesialisering og har så langt bare førerkort B. Hva er den enkleste måten å oppnå de nødvendige kvalifikasjonene?

 

Ser at jeg kan ta noe som kalles Yrkessjåfør, men da ser det ut som jeg må gå på vidergående igjen, noe som virker noe rart da jeg allerede har generell studiekompetanse.

 

Håper noen kan hjelpe med hvordan jeg kan gå frem =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativene er vel enten

a) Du øvelseskjører med noen du kjenner og tar obligatoriske kjøretimer hos kjøreskole

b) Du tar alt gjennom en kjøreskole

c) Du tar et 19 ukers yrkessjåførkurs gjennom en videregående skole

 

Du sier ingenting om du vil jobbe som buss/trailer sjåfør, da du antageligvis vil trenge yrkesjåførdirektivet og trenger plutselig en del teoritimer ekstra. Da er man jo også inne på kostnader og alternativ c vil vel da være det du sparer mest på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sia du går på universitetet dropper du selvsagt ikke ut for å begynne på vidregående igjen. Da kontakter du en kjøreskole å betaler 35.000 for klasse C. Deretter betaler du 40.000 for yrkessjåførkompetanse-kurset på 140 timer som du trenger dersom du har lyst å jobbe som yrkessjåfør. Til slutt kan du ta henger-lappen, som kåster deg 30.000 ekstra, også legga tel det du vil av truck, kran, adr og maskin-kurs. Om du vil kjøre buss i tillegg, så kåster buss-lappen deg 5.000 kr (forutsett at du har C fra før av), også må du ta yrkessjåførkurset der å (forutsett at du har 140-timers-kurset fra før av), som tar ei uke å kommer på ca 15.000 kr. Totalt for å værra yrkessjåfør klasse CE/DE, kr 125.000 kr hvis du har intressen å er god å kjøre fra før av :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 5 uker senere...

At du har generell yrkeskompentanse har ingenting med yrkessjåfør yrket å gjøre. Selv om du har gått almen, og fullført 3 år på videregående, så betyr ikke det at du har tilstrekkelig kunnskap til å sette deg bak rattet på en tung bil.

 

Selv har jeg gått 3 år videregående for å oppnå status som yrkessjåfør, altså tungbil sjåfør. Eneste positive jeg fikk ut av det var forsåvidt gratis førerkort, og ADR kurs.

Og jeg fikk med meg mye av det teoretiske som normalt også koster ganske mye.

 

Hvis du absolutt vil bli lastebil sjåfør, så kan jeg komme med innspill som; Normalt, er det dårlig betalt. Mye arbeid, og på vintern så kommer du til å forbanne deg opp, ned og bort, fordi du er så dum at du har valgt ett yrke der daglig kjetting bruk, truck-kjøring, jekketralle og dårlig vær er normalt.

 

Hvis ikke dette knekker moralen din, så trenger du ikke nødvendigvis gå tilbake til videregående.

Skolen jeg tokk førerkort på (Notodden Videregående Skole), så har de hvert halvår (Etter jul), det vi her kaller "Nav kurset". Det er for det meste private søkere, og personer NAV har bidratt til å gi en plass på skolen, for en sjanse til å komme ut i arbeid. Det kan jo være noe for deg å vurdere å søke på, hvis du har lyst til å bli lastebil / buss sjåfør. Da sparer du ca. 150 000kr, og du får den nødvendige teoretiske, og litt mer personlige kjøre erfaringen, en det du får på en ordinær kjøreskole.

Lenke til kommentar

Hvis du er SÅ negativ tel yrket ditt, vil jeg ambefale deg å bytte jobb. Jeg har vokst opp me lastebiler å kjørt sjøl i snart 10 år nå, å trives like godt på jobben om vintern som om sommern. I tillegg tel å kjøre lastebil å buss på fulltid, har jeg gått høgskolen og fått meg en utdannelse, å syntes buss-sjåfør var en utmerket jobb ved siden av høgskolen.

 

Som han skriver, så syntes han det ser artig ut å kjøre tung-bil, å da gjerne på fritiden ved siden av høyere utdannelse å ikke på heltid. Det er et utmerket utgangspunkt for å begynne å kjøre. Har man intressen, så vil man trives på jobb :) Er nok av dem som blir dytta på en kjøre-skole av nav fordi nav definerer dem som u-bruklig tel alt annet enn å kjøre buss. Er også alt for mange ungdom som begynner på transport-linja på vgs fordi de forbinder ordet "yrkessjåfør" me å sitta i et sete hele dagen uten å måtte bruke huet nevneverdig, å syntes det høres ut som en flott utdannelse for dem uten for mye tenking. Hvor vansklig kan DEN utdannelsen værra liksom?

 

Så jeg står fast på at intressen er den viktigste faktoren for å bli en god yrkessjåfør :)

Lenke til kommentar

Jeg må poengtere det at utdannelsen "yrkessjåfør" på VGS, ikke er en dans på roser slik du forklarer her.

Det er 2 år skolegang før man får lov til å gå på yrkessjåfør linja, som er ett halvt års kurs. Den teoretiske delen er enorm, noe som såklart er positivt.

 

At NAV setter folk på yrkessjåfør kurs fordi de mener at de er ubrukelige til alt annet, er bare tull. NAV holder slike kurs, for de som er interessert i ett yrke som gir variasjon i hverdagen. Som yrkessjåfør så er ingen dag akkurat like den forrige, selv om du kjører den samme ruta. Du som påstår du er både lastebil og buss sjåfør burde vite dette.

 

Jeg er enig i at det er ett stort problem at mange unge velger å bli lastebil sjåfør kun fordi de tror det at de kan sitte på rævva bak ett ratt hele dagen og bare kjøre, det var derfor jeg også kom med ett par innspill i tidligere post om noen av tinga som ikke er så positive med å være yrkessjåfør.

 

Selv liker jeg å kjøre, og har vært langtransport sjåfør, det var en suveren jobb, men det blei ensomt og kjedelig etterhvert, og ikke noe jeg kunne valgt igjen. Og jeg syns de som vil bli lastebil sjåfør, burde få vite litt om de negative sidene med det også, før de velger det som karriere resten av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...